• Anonym (Johan)

Sambeskattning sjukdom

Hej.

Min sambo är gravid och vi är överlyckliga pga detta. Tyvärr ställer det ekonomiska till det med smolk i glädjebägaren.

Min sambo är kroniskt sjuk och sjukskriven, tyvärr pluggade hon när hon insjunknade och hade ingen SGI. Att dra detta vidare är meningslöst då jag anses tjäna så bra att hon inte berättigas någon ersättning. Jag vet inte när, om någonsin, min sambo kommer friskförklaras igen.

Detta skapar en situation där hon är helt beroende av mig ekonomiskt.

Vi bor i en liten lägenhet i Stockholm och behöver verkligen större, på lite sikt vore ett radhus eller dyl drömmen. Vi är dock unga och har inget större sparat kapital än.

Jag har kämpat som ett as hela livet och aldrig fått hjälp med något men ändå kommit till en position där jag tjänar bra. Runt 70 000. Då tänker säkert många av er "det är ju hur jävla mkt pengar som helst, vad klagar idioten för"? De som bor i Stockholm vet dock att utan stort sparat kapital är en sådan lön inte garant för mkt på bostadsmarknaden.

Iom min sambos tillstånd är det viktigt att jag jobbar relativt nära hemmet. Att flytta till Åkersberga eller Skarpnäck är därmed inget alternativ (eftersom jag jobbar på kontor runt 08-19 varje dag i City hade 2-3 timmars pendling per dag också varit övermäktigt)

Allt detta hade jag kunnat acceptera om det inte vore för beskattningen. Jag får behålla 45 000 efter skatt MEN om vi båda hade tjänat 35 000 var (vilket hade varit skönt för mitt jobb är väldigt psykiskt påfrestande) hade vi fått behålla 55 000. Det skiljer alltså 10 000 per MÅNAD beroende på vår inkomstfördelning. De 10 000 hade gjort en enorm skillnad i våra liv.

HUR kan ett system rättfärdigas när vi BÅDE ses som individer (gällande beskattning) OCH som en familj (gällande ersättning)? Det måste ju vara konsekvent! Jag är fine med att jag ska betala för min sambo, men då ska vi inte beskattas hårdare än andra par som har samma inkomst!!

IOM avsaknaden av SGI får min sambo bara minimibeloppet ur föräldraförsäkringen. Jag har mao, pga inkomstbortfallet, väldigt begränsade möjligheter ekonomiskt att vara hemma med mitt barn, som jag så djupt vill.

Är detta vad jag får för att betala en bra bit över en halv miljon per år i skatt på min inkomst? Samtidigt sitter Iraks försvarsminister på sjukpenning med sin fru. FY FAN säger jag bara!

• Svar på tråden Sambeskattning sjukdom
  • Anonym (Johan)
    Anonym (Knivsta, vallentuna) skrev 2019-11-24 10:31:20 följande:

Om du håller dig till snabbtåg och bor nära stationen i kragstalund är du vid tekniska på mondre än 30 minuter från det du går hemifrån. Därifrån till större delen av city kan du ta dig på 15 minuter med cykel. Så avfärda inte de alternativ som finns alltför snabbt utan försök att vara lite mer lösnimgsfokuserad.

Fast poängen är att systemet är felaktigt. Att inte uppmärksamma det är detsamma som att acceptera det. De flesta hus i Vallentuna ligger inte 5 min promenad från stationen. Ska jag cykla i stan kommer jag bli svettig och behöva duscha på kontoret vilket skapar ännu mer besvär (detta behöver inte vara ett problem om tiden bara fanns). Jag har kostym på jobbet så att cykla i den i snömodd känns svårt.

Jag behöver ha max 30 min hem totalt sett för att kunna supportera min sambo.

Dessutom kommer vi ha behov av bil vid boende i Vallentuna då vi flyttar långt bort från allt och alla vi känner. Speciellt med barn i bilden.
  • Anonym (Johan)
    Anonym (Knivsta, vallentuna) skrev 2019-11-24 10:34:42 följande:

En annan fråga, måste du vara på plats hela arbetstiden? Själv utnyttjar jag min pendlingstid till arbete vilket gör att jag i praktiken bara har ca 40 minuter om dagen totalt i "ineffektiv restid". En fördel som jag delar med de flesta höginkomsttagare i min närhet.

Jag behöver vara på kontoret 08-17, give or take 20 min. 5 dagar i veckan. Dessutom tillkommer runt 20 timmar per vecka i extraarbete.
  • Anonym (S)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-24 10:25:22 följande:

Nej sambeskattning bör vara frivillig. Men bäst är givetvis platt skattesats så försvinner alla problem i ett nafs.

Lite lustigt att du tycker att det ska vara frivilligt när ditt huvudargument är att man inte ska kunna vara en enhet (familj) ibland och individer ibland. Du förodar ju just ett sånt system om det gynnar dig?

Det gör ju att ditt argument falker ganska platt kan jag tycka.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-24 10:18:46 följande:

Husen ligger generellt inte vägg i vägg med t-banan eller hur?

Jag kan dra in på precis allt. Har inga problem med detta så länge jag får betala samma skattesats på min lön som alla andra. Varför tycker du inte det räcker att jag betalar dubbelt så mycket i skatt som en person som tjänar hälften. Varför ska jag både försörja min sambo OCH betala mer än dubbelt så mycket i skatt?

Berätta gärna hur du, som ung person utan pengar från föräldrar eller andra, lyckades få tag i 100kvm i närförort, samtidigt som du hela tiden försörjde din sambo!? Sjukt nyfiken här, skulle ju vara fantastiskt om du har tips. För det var väl inte så att du skaffade din första bostad för typ +10 år sedan när allt kostade typ hälften?

Om du verkligen kan dra in på allt, varför förväntar du dig samtidigt kunna bo hus nära stan?

Jag är visserligen inte så ung men jag sitter inte på ett stort kapital som du verkar inbilla dig att alla som äger en bostad gör. Min lägenhet kostade under 3 miljoner.

Hade ni varit kloka och planerat hade ni ju på några år lätt fått ihop över en halv miljon i kapital med din inkomst. Men i stället gör du din kroniskt sjuka sambo gravid och så gnäller du över marginalskatterna.

Sambeskattning är en kvinnofälla. Nu spelar det kanske ingen roll för er om din sambo aldrig kommer att jobba men du kanske kan lyfta blicken utanför din egna relation och inse att det vore ett stort kliv tillbaka att förändra skatten såsom du önskar. Alla får vi finna oss i att livet tar vändningar vi inte planerat, det hör till att växa upp.
  • Anonym (Johan)
    Anonym (S) skrev 2019-11-24 10:44:36 följande:

Lite lustigt att du tycker att det ska vara frivilligt när ditt huvudargument är att man inte ska kunna vara en enhet (familj) ibland och individer ibland. Du förodar ju just ett sånt system om det gynnar dig?

Det gör ju att ditt argument falker ganska platt kan jag tycka.

Nej det är konsekvent. Antingen ser man sig själv dom individ eller ett par. Vill man se sig som individ är man ej sambeskattad annars kan man välja det. Men givetvis blir det lite tokigt oavsett hur man än gör. Det enda rättvisa är en platt skatt. Jag betalar dubbelt så mycket som de jag tjänar dubbelt så mycket som med det systemet. Sambeskattningsfrågan blir helt överflödig. Rimligt eller hur?
  • Anonym (S)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-24 10:56:20 följande:

Nej det är konsekvent. Antingen ser man sig själv dom individ eller ett par. Vill man se sig som individ är man ej sambeskattad annars kan man välja det. Men givetvis blir det lite tokigt oavsett hur man än gör. Det enda rättvisa är en platt skatt. Jag betalar dubbelt så mycket som de jag tjänar dubbelt så mycket som med det systemet. Sambeskattningsfrågan blir helt överflödig. Rimligt eller hur?

Menar du att man ska få välja detta en gång, tex i samband med att äktenskap ingås och sen inte få ändra om den ekonomiska situationen blir annorlunda? För annars pendlar man ju mellan att se sig som en enhet eller som individer.

Ja, med dina argument och åsikter låter platt skatt som en rimligare modell att argumentera för, för dig.
  • Anonym (Johan)
    Anonym (Mia) skrev 2019-11-24 10:46:33 följande:

Om du verkligen kan dra in på allt, varför förväntar du dig samtidigt kunna bo hus nära stan?

Jag är visserligen inte så ung men jag sitter inte på ett stort kapital som du verkar inbilla dig att alla som äger en bostad gör. Min lägenhet kostade under 3 miljoner.

Hade ni varit kloka och planerat hade ni ju på några år lätt fått ihop över en halv miljon i kapital med din inkomst. Men i stället gör du din kroniskt sjuka sambo gravid och så gnäller du över marginalskatterna.

Sambeskattning är en kvinnofälla. Nu spelar det kanske ingen roll för er om din sambo aldrig kommer att jobba men du kanske kan lyfta blicken utanför din egna relation och inse att det vore ett stort kliv tillbaka att förändra skatten såsom du önskar. Alla får vi finna oss i att livet tar vändningar vi inte planerat, det hör till att växa upp.

Om du tycker sambeskattning är en kvinnofälla kan vi bara ha platt skatt eller hur? Sambeskattningsfrågsn är då helt meningslös. Alla glada och nöjda!

En lägenhet på 100kvm med uteplats i närförort kostar runt 6-7 msek idag. För att kunna köpa för 6msek behöver jag runt 1.7msek i insats. Tar ett tag att spara ihop, 10 000 mer i mån gör stor skillnad.

Jävligt lätt att sitta och vara självgod när man är så gammal att man kunde köpa när priserna var mindre än hälften så höga!
  • Anonym (Ej)

Om jag på ett år lyckades spara över 100?000 (vilket inte är mkt om man ska köpa boende visserligen), på en lön av 22000kr/ månaden FÖRE skatt och fortfarande lyckades betala för mitt boende, mat, pendlingskort och faktiskt en del nöjen när jag var själv så ser jag inte riktigt problemet i att ni inte skulle kunna sparat ihop en handpenning på några år oavsett om bara du jobbar.

Det är tufft att vara sjuk i dagens samhälle när man inte får ersättning från försäkringskassan men sambeskattning skulle vara ett problem för betydligt fler än det skulle hjälpa.

• Anonym (Ej)

Om jag på ett år lyckades spara över 100?000 (vilket inte är mkt om man ska köpa boende visserligen), på en lön av 22000kr/ månaden FÖRE skatt och fortfarande lyckades betala för mitt boende, mat, pendlingskort och faktiskt en del nöjen när jag var själv så ser jag inte riktigt problemet i att ni inte skulle kunna sparat ihop en handpenning på några år oavsett om bara du jobbar.

Det är tufft att vara sjuk i dagens samhälle när man inte får ersättning från försäkringskassan men sambeskattning skulle vara ett problem för betydligt fler än det skulle hjälpa.

• Anonym (Johan)
    Anonym (S) skrev 2019-11-24 11:01:10 följande:

Menar du att man ska få välja detta en gång, tex i samband med att äktenskap ingås och sen inte få ändra om den ekonomiska situationen blir annorlunda? För annars pendlar man ju mellan att se sig som en enhet eller som individer.

Ja, med dina argument och åsikter låter platt skatt som en rimligare modell att argumentera för, för dig.

Ja platt skatt är ju helt orimligt för alla som gillar att få ta större del av de pengar ANDRA har tjänat.

Jag har alltid varit för platt skatt, oavsett om det gynnar mig eller ej.

Precis som att jag är för atr studenter ska få tjäna hur mycket pengar de vill utan att få CSN indraget tex, det gynnar inte mig ett skvatt.

Jag har principer som står fast oavsett hur dd gynnar mig. Även om jag tjänade hälften av vad jag gör skulle jag tycka det var helt orimligt att den som tjänar dubbelt så mycket ska betala MER än dubbelt så mycket i skatt.
Svar på tråden Sambeskattning sjukdom