• Anonym (Johan)

Sambeskattning sjukdom

Hej.

Min sambo är gravid och vi är överlyckliga pga detta. Tyvärr ställer det ekonomiska till det med smolk i glädjebägaren.

Min sambo är kroniskt sjuk och sjukskriven, tyvärr pluggade hon när hon insjunknade och hade ingen SGI. Att dra detta vidare är meningslöst då jag anses tjäna så bra att hon inte berättigas någon ersättning. Jag vet inte när, om någonsin, min sambo kommer friskförklaras igen.

Detta skapar en situation där hon är helt beroende av mig ekonomiskt.

Vi bor i en liten lägenhet i Stockholm och behöver verkligen större, på lite sikt vore ett radhus eller dyl drömmen. Vi är dock unga och har inget större sparat kapital än.

Jag har kämpat som ett as hela livet och aldrig fått hjälp med något men ändå kommit till en position där jag tjänar bra. Runt 70 000. Då tänker säkert många av er "det är ju hur jävla mkt pengar som helst, vad klagar idioten för"? De som bor i Stockholm vet dock att utan stort sparat kapital är en sådan lön inte garant för mkt på bostadsmarknaden.

Iom min sambos tillstånd är det viktigt att jag jobbar relativt nära hemmet. Att flytta till Åkersberga eller Skarpnäck är därmed inget alternativ (eftersom jag jobbar på kontor runt 08-19 varje dag i City hade 2-3 timmars pendling per dag också varit övermäktigt)

Allt detta hade jag kunnat acceptera om det inte vore för beskattningen. Jag får behålla 45 000 efter skatt MEN om vi båda hade tjänat 35 000 var (vilket hade varit skönt för mitt jobb är väldigt psykiskt påfrestande) hade vi fått behålla 55 000. Det skiljer alltså 10 000 per MÅNAD beroende på vår inkomstfördelning. De 10 000 hade gjort en enorm skillnad i våra liv.

HUR kan ett system rättfärdigas när vi BÅDE ses som individer (gällande beskattning) OCH som en familj (gällande ersättning)? Det måste ju vara konsekvent! Jag är fine med att jag ska betala för min sambo, men då ska vi inte beskattas hårdare än andra par som har samma inkomst!!

IOM avsaknaden av SGI får min sambo bara minimibeloppet ur föräldraförsäkringen. Jag har mao, pga inkomstbortfallet, väldigt begränsade möjligheter ekonomiskt att vara hemma med mitt barn, som jag så djupt vill.

Är detta vad jag får för att betala en bra bit över en halv miljon per år i skatt på min inkomst? Samtidigt sitter Iraks försvarsminister på sjukpenning med sin fru. FY FAN säger jag bara!

• Svar på tråden Sambeskattning sjukdom
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-24 11:04:49 följande:

Om du tycker sambeskattning är en kvinnofälla kan vi bara ha platt skatt eller hur? Sambeskattningsfrågsn är då helt meningslös. Alla glada och nöjda!

En lägenhet på 100kvm med uteplats i närförort kostar runt 6-7 msek idag. För att kunna köpa för 6msek behöver jag runt 1.7msek i insats. Tar ett tag att spara ihop, 10 000 mer i mån gör stor skillnad.

Jävligt lätt att sitta och vara självgod när man är så gammal att man kunde köpa när priserna var mindre än hälften så höga!

Jag köpte min lägenhet i våras... Vi bor i ett trevligt, barnvänligt område. Den har visserligen högre avgift än normalt men något sånt är ju inga problem för dig. Du letar dåligt för att få en ursäkt att gnälla och känna dig som ett offer.
  • Anonym (Johan)
    Anonym (Ej) skrev 2019-11-24 11:07:47 följande:

Om jag på ett år lyckades spara över 100?000 (vilket inte är mkt om man ska köpa boende visserligen), på en lön av 22000kr/ månaden FÖRE skatt och fortfarande lyckades betala för mitt boende, mat, pendlingskort och faktiskt en del nöjen när jag var själv så ser jag inte riktigt problemet i att ni inte skulle kunna sparat ihop en handpenning på några år oavsett om bara du jobbar.

Det är tufft att vara sjuk i dagens samhälle när man inte får ersättning från försäkringskassan men sambeskattning skulle vara ett problem för betydligt fler än det skulle hjälpa.

Nu flyttar du fokus. Bara för att jag överlever trots att jag får betala mycket mer i skatt än andra om tjänar lika mycket betyder inte det att det är rätt.

Med ditt resonemang kan man ju hävda att allt man tjänar över 25000 kan beskattas med 100%
  • Anonym (Johan)
    Anonym (Ej) skrev 2019-11-24 11:07:49 följande:

Om jag på ett år lyckades spara över 100?000 (vilket inte är mkt om man ska köpa boende visserligen), på en lön av 22000kr/ månaden FÖRE skatt och fortfarande lyckades betala för mitt boende, mat, pendlingskort och faktiskt en del nöjen när jag var själv så ser jag inte riktigt problemet i att ni inte skulle kunna sparat ihop en handpenning på några år oavsett om bara du jobbar.

Det är tufft att vara sjuk i dagens samhälle när man inte får ersättning från försäkringskassan men sambeskattning skulle vara ett problem för betydligt fler än det skulle hjälpa.

Vad bra. Då hade du kunnat få betala mycket mer i skatt än andra som tjänar 22 000 kr. Du har ju haft så mycket över bevisligen. Ska du inte skicka lite av ditt överskott till regeringen? Finns säkert fler ministrar i Irak som behöver sjulpenning.
  • Anonym (S)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-24 11:09:49 följande:

Ja platt skatt är ju helt orimligt för alla som gillar att få ta större del av de pengar ANDRA har tjänat.

Jag har alltid varit för platt skatt, oavsett om det gynnar mig eller ej.

Precis som att jag är för atr studenter ska få tjäna hur mycket pengar de vill utan att få CSN indraget tex, det gynnar inte mig ett skvatt.

Jag har principer som står fast oavsett hur dd gynnar mig. Även om jag tjänade hälften av vad jag gör skulle jag tycka det var helt orimligt att den som tjänar dubbelt så mycket ska betala MER än dubbelt så mycket i skatt.

Ja men det är ju jättebra att du kommit fram till en linje som känns bra för dig. Att ha nån form av sjukförmån som enbart gynnar sjuka som har en partner med bra lön som tråden inleddes med kändes som ett väldigt märkligt förslag och dina argument ganska motsägelsefulla. När det gäller platt skatt hittar du nog fler som tycker som du och kan läsa in dig på bra argument. Har du tänkt att föraöka driva denna fråga politiskt på något sätt?
  • Anonym (Johan)
    Anonym (Mia) skrev 2019-11-24 11:10:42 följande:

Jag köpte min lägenhet i våras... Vi bor i ett trevligt, barnvänligt område. Den har visserligen högre avgift än normalt men något sånt är ju inga problem för dig. Du letar dåligt för att få en ursäkt att gnälla och känna dig som ett offer.

Berätta gärna vilken närförort man kan köpa 100kvm mdd uteplats i för under 3msek! Närförort är inte Tumba om du nu trodde det.
  • Anonym (Johan)
    Anonym (S) skrev 2019-11-24 11:14:47 följande:

Ja men det är ju jättebra att du kommit fram till en linje som känns bra för dig. Att ha nån form av sjukförmån som enbart gynnar sjuka som har en partner med bra lön som tråden inleddes med kändes som ett väldigt märkligt förslag och dina argument ganska motsägelsefulla. När det gäller platt skatt hittar du nog fler som tycker som du och kan läsa in dig på bra argument. Har du tänkt att föraöka driva denna fråga politiskt på något sätt?

Absolut har jag det. Har varit i kontakt med flera högt uppsatta politiker och drivit opinion. Lite tajt med tid bara. Jag måste ju betala mycket mer än nästan alla andra i skatt för att finansiera välfärden. Inte minst Irakiska ministrar på sjukpenning.
  • Anonym (S)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-24 11:17:27 följande:

Absolut har jag det. Har varit i kontakt med flera högt uppsatta politiker och drivit opinion. Lite tajt med tid bara. Jag måste ju betala mycket mer än nästan alla andra i skatt för att finansiera välfärden. Inte minst Irakiska ministrar på sjukpenning.

Av dina argument att döma verkar ditt hårda arbete inte syfta till att finansiera välfärden. Det är det nog för övrigt för ytterst få personer. Det är en bieffekt som vi ofta är glada över när vi behöver nyttja väldärden (inte för alla där heller förstås).

Men det är ju jättebra att du hittar sätt att omforma din irritation till nåt mer konrket, politiskt diskussion är viktig för ett demokratiskt samhälle. Att läsa andras argument, både de som tycker samma och motsatt som en själv ökar också ofta den egna förmågan att både se nyanser och skapa argument som andra kan förstå. Det kan vara roligt också.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-24 11:15:35 följande:

Berätta gärna vilken närförort man kan köpa 100kvm mdd uteplats i för under 3msek! Närförort är inte Tumba om du nu trodde det.

www.booli.se/slutpriser/stockholm/1/&minLivingArea=100&minSoldDate=2019-01-01&objectType=Lägenhet%2CParhus%2CRadhus%2CKedjehus%2CVilla

Du framstår som rätt lat nu. Jag börjar förstå att pengarna rinner mellan fingrarna på er.
  • Anonym (Johan)
    Anonym (S) skrev 2019-11-24 11:24:06 följande:

Av dina argument att döma verkar ditt hårda arbete inte syfta till att finansiera välfärden. Det är det nog för övrigt för ytterst få personer. Det är en bieffekt som vi ofta är glada över när vi behöver nyttja väldärden (inte för alla där heller förstås).

Men det är ju jättebra att du hittar sätt att omforma din irritation till nåt mer konrket, politiskt diskussion är viktig för ett demokratiskt samhälle. Att läsa andras argument, både de som tycker samma och motsatt som en själv ökar också ofta den egna förmågan att både se nyanser och skapa argument som andra kan förstå. Det kan vara roligt också.

Jag har inga problem att finansiera välfärd. Jag tycker att välfärden är något bra i grunden. Tjänar jag dubbelt så mycket ställer jag upp på att betala dubbelt så mycket i skatt. Det som jag inte förstår att NÅGON kan försvara är varför jag ska betala mycket MER än dubbelt så mycket.

Dessutom får vi inte glömma att på alla summor över 38 000 kr fasas alla pengar i arbetsgivaravgiften övrr till ren skatt. Även vid 30% platt inkomstskatt får jag alltså betala betydligt mer än dubbelt så mycket i skatt.
  • uska81

Men Johan har du inte tänkt på att när TVÅ stycken arbetar så jobbar dom dubbelt så mycket som dig och bör då få 10.000kr mer i månaden efter skatt. Ett par som arbetar bidrar mera till samhället än en person.

Svar på tråden Sambeskattning sjukdom