• Anonym (Johan)

Sambeskattning sjukdom

Hej.

Min sambo är gravid och vi är överlyckliga pga detta. Tyvärr ställer det ekonomiska till det med smolk i glädjebägaren.

Min sambo är kroniskt sjuk och sjukskriven, tyvärr pluggade hon när hon insjunknade och hade ingen SGI. Att dra detta vidare är meningslöst då jag anses tjäna så bra att hon inte berättigas någon ersättning. Jag vet inte när, om någonsin, min sambo kommer friskförklaras igen.

Detta skapar en situation där hon är helt beroende av mig ekonomiskt.

Vi bor i en liten lägenhet i Stockholm och behöver verkligen större, på lite sikt vore ett radhus eller dyl drömmen. Vi är dock unga och har inget större sparat kapital än.

Jag har kämpat som ett as hela livet och aldrig fått hjälp med något men ändå kommit till en position där jag tjänar bra. Runt 70 000. Då tänker säkert många av er "det är ju hur jävla mkt pengar som helst, vad klagar idioten för"? De som bor i Stockholm vet dock att utan stort sparat kapital är en sådan lön inte garant för mkt på bostadsmarknaden.

Iom min sambos tillstånd är det viktigt att jag jobbar relativt nära hemmet. Att flytta till Åkersberga eller Skarpnäck är därmed inget alternativ (eftersom jag jobbar på kontor runt 08-19 varje dag i City hade 2-3 timmars pendling per dag också varit övermäktigt)

Allt detta hade jag kunnat acceptera om det inte vore för beskattningen. Jag får behålla 45 000 efter skatt MEN om vi båda hade tjänat 35 000 var (vilket hade varit skönt för mitt jobb är väldigt psykiskt påfrestande) hade vi fått behålla 55 000. Det skiljer alltså 10 000 per MÅNAD beroende på vår inkomstfördelning. De 10 000 hade gjort en enorm skillnad i våra liv.

HUR kan ett system rättfärdigas när vi BÅDE ses som individer (gällande beskattning) OCH som en familj (gällande ersättning)? Det måste ju vara konsekvent! Jag är fine med att jag ska betala för min sambo, men då ska vi inte beskattas hårdare än andra par som har samma inkomst!!

IOM avsaknaden av SGI får min sambo bara minimibeloppet ur föräldraförsäkringen. Jag har mao, pga inkomstbortfallet, väldigt begränsade möjligheter ekonomiskt att vara hemma med mitt barn, som jag så djupt vill.

Är detta vad jag får för att betala en bra bit över en halv miljon per år i skatt på min inkomst? Samtidigt sitter Iraks försvarsminister på sjukpenning med sin fru. FY FAN säger jag bara!

• Svar på tråden Sambeskattning sjukdom
  • Anonym (Johan)
    Anonym (K) skrev 2019-11-24 00:32:37 följande:

Sant. Ska man då sambeskattas oavsett anledning partnern måste försörjas? Ska man skilja på utförsäkrade och hemmafruar? Ska man få skattelättnad för att ens partner skiter i att ta CSN-lån?

Det enklaste är givetvis att bara ha en platt skattesats i procent. Den som tjänar dubbelt så mycket betalar då dubbelt så mycket i skatt, oaktat om man är i ett förhållande eller ej. Rättvist och bra. Dessutom gör det frågan om sambeskattning helt meningslös. Det kan du vill inte klaga på? Du är väl inte så girig att du tycker att vissa ska betala STÖRRE andel av sin inkomst i skatt än andra?
  • Anonym (Johan)
    Anonym (S) skrev 2019-11-24 09:24:59 följande:

Det vore bisarrt ja. Men där är ju det uttalade målet att samla in en viss summa per familj.

Det är inte målet med skatt på lön, så det är ju ingen jämförelse som funkar.

Varföf inte? Båda handlar om att samla in pengar. Varför ska det ena sättet bedömas annorlunda än det andra? Varför ska inte den som tjänar dubbelt så mycket bara inte betala dubbelt så mycket i skatt? Varför måste denna betala mer? Oerhört girigt att kräca det.
  • Anonym (H)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-24 09:00:51 följande:

Jag vet vad det juridiska innebär. Att registrera partnerskap är dock en enkel sak. Att giftermålet ens finns kvar däremot i in nuvarande form är tramsigt.

Det är frivilligt att gifta sig. Att du anser att ingen annan ska få gifta sig om du själv inte vill är ännu tramsigare.
  • Anonym (Johan)
    Anonym (16000) skrev 2019-11-23 23:05:08 följande:

man är samboende hemma där man delar hem, och individ på jobbet där man inte delar jobb.

Fast allt i hemmets ekonomi berör båda lika mycket. Då är det orimligt att man i vissa ekonomiska hänseenden ska ses som individ och i andra ekonomiska hänseenden ses som en individ. (Givetvis så att det alltid är till statens fördel)
  • Anonym (Johan)
    Anonym (H) skrev 2019-11-24 09:29:56 följande:

Det är frivilligt att gifta sig. Att du anser att ingen annan ska få gifta sig om du själv inte vill är ännu tramsigare.

Jag har aldrig sagt att andra inte ska få gifta sig. Håll dina halmgubbar för dig själv tack.
  • Anonym (Knivsta, vallentuna)

Jag förstår din frustration. Jag brukar tänka på det att jag och min sambo har det bra som har ungefär samma löner och att det gynnar oss skattemässigt.

Jag vet att du inte sett det som någon lösning att flytta längre bort men vill ändå tipsa dig om det.

I centrala Knivsta kan du bo på gångavstånd till stationen och 30 minuter till centralen. Just nu finns det nyproducerade br-radhus för dryga 3 miljoner på hemnet där tex.

Eller nära roslagsbanans station kragstalund i vallentuna finns det också en massa radhus till bra priser (kanske inte på hemnet just nu, men de fonns där). 25 minuter in till tekniska + att det ska bli förlängning till odenplan och centralen (tar ett tag, men ni är ju inga nog att kunna dra nytta av det så småningom).

Eller bara en större lägenhet typ i Sundbyberg, man måste inte bo innanför tullarna för att man växt upp där. Det är fullkomligt normalt att flytta bort en bit och runt en halvtimme bort med kollektivtrafik är verkligen inte långt varken för jobbpendling eller ens sociala liv pch nätverk.

• Anonym (Knivsta, vallentuna)

Jag förstår din frustration. Jag brukar tänka på det att jag och min sambo har det bra som har ungefär samma löner och att det gynnar oss skattemässigt.

Jag vet att du inte sett det som någon lösning att flytta längre bort men vill ändå tipsa dig om det.

I centrala Knivsta kan du bo på gångavstånd till stationen och 30 minuter till centralen. Just nu finns det nyproducerade br-radhus för dryga 3 miljoner på hemnet där tex.

Eller nära roslagsbanans station kragstalund i vallentuna finns det också en massa radhus till bra priser (kanske inte på hemnet just nu, men de fonns där). 25 minuter in till tekniska + att det ska bli förlängning till odenplan och centralen (tar ett tag, men ni är ju inga nog att kunna dra nytta av det så småningom).

Eller bara en större lägenhet typ i Sundbyberg, man måste inte bo innanför tullarna för att man växt upp där. Det är fullkomligt normalt att flytta bort en bit och runt en halvtimme bort med kollektivtrafik är verkligen inte långt varken för jobbpendling eller ens sociala liv pch nätverk.

• Anonym (K)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-24 09:25:40 följande:

Det enklaste är givetvis att bara ha en platt skattesats i procent. Den som tjänar dubbelt så mycket betalar då dubbelt så mycket i skatt, oaktat om man är i ett förhållande eller ej. Rättvist och bra. Dessutom gör det frågan om sambeskattning helt meningslös. Det kan du vill inte klaga på? Du är väl inte så girig att du tycker att vissa ska betala STÖRRE andel av sin inkomst i skatt än andra?

Lägg ner för fan var inte så jävla aggressiv. Jag är själv höginkomsttagare och och gläds att slippa värnskatt efter nyår. Marginalskatterna är för höga ja, och hellre platt skatt med bra grundavdrag för låginkomsttagare än något märkligt förslag på sambeskattning, fast bara för vissa.

Att däremot kläcks ut sig förslag eller som i det jag faktiskt citerade,utan att någonsin tänka ett steg längre, det ska ifrågasättas. Fast du tycker kanske det är rätt att en person ska få skatteavdrag för att ens partner inte har lust att ta ta lån eller ens jobba? Det tror inte jag.
  • Anonym (Johan)
    Anonym (Knivsta, vallentuna) skrev 2019-11-24 09:32:19 följande:

En fyra på 100kvm i Sumpan kostar generellt mellan 5-6 msek. Plus en avgift på 5000-6000 i mån. Inte speciellt prisvärt.

En pendling till Vallentuna skulle i absolut bästa fall ligga på ungefär 1 timme dörr till dörr. Pga min sambos tillstånd behöver jag ha hemmet mer tillgängligt än så. Det faktum att jobbet ofta är 60 timmar per vecka, om inte mer, gör också 2 timmars pendlande 5 dagar i veckan betungande.

Tack för tipsen. Men det ändrar inte det faktum att det är DJUPT orättvist att staten ger familjer helt olika förutsättningar att disponera sin inkomst beroende på hur den är fördelad.

Tyvärr
  • Anonym (S)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-24 09:27:22 följande:

Varföf inte? Båda handlar om att samla in pengar. Varför ska det ena sättet bedömas annorlunda än det andra? Varför ska inte den som tjänar dubbelt så mycket bara inte betala dubbelt så mycket i skatt? Varför måste denna betala mer? Oerhört girigt att kräca det.

Målet med löneskatten är inte att samla in en viss bestämd summa per familj, så därför kan man inte jämföra lönesystemet med ditt exempel och utifrån det hävda att det är bisarrt.

Ska du förorda platt skatt behöver du bättre exempel och jämförelser för att det ska gå att förstå.

De frågeställningarna du ställer nu är ju däremot relevanta. De som förordar progressiv eller regressiv skatt har svar på de frågorna utifrån sina värderingar. Som det ser ut nu förodar riksdagens majoritet progressiv skatt. Det finns vll inget parti i Sveriges riksdag som idag driver frågan om helt platt skatt vad jag vet, även om det fiinns enstaka partimedlemmar som kommer med utspel i bland.
Svar på tråden Sambeskattning sjukdom