• Anonym (Johan)

Sambeskattning sjukdom

Hej.

Min sambo är gravid och vi är överlyckliga pga detta. Tyvärr ställer det ekonomiska till det med smolk i glädjebägaren.

Min sambo är kroniskt sjuk och sjukskriven, tyvärr pluggade hon när hon insjunknade och hade ingen SGI. Att dra detta vidare är meningslöst då jag anses tjäna så bra att hon inte berättigas någon ersättning. Jag vet inte när, om någonsin, min sambo kommer friskförklaras igen.

Detta skapar en situation där hon är helt beroende av mig ekonomiskt.

Vi bor i en liten lägenhet i Stockholm och behöver verkligen större, på lite sikt vore ett radhus eller dyl drömmen. Vi är dock unga och har inget större sparat kapital än.

Jag har kämpat som ett as hela livet och aldrig fått hjälp med något men ändå kommit till en position där jag tjänar bra. Runt 70 000. Då tänker säkert många av er "det är ju hur jävla mkt pengar som helst, vad klagar idioten för"? De som bor i Stockholm vet dock att utan stort sparat kapital är en sådan lön inte garant för mkt på bostadsmarknaden.

Iom min sambos tillstånd är det viktigt att jag jobbar relativt nära hemmet. Att flytta till Åkersberga eller Skarpnäck är därmed inget alternativ (eftersom jag jobbar på kontor runt 08-19 varje dag i City hade 2-3 timmars pendling per dag också varit övermäktigt)

Allt detta hade jag kunnat acceptera om det inte vore för beskattningen. Jag får behålla 45 000 efter skatt MEN om vi båda hade tjänat 35 000 var (vilket hade varit skönt för mitt jobb är väldigt psykiskt påfrestande) hade vi fått behålla 55 000. Det skiljer alltså 10 000 per MÅNAD beroende på vår inkomstfördelning. De 10 000 hade gjort en enorm skillnad i våra liv.

HUR kan ett system rättfärdigas när vi BÅDE ses som individer (gällande beskattning) OCH som en familj (gällande ersättning)? Det måste ju vara konsekvent! Jag är fine med att jag ska betala för min sambo, men då ska vi inte beskattas hårdare än andra par som har samma inkomst!!

IOM avsaknaden av SGI får min sambo bara minimibeloppet ur föräldraförsäkringen. Jag har mao, pga inkomstbortfallet, väldigt begränsade möjligheter ekonomiskt att vara hemma med mitt barn, som jag så djupt vill.

Är detta vad jag får för att betala en bra bit över en halv miljon per år i skatt på min inkomst? Samtidigt sitter Iraks försvarsminister på sjukpenning med sin fru. FY FAN säger jag bara!

• Svar på tråden Sambeskattning sjukdom
  • Anonym (Mia)

Oj vad orättvis världen kan te sig om man bara ser genom sitt eget smala teleskop. Ts tappade bort mig redan vid inledningen där det tydligen tar 1-2 timmar att pendla från Skarpnäck. Då har tunnelbanan en dålig dag minst sagt. ;)

Man undrar ju vad det är för livsstil ts familj vill upprätthålla. Att behöva dra in på saker för att ena försörjaren är svårt sjuk verkar inte vara okej. Själv får jag med 20 000 mindre i lön än ts bara ett boende för mig och mina barn på dryga 100 kvm med egen uteplats i Stockholms närförort. Jag tycker det är jäkligt orättvist att jag inte har råd med ett eget hus och några extra utlandssemestrar som par har. Staten borde kompensera mig för detta.

• Anonym (K)
    Nonym skrev 2019-11-24 10:00:43 följande:

Är du så vansinnigt emot Sveriges skattefinansierade välfärdssystem får du väl flytta nånstans där det inte finns något? Typ USA?

Så du tycket inte att höga marginalskatter har någon negativ effekt? Eller att det finns något mellanting mellan högskatteländer och USA?
  • Anonym (Johan)
    Nonym skrev 2019-11-24 10:00:43 följande:

Är du så vansinnigt emot Sveriges skattefinansierade välfärdssystem får du väl flytta nånstans där det inte finns något? Typ USA?

Var skrev jag att jag har något emot välfärdssystemet? Den progressiva skatten är rn ynklig bråkdel av totala skatteintäkter och det går utmärkt att ha välfärd utan den.
  • Anonym (Johan)
    Anonym (Mia) skrev 2019-11-24 10:06:28 följande:

Oj vad orättvis världen kan te sig om man bara ser genom sitt eget smala teleskop. Ts tappade bort mig redan vid inledningen där det tydligen tar 1-2 timmar att pendla från Skarpnäck. Då har tunnelbanan en dålig dag minst sagt. ;)

Man undrar ju vad det är för livsstil ts familj vill upprätthålla. Att behöva dra in på saker för att ena försörjaren är svårt sjuk verkar inte vara okej. Själv får jag med 20 000 mindre i lön än ts bara ett boende för mig och mina barn på dryga 100 kvm med egen uteplats i Stockholms närförort. Jag tycker det är jäkligt orättvist att jag inte har råd med ett eget hus och några extra utlandssemestrar som par har. Staten borde kompensera mig för detta.

Husen ligger generellt inte vägg i vägg med t-banan eller hur?

Jag kan dra in på precis allt. Har inga problem med detta så länge jag får betala samma skattesats på min lön som alla andra. Varför tycker du inte det räcker att jag betalar dubbelt så mycket i skatt som en person som tjänar hälften. Varför ska jag både försörja min sambo OCH betala mer än dubbelt så mycket i skatt?

Berätta gärna hur du, som ung person utan pengar från föräldrar eller andra, lyckades få tag i 100kvm i närförort, samtidigt som du hela tiden försörjde din sambo!? Sjukt nyfiken här, skulle ju vara fantastiskt om du har tips. För det var väl inte så att du skaffade din första bostad för typ +10 år sedan när allt kostade typ hälften?
  • Anonym (M)

Min man tjänar 1800000/år och jag tjänar 432000/år. Ska jag då straffas och betala massa mer skatt? Vi har helt gemensam ekonomi men tänk på de som inte har det. Då kommer kvinnan få ännu mindre pengar att röra sig med? Har du inte läst alla trådar här på familjeliv där de har separat ekonomi och kvinnan har inte råd med mat räkningar etc.?

• Anonym (S)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-24 09:46:05 följande:

Ska vi vara ärliga så finns det en riksdagsmajoritet för sänkta marginalskatter om man ser till partiprogrammen. Anledningen till att detta inte realiseras beror på att man är omsams om nivån på invandring. Men detta är OT.

Det finns ett samlat skattetryck som berör massor av punkter där löneskatt är en av MÅNGA faktorer. Det finns inget som säger att just löneskatterna måste vara xx% av den totala kakan.

Att vara för sänkta mariginalskatter är inte samma som att arbeta för ett helt platt skattesystem som var vad jag skrev. Ser inte att jag varit oärlig på något sätt.
  • Anonym (S)
    Anonym (M) skrev 2019-11-24 10:21:55 följande:

Min man tjänar 1800000/år och jag tjänar 432000/år. Ska jag då straffas och betala massa mer skatt? Vi har helt gemensam ekonomi men tänk på de som inte har det. Då kommer kvinnan få ännu mindre pengar att röra sig med? Har du inte läst alla trådar här på familjeliv där de har separat ekonomi och kvinnan har inte råd med mat räkningar etc.?

De som förordar sambeskattning idag (SD och KD tror jag) förordar ett valbart system. Att man som gift ska kunna välja det system som gynnar en bäst.
  • Anonym (Johan)
    Anonym (M) skrev 2019-11-24 10:21:55 följande:

Nej sambeskattning bör vara frivillig. Men bäst är givetvis platt skattesats så försvinner alla problem i ett nafs.
  • Anonym (Knivsta, vallentuna)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-24 09:38:33 följande:

En fyra på 100kvm i Sumpan kostar generellt mellan 5-6 msek. Plus en avgift på 5000-6000 i mån. Inte speciellt prisvärt.

En pendling till Vallentuna skulle i absolut bästa fall ligga på ungefär 1 timme dörr till dörr. Pga min sambos tillstånd behöver jag ha hemmet mer tillgängligt än så. Det faktum att jobbet ofta är 60 timmar per vecka, om inte mer, gör också 2 timmars pendlande 5 dagar i veckan betungande.

Tack för tipsen. Men det ändrar inte det faktum att det är DJUPT orättvist att staten ger familjer helt olika förutsättningar att disponera sin inkomst beroende på hur den är fördelad.

Tyvärr

Om du håller dig till snabbtåg och bor nära stationen i kragstalund är du vid tekniska på mondre än 30 minuter från det du går hemifrån. Därifrån till större delen av city kan du ta dig på 15 minuter med cykel. Så avfärda inte de alternativ som finns alltför snabbt utan försök att vara lite mer lösnimgsfokuserad.
  • Anonym (Knivsta, vallentuna)
    Anonym (Knivsta, vallentuna) skrev 2019-11-24 10:31:20 följande:

Om du håller dig till snabbtåg och bor nära stationen i kragstalund är du vid tekniska på mondre än 30 minuter från det du går hemifrån. Därifrån till större delen av city kan du ta dig på 15 minuter med cykel. Så avfärda inte de alternativ som finns alltför snabbt utan försök att vara lite mer lösnimgsfokuserad.

En annan fråga, måste du vara på plats hela arbetstiden? Själv utnyttjar jag min pendlingstid till arbete vilket gör att jag i praktiken bara har ca 40 minuter om dagen totalt i "ineffektiv restid". En fördel som jag delar med de flesta höginkomsttagare i min närhet.
Svar på tråden Sambeskattning sjukdom