• Anonym (Johan)

Sambeskattning sjukdom

Hej.

Min sambo är gravid och vi är överlyckliga pga detta. Tyvärr ställer det ekonomiska till det med smolk i glädjebägaren.

Min sambo är kroniskt sjuk och sjukskriven, tyvärr pluggade hon när hon insjunknade och hade ingen SGI. Att dra detta vidare är meningslöst då jag anses tjäna så bra att hon inte berättigas någon ersättning. Jag vet inte när, om någonsin, min sambo kommer friskförklaras igen.

Detta skapar en situation där hon är helt beroende av mig ekonomiskt.

Vi bor i en liten lägenhet i Stockholm och behöver verkligen större, på lite sikt vore ett radhus eller dyl drömmen. Vi är dock unga och har inget större sparat kapital än.

Jag har kämpat som ett as hela livet och aldrig fått hjälp med något men ändå kommit till en position där jag tjänar bra. Runt 70 000. Då tänker säkert många av er "det är ju hur jävla mkt pengar som helst, vad klagar idioten för"? De som bor i Stockholm vet dock att utan stort sparat kapital är en sådan lön inte garant för mkt på bostadsmarknaden.

Iom min sambos tillstånd är det viktigt att jag jobbar relativt nära hemmet. Att flytta till Åkersberga eller Skarpnäck är därmed inget alternativ (eftersom jag jobbar på kontor runt 08-19 varje dag i City hade 2-3 timmars pendling per dag också varit övermäktigt)

Allt detta hade jag kunnat acceptera om det inte vore för beskattningen. Jag får behålla 45 000 efter skatt MEN om vi båda hade tjänat 35 000 var (vilket hade varit skönt för mitt jobb är väldigt psykiskt påfrestande) hade vi fått behålla 55 000. Det skiljer alltså 10 000 per MÅNAD beroende på vår inkomstfördelning. De 10 000 hade gjort en enorm skillnad i våra liv.

HUR kan ett system rättfärdigas när vi BÅDE ses som individer (gällande beskattning) OCH som en familj (gällande ersättning)? Det måste ju vara konsekvent! Jag är fine med att jag ska betala för min sambo, men då ska vi inte beskattas hårdare än andra par som har samma inkomst!!

IOM avsaknaden av SGI får min sambo bara minimibeloppet ur föräldraförsäkringen. Jag har mao, pga inkomstbortfallet, väldigt begränsade möjligheter ekonomiskt att vara hemma med mitt barn, som jag så djupt vill.

Är detta vad jag får för att betala en bra bit över en halv miljon per år i skatt på min inkomst? Samtidigt sitter Iraks försvarsminister på sjukpenning med sin fru. FY FAN säger jag bara!

• Svar på tråden Sambeskattning sjukdom
  • Snäll men inte tråkig

Är det förresten ingen mer än jag som reagerar på att TS bor i andra hand på 47 kvadrat för ca 20 000 i månaden trots att han gått en av Sveriges tuffaste och hårdaste utbildningar och har ett väldigt speciellt högstatusjobb med lön på 70 000?

Har man den positionen borde man väl ha ett kontaktnät som gör att man kan hitta betydligt billigare andrahandsboenden?

Jag känner ganska många som gått betydligt lättare  och mindre statusfyllda utbildningar som lett till jobb med betydligt lägre lön i stil med socionom, informatör, lärare, polis men som hittat betydligt billigare andrahandsboenden i samma storlek i Stockholm.  Då pratar  jag om andrahandsboenden i antingen innerstan eller ställen strax utanför tullarna som Solna, Telefonplan, Nacka  och liknande. Ingen har betalat mer än 15 000 för 47 kvadrat och flera av dem har haft andrahandshyror som legat närmare 10 än 20.000.

• Anonym (Johan)
    Anonym (Mia) skrev 2019-11-24 13:03:24 följande:

Oavsett definitioner påstådde du att ni bara hade råd med boende på 1-2 timmars pendlingsavstånd. Om det verkligen var tiden det handlade om så har jag visat att ni kan hitta rymliga boenden under 3 miljoner på snarare en halvtimmes resa från centralen. Men du kanske är för fin i kanten för områden som Bromma och Hagsätra.

(Sen behöver ni ju knappast över 100 kvm med ett barn. Hur många fler ska din kroniskt sjuka fru behöva ta hand om medan du jobbar 60-timmarsveckor?)

Jag fattar att platt skatt är en attraktiv lösning för sådana som dig. Men att införa det utan att de som har det svårt ekonomiskt på riktigt (och dit hör inte du!) får det sämre är en svår ekvation att lösa.

Nu handlade det främst om att någon gång bo i radhus på någorlunda pendlingsavstånd. Då ligger 100kvm i Hagsätra runt 4 msek. Sedan behöver man ju lite buffert om man bor i hus. 10 000 i månaden gör en enorm skillnad för oss.

Varför tycker du vi ska betala nästan 15% mer av vår totala inkomst i skatt än ett annat par med samma bruttoinkomst? Kan du gå med på att höja skatten för det andra parer också är det iaf en bit på vägen. Då är det iaf lika för alla.
  • Anonym (Johan)
    Snäll men inte tråkig skrev 2019-11-24 13:27:20 följande:

Är det förresten ingen mer än jag som reagerar på att TS bor i andra hand på 47 kvadrat för ca 20 000 i månaden trots att han gått en av Sveriges tuffaste och hårdaste utbildningar och har ett väldigt speciellt högstatusjobb med lön på 70 000?

Har man den positionen borde man väl ha ett kontaktnät som gör att man kan hitta betydligt billigare andrahandsboenden?

Jag känner ganska många som gått betydligt lättare  och mindre statusfyllda utbildningar som lett till jobb med betydligt lägre lön i stil med socionom, informatör, lärare, polis men som hittat betydligt billigare andrahandsboenden i samma storlek i Stockholm.  Då pratar  jag om andrahandsboenden i antingen innerstan eller ställen strax utanför tullarna som Solna, Telefonplan, Nacka  och liknande. Ingen har betalat mer än 15 000 för 47 kvadrat och flera av dem har haft andrahandshyror som legat närmare 10 än 20.000.

En etta på 35 kvm innanför tullarna i Sthlm ligger på 15 000 i snitt i andra hand enligt SCB. Vi betalar vad marknaden begär.

Det bästa vore ju förstås att få en hyresreglerad hyresrätt. Våra grannar har en likadan lgh och betalar 5 800. Sådana som vi offras för att andra ska ha det privilegiet.
  • Anonym (Johanna)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-24 13:27:07 följande:

Om skilja på om något är statlig eller kommunalt är bara ett bullshitargument för att blanda bort korten. Tror du seriöst någon bryr sig om hur många % av deras lön som går till kommun eller stat?

Svar ja, de flesta jag känner! (Bryr sig alltså)
  • Snäll men inte tråkig
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-24 13:18:54 följande:
    Alternarivet är att ställa in sig på att bo i en liten lgh for life. Det är ännu värre
    Att ni trots din väldigt speciella  utbildning och position i yrkeslivet inte hittat någon bättre och billigare  andrahandslägenhet än en med 20.000 i månadshyra för 47 kvadrat är mycket märkligt.

Som jag skrivit vet jag många med mer vardagliga yrken som lärare, polis, socionom eller informatör som efter studierna hittat andrahandslägenheter i liknande storlek för betydligt mindre månadsavgift. Mycket, mycket mindre. Och då är det innerstan, Solna, Hägersten  och Nacka jag pratar om.
  • Anonym (S)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-24 13:24:45 följande:

Så försörjningsstöd betalas inte ut till barnlösa?Möjligen om der handlar om barn och tonåringar. Men inte vuxna. Betalas inte försörjningsstöd till barnlösa? Iraks försvarsminister har ju iofs barn och får flerbarnstillägg, men kan ge mig fan på att jag har hört om rätt många barnlösa som får stöd.

Jag förstår att det handlar om missunsamhet. Jag hade kunnat förstå argumentet om ökade klyftor om det inte vore så att alla egenföretagare med AB (de som är rikast) redan har massiva skattelättnader.

Jag tror att man kommer väldigt mycket längre i politiska resonemang om man försöker förstå sin motståndare och inte bara utgår från att de som inte tycker som man själv per automatik är giriga och missunsamma. (Och det gäller "båda sidor"). Om syftet med en diskussion är att försöka ändra motståndarens ståndpunkt (vilken det borde vara om man vill ändra lagar och regler)så når man i normalfallet betydliigt längre om man förstår sin motståndare och utgår från motståndarens oro osv.

Förstår inte frågan om försörjningsstöd till mig riKtigt, hamnade den fel? Vuxna utan barn kan i vissa situationer få försörjningsstöd. Så gott som alltid är det ett krav att man deltar i någon form av aktivitet och är inskriven på AF. För den som är sjuk men inte "godkänns" som sjuk av FK ör det väldigt svprt att få försörjningsstöd som jag flrstår. Det är dock ett kommunalt bidrag och inte ett statligt.

Bostadsbidrag ör statligt, via FK och ges endast till unga vuxna och till barnfamiljer. Man måste ttjäna väldigt lite för att då bostadsbidrag som ung vuxen. Med en hyra på 4000 kr går gränsen på ca 7000 kr före skatt i månaden. Då får man 100kr/månad i bostadsbidrag.
  • Anonym (S)

Flerbarnstillägg är en del av barnbidraget och har inget med försörjningsstöd att göra. Det är således inte inkomstprövat.

• Anonym (Johan)
    Snäll men inte tråkig skrev 2019-11-24 13:40:09 följande:

Att ni trots din väldigt speciella  utbildning och position i yrkeslivet inte hittat någon bättre och billigare  andrahandslägenhet än en med 20.000 i månadshyra för 47 kvadrat är mycket märkligt.

Som jag skrivit vet jag många med mer vardagliga yrken som lärare, polis, socionom eller informatör som efter studierna hittat andrahandslägenheter i liknande storlek för betydligt mindre månadsavgift. Mycket, mycket mindre. Och då är det innerstan, Solna, Hägersten  och Nacka jag pratar om.

Det är snittpriset i Sthlm. Din anekdotiska bevisföring ger jg inte mkt för.
  • Snäll men inte tråkig
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-24 13:34:20 följande:
    En etta på 35 kvm innanför tullarna i Sthlm ligger på 15 000 i snitt i andra hand enligt SCB. Vi betalar vad marknaden begär.

Det bästa vore ju förstås att få en hyresreglerad hyresrätt. Våra grannar har en likadan lgh och betalar 5 800. Sådana som vi offras för att andra ska ha det privilegiet.
    15 000 i andrahandshyra för en etta på 35 kvadrat innanför tullarna är knappast en laglig hyra om det inte är nyproduktion vi pratar om. Visst får man göra påslag på hyran om man hyr ut möblerat men inte med mer än 15 procent av sin egen hyreskostnad.
    Numera riskerar den som tar ut ockerhyror för andrahandsuthyrning inte bara att bli återbetalningsskyldig utan det är dessutom ett lagbrott med fängelse i straffskalan.

Hoppas verkligen att det inte är jurist du är eftersom du inte verkar göra skillnad på legala och illegala marknader.
  • Anonym (Johan)
    Anonym (S) skrev 2019-11-24 13:40:25 följande:

Jag tror att man kommer väldigt mycket längre i politiska resonemang om man försöker förstå sin motståndare och inte bara utgår från att de som inte tycker som man själv per automatik är giriga och missunsamma. (Och det gäller "båda sidor"). Om syftet med en diskussion är att försöka ändra motståndarens ståndpunkt (vilken det borde vara om man vill ändra lagar och regler)så når man i normalfallet betydliigt längre om man förstår sin motståndare och utgår från motståndarens oro osv.

Förstår inte frågan om försörjningsstöd till mig riKtigt, hamnade den fel? Vuxna utan barn kan i vissa situationer få försörjningsstöd. Så gott som alltid är det ett krav att man deltar i någon form av aktivitet och är inskriven på AF. För den som är sjuk men inte "godkänns" som sjuk av FK ör det väldigt svprt att få försörjningsstöd som jag flrstår. Det är dock ett kommunalt bidrag och inte ett statligt.

Bostadsbidrag ör statligt, via FK och ges endast till unga vuxna och till barnfamiljer. Man måste ttjäna väldigt lite för att då bostadsbidrag som ung vuxen. Med en hyra på 4000 kr går gränsen på ca 7000 kr före skatt i månaden. Då får man 100kr/månad i bostadsbidrag.

Glöm det om försörjningsstöd.

Ge mig nu gärna en rimlig förklaring till varför 20+60, 0+80 ska beskattas mycket hårdare än 40+40 i olika förhållanden. Varför räcker det inte att en person betalar dubbelt så mycket i skatt som en som tjänar hälften? Varför krävs det mycket mer? Det är ju inte så att de som tjänar 40k i mån är på ruinens brant de heller.

Vad är ett rimligt argument gör att upprätthålla detta system samtidigt som de som hyr ut ett attefallshus betalar platt skatt? Så länge de som äger en bostadsrätt men fixar en hyresrätt och hyr ut bostadsrätten till stor vinst betalar platt skatt? Så länge egenföretagare kan ta ut lön vid brytpunkten och ge sig själva utdelning på resterande belopp med platt skatt?

Varför ska i princip alla sätt att tjäna pengar på i Sverige, utom just lönearbete, beskattas med platt skatt?

Om de handlat om klyftor hade fler sätt att tjäna pengar på beskattats progressivt. Undersökningar visar att det klyftorna mellan lönearbetare inte ökar.

Om det handlat om skatteintäkternas storlek, varför då inte beskatta alla andra sätt jag beskrev en aning så att man kan ge de som lönearbetar platt skatt? Det hade krävts en minimal justering på andra av statens inkomster för att klara av detta.

Jag kan inte se att det handlar om något annat än ren ideologi och missunsamhet.
Svar på tråden Sambeskattning sjukdom