• Anonym (Johan)

Sambeskattning sjukdom

Hej.

Min sambo är gravid och vi är överlyckliga pga detta. Tyvärr ställer det ekonomiska till det med smolk i glädjebägaren.

Min sambo är kroniskt sjuk och sjukskriven, tyvärr pluggade hon när hon insjunknade och hade ingen SGI. Att dra detta vidare är meningslöst då jag anses tjäna så bra att hon inte berättigas någon ersättning. Jag vet inte när, om någonsin, min sambo kommer friskförklaras igen.

Detta skapar en situation där hon är helt beroende av mig ekonomiskt.

Vi bor i en liten lägenhet i Stockholm och behöver verkligen större, på lite sikt vore ett radhus eller dyl drömmen. Vi är dock unga och har inget större sparat kapital än.

Jag har kämpat som ett as hela livet och aldrig fått hjälp med något men ändå kommit till en position där jag tjänar bra. Runt 70 000. Då tänker säkert många av er "det är ju hur jävla mkt pengar som helst, vad klagar idioten för"? De som bor i Stockholm vet dock att utan stort sparat kapital är en sådan lön inte garant för mkt på bostadsmarknaden.

Iom min sambos tillstånd är det viktigt att jag jobbar relativt nära hemmet. Att flytta till Åkersberga eller Skarpnäck är därmed inget alternativ (eftersom jag jobbar på kontor runt 08-19 varje dag i City hade 2-3 timmars pendling per dag också varit övermäktigt)

Allt detta hade jag kunnat acceptera om det inte vore för beskattningen. Jag får behålla 45 000 efter skatt MEN om vi båda hade tjänat 35 000 var (vilket hade varit skönt för mitt jobb är väldigt psykiskt påfrestande) hade vi fått behålla 55 000. Det skiljer alltså 10 000 per MÅNAD beroende på vår inkomstfördelning. De 10 000 hade gjort en enorm skillnad i våra liv.

HUR kan ett system rättfärdigas när vi BÅDE ses som individer (gällande beskattning) OCH som en familj (gällande ersättning)? Det måste ju vara konsekvent! Jag är fine med att jag ska betala för min sambo, men då ska vi inte beskattas hårdare än andra par som har samma inkomst!!

IOM avsaknaden av SGI får min sambo bara minimibeloppet ur föräldraförsäkringen. Jag har mao, pga inkomstbortfallet, väldigt begränsade möjligheter ekonomiskt att vara hemma med mitt barn, som jag så djupt vill.

Är detta vad jag får för att betala en bra bit över en halv miljon per år i skatt på min inkomst? Samtidigt sitter Iraks försvarsminister på sjukpenning med sin fru. FY FAN säger jag bara!

• Svar på tråden Sambeskattning sjukdom
  • Anonym (Johan)
    Snäll men inte tråkig skrev 2019-11-24 14:01:28 följande:

15 000 i andrahandshyra för en etta på 35 kvadrat innanför tullarna är knappast en laglig hyra om det inte är nyproduktion vi pratar om. Visst får man göra påslag på hyran om man hyr ut möblerat men inte med mer än 15 procent av sin egen hyreskostnad.

Numera riskerar den som tar ut ockerhyror för andrahandsuthyrning inte bara att bli återbetalningsskyldig utan det är dessutom ett lagbrott med fängelse i straffskalan.

Hoppas verkligen att det inte är jurist du är eftersom du inte verkar göra skillnad på legala och illegala marknader.

Bara om su hyr ut en HR. Inte en BR. Snittpriset i andra hand i Stockholm 1 ROK 35kvm är runt 15 000 i mån.
  • Anonym (Mia)
    Snäll men inte tråkig skrev 2019-11-24 13:27:20 följande:

Är det förresten ingen mer än jag som reagerar på att TS bor i andra hand på 47 kvadrat för ca 20 000 i månaden trots att han gått en av Sveriges tuffaste och hårdaste utbildningar och har ett väldigt speciellt högstatusjobb med lön på 70 000?

Har man den positionen borde man väl ha ett kontaktnät som gör att man kan hitta betydligt billigare andrahandsboenden?

Jag känner ganska många som gått betydligt lättare  och mindre statusfyllda utbildningar som lett till jobb med betydligt lägre lön i stil med socionom, informatör, lärare, polis men som hittat betydligt billigare andrahandsboenden i samma storlek i Stockholm.  Då pratar  jag om andrahandsboenden i antingen innerstan eller ställen strax utanför tullarna som Solna, Telefonplan, Nacka  och liknande. Ingen har betalat mer än 15 000 för 47 kvadrat och flera av dem har haft andrahandshyror som legat närmare 10 än 20.000.

Jo, jag reagerade över det också. Han bränner pengar idag i stället för att spara och skaffa sig förutsättningar för ett bättre boende i framtiden. Inte heller bryr han sig om att ha en ordnad ekonomi innan han skaffar barn. Istället skyller han sin situation på skatter.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-24 13:32:09 följande:

Nu handlade det främst om att någon gång bo i radhus på någorlunda pendlingsavstånd. Då ligger 100kvm i Hagsätra runt 4 msek. Sedan behöver man ju lite buffert om man bor i hus. 10 000 i månaden gör en enorm skillnad för oss.

Varför tycker du vi ska betala nästan 15% mer av vår totala inkomst i skatt än ett annat par med samma bruttoinkomst? Kan du gå med på att höja skatten för det andra parer också är det iaf en bit på vägen. Då är det iaf lika för alla.

Visst, det handlar så klart egentligen om något annat... ;)

Du är en individ. Inte ett par. Varför ska du betala mindre i skatt än en person med samma inkomst som är ogift?

Nej, jag vill inte höja skatten för individer som din sambo.
  • Anonym (Johan)
    Anonym (Mia) skrev 2019-11-24 14:17:45 följande:

Jo, jag reagerade över det också. Han bränner pengar idag i stället för att spara och skaffa sig förutsättningar för ett bättre boende i framtiden. Inte heller bryr han sig om att ha en ordnad ekonomi innan han skaffar barn. Istället skyller han sin situation på skatter.

Klart att vi tittar på alternativ. Vad fan tror du? Men oavsett vart vi bor så beskattas vi över 130 000 kr mer per år än ett annat par som tjänar lika mycket. DET är sakfrågan här som många undviker att diskutera för att fokusera på kringliggande faktorer som egentligen är rätt oväsentliga.

Har du något att säga i SAK? Eller är du som de flesta andra i tråden?
  • Snäll men inte tråkig
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-24 14:05:29 följande:
    Bara om su hyr ut en HR. Inte en BR. Snittpriset i andra hand i Stockholm 1 ROK 35kvm är runt 15 000 i mån.
    Ja, det är olika regler för andrahandsuthyrning av bostads- och hyresrätter.

Men i ditt fall är det väl en hyresrätt det handlar om, eftersom du pratar om att sådana som ni offras för att dina grannar ska få privilegiet hyra en hyresreglerad lägenhet för 5800 i månaden.

Istället för att rikta din ilska mot ockraren som tar 20 000 för 47 kvadrat, en handling som ifall det är en hyresrätt det handlar om numera allså  är ett brott med fängelse i straffskalan så är du förbannad över att dina grannar  har "privilegiet" att betala normal hyra för sin lägenhet?!

Hör du inte själv hur det låter?

Dina grannar kanske har varit smarta och kommit över sin hyresrätt i innerstan på ett klipskt men lagligt sätt genom en rad lägenhetsbyten under årens lopp , istället för att svara på en annons från en ockrare som begår ett lagbrott genom att ta 20.000 i månadsavgift för en lägenhet med egentlig hyra på 5800.

Och det är väl isåfall ingenting att lasta dem för. Det är ju inte deras fel att du trots de kontakter du med din yrkesposition och utbildning rimligen borde ha inte lyckats komma över en andrahandslägenhet med normalt hyrespåslag.
  • Anonym (Johan)
    Anonym (Mia) skrev 2019-11-24 14:20:17 följande:

Visst, det handlar så klart egentligen om något annat... ;)

Du är en individ. Inte ett par. Varför ska du betala mindre i skatt än en person med samma inkomst som är ogift?

Nej, jag vill inte höja skatten för individer som din sambo.

Därför att staten förväntar sig att man försörjer sin sambo/make.

Varför ska en person med dubbel inkomst betala mycket mer än dubbelt så mycket i skatt? Varför inte "bara" dubbelt så mkt?
  • Anonym (Johan)
    Snäll men inte tråkig skrev 2019-11-24 14:22:45 följande:

Men i ditt fall är det väl en hyresrätt det handlar om, eftersom du pratar om att sådana som ni offras för att dina grannar ska få privilegiet hyra en hyresreglerad lägenhet för 5800 i månaden.

Istället för att rikta din ilska mot ockraren som tar 20 000 för 47 kvadrat, en handling som ifall det är en hyresrätt det handlar om numera allså  är ett brott med fängelse i straffskalan så är du förbannad över att dina grannar  har "privilegiet" att betala normal hyra för sin lägenhet?!

Dina grannar kanske har varit smarta och kommit över sin hyresrätt i innerstan på ett klipskt men lagligt sätt genom en rad lägenhetsbyten under årens lopp , istället för att svara på en annons från en ockrare som begår ett lagbrott genom att ta 20.000 i månadsavgift för en lägenhet med egentlig hyra på 5800.

Och det är väl isåfall ingenting att lasta dem för. Det är ju inte deras fel att du trots de kontakter du med din yrkesposition och utbildning rimligen borde ha inte lyckats komma över en andrahandslägenhet med normalt hyrespåslag.

Vår bostad är inte sakfrågan. Varför kan du inte bara svara på SAK istället för att diskutera detaljer. Oavsett vart vi bor får vi betala 130 000 per år mer än ett annat par med samma inkomst i skatt. Varför räcker det inte med att en person som tjänar dubbelt så mycket betalar dubbelt så mycket i skatt? Varför måste man betala mycket mer? Varför gäller detta ENBART löneinkomst och inte på NÅGRA andra sätt stt tjäna pengar?
  • KillBill
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-23 08:51:24 följande:

Hej.

Min sambo är gravid och vi är överlyckliga pga detta. Tyvärr ställer det ekonomiska till det med smolk i glädjebägaren.

Min sambo är kroniskt sjuk och sjukskriven, tyvärr pluggade hon när hon insjunknade och hade ingen SGI. Att dra detta vidare är meningslöst då jag anses tjäna så bra att hon inte berättigas någon ersättning. Jag vet inte när, om någonsin, min sambo kommer friskförklaras igen.

Detta skapar en situation där hon är helt beroende av mig ekonomiskt.

Vi bor i en liten lägenhet i Stockholm och behöver verkligen större, på lite sikt vore ett radhus eller dyl drömmen. Vi är dock unga och har inget större sparat kapital än.

Jag har kämpat som ett as hela livet och aldrig fått hjälp med något men ändå kommit till en position där jag tjänar bra. Runt 70 000. Då tänker säkert många av er "det är ju hur jävla mkt pengar som helst, vad klagar idioten för"? De som bor i Stockholm vet dock att utan stort sparat kapital är en sådan lön inte garant för mkt på bostadsmarknaden.

Iom min sambos tillstånd är det viktigt att jag jobbar relativt nära hemmet. Att flytta till Åkersberga eller Skarpnäck är därmed inget alternativ (eftersom jag jobbar på kontor runt 08-19 varje dag i City hade 2-3 timmars pendling per dag också varit övermäktigt)

Allt detta hade jag kunnat acceptera om det inte vore för beskattningen. Jag får behålla 45 000 efter skatt MEN om vi båda hade tjänat 35 000 var (vilket hade varit skönt för mitt jobb är väldigt psykiskt påfrestande) hade vi fått behålla 55 000. Det skiljer alltså 10 000 per MÅNAD beroende på vår inkomstfördelning. De 10 000 hade gjort en enorm skillnad i våra liv.

HUR kan ett system rättfärdigas när vi BÅDE ses som individer (gällande beskattning) OCH som en familj (gällande ersättning)? Det måste ju vara konsekvent! Jag är fine med att jag ska betala för min sambo, men då ska vi inte beskattas hårdare än andra par som har samma inkomst!!

IOM avsaknaden av SGI får min sambo bara minimibeloppet ur föräldraförsäkringen. Jag har mao, pga inkomstbortfallet, väldigt begränsade möjligheter ekonomiskt att vara hemma med mitt barn, som jag så djupt vill.

Är detta vad jag får för att betala en bra bit över en halv miljon per år i skatt på min inkomst? Samtidigt sitter Iraks försvarsminister på sjukpenning med sin fru. FY FAN säger jag bara!

Vad dillar du om,  2-3 timmars pendling från Skarpnäck? det tar 19 minuter att åka tunnelbana från Skarpnäck  till Stockholm Central. Varför köper du inte en bostadsrätt strax utanför city? Med din lön ska det inte vara några problem.

Här kan du läsa om varför det är vansinnigt med sambeskattning. 
    från https://threadreaderapp.com/thread/1059147621556723712.html

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Anonym (Johan)
    Snäll men inte tråkig skrev 2019-11-24 14:22:45 följande:

Men du har kanske rätt. Kanske borde jag fokusera på "smarta och lagliga sätt" att tjäna mer pengar. Känner till flera som lyckats tillskansa sig hyresrätter i stan billigt, sedan hyr de ut sin bostadsrätt med 20 000 kr i vinst och behöver bara betala 22% skatt.

Vore ju fantastiskt för samhället om alla som tjänade 80 000 och betalar enorma mängder i skatt jobbade mindre och ägnade sig åt sådana "smarta och lagliga" tillvägagångssätt.
  • Snäll men inte tråkig
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-24 14:26:30 följande:
    Vår bostad är inte sakfrågan. Varför kan du inte bara svara på SAK istället för att diskutera detaljer. Oavsett vart vi bor får vi betala 130 000 per år mer än ett annat par med samma inkomst i skatt. Varför räcker det inte med att en person som tjänar dubbelt så mycket betalar dubbelt så mycket i skatt? Varför måste man betala mycket mer? Varför gäller detta ENBART löneinkomst och inte på NÅGRA andra sätt stt tjäna pengar?
    Men att DU tycker att det är just skatten som är problemet innebär inte att alla andra måste hålla med, förstår du verkligen inte det?

Andra tycker att huvudproblemet snarare är att studenter inte omfattas av sjukförsäkringen om de inte har CSN, eller att det fram tills ganska nyligen varit ganska lätt att komma undan med att ta ut ockerhyror vid andrahandsuthyrning av hyreslägenheter  i Stockholm.

Ni skulle ha betydligt större möjligheter att flytta till ert efterlängtade radhus om även studenter som inte tar studiemedel från CSN skulle omfattas av den allmänna sjukförsäkringen.

Ni skulle ha betydligt större möjligheter att flytta till ert efterlängtade radhus om samhället långt tidigare  tagit i med hårdhandskarna mot människor som tar ut 20 000 i hyra för lägenheter med 5800 i hyra.

Därför köper helt enkelt inte jag och flera andra i tråden att det är just bristen på sambeskattning som är problemet.

Och ytterligare en gång:

Varför ska Skatteverket överhuvud taget ta hänsyn till att du har en SAMBO?
    Som jag skrivit jag vet inte hur många gånger nu så skulle en frivillig sambeskattning ändå inte omfatta er eftersom inte är gifta och du vägrar att gifta dig på grund av något löjligt principskäl.
Svar på tråden Sambeskattning sjukdom