Oerhörd skrev 2020-03-19 22:43:09 följande:
Tolka precis som du vill, men vad jag kan se tolkar du inte alls i linje med vad jag säger. Det går bra att missförstå saker om man anstränger sig. Enligt mig är livet ljusare om jag inte tar saker personligt jämt, inte tror att allt handlar om mig och inte tror att folk ska leva upp till någon perfekt standard. Det gör mig lyckligare att inte döma någon efter deras största brister, jag fokuserar stenhårt på förtjänster. Det finns alltid saker som väger upp.
Min man tog upp frågan om öppen relation. Vad var din avsikt med frågan och vilken slutsats drar du av svaret?
Haha, alltså du bli ju bara mer och mer förvirrad...
Så du menar att om min partner sviker MIG, går bakom ryggen på MIG, ljuger för MIG. Så ska jag inte ta det personligt?.... ja då existerar väl inte personligt öht för ett svek är väl så personligt som det kan bli.
Jag tror att hela din uppenbara förvirring bottnar i att du saknar förmåga att sätta dig in i andras situation. Du har fritt fram att knulla runt för det är ju din partner ok med, ni är överens...så för er är det inget problem och inget svek... men du verkar ha svårt att fatta att för par som INTE kommit överens om att man får knulla andra så är det ett ganska stort problem...men eftersom du tydligen inte kan förstå det så försöker du likställa dessa två saker och göra dem till samma sak, Inte undra på att det blir förvirrat och bisarrt.
Gör ett tankeexperiment. Fundera ut något som du tycker är helt oacceptabelt, något annat än sex med andra för det är ju ni ok med, utan något som du aldrig skulle kunna tolerera från din partner som tex att han slog dig (bara ett exempel, du väljer själv). Och sen låtsas du att din partner gör precis det och funderar över hur du skulle reagera och resonera kring det... när du är klar med det. Låtsas att någon annan kommer och kläcker ur sig samma argument du kör med här (ta det inte personligt, alla kan göra fel, etc) och se vad du tycker om det.