• Anonym (Motivation)

Otrogen igen?

Är en kvinna på 30+ som har sambo och två barn. Jobbar på kontor med ca 15 kollegor. För en tid sedan så va vi på AW och där råkade det spåra lite o jag hamnade i säng med en kollega. Trodde aldrig att min moral skulle tillåta mig det.

Grejen nu är att jag ångrar inget och jag vill faktiskt va med honom igen men vet inte om jag vågar, vill inte riskera min relation men ändå njuta av livet hur bör jag göra?

VET ATT JAG ÄR EN SKIT Så det behöver vi inte älta i massor nu

• Svar på tråden Otrogen igen?
  • Anonym (FYI)

Denna diskussionen är ju fullständigt idiotisk. Ingen kan ha fakta. Alla reagerar inte efter en förutbestämd mall. En del vill inte ha reda på, och andra vill.
    Finns vad jag vet ingen statistik om varken det ena eller det andra
    Tror heller inte det finns någon statistik om hur många som avslöjas eller inte.

Det är också helt ointressant att diskutera om "det man inte vet har man inte ont av"...Vad finns det att diskutera om det?? Vill du att alla skall lägga sig platt och erkänna att du har rätt, trots att dom har andra erfarenheter som t.ex Molly med sin intuitionsaspekt, eller att hon mådde dåligt eftersom hon kände att något inte stämde?

• Anonym (Eh?)
    Anonym (Egen erfarenhet) skrev 2020-03-11 13:41:27 följande:

Ja, du har självfallet rätt till din åsikt.

Men min åsikt är att jag är helt övertygad att många vill bli avslöjade, medvetet eller omedvetet, eller helt enkelt struntar i vilket.

De som verkligen lägger sig vinning om att sköta sin otrohet på sådant sätt att de verkligen gör allt för att säkerställa att inte bli avslöjade, blir heller aldrig avslöjade (nästan aldrig?).

Det finns säkert de som vill bli avslöjade, men de utgör nog långt ifrån alla som blir upptäckta. Min poäng var att det inte finns någon garanti för att inte bli avslöjad, även om man anser sig vara försiktig. Framför allt eftersom det alltid är en till part inblandad i otroheten kan man inte kontrollera att denne inte förr eller senare gör något som leder till upptäckt.
  • Anonym (Eh?)

Det finns en tråd just nu om en kvinna som fått reda på att hennes man varit otrogen i tre år, och det var någon som varit tillsammans med älskarinnans syster som avslöjade. Det är ett exempel på att man inte kan kontrollera den andra partens agerande.

• Oerhörd
    Anonym (man) skrev 2020-03-10 10:31:10 följande:

Haha, ok så nu är det stort att göra rätt, annars tycker jag du mest suttit och hånat alla som förespråkar att göra rätt.

Nej det är inte alls större att förlåta, förlåtelse är något man gör sig förtjänt av inte något man bara får serverat på silverfat, det är snarare idiotiskt att förlåta människor som inte gjort sig förtjänt av det. Kan man själv inte visa respekt och empati mot andra så förtjänar man inte att få det tillbaka eller bli förlåten. 

Nej, skit händer inte bara av sig självt, skit händer för att vissa människor vill det och ser till att det händer.

Jag kan absolut förstå att egoister och människor med skev moral väldigt gärna vill kunna göra som de vill och allt bara ska förlåtas genom att hänvisa till förståelse, välvilja och kärlek... men riktigt så fungerar inte verkligheten för som sagt, kan man själv inte visa andra välvilja, förståelse och kärlek utan väljer istället att svika, såra och förnedra så förtjänar man inte välvilja tillbaka.

Jag bär inget förakt för alla människor jag gillar faktiskt människor som behandlar andra väl, jag föraktar däremot människor som medvetet väljer att svika, såra och förnedra andra människor.

Det låter inte så kul att vara du heller för dina löjliga argument får ju alltid samma bemötande i tråd efter tråd och de enda du får medhåll av är människor med dåligt samvete. Måste vara jobbigt att ha snea moraliska värderingar och aldrig bli "förstådd"

Den enda som är svartvit här är du. Vad får dig att tro att jag inte skulle tycka att det är bra att göra rätt? Det är bara dina enkelspåriga fantasier där rätt och fel är exakt avgränsade och hur enkelt som helst att bedöma och där det aldrig finns några omständigheter.

Älska mig mest när jag förtjänar det minst, det är då jag behöver det bäst. Känner du igen det? Inpräntat i mig när jag var liten, och jag har alltid strävat efter att vara den som älskar folk ovillkorat. Märkligt poppis i min omgivning, och jag kan garantera att min inställning ger mig enormt mycket kärlek i retur. Att vara arg och dömande är väl inte eftersträvansvärda egenskaper? Varför envisas du med att vara sån? Det är mycket roligare att vara snäll!
  • Oerhörd
    Anonym (Egen erfarenhet) skrev 2020-03-10 12:04:33 följande:

Jag tycker att du ofta väljer att uttrycka dig förklenande om andra människor och att du väljer uttrycka dig med ett riktigt tråkigt ordval. Jag tror ärligt inte att du generellt gillar människor för jag får intrycket att du är bitter och att du föraktar människor som inte tycker som du eller som inte gör samma val som du.

Det kommer kanske som en överraskning för dig, men du sitter inte på facit och du vet inte alltid bäst när det gäller alla andra människor.

Det finns väldigt många människor som tycker att det största är att förlåta. Men du vet att alla dessa människor har fel, bara för att du delar inte deras uppfattning?

Många anser att man själv har ett val, att man själv kan välja att förlåta, mest för sin egen skull. Man förlåter inte främst för den andres skull. Men du vet bättre vad som är bäst för varje individ?

Nej skit händer oftast inte av sig själv.

Men jag vet ingen normal människa som medvetet väljer att göra skit, vare sig för sig själv eller andra. Människor gör felaktiga val hela tiden. Det gör alla människor (ja, förutom du då..?). Konsekvenserna blir ibland skit, men för den sakens skull har de allra flesta absolut inte medvetet valt att göra skit. När konsekvenserna blir skit så får man ta sitt ansvar och där väljer olika människor att göra olika.

Vare sig jag själv eller någon enda som jag någonsin har hört talas om har varit otrogen och sedan begärt att partnern "bara ska förlåta". Var får du dina villfarelser ifrån?

Faktum är trots allt att de flesta förhållanden överlever en otrohet. Min bedömning är att de inblandade människorna uppenbarligen oftast gör ett medvetet val att reparera och gå vidare.

Du tillhör inte de som gör ett sådant val men bara för det kan du väl inte döma alla andra som faktiskt lyckas bättre än du?

Du pratar vitt och brett om alla fruktansvärda människor och om alla fruktansvärda följder som kommer av otrohet. Men du väljer att blunda för sanningen att "det man inte vet mår man inte ont av". Min egen, och väldigt mångas, uppfattning är att de flesta otroheter aldrig avslöjas. I alla dessa fall så blir det självfallet inga som helst vidriga följder så som du försöker måla upp. 

Det finns många länder, t ex Frankrike, där otrohet i största allmänhet är mycket mera accepterat än i Sverige. Människor i allmänhet väljer liksom att medvetet att inte göra någon större dramatik av sådant.

Men de har lägre skilsmässostatistik än Sverige och i undersökningar säger människorna att de mår bättre än vad vi Svenskar brukar svara i sådana undersökningar.

Hur går det ihop med dina fruktansvärda påståenden? 

Fint. Jag tänker som du att det enda vi kan kontrollera helt och hållet är hur vi reagerar, tänker och agerar. Jag väljer att inte känna mig personligt förnedrad om någon annan gör ett val som påverkar mig på ett sätt jag inte hade önskat. Det har ALDRIG inträffat med målsättningen att göra mig illa, det har ALLTID funnits andra parametrar som varit avgörande. Jag är inte världens centrum och mitt ego är ytterst flexibelt.
  • Oerhörd
    Anonym (man) skrev 2020-03-10 15:54:20 följande:

Jodå, jag sitter på facit eftersom 99% av alla människor ogillar svek lögner och manipulation. Det är till och med så att människor som själva utsätter andra för sånt inte alls gillar att utsättas för det själva.

Jaha så du menar att människor som är otrogna inte gör det av egen fri vilja? Intressant, förklara gärna närmare. Blir de tvingade med hot om våld? Blir de drogade?

Det är inga villfarelser, dina inlägg säger allt

Jo jag har läst din sk "sanning" många ggr, och den är lika löjlig varje gång och får samma respons varje gång. 

Myten om länder där folk accepterar svek och lögner är inget annat än en myt som människor med dåligt samvete gärna vill tro på. Folk skiljer sig pga otrohet även i Frankrike.

Återigen lutar du dig mer på otrevligt språk och förminskande av andra än på stadiga argument. Att jag inte gillar en sak betyder inte att den måste försvinna. Jag avskyr kyckling, men om det är vad barnen vill ha så lagar jag det, äter vad jag klarar av och glädjs år att ha gjort dem glada. Det jag inte gillar finns det andra som älskar eller kanske behöver, eller till och med bara vill ha. Jag kan leva med att inte alla vill exakt vad jag vill. Varför är det så svårt för dig?
  • Oerhörd
    molly50 skrev 2020-03-11 08:37:35 följande:

Jag är övertygad om att de flesta otrogna som blivit påkomna anser sig ha försökt sköta det snyggt.

Ändå så har det kommit fram och orsakat lidande för den som blivit bedragen.

Jag är dessutom en sådan som vill veta om min man skulle vara otrogen så jag också får en chans att välja hur jag vill leva mitt liv.

Det ska inte bara vara förbehållet den som bedrar.

Vill du ha en befriande tanke? Du behöver inte be någon om lov för att leva ditt liv som du vill. Just nu vill du leva monogamt med din man, och det gör du. Är inte allt gott så länge du är övertygad om att allt är som du vill ha det?
  • Oerhörd
    Anonym (Eh?) skrev 2020-03-11 13:27:05 följande:

Att otrohet ofta inte kommer fram motsäger inte mitt påstående att de flesta som trots allt blir upptäckta förmodligen trott sig sköta otroheten snyggt. Jag tror till exempel att mannen som var otrogen när han precis gift sig inte räknade med att han skulle bli påkommen.

Då är han inte särskilt smart helt enkelt. Det är inte svårt att radera eller dölja konversationer i mobilen. Den som inte vill bli påkommen har koll på det. Blir inte rätt många påkomna just så trots att det kan tyckas vara väl känt att partnern av misstag ser något och sen snokar vidare?
  • molly50
    Oerhörd skrev 2020-03-11 16:45:49 följande:
    Vill du ha en befriande tanke? Du behöver inte be någon om lov för att leva ditt liv som du vill. Just nu vill du leva monogamt med din man, och det gör du. Är inte allt gott så länge du är övertygad om att allt är som du vill ha det?
    Absolut. Så länge jag vet att vi lever monogamt och inte bryter våra trohetslöften till varandra.
  • Anonym (FYI)

Oerhörd:
    Är du polly? Bara så folk vet vad dom diskuterar med.

Citat: Jag är alldeles fruktansvärt ärlig i båda mina relationer, och alla tillfälliga jag har utöver dem också tack. Det där med påhopp vännen... du hittar på saker som du tycker borde vara sanna för att vi inte håller med dig, inte snyggt.

Svar på tråden Otrogen igen?