Anonym (man) skrev 2020-03-10 10:31:10 följande:
Haha, ok så nu är det stort att göra rätt, annars tycker jag du mest suttit och hånat alla som förespråkar att göra rätt.
Nej det är inte alls större att förlåta, förlåtelse är något man gör sig förtjänt av inte något man bara får serverat på silverfat, det är snarare idiotiskt att förlåta människor som inte gjort sig förtjänt av det. Kan man själv inte visa respekt och empati mot andra så förtjänar man inte att få det tillbaka eller bli förlåten.
Nej, skit händer inte bara av sig självt, skit händer för att vissa människor vill det och ser till att det händer.
Jag kan absolut förstå att egoister och människor med skev moral väldigt gärna vill kunna göra som de vill och allt bara ska förlåtas genom att hänvisa till förståelse, välvilja och kärlek... men riktigt så fungerar inte verkligheten för som sagt, kan man själv inte visa andra välvilja, förståelse och kärlek utan väljer istället att svika, såra och förnedra så förtjänar man inte välvilja tillbaka.
Jag bär inget förakt för alla människor jag gillar faktiskt människor som behandlar andra väl, jag föraktar däremot människor som medvetet väljer att svika, såra och förnedra andra människor.
Det låter inte så kul att vara du heller för dina löjliga argument får ju alltid samma bemötande i tråd efter tråd och de enda du får medhåll av är människor med dåligt samvete. Måste vara jobbigt att ha snea moraliska värderingar och aldrig bli "förstådd"
Den enda som är svartvit här är du. Vad får dig att tro att jag inte skulle tycka att det är bra att göra rätt? Det är bara dina enkelspåriga fantasier där rätt och fel är exakt avgränsade och hur enkelt som helst att bedöma och där det aldrig finns några omständigheter.
Älska mig mest när jag förtjänar det minst, det är då jag behöver det bäst. Känner du igen det? Inpräntat i mig när jag var liten, och jag har alltid strävat efter att vara den som älskar folk ovillkorat. Märkligt poppis i min omgivning, och jag kan garantera att min inställning ger mig enormt mycket kärlek i retur. Att vara arg och dömande är väl inte eftersträvansvärda egenskaper? Varför envisas du med att vara sån? Det är mycket roligare att vara snäll!