• Anonym (Motivation)

Otrogen igen?

Är en kvinna på 30+ som har sambo och två barn. Jobbar på kontor med ca 15 kollegor. För en tid sedan så va vi på AW och där råkade det spåra lite o jag hamnade i säng med en kollega. Trodde aldrig att min moral skulle tillåta mig det.

Grejen nu är att jag ångrar inget och jag vill faktiskt va med honom igen men vet inte om jag vågar, vill inte riskera min relation men ändå njuta av livet hur bör jag göra?

VET ATT JAG ÄR EN SKIT Så det behöver vi inte älta i massor nu

• Svar på tråden Otrogen igen?
  • Anonym (man)
    Oerhörd skrev 2020-03-11 16:32:20 följande:
    Återigen lutar du dig mer på otrevligt språk och förminskande av andra än på stadiga argument. Att jag inte gillar en sak betyder inte att den måste försvinna. Jag avskyr kyckling, men om det är vad barnen vill ha så lagar jag det, äter vad jag klarar av och glädjs år att ha gjort dem glada. Det jag inte gillar finns det andra som älskar eller kanske behöver, eller till och med bara vill ha. Jag kan leva med att inte alla vill exakt vad jag vill. Varför är det så svårt för dig?
    Intressant att du tycker språkbruk är förkastligt men är helt ok med svek och lögner... det gäller ju att prioritera :)

Ditt exempel håller inte riktigt för den bygger på öppenhet, det du propagerar för är snarare nåt i stil med... dina kids vill ha kyckling men du avskyr det så därför lagar du nåt annat och så lurar du i dem att det är kyckling och rättfärdigare det med att "det man inte vet..."

Alla kan leva med att andra inte vill det man själv vill så länge man är öppen och ärlig med vad man vill ha, det som de flesta (utom du) INTE är ok med är att man lurar på någon annan det man själv vill bakom ryggen på personen.
  • Anonym (man)
    Anonym (FYI) skrev 2020-03-11 17:30:08 följande:

Oerhörd:
    Är du polly? Bara så folk vet vad dom diskuterar med.

Citat: Jag är alldeles fruktansvärt ärlig i båda mina relationer, och alla tillfälliga jag har utöver dem också tack. Det där med påhopp vännen... du hittar på saker som du tycker borde vara sanna för att vi inte håller med dig, inte snyggt.

Även människor som lever i öppna förhållanden avskyr svek och lögner, vissa verkar bara ha svårt att förstå skillnaden mellan att knulla runt MED sin partner tillåtelse och UTAN.

Det dessa personen propagerar för är inte polyamori för det sker öppet och i enighet med sin partner. Det dessa personer propagerar för är acceptans för svek och lögner vilket inte har någonting med polyamori att göra.
  • Anonym (man)
    Oerhörd skrev 2020-03-11 16:51:24 följande:
    Då är han inte särskilt smart helt enkelt. Det är inte svårt att radera eller dölja konversationer i mobilen. Den som inte vill bli påkommen har koll på det. Blir inte rätt många påkomna just så trots att det kan tyckas vara väl känt att partnern av misstag ser något och sen snokar vidare?
    Är det inte ännu smartare att helt enkelt ge fan i att vara otrogen?
  • Anonym (Egen erfarenhet)
    molly50 skrev 2020-03-11 16:56:16 följande:
    Absolut. Så länge jag vet att vi lever monogamt och inte bryter våra trohetslöften till varandra.
    Jag respekterar dina åsikter och jag tror att jag i huvudsak kan förstå dina ställningstaganden.
    Även om vi inte tycker precis lika i allt.

Men när det gäller löften så glöm inte att nästan alla löften är till för att brytas.
    Jag har sagt det förut, alla löften,avtal och kontrakt, stora som små, kommer alltid att brytas förr eller senare, eller åtminstone riskerar att brytas.
    Det gäller såväl stora globala löften, som världsfred, det gäller religiösa löften inför Gud, det gäller trohetslöften och det gäller alla våra små löften i vardagen. Det gäller helt enkelt för alla löften och det har alltid visat sig i historien. 

När tiden får verka och när omständigheter förändras så kommer löftet att brytas. Det är helt enkelt en genomgående och mänsklig egenskap och ligger  sannolikt i människans DNA.
    Jag vet, det är svåra och jättetråkiga tankar, men likväl har all historia visat att det faktiskt stämmer.

Den som en gång gav löftet menade säkerligen vad han eller hon då lovade, alltså vid den tiden och vid de omständigheter som då rådde. Men när tiden har verkat och omständigheter har ändrats så kommer såväl personer som länder så småningom inte längre anse sig vara bundna av det löftet. 

Alla som inte medvetet blundar för sanningen vet att det här gäller.
    Det innebär också att alla som avger ett trohetslöfte och alla som tar emot ett trohetslöfte vet att det förr eller senare kommer att brytas, eller åtminstone att det finns mycket stor risk för att det kommer att brytas.
    Att ge eller att ta emot ett trohetslöfte, och välja att tro på det bokstavligen och villkorslöst är alltså att medvetet ljuga för sig själv och för den andra parten.

Om man ska vara ärlig så kan ett trohetslöfte alltså inte tolkas bokstavligen utan möjligen mera som ett uttryck till någon annan om en vilja och en strävan, och att det gäller i dag och under rådande omständigheter.

Mot denna bakgrund, hur trovärdig, hur heligt och hur viktigt, är då ett trohetslöfte överhuvudtaget? Jag tror att det möjligen är en viljeyttring av kärlek men att det aldrig går att tolka bokstavligen.

Dessutom bör man ju beakta att två parter aldrig någonsin ser lika på ett löfte eller en överenskommelse. Det betyder inte samma sak, är inte lika viktigt och tolkas inte lika av två olika parter. Även detta är ett mycket intressant ämne men jag avstår att öppna det kapitlet just nu.
  • Anonym (FYI)
    Anonym (Egen erfarenhet) skrev 2020-03-12 11:44:41 följande:
    Jag respekterar dina åsikter och jag tror att jag i huvudsak kan förstå dina ställningstaganden.
    Även om vi inte tycker precis lika i allt.

Men när det gäller löften så glöm inte att nästan alla löften är till för att brytas.
    Jag har sagt det förut, alla löften,avtal och kontrakt, stora som små, kommer alltid att brytas förr eller senare, eller åtminstone riskerar att brytas.
    Det gäller såväl stora globala löften, som världsfred, det gäller religiösa löften inför Gud, det gäller trohetslöften och det gäller alla våra små löften i vardagen. Det gäller helt enkelt för alla löften och det har alltid visat sig i historien. 

När tiden får verka och när omständigheter förändras så kommer löftet att brytas. Det är helt enkelt en genomgående och mänsklig egenskap och ligger  sannolikt i människans DNA.
    Jag vet, det är svåra och jättetråkiga tankar, men likväl har all historia visat att det faktiskt stämmer.

Den som en gång gav löftet menade säkerligen vad han eller hon då lovade, alltså vid den tiden och vid de omständigheter som då rådde. Men när tiden har verkat och omständigheter har ändrats så kommer såväl personer som länder så småningom inte längre anse sig vara bundna av det löftet. 

Alla som inte medvetet blundar för sanningen vet att det här gäller.
    Det innebär också att alla som avger ett trohetslöfte och alla som tar emot ett trohetslöfte vet att det förr eller senare kommer att brytas, eller åtminstone att det finns mycket stor risk för att det kommer att brytas.
    Att ge eller att ta emot ett trohetslöfte, och välja att tro på det bokstavligen och villkorslöst är alltså att medvetet ljuga för sig själv och för den andra parten.

Om man ska vara ärlig så kan ett trohetslöfte alltså inte tolkas bokstavligen utan möjligen mera som ett uttryck till någon annan om en vilja och en strävan, och att det gäller i dag och under rådande omständigheter.

Mot denna bakgrund, hur trovärdig, hur heligt och hur viktigt, är då ett trohetslöfte överhuvudtaget? Jag tror att det möjligen är en viljeyttring av kärlek men att det aldrig går att tolka bokstavligen.

Dessutom bör man ju beakta att två parter aldrig någonsin ser lika på ett löfte eller en överenskommelse. Det betyder inte samma sak, är inte lika viktigt och tolkas inte lika av två olika parter. Även detta är ett mycket intressant ämne men jag avstår att öppna det kapitlet just nu.
    Man kan bryta löften... eller avtal kanske är ett bättre uttryck, på olika sätt. Ett fel sätt och ett rätt sätt.
    Inom affärsvärlden finns uttrycket avtalsbrott, vilket kan vara straffbart. Men även om det inte skulle bedömas som straffbart, kan du glömma att göra affärer med den parten igen. dessutom riskera att få ett dåligt rykte och få svårt att göra affärer överhuvudtaget.
    Det rätta sättet är att man talar om att man önskar bryta avtalet, men även då riskera att det får konsekvenser.

Ett avtal mellan två parter är till skillnad från vad du påstår till för att hållas under en avtalstid. Sen förlänger man eller avslutar avtalet.
  • Anonym (FYI)

Men herre gud vad denna tråden spårat ut....!!

• Anonym (man)
    Anonym (FYI) skrev 2020-03-12 12:20:52 följande:

Men herre gud vad denna tråden spårat ut....!!

Haha, ja det gör det alltid när vissa försöker snacka bort självklarheter... om utgångspunkten är bisarr så blir ju hela konversationen bisarr.
  • Anonym (FYI)
    Anonym (man) skrev 2020-03-12 12:38:57 följande:
    Haha, ja det gör det alltid när vissa försöker snacka bort självklarheter... om utgångspunkten är bisarr så blir ju hela konversationen bisarr.
    Jo, men varför i denna tråden försöka göra diverse oneliners till någon typ av sanning?
    Förut var det, "Det man inte vet"....Nu senast.."Avtal är till för att bytas..."
    Det var ju ordspråk man skojade till det med när man var yngre, eller efter några pilsner på krogen.
  • Anonym (man)
    Anonym (FYI) skrev 2020-03-12 13:36:30 följande:
    Jo, men varför i denna tråden försöka göra diverse oneliners till någon typ av sanning?
    Förut var det, "Det man inte vet"....Nu senast.."Avtal är till för att bytas..."
    Det var ju ordspråk man skojade till det med när man var yngre, eller efter några pilsner på krogen.
    Ja det är en väldigt intressant fråga...bevisligen vet man ju att det är fel eftersom man valt att göra det i smyg, ingen väl gör något man vet är rätt i smyg?

Jag tror det handlar om att man helt enkelt är för feg för att erkänna för sig själv att man bettet sig illa och därför måste man försöka rättfärdiga det med märkliga argument för att skydda sin självbild. Klart det blir bisarrt för innerst inne vet ju alla att svek och lögner är fel, men vissa kan bara inte erkänna det för sig själva, ren förnekelse och rationalisering.
  • Anonym (Egen erfarenhet)
    Anonym (FYI) skrev 2020-03-12 12:17:58 följande:
    Man kan bryta löften... eller avtal kanske är ett bättre uttryck, på olika sätt. Ett fel sätt och ett rätt sätt.
    Inom affärsvärlden finns uttrycket avtalsbrott, vilket kan vara straffbart. Men även om det inte skulle bedömas som straffbart, kan du glömma att göra affärer med den parten igen. dessutom riskera att få ett dåligt rykte och få svårt att göra affärer överhuvudtaget.
    Det rätta sättet är att man talar om att man önskar bryta avtalet, men även då riskera att det får konsekvenser.

Ett avtal mellan två parter är till skillnad från vad du påstår till för att hållas under en avtalstid. Sen förlänger man eller avslutar avtalet.
    Ja, det vore fantastiskt och väldigt fint för individer och för hela mänskligheten om det skulle fungera i verkligheten så som du beskriver.

Men alla vet att det inte stämmer.
    Alla fakta i hela världen och all historiebeskrivning visar att det inte stämmer utan att det bara är utopi.

Den som tror något annat väljer medvetet att ljuga för sig själv.
    Vilket värde har då ett löfte man givit, om man vet att det är lögn, man vet att mottagaren vet, åtminstone att det inte är helt sant?
    Alltså båda parter väljer medvetet att ljuga, väljer medvetet att ömsesidigt låtsas tro på lögnen, eller minst en av båda parter vet åtminstone att det inte är bokstavligen helt sant.

Detta gäller i alla mänskliga sammanhang, yrkesmässigt eller i en kärleksrelation, såväl i FN som i religiösa och alla andra sammanhang.
    Det känner egentligen alla till, eller alla kan åtminstone ta reda på att det gäller och bilda sig en egen uppfattning.
    Vad är då ett löfte värt? Har det exakt samma innebörd för två olika individer?

Självfallet finns det bättre och sämre sätt att bryta ett avtal eller ett löfte. Men det blir ju en helt annan diskussion.
    Det viktiga är att vi är överens om att alla löften och alla avtal kommer att brytas, eller åtminstone riskerar att brytas. 
    Det är känt för båda parter.

(OBS: Jag har självfallet aldrig förespråkat att det är rätt eller bra att bryta löften! Det trodde jag att alla kunde skilja på och att det inte ens skulle behöva påpekas.)
Svar på tråden Otrogen igen?