• Anonym (Motivation)

Otrogen igen?

Är en kvinna på 30+ som har sambo och två barn. Jobbar på kontor med ca 15 kollegor. För en tid sedan så va vi på AW och där råkade det spåra lite o jag hamnade i säng med en kollega. Trodde aldrig att min moral skulle tillåta mig det.

Grejen nu är att jag ångrar inget och jag vill faktiskt va med honom igen men vet inte om jag vågar, vill inte riskera min relation men ändå njuta av livet hur bör jag göra?

VET ATT JAG ÄR EN SKIT Så det behöver vi inte älta i massor nu

• Svar på tråden Otrogen igen?
  • Anonym (Egen erfarenhet)
    molly50 skrev 2020-03-12 16:13:42 följande:
    Om vi håller oss till trohetslöftet.
    Om man inte har för avsikt att hålla det,varför ger man då det löftet?
    Min man och jag har samma värderingar när det kommer till otrohet.
    Och varken han eller jag har för avsikt att bryta de löften vi gett varandra.
    Det går att hålla,bara man vill.
    Jag vet inte helt och fullt varför man väljer att avge ett sådant löfte. Jag har dock själv gjort det och hittills hållit det. Men som jag skrev tidigare så är det väl för att man känner kärlek och att man vill visa och intyga sin kärlek för varandra?

Jag förutsätter dock att det inte har undgått dig att det är ganska (mycket?) vanligt att trohetslöften någon gång under långa förhållanden bryts? Otrohet är ju trots allt inte så ovanligt och särskilt om det stämmer så som det ofta påstås att de flesta otroheter aldrig avslöjas.

Jag tror absolut inte att du och din man har för avsikt att bryta era löften, åtminstone inte vid den tidpunkt när ni avgav era löften. Jag vågar dock inte tro något om era avsikter långt in i framtiden och om omständigheter och ert förhållande ändras på något radikalt sätt.
    Jag skrev också att jag tror att alla har goda avsikter när de avger och mottager ett trohetslöfte.

Jag tror att vi är överens om att otrohet inte är så himla ovanligt.
    Men jag är övertygad att de allra flesta håller med om att ett trohetslöfte går att hålla om man bara vill. Även de som senare kommer att begå otrohet tror jag en gång skulle ha hållit med om att de hade för avsikt att hålla sitt trohetslöfte och att det går att hålla om man bara vill.
    Ändå förekommer otrohet.

Återigen kan det vara värt notera att båda individerna nästan aldrig upplever ett trohetslöfte på exakt samma sätt.
    ETT EXEMPEL: 
    Den ena individen (hon) kanske inom sig inte tar det lika bokstavligt, upplever inte riktigt samma djupa tyngd i löftet, men är väldigt kär och hamnar då i den situationen att han kräver ett trohetslöfte för att de ska kunna bli tillsammans på riktigt. Om hon då är kär på riktigt, och upp över öronen förälskad, och inget hellre önskar än att vara tillsammans på riktigt, så ligger det väl nära till hands att hon uttalar det önskade/krävda trohetslöftet, eller hur?

När tiden har gått, när blixtförälskelsen har gått över, när han bara spelar dataspel, har fått ölmage, ständigt lämnar kalsongerna på golvet, han porrsurfar och runkar i stället för att älska med henne, så kanske hennes trohetslöfte inte längre har riktigt samma tyngd? Eller vad tror du???
  • Anonym (Egen erfarenhet)
    molly50 skrev 2020-03-12 16:29:31 följande:
    Visst kan svartsjuka vara ett problem i förhållanden.
    Men det är inte alltid en faktor som driver partnern till otrohet.
    Jag har själv levt med en sjukligt svartsjuk person som ständigt anklagade mig för att vara otrogen. (Vilket inte var sant)
    Jag valde ändå inte att vara otrogen.
    Så din tes om att svartsjuka brukar leda till att partnern väljer otrohet stämmer inte.
    I mitt fall var det dessutom min partner som själv valde att vara otrogen,trots att han anklagade mig för det.
    Är det då en sanning att alla otrogna själva är svartsjuka?
    Förmodligen inte. Men i mitt fall så var det så.
    Det enda jag sade var:
    Svartsjuka anges ofta som en pådrivande faktor som direkt kan leda till otrohet. (Studera gärna ämnet om du inte vill tro på mig!)

Ofta = inte alltid
    kan leda till  = det är möjligt att det leder till.

Jag tror inte att du tycker att jag har direkt fel här?
  • Anonym (man)
    Anonym (Egen erfarenhet) skrev 2020-03-12 16:27:37 följande:
    "det man inte vet mår man inte ont av".
    Förklara gärna sakligt, exakt och begripligt vad som inte är sant i detta uttryck?

Jag lovar och intygar på heder och samvete att jag är beredd ta ett steg tillbaka, erkänna att jag hade fel, och ändra mig om du kan visa att det inte är sant.

Om du inte sakligt kan visa detta så ber jag dig sluta prata strunt och sluta gå till personangrepp mot mig.
    Det har förklarats sakligt för dig 174234234234 ggr. Det är liksom grunden till oändliga bisarra debatter där du älskar att försöka göra allt så abstrakt som möjligt. Har inte funkat då och kommer inte funka nu heller. 

Du behöver inte lova något, det är ingen tävling i vem har mest rätt. Att ingen håller med dig om dina sanningar är liksom bevis nog.
  • Feminina
    Anonym (Egen erfarenhet) skrev 2020-03-12 16:47:44 följande:
    Jag vet inte helt och fullt varför man väljer att avge ett sådant löfte. Jag har dock själv gjort det och hittills hållit det. Men som jag skrev tidigare så är det väl för att man känner kärlek och att man vill visa och intyga sin kärlek för varandra?

Jag förutsätter dock att det inte har undgått dig att det är ganska (mycket?) vanligt att trohetslöften någon gång under långa förhållanden bryts? Otrohet är ju trots allt inte så ovanligt och särskilt om det stämmer så som det ofta påstås att de flesta otroheter aldrig avslöjas.

Jag tror absolut inte att du och din man har för avsikt att bryta era löften, åtminstone inte vid den tidpunkt när ni avgav era löften. Jag vågar dock inte tro något om era avsikter långt in i framtiden och om omständigheter och ert förhållande ändras på något radikalt sätt.
    Jag skrev också att jag tror att alla har goda avsikter när de avger och mottager ett trohetslöfte.

Men jag är övertygad att de allra flesta håller med om att ett trohetslöfte går att hålla om man bara vill. Även de som senare kommer att begå otrohet tror jag en gång skulle ha hållit med om att de hade för avsikt att hålla sitt trohetslöfte och att det går att hålla om man bara vill.
    Ändå förekommer otrohet.

Återigen kan det vara värt notera att båda individerna nästan aldrig upplever ett trohetslöfte på exakt samma sätt.
    ETT EXEMPEL: 
    Den ena individen (hon) kanske inom sig inte tar det lika bokstavligt, upplever inte riktigt samma djupa tyngd i löftet, men är väldigt kär och hamnar då i den situationen att han kräver ett trohetslöfte för att de ska kunna bli tillsammans på riktigt. Om hon då är kär på riktigt, och upp över öronen förälskad, och inget hellre önskar än att vara tillsammans på riktigt, så ligger det väl nära till hands att hon uttalar det önskade/krävda trohetslöftet, eller hur?

När tiden har gått, när blixtförälskelsen har gått över, när han bara spelar dataspel, har fått ölmage, ständigt lämnar kalsongerna på golvet, han porrsurfar och runkar i stället för att älska med henne, så kanske hennes trohetslöfte inte längre har riktigt samma tyngd? Eller vad tror du???
    Jag är 50år och har aldrig varit otrogen (trots möjligheter). Förstår inte varför jag skulle börja ägna mig åt sådant nu, eller för den delen någonsin. Har alltid brutit upp förhållanden på ett ärligt sätt. Ja, både i långa och korta förhållanden.Om jag är unik så är människor kort och gott tragiska.
    Däremot tror jag inte alls att jag på något vis är unik, enligt de undersökningar jag har hört har minst 50% förblivit trogna. Det är långtifrån alla.
  • molly50
    Anonym (Egen erfarenhet) skrev 2020-03-12 16:47:44 följande:

Ändå förekommer otrohet.

ETT EXEMPEL: 

Det är möjligt. Men jag förstår fortfarande inte varför man då inte hellre väljer att göra slut på ett ärligt sätt istället för att vara otrogen.
    Att blixtförälskelsen har gått över och ens partner kanske inte är densamma som när man träffades är ingen ursäkt för att vara otrogen.
    Jag tror att kommunikationen många gånger är det som brister när ett förhållande börjar knaka i fogarna.
  • molly50
    Anonym (Egen erfarenhet) skrev 2020-03-12 16:51:51 följande:
    Det enda jag sade var:
    Svartsjuka anges ofta som en pådrivande faktor som direkt kan leda till otrohet. (Studera gärna ämnet om du inte vill tro på mig!)

Ofta = inte alltid
    kan leda till  = det är möjligt att det leder till.

Jag tror inte att du tycker att jag har direkt fel här?
    Det är klart att det händer. Men inte alltid.
    Och det är väl mitt ex ett bevis på.
  • Oerhörd
    Anonym (man) skrev 2020-03-12 11:17:41 följande:

Intressant att du tycker språkbruk är förkastligt men är helt ok med svek och lögner... det gäller ju att prioritera :)

Ditt exempel håller inte riktigt för den bygger på öppenhet, det du propagerar för är snarare nåt i stil med... dina kids vill ha kyckling men du avskyr det så därför lagar du nåt annat och så lurar du i dem att det är kyckling och rättfärdigare det med att "det man inte vet..."

Alla kan leva med att andra inte vill det man själv vill så länge man är öppen och ärlig med vad man vill ha, det som de flesta (utom du) INTE är ok med är att man lurar på någon annan det man själv vill bakom ryggen på personen.

Ditt språkbruk är förkastligt eftersom det är avsett att förminska och förolämpa mottagaren. I princip ingen är otrogen i avsikt att skada någon annan. Om du inte förstår skillnaden i avsikter så är det helt enkelt inte lönt att ha ett vidare samtal med dig. Du är ju otrevlig bara för att vara otrevlig, vilket jag tycker är mycket mer ruttet än att (i de flesta fall) helt utan att göra någon illa ha sex med en annan person än sin partner.

Det är klart den håller i det vi diskuterade - jag är ok med att allt i livet inte är perfekt och trevligt och bra och exakt som jag vill ha det, för det finns andra människor vars viljor och behov väger lika tungt, oavsett om de berättar för mig om sina innersta tankar eller ej.

På vilket sätt blir du påpackad något av att din partner har det gott utan att berätta det för dig? Jag förstår verkligen inte på vilket sätt det gör ont på dig om du varken vet eller någonsin får veta. Det påverkar enbart din partner, inte dig.
  • Oerhörd
    Anonym (FYI) skrev 2020-03-11 17:30:08 följande:

Oerhörd:

Är du polly? Bara så folk vet vad dom diskuterar med.

Citat: Jag är alldeles fruktansvärt ärlig i båda mina relationer, och alla tillfälliga jag har utöver dem också tack. Det där med påhopp vännen... du hittar på saker som du tycker borde vara sanna för att vi inte håller med dig, inte snyggt.

Jag har levt hedersamt troget monogamt med en person i tjugo år, och vi lever lyckligt tillsammans nu också. Båda har (bla sexuella) relationer utöver det sen några år. Hur lever du själv?
  • Oerhörd
    Anonym (man) skrev 2020-03-12 11:27:24 följande:

Är det inte ännu smartare att helt enkelt ge fan i att vara otrogen?

Naturligtvis. Men kunde du inte ens formulera en så kort och enkel mening utan att slänga in en svordom?
  • Oerhörd
    Feminina skrev 2020-03-12 14:52:51 följande:

Wow! Vi har helt olika erfarenheter. Jag försökte leva på liknande sätt, alltid snäll mot alla och att älska dem ovillkorligt. 

Det slutade med att jag blev nedtrampad, och inte bara av det manliga könet. Jag har till skillnad från det du skriver lärt mig att man ska stå på sig.

Det går att stå på sig utan att vara elak eller fördömande.
Svar på tråden Otrogen igen?