molly50 skrev 2020-03-12 16:13:42 följande:
Om vi håller oss till trohetslöftet.
Om man inte har för avsikt att hålla det,varför ger man då det löftet?
Min man och jag har samma värderingar när det kommer till otrohet.
Och varken han eller jag har för avsikt att bryta de löften vi gett varandra.
Det går att hålla,bara man vill.
Jag vet inte helt och fullt varför man väljer att avge ett sådant löfte. Jag har dock själv gjort det och hittills hållit det. Men som jag skrev tidigare så är det väl för att man känner kärlek och att man vill visa och intyga sin kärlek för varandra?
Jag förutsätter dock att det inte har undgått dig att det är ganska (mycket?) vanligt att trohetslöften någon gång under långa förhållanden bryts? Otrohet är ju trots allt inte så ovanligt och särskilt om det stämmer så som det ofta påstås att de flesta otroheter aldrig avslöjas.
Jag tror absolut inte att du och din man har för avsikt att bryta era löften, åtminstone inte vid den tidpunkt när ni avgav era löften. Jag vågar dock inte tro något om era avsikter långt in i framtiden och om omständigheter och ert förhållande ändras på något radikalt sätt.
Jag skrev också att jag tror att alla har goda avsikter när de avger och mottager ett trohetslöfte.
Jag tror att vi är överens om att otrohet inte är så himla ovanligt.
Men jag är övertygad att de allra flesta håller med om att ett trohetslöfte går att hålla om man bara vill. Även de som senare kommer att begå otrohet tror jag en gång skulle ha hållit med om att de hade för avsikt att hålla sitt trohetslöfte och att det går att hålla om man bara vill.
Ändå förekommer otrohet.
Återigen kan det vara värt notera att båda individerna nästan aldrig upplever ett trohetslöfte på exakt samma sätt.
ETT EXEMPEL:
Den ena individen (hon) kanske inom sig inte tar det lika bokstavligt, upplever inte riktigt samma djupa tyngd i löftet, men är väldigt kär och hamnar då i den situationen att han kräver ett trohetslöfte för att de ska kunna bli tillsammans på riktigt. Om hon då är kär på riktigt, och upp över öronen förälskad, och inget hellre önskar än att vara tillsammans på riktigt, så ligger det väl nära till hands att hon uttalar det önskade/krävda trohetslöftet, eller hur?
När tiden har gått, när blixtförälskelsen har gått över, när han bara spelar dataspel, har fått ölmage, ständigt lämnar kalsongerna på golvet, han porrsurfar och runkar i stället för att älska med henne, så kanske hennes trohetslöfte inte längre har riktigt samma tyngd? Eller vad tror du???