• Anonym (Inga)

Styvmamma-upproret

Är det inte dags för oss styvmammor/bonusmammor att sätta stopp nu? Många av oss kämpar med pappor som lever varannan vecka med sin första kull med barn och som styrs av dåligt samvete i sitt föräldraskap. Som curlar och curlar och låter bonusbarnen göra vad dom vill. Addera ett ex som beter sig likadant mot barnen ovanpå det så är soppan komplett. Har man gemensamma barn i en sådan här konstellation så får man snabbt vänja sig vid att de gemensamma barnen alltid kommer sist. Håller ni med?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-03-17 10:42
    Detta inlägg riktar sig alltså till andra styvföräldrar som upplever problem i sina styvfamiljer och vill ventilera dessa problem. Om andra vill kommentera, vänligen respektera vår rätt att diskutera våra problem och bidra med något konstruktivt till tråden, inte det gamla utslitna kommentarerna: Du är en styvhäxa/du visste vad du gav dig in på när du valde en partner med barn/skilj dig då.

• Svar på tråden Styvmamma-upproret
  • Anonym (Inga)
    Anonym (V) skrev 2020-03-19 15:08:56 följande:

Det är iallafall fint att se att du brinner för nåt annat ämne än ditt utseende.

Haha!
  • Anonym (Inga)

Över 900 svar, helt otroligt kära styvmammor och andra. Detta är styvmamma-upproret och nu kör vi hundra till :)

• Anonym (Vilken dålig pappa!)
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-19 15:41:03 följande:

Över 900 svar, helt otroligt kära styvmammor och andra. Detta är styvmamma-upproret och nu kör vi hundra till :)

Ni ska vara glada över alla bioföräldrar och kärnfamiljer som håller hus i tråden :) Vi har inte bara fått er att plötsligt tycka att era familjer är lyckliga, få era män att gå från att behandla era barn som skit till att ha dom som favvisar, vi har också lyckats bota/omvandla 1 års förlossningsdepression till 1 månads babyblues. Yey! Nu har ni ju inget att upprora kring längre. Ett litet tack hade suttit fint .
  • Anonym (Karin)
    Anonym (Vilken dålig pappa!) skrev 2020-03-19 15:24:09 följande:
    Men du skriver ju att du knappt orkar mer och att han håller sig hemifrån när ni inte har bonusbarnen. Att han skriker på dig och ett barn och du inte vågar skaffa fler barn med honom. Då är ni ju inte en välfungerande familj.

Ja, jag är en biomamma. Till mina biologiska barn. Lyckligt gift med deras pappa.

Hela denna tråden handlar ju om att du haft ett helvete sedan du fick barn.

Diskussionen hade blivit mer givande om du inte ljög och ändrade saker hela tiden. Vi är många som ville hjälpa med råd men där allt tas som förolämpningar. Ni borde väl ta råd av oss som lyckats med familjelivet inte bara grotta ner er med andra som är olyckliga?
    Fast du har ju inte levt i styvfamilj, eller hur var det med det? Det blir så löjligt när du tycker att du ska ge råd för att du är lycklig i ditt familjeliv. Jag tar hellre råd ifrån någon som vet vad jag pratar om, någon som varit där själv. Att du slår dig själv för bröstet och tycker att du själv har lyckats ger i alla fall inte mig någonting. 

Det är ju inte heller ett direkt ovanligt fenomen att de som har varit med om samma vill hjälpa varandra. Det är ju bara att se på att barn som varit utsatta för övergrepp under sin barndom känner stort stöd av att prata med andra som varit utsatta för samma. Tänker du att du skulle vilja stötta någon som varit med om övergrepp som barn eftersom du själv hade en lycklig barndom? Du hör själv hur dumt det låter, eller hur? 

• Anonym (Inga)
    Anonym (Vilken dålig pappa!) skrev 2020-03-19 15:48:23 följande:

Ni ska vara glada över alla bioföräldrar och kärnfamiljer som håller hus i tråden :) Vi har inte bara fått er att plötsligt tycka att era familjer är lyckliga, få era män att gå från att behandla era barn som skit till att ha dom som favvisar, vi har också lyckats bota/omvandla 1 års förlossningsdepression till 1 månads babyblues. Yey! Nu har ni ju inget att upprora kring längre. Ett litet tack hade suttit fint .

Ja, tack flr att du är med och bidrar med duna erfarenheter i tråden! Det livar upp.
    Anonym (Karin) skrev 2020-03-19 16:16:55 följande:

Fast du har ju inte levt i styvfamilj, eller hur var det med det? Det blir så löjligt när du tycker att du ska ge råd för att du är lycklig i ditt familjeliv. Jag tar hellre råd ifrån någon som vet vad jag pratar om, någon som varit där själv. Att du slår dig själv för bröstet och tycker att du själv har lyckats ger i alla fall inte mig någonting. 

Det är ju inte heller ett direkt ovanligt fenomen att de som har varit med om samma vill hjälpa varandra. Det är ju bara att se på att barn som varit utsatta för övergrepp under sin barndom känner stort stöd av att prata med andra som varit utsatta för samma. Tänker du att du skulle vilja stötta någon som varit med om övergrepp som barn eftersom du själv hade en lycklig barndom? Du hör själv hur dumt det låter, eller hur? 

Fast i denna tråden så är det lite som att dom som skadar sina barn vill hjälpa andra som skadar sina barn. Det blir en grupp som vill normalisera en skadlig familjedynamik.
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-19 16:18:33 följande:

Ja, tack flr att du är med och bidrar med duna erfarenheter i tråden! Det livar upp.

Det värmde! Medicinska under kan inte utföras av vem som helst :)
  • Anonym (Inga)
    Anonym (Karin) skrev 2020-03-19 16:16:55 följande:

Jag tror inte att hon lever i ett så lyckligt familjeliv. Då skulle hon inte formulera sig så som hon gör. Men men, alla får vara med.
  • Anonym (Inga)
    Anonym (Vilken dålig pappa!) skrev 2020-03-19 16:20:54 följande:

Det värmde! Medicinska under kan inte utföras av vem som helst :)

Nä precis! :) Jag tycker på riktigt att det är kul att höra från er som har en annan synvinkel, även om det kanske inte låter så och jag inte alltid håller med om det du skriver (jag tycker att ditt resonemang är något svart-vitt). Men det skapar diskussion och det är bra.
  • LukeStairwalker
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-19 16:26:21 följande:

Jag tror inte att hon lever i ett så lyckligt familjeliv. Då skulle hon inte formulera sig så som hon gör. Men men, alla får vara med.

Du tror väldigt mycket om personer i tråden, även om mig. Men du kan inte svara på vad du grundar dina misstankar på eller om det är rena antaganden.

Frågor om dina egna skarvningar duckar du helt för.

Trovärdigheten försvann och nu är det bara tomma innehållslösa inlägg från dig.

Lycka till!
Svar på tråden Styvmamma-upproret