Inlägg från: Ingenpsykolog |Visa alla inlägg
  • Ingenpsykolog

Här är vi alla vänner.

Freddie K skrev 2022-11-02 14:52:41 följande:

Dj Torsten is playing: Akon-Lonely.

Ingen anledning att känna dig ensam. Jag, och Farbror Barbro, är här nu! Jag är rätt så bra på att lyssna, trots att jag inte äger en mysdress i röd plysch! 😁

*Sätter mig bekvämt i soffan och smörjer händerna med handkräm för att komma in i kuratorrollen* "Ja' är hä' nu! Kan ja' hjälpa dä'?"

• Ingenpsykolog

Är det fler än jag som tycker att det är roligt när man antingen:

(Exemplen nedan är låtar som jag i vissa fall "upptäckt" för länge sedan, andra mer nyligen

A) Lyckas hitta originalet, eller någon cover, på engelska, till en favoritlåt man tidigare bara hört på svenska, eller tvärtom. Där man kanske inte ens tänkt tanken att den fanns engelska/svenska först.

B) Hör en låt på svenska eller engelska, gillar den direkt utan att riktigt förstå varför den låter bekant.

Den här godingen tog det lång tid, i alla fall för mig, att koppla till en svensk låt

Följande låt finns med lite olika texter både på svenska, men engelska är originalet. Jag som gillar både Alf Robertsson och Kenny Rogers har inte stött på någon jag inte gillar än 🙂

Jag är ett stort fan av Elvis mest kända låtar. En av mina absoluta favoriter är "In the ghetto", och den finns det ju extremt många covers av på engelska, men jag tror inte att någon mer än gruppen Fröken Elvis har gett sig på en egen svenska tolkning. De har ju tolkat många av hans låtar, men den här är i särklass bäst (återigen, i mitt tycke)

Annars gillar jag gospelversionen med Joybells och Jerry Williams, och Brolles tolkning väldigt mycket

Nog för nu 😍

• Ingenpsykolog
    Anonym (Nytt alias?) skrev 2022-11-02 17:56:36 följande:

Jätteroligt att vara låtdetektiv ju. 

Ja, jag tycker sånt här är väldigt kul. Bjussar på några till. Hoppas att alla länkar fungerar den här gången. Jag tror nog att de flesta känner igen de här. (Hojta om ni funderar över någon av dem).

Nedanstående är inte originalet, men min favorit-cover av låten på engelska 

• Ingenpsykolog
    Anonym (Allmighty Torsten) skrev 2022-11-03 05:15:38 följande:

Yawn! Jag drömde att jag var en dammråtta och när jag vaknade insåg jag att jag var en!

Om du hade drömt att du var en dammsugare hade det nog varit läskigare 😉
  • Ingenpsykolog
    Antigone skrev 2022-11-02 19:42:54 följande:
    Spännande! Jag fastnade för Fröken Elvis 😊 Vilken fin version av låten ❤️ Hon hade verkligen gjort den till sin egen!
    Jag håller med! En mycket fin tolkning som verkligen berör på djupet, även för mig som inte varken vuxit upp i eller vistats i vuxen ålder i den sortens miljö. 

Är uppvuxen ute på landet  men bor sedan 1998 i  vad som klassas som en av Gävles stökigare stadsdelar, några kilometer från stadskärnan. 
    Det skrivs en hel del om bråk, stök, vandalism, personrån mm, och även ett par mer eller mindre uppmärksammade mord inom några 100 meters avstånd från mitt hem, men jag har aldrig känt rädsla eller otrygghet när jag rört mig ute efter att det blivit mörkt.

Jag tänker, kanske felaktigt, att låtarna, både "In the ghetto" och "I betongen" berör på ett än djupare plan om man själv är uppvuxen i liknande förhållanden.
    Vrid mobilen 90° så fungerar "tumme upp", "tumme ner", citera mm
  • Ingenpsykolog

Någon mer än jag som faktiskt gillar den här låten?

*skrålar för full hals*

"Du får inte stoppa köttbullar i näsan, Torsten
    Du får inte stoppa köttbullar i näsan där
    Sluta upp att stoppa köttbullar i näsan, Torsten
    Du får inte stoppa köttbullar i näsan sisådär"

🤣🤣🤣

• Ingenpsykolog
    Antigone skrev 2022-11-06 20:21:16 följande:
    What?!!! Varför då?
    Om jag inte är helt ute och cyklar i grön pyjamas så var samma lustigkurre inne och skrev samma sak i en annan tråd i helgen. Som förklaring gavs något i stil med "jag trodde att det hörde till att skriva så på Familjeliv". Minns inte i vilken tråd jag såg det. Och såklart kan det ju vara två olika användare som väljer att gå in i trådar och anonymt skriva samma sak. Som jag tolkade det har alltså ingen anmälan gjorts. Inte min typ av humor, men något mer ursäktad i en tråd som inte ligger i Känsliga rummet i alla fall.
    Vrid mobilen 90° så fungerar "tumme upp", "tumme ner", citera mm
  • Ingenpsykolog

Härligt med hösthälsningar! Är det fler än  jag som finner det terapeutiskt att sparka runt/plöja sig genom lövhögar på hösten?

Men det gäller att hitta en lämplig plats, en bit in från stig eller väg så att man inte trampar i 🐕💩!

(Jag försökte bifoga en filmsnutt, men det gick inte, så det får bli en lövbild)

• Ingenpsykolog

Alltså, jag fattar inte! Hur kan den här sminkningen + klädseln anses vara så läskig att personen kastas ut från Halloweenfirandet på Liseberg?!

www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/ronny-blev-utsl%C3%A4ngd-fr%C3%A5n-liseberg-p%C3%A5-halloween-var-f%C3%B6r-l%C3%A4skig-1.84982545

Svar på tråden Här är vi alla vänner.