• Grankotten45

Normalisering av fetma

Normalisering av fetma

Varför ser man så många tjocka unga kvinnor som klär sig 20 kg fel?

Har unga kvinnor kastat in handduken och gett upp?

Eller beror det på att kravlösa män accepterar kvinnor som är dubbelt så stora som dem själva?

Arslen som ladugårdsväggar och lår som sumobrottare är mer regel än undantag när man går en sväng på stan.

Vad tänker du om det hela ur ett folkhälsoperspektiv?

Vad kommer detta kosta i framtiden både i vårdkostnader och mänskligt lidande?

• Svar på tråden Normalisering av fetma
  • Aniiee
    camomill skrev 2020-06-24 22:18:13 följande:

Tror att problemet idag bottnar i för dålig kunskap om vad som är bra att äta och vad som är dåligt. Änd

Min erfarenhet är att det är helt åt skogen gissat. Nästan alla överviktiga jag känner är experter på alla dieter mellan himmel och jord. Det är andra saker som gör att det inte fungerar för dem att använda kunskaperna på rätt sätt. 
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • camomill
    mammabitch skrev 2020-06-25 23:34:38 följande:

Det är väl samma sak

Det är snarare du som ser det som ett straff. Säger mer om dig än om mig.
  • mari123

"Fetma" är ju ett väldigt starkt ord, tänker jag. När jag tänker på det ordet så ser jag framför mig personer som ser ut som i "my 600lb Life"! Ser extremt sällan så feta personer här i Sverige. Alltså finns inga i den lilla värld där jag rör mig i alla fall.

• nénuphar
    camomill skrev 2020-06-24 22:18:13 följande:

Tror att problemet idag bottnar i för dålig kunskap om vad som är bra att äta och vad som är dåligt. Ändå ganska konstigt eftersom Internet är fullt av information och lätt att söka efter på Google vad som är bra och dåligt att äta. Finns flera videos om detta på Youtube också, men gissar att för många är bekväma av sig och inte vill offra för mycket godsaker i vardagen. Det krävs en del disciplin för att bli smal och hålla sig där. Att äta några 100 kcal/dag genererar tyvärr en del kilon i längden.

Ett annat problem är normaliserandet av övervikt genom att man ska älska sig själv oavsett hur man ser ut. I grund och botten ett väldigt bra budskap men ska verkligen inte appliceras på övervikt. Det är inte bra för någon att släpa omkring med för många extra kilon - oavsett hur fin man känner sig. Utvecklandet av kläder för överviktiga är ett steg i fel riktning enligt min åsikt. 

Ekonomi är en annan sak att ta hänsyn till. Det kostar en del pengar att äta bra och hälsosamt. Visst, skräpmat är också dyrt, men inte alls i samma utsträckning. Vidare är även skräpmat mer lättillgängligt än hälsosamma alternativ. 

Klart det inte gör. Alla som är läskunniga dränks ju med kostråd. Däremot verkar kunskapen om vad forskningen kring övervikt och fetma faktiskt säger. Visst kan man förenkla det till att det handlar om intag och förbränning för det är ju det som är grunden men det handlar inte enbart om att de som inte lyckas har dålig karaktär eller är obildade. Jag tror man ska akta sig för att tala om lathet. Det är massa processer och biokemi som samverkar. Idag vet man t.ex. att vi föds med olika mängd fettceller. Man vet också att vår tarmflora spelar in. Den kan du säkert ändra till viss del genom kost men borde rimligen också vara beroende av din genetik, precis som suget efter mat antagligen ser olika ut hos olika människor. En del har ett enzym som blockerar hormonet som signalerar mättnadskänsla. Stress påverkar också. Vid experiment på djur fick möss samma mängd och lika kaloririk mat men de möss som stressades blev fetare. Alla de där komponenterna är svåra att komma åt och jag tror knappast det blir bättre att man ovanpå det lägger skam och skuld. Det blir ju bara mer stress och ångest. Fokus borde vara hälsa inte vikt.
  • mammabitch
    camomill skrev 2020-06-26 03:23:07 följande:
    Det är snarare du som ser det som ett straff. Säger mer om dig än om mig.
    Att ta bort någonting som existerar för att påverka ett beteende man ogillar är definitivt ett straff.
    Jaja dröm på du, kommer knappast att hända... Förstår inte de som skrev tidigare tråden att det är svårt att hitta fina kläder i större storlekar. ni letar nog på fel ställen då!
  • nénuphar
    Tukt skrev 2020-06-24 20:52:03 följande:

Det var från min sida en seriöst menad tanke. Just för att det är så lätt att peka ut tydliga statusmarkörer som ett problem.

Nu tror jag nödvändigtvis idioti kostar samhället så mycket. Men kanske kommer det kosta oss samhället i slutänden

"Det är synd att alla som verkligen kan styra det här landet jobbar som taxichaufförer eller frisörer."

/George Burns. 

Jag uppfattade absolut din tanke som seriös. Det var min med. Jag tror dumhet är dyrt. Mycket dyrt. Tänk bara på all fyllemisshandel, skadegörelse i form av klotter och brända bilar, eller nivåsänkning av normalgraden, typ folk som tuttar på stranden för att de prompt ska grilla trots eldningsförbud eller de som kör ner lyktstolpar för att de inte fattat att man också kan bromsa med en bil inte bara gasa.

Feta människor kostar tydligen alltid otroligt mycket i såna här trådar men det gör en hel massa andra saker också. En vårdplats för ätstörning ( svår att få i och för sig) kostar t.ex. sisådär 5000-7000/dygn. Är det ett argument för att sluta ge dem vård? De kan väl bara ta och skärpa sig och äta mer? (Inte en åsikt jag står bakom givetvis men argumentationen i den här tråden är bitvis så dum att jag får pannkramp).
  • Tukt
    camomill skrev 2020-06-25 19:33:38 följande:
    Det är inte alls det kört. Det går att förändra sin kropp med strikt kost och träning. Det kräver en hel del karaktär, tålamod och viljestyrka att förändra sitt liv - vilket vissa saknar. Kosten är 80-90% av dina resultat.

Du låter mer som ett fetto som gett upp på livet och accepterat att du aldrig kan få en fin kropp.
    Du har uppenbart inte sett kroppen på en överviktig som sedan gått ned i vikt. Tycker du ska göra det, så får du perspektiv.
    Problemet med resonemang likt dina, är att det i botten inte handlar om folkhälsa eller vikt, utan att vältränade ska få känna sig lite större än vad de faktiskt är. Men inte kroppsligt då.
  • Tukt
    nénuphar skrev 2020-06-26 06:58:09 följande:
    Jag uppfattade absolut din tanke som seriös. Det var min med. Jag tror dumhet är dyrt. Mycket dyrt. Tänk bara på all fyllemisshandel, skadegörelse i form av klotter och brända bilar, eller nivåsänkning av normalgraden, typ folk som tuttar på stranden för att de prompt ska grilla trots eldningsförbud eller de som kör ner lyktstolpar för att de inte fattat att man också kan bromsa med en bil inte bara gasa.

Feta människor kostar tydligen alltid otroligt mycket i såna här trådar men det gör en hel massa andra saker också. En vårdplats för ätstörning ( svår att få i och för sig) kostar t.ex. sisådär 5000-7000/dygn. Är det ett argument för att sluta ge dem vård? De kan väl bara ta och skärpa sig och äta mer? (Inte en åsikt jag står bakom givetvis men argumentationen i den här tråden är bitvis så dum att jag får pannkramp).
    Ja, det är ju sällan någon säger till idioten att skärpa sig. Det är väl bara sluta vara idiot? 
  • nénuphar
    Tukt skrev 2020-06-26 19:32:55 följande:

Ja, det är ju sällan någon säger till idioten att skärpa sig. Det är väl bara sluta vara idiot? 

Just idioter tror jag kanske blir tillsagda att skärpa sig rätt ofta men det biter liksom inte på dem. Man borde nog tvångslobotomera dem så att de blir mindre kostsamma...
Svar på tråden Normalisering av fetma