• Grankotten45

Normalisering av fetma

Normalisering av fetma

Varför ser man så många tjocka unga kvinnor som klär sig 20 kg fel?

Har unga kvinnor kastat in handduken och gett upp?

Eller beror det på att kravlösa män accepterar kvinnor som är dubbelt så stora som dem själva?

Arslen som ladugårdsväggar och lår som sumobrottare är mer regel än undantag när man går en sväng på stan.

Vad tänker du om det hela ur ett folkhälsoperspektiv?

Vad kommer detta kosta i framtiden både i vårdkostnader och mänskligt lidande?

• Svar på tråden Normalisering av fetma
  • Anonym (Anån)

Sverige borde typ förbjuda all amerikansk skitmat och ersätta med nyttiga alternativ! Det är sååå svårt ibland att få tag i bra mat. Man lägger på sig direkt!

• Aniiee
    mari123 skrev 2020-06-26 04:35:12 följande:

"Fetma" är ju ett väldigt starkt ord, tänker jag. När jag tänker på det ordet så ser jag framför mig personer som ser ut som i "my 600lb Life"! Ser extremt sällan så feta personer här i Sverige. Alltså finns inga i den lilla värld där jag rör mig i alla fall.

Fast fetma är en medicinsk term. Om man väger 600 lbs så väger man 270 kg ungefär. Och ja, det är extremt. Samtidigt så går gränsen för fetma för någon i min längd vid 77 kg ungefär, nästan 200 kg mindre än deltagarna i det programmet. Jag är ju dock lite kort, så någonstans mellan 90 och 95 kg om man är runt 170-175 cm lång. Inte exakta siffror, btw, eftersom snabb huvudräkning i 30 graders värme....
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Aniiee
    Anonym (Anån) skrev 2020-06-27 12:55:53 följande:

Sverige borde typ förbjuda all amerikansk skitmat och ersätta med nyttiga alternativ! Det är sååå svårt ibland att få tag i bra mat. Man lägger på sig direkt!

All svensk skitmat då? Och all dansk och engelsk, och fransk och belgisk och spanks och italiensk och libanesisk och turkisk och, ja, du fattar, kanske. Och örresten, vem bestämmer vad som är skitmat och vaför?
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Anonym (Anån)
    Aniiee skrev 2020-06-27 14:26:20 följande:

All svensk skitmat då? Och all dansk och engelsk, och fransk och belgisk och spanks och italiensk och libanesisk och turkisk och, ja, du fattar, kanske. Och örresten, vem bestämmer vad som är skitmat och vaför?

Oj vad känsligt. Är du av amerikansk härkomst kanske?

Gå en utbildning om du är intresserad har inte tid att predika detta för dig här och nu. Kortfattat handlar det om stor mängd snabba kolhydrater som höjer blodsockret väldigt snabbt och mycket, fel slags fetter som höjer HDL-kolesterolet, brist på vitaminer och mineraler och alltför ensidig kost.

Typ pommes frites kanske du hört talas om? Amerikansk och engelsk mat är avgjort den absolut onyttigaste maten du kan hitta. De friterar ofta sin mat flera gånger äter typ bacon och hamburgare och sådär. Sedan äter de godis all days long. De saknar nästan helt egen matkultur. Svensk/ dansk husmanskost är mycket nyttigare än detta. I Mellanöstern äter man mycket surade grönsaker och magrare kött. Visst kan man hitta onyttigheter överallt men ingenstans som i amerikansk mat. Max räknas också in där för även om det är svenskägt är det fortfarande amerikansk mat. Östasiatisk är den nyttigaste om man bortser från mongolisk mat, helst japansk mat.

Utveckla gärna vad som är onyttigt med exempelvis libanesisk mat.
  • Anonym (Anån)
    Aniiee skrev 2020-06-27 14:26:20 följande:

Det kan du också för övrigt se om du tittar på viktstatistik från USA och England och även ser hur amerikanska och engelska befolkningen ser ut. Överallt där amerikanska snabbmatsställen öppnar går folket upp i vikt och blir sjuka.

Det här är även en politikfråga. De har använt sig av forskare som handlar oetiskt gällande att man inte kan se en koppling mellan hög konsumtion av socker och utveckling av typ2-diabetes. Sponsrad av CocaCola. Använder sig av socker från majs som är extra farligt i precis allting. Med privata sjukvårdssystem kan man lätt skita i folkhälsan då det är upp till gemene man att hålla sig frisk. Hade det fungerar likadant här hade systemet brakat ihop förr eller senare. Dessutom suger cola cola upp vattenrättigheter från lokalinvånare i massa fattiga länder som ska gå till deras skördar och så får ungarna dricka cola istället, bli feta tandlösa med diabetes som de inte har råd att behandla.
  • Ignoramus

Sverige borde förbjuda all köttkonsumtion, om nu staten ska gå in och styra människors matvanor.

Anonym (Anån) skrev 2020-06-27 12:55:53 följande:

• Anonym (Anån)
    Ignoramus skrev 2020-06-27 15:58:23 följande:

Sverige borde förbjuda all köttkonsumtion, om nu staten ska gå in och styra människors matvanor.

Varför? Hur är det logiskt?
  • Anonym (Anån)
    Ignoramus skrev 2020-06-27 15:58:23 följande:

Staten styr redan folks matvanor, menar du på fullaste allvar att du inte inser det själv?? Förklara annars för mig skillnaden. Varför är folk generellt fetare (högre BMI osv) och lider i större utsträckning av diabetes och hypertoni i västvärlden än i Östasien exempelvis Sydkorea och Japan?

Kött kan förbjudas av andra anledningar, att det är djurplågeri och en fruktansvärd industri. Men det finns flera olika sorters kött som är olika nyttigt respektive onyttigt.
  • Anonym (Anån)
    Anonym (Anån) skrev 2020-06-27 16:01:55 följande:

Staten styr redan folks matvanor, menar du på fullaste allvar att du inte inser det själv?? Förklara annars för mig skillnaden. Varför är folk generellt fetare (högre BMI osv) och lider i större utsträckning av diabetes och hypertoni i västvärlden än i Östasien exempelvis Sydkorea och Japan?

Kött kan förbjudas av andra anledningar, att det är djurplågeri och en fruktansvärd industri. Men det finns flera olika sorters kött som är olika nyttigt respektive onyttigt.

Även av inflammatoriska tarmsjukdomar och tarmcancer. Ingen väckarklocka?
  • Ignoramus

Framförallt för att det är ett oförsvarligt djurplågeri. Men också för antibiotikaanvändningen och risken för framtida pandemier.

Anonym (Anån) skrev 2020-06-27 15:59:05 följande:

Varför? Hur är det logiskt?

Svar på tråden Normalisering av fetma