• Grankotten45

Normalisering av fetma

Normalisering av fetma

Varför ser man så många tjocka unga kvinnor som klär sig 20 kg fel?

Har unga kvinnor kastat in handduken och gett upp?

Eller beror det på att kravlösa män accepterar kvinnor som är dubbelt så stora som dem själva?

Arslen som ladugårdsväggar och lår som sumobrottare är mer regel än undantag när man går en sväng på stan.

Vad tänker du om det hela ur ett folkhälsoperspektiv?

Vad kommer detta kosta i framtiden både i vårdkostnader och mänskligt lidande?

• Svar på tråden Normalisering av fetma
  • Anonym (Omg)
    Anonym (Självkritik är svårt för kvinnor) skrev 2020-06-21 17:45:45 följande:

Kvinnor kräver att man skall vara långa, ha humor (eftersom de själva är så tråkiga och osäkra) och gott självförtroende. INGET av detta kräver män av kvinnor.

Om nu någon kvinna skulle "kräva" att män skulle vara långa skulle det knappast bli en tråd av det, utan hon väljer väll bara att då umgås med långa män? Inte så att kvinnan som gillar långa män förfasas över hur många korta män det finns, och hur omanligt det är - snarare tittar hon extra mycket på de som är långa istället? På samma sätt behöver du inte förfasas över de överviktiga, kolla andra håller bara? Känns väldigt bajsnödig att starta en tråd på familjeliv om hur andra personer bör banta för att de inte stämmer in på ditt ideal.
  • Anonym (Omg)
    Anonym (Självkritik är svårt för kvinnor) skrev 2020-06-21 18:07:55 följande:

Har du suttit vid fönstret med 180 kg fläskmonster bredvid dig på en buss? Jag satt som en dekal på rutan i tre timmar. 

Jag har faktiskt det - från Stockholm till Lund satte sig en mycket fet, illaluktande man bredvid mig när jag satt längst in (är kvinna). Det var inte kul, men knappast att jag går runt och avskyr alla överviktiga män med tveksam hygien och startar trådar om det.
  • Anonym (Biobonus)
    Anonym (Självkritik är svårt för kvinnor) skrev 2020-06-21 17:45:45 följande:

Kvinnor kräver att man skall vara långa, ha humor (eftersom de själva är så tråkiga och osäkra) och gott självförtroende. INGET av detta kräver män av kvinnor.

Dagens män kräver att kvinnor (de som de vill ha långvariga förhållanden med) är självständiga och har intelligens, humor och gott självförtroende. Krav/preferenser på utseende varierar, men majoriteten har viktkrav som ligger mellan smal och lätt mullig.

Vill de enbart ligga har de högre krav på utseende men kraven ovan blir inte lika viktiga.
  • Anonym (Självkritik är svårt för kvinnor)
    Anonym (Omg) skrev 2020-06-21 18:08:31 följande:
    Om nu någon kvinna skulle "kräva" att män skulle vara långa skulle det knappast bli en tråd av det, utan hon väljer väll bara att då umgås med långa män? Inte så att kvinnan som gillar långa män förfasas över hur många korta män det finns, och hur omanligt det är - snarare tittar hon extra mycket på de som är långa istället? På samma sätt behöver du inte förfasas över de överviktiga, kolla andra håller bara? Känns väldigt bajsnödig att starta en tråd på familjeliv om hur andra personer bör banta för att de inte stämmer in på ditt ideal.

Om jag går ett varv på stan ser jag ca 200 kvinnor +100 kr och de är max 170 cm men klär sig som om de vägde 65 kg. Det enda jag ser är människor som gett upp och som kommer kosta mig och alla andra skattebetalare massor i ökande sjukvårdskostnader. Dessutom röker unga kvinnor mer och mer vilket också blir en vårdkostnad. Lägger man sedan till antidepp och övrig medicinering på det. Värst av allt är nog lidandet att vara fånge i sin egen kropp.

• Anonym (Stor)
    Anonym (Självkritik är svårt för kvinnor) skrev 2020-06-21 18:18:14 följande:

Om jag går ett varv på stan ser jag ca 200 kvinnor +100 kr och de är max 170 cm men klär sig som om de vägde 65 kg. Det enda jag ser är människor som gett upp och som kommer kosta mig och alla andra skattebetalare massor i ökande sjukvårdskostnader. Dessutom röker unga kvinnor mer och mer vilket också blir en vårdkostnad. Lägger man sedan till antidepp och övrig medicinering på det. Värst av allt är nog lidandet att vara fånge i sin egen kropp.

Om man är så pass stor vare sig man är man eller kvinna , att man är fånge i sin egen kropp bör man ju söka hjälp och vända sig till vården. Istället för att få psykofarmaka, som i vissa fall kan ge biverkningar som viktökning, hade terapi, träning och kostrådgivning varit bra. Men det är väll billigare att bara skriva ut piller.
  • Anonym (Noll)
    Anonym (Självkritik är svårt för kvinnor) skrev 2020-06-21 18:18:14 följande:

Värst av allt är nog lidandet att vara fånge i sin egen kropp.

Såklart, och det vet du ju som talar av egen erfarenhet.
    Tror du inte att det är genomskinligt?

Börja med att utesluta godis och läsk, och börja gå kortare promenader som du utökar vartefter.

Lycka till!
    Anonym (Stor) skrev 2020-06-21 18:29:49 följande:
    Om man är så pass stor vare sig man är man eller kvinna , att man är fånge i sin egen kropp bör man ju söka hjälp och vända sig till vården. Istället för att få psykofarmaka, som i vissa fall kan ge biverkningar som viktökning, hade terapi, träning och kostrådgivning varit bra. Men det är väll billigare att bara skriva ut piller.
    Tyvärr är det nog så. Jag ser tyvärr den ökande fetman i samhället som ett symptom på att något går snett, riktigt snett.

Killar sitter framför TV/data-spel och blir feta och tjejer sitter på Espresso House och fikar sig feta. 
    Anonym (Noll) skrev 2020-06-21 18:33:43 följande:
    Såklart, och det vet du ju som talar av egen erfarenhet.
    Tror du inte att det är genomskinligt?

Börja med att utesluta godis och läsk, och börja gå kortare promenader som du utökar vartefter.

Lycka till!
    Är 190 cm och väger 94 kg men tack för omtanken. 
  • Anonym (Noll)
    Anonym (Självkritik är svårt för kvinnor) skrev 2020-06-21 18:35:33 följande:
    Är 190 cm och väger 94 kg men tack för omtanken. 
    Jo det kan man ju säga som anonym på fl. Demon
    Anonym (Noll) skrev 2020-06-21 18:37:34 följande:
    Jo det kan man ju säga som anonym på fl. Demon
    Ärligt talat skulle jag inte bry mig om du föll död ner om 5 min. På vilket sätt påverkar det mig?
Svar på tråden Normalisering av fetma