• Ölandstoka

IVF hösten/vintern 2020

Är det fler som är på g med en behandling nu till sensommaren/hösten/vintern? Vore kul att få växla tankar och funderingar.

Jag ska äntligen få börja med en behandling efter att kliniken har haft stängt sedan i mars. Det blir min tredje ivf. Har ruvat på fyra embryon totalt och det sista vi hade i frysen blev jag gravid med men fick sorgligt nog missfall vecka 10 i mars. Så nu ska jag börja om från scratch, var ett år sedan sist så jag kommer knappt ihåg hur det är :P Mens idag, första injektionen gonal-f imorgon!

• Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020
  • Enkeli
    Sussna85 skrev 2020-10-14 17:47:01 följande:

Hur gick det? :)

Det gick fint. Gjorde mer ont än ngt annat haha, eftersom man inte hade några mediciner. Totalt 5 st som klarat sig så här långt, och ett av de fick jag i mig. Blev lite rörd när jag såg blastisen på tv:n och i bilen började jag prata lite till magen, fånigt jag vet. Nu börjar den jobbiga väntan då..
  • Enkeli
    Sussna85 skrev 2020-10-14 20:55:54 följande:

Så var det ja :) Ja jag vet hur det är, bättre att inget hoppas så blir fallet lite mildare..kramar

Mår faktiskt sådär just nu, trött och håglös med en ångest som lurar runt hörnet nästan dagligen, lever med en viss panikångest som just nu är mer påtaglig. Men ska vara ledig nu med barnen från imorgon och veckan ut.

Ska bli skönt att få fokusera på bara dom utan jobb och skola några dagar.

Försöker leva i nuet med de barn jag faktiskt har haft  tur och lyckan att få,men det är svårt just nu när så mycket annat är runt en med behandlingar,resor och en viss oro.

Men jag brukar börja må bättre mentalt sen när nästa ivf behandling börjar,då tänds ett litet hopp i mig igen och det känns bra när man får göra nått konkret och tiden går snabbare igen

Sorry, där fick du inte bara ett "jag mår bra" utan en hel utläggning

Vad jobbigt att du mår så! Hur många barn har du? Är de ivf eller naturligt tillkomna?
  • Enkeli
    eeerica skrev 2020-10-14 19:27:44 följande:

Jag gjorde FET förra måndagen, så är väl på dag 10 nu...testar på lördag. Har lite illamående annars inga symptom, men det hade jag heller inte i början av min graviditet när jag fick min dotter, som är en FET. Har inga problem alls med lutinus.

Så spännande!!! Är lördag officiella testdagen? Vad säger magkänslan?

Jag har inte heller symtom av lutinus
  • Scasm
    Lunaymar skrev 2020-10-14 21:03:44 följande:

Oja, och symtomen efterliknar graviditetssymtom. Har läst att många slutar känna av dessa ca 10-14 dagar efter att man har tagit sprutan. Så bli inte orolig om det händer dig också.

Ja, min logiska jag tänker att det inte alls är vanligt att ha så starka symptom så tidigt i graviditeten men den känslomässiga och orationella sidan tar över ganska snabbt då.

Tack! Och jag håller tummarna för dig! Testdag om en vecka och jag är livrädd. Är det din första IVF?

Det ska jag allt tänka på.

Det är ju sällan man har så mycket symptom i början av en graviditet men jag förstår att känslorna verkligen kan ta över ändå ibland.

Ja det är min första IVF. Hur många har du gjort innan?
  • Sussna85

Men,jag har ett litet dilemma, eller vad man nu ska kalla det..

Jag får nu välja enligt läkaren på den nya kliniken mellan att göra långa metoden igen, den jag hade sist men Synarela spray från dag 21+Gonal F. Eller den nya metoden hon föreslog först,och som jag inte har prövat förut,
    alltså Elonvasprutan och sedan Menopur.

Jag har fått bäst resultat på ägg kvantiteten med långa metoden, 11 st ägg jämfört med 8 st de andra två gångerna. Ingen stor skillnad egentligen,jag vet.

Så mitt dilemma är, ska jag nu pröva denna nya behandling hon föreslår och som jag var helt inställd på att göra tills hon nu skrev att jag fick välja själv  i slutändan eftersom den långa behandlingen ändå verkar ha varit positiv för mig,pust.

MEN. Den dåliga äggkvaliteten har ju funnits med oss genom alla behandlingar.
    Så kanske jag ska våga pröva en annan behandling med risk för att få mindre antal ägg, men med bättre kvalitet. Bara det inte blir för några...

Jag ville ju byta klinik just för att de förhoppningsvis skulle ha ett nytänk, och nu velar jag ändå för att pröva nått nytt. Likt mig detDrömmer Skulle nästan ha önskat att hon inte gav mig alternativ faktiskt.

Vet att beslutet ligger hos mig, men hur skulle ni tänka?

Jajja. Slutpladdrat från mig.Skrattande

• Chajsa
    Sussna85 skrev 2020-10-14 20:55:54 följande:

Så var det ja :) Ja jag vet hur det är, bättre att inget hoppas så blir fallet lite mildare..kramar

Mår faktiskt sådär just nu, trött och håglös med en ångest som lurar runt hörnet nästan dagligen, lever med en viss panikångest som just nu är mer påtaglig. Men ska vara ledig nu med barnen från imorgon och veckan ut.

Ska bli skönt att få fokusera på bara dom utan jobb och skola några dagar.

Försöker leva i nuet med de barn jag faktiskt har haft  tur och lyckan att få,men det är svårt just nu när så mycket annat är runt en med behandlingar,resor och en viss oro.

Men jag brukar börja må bättre mentalt sen när nästa ivf behandling börjar,då tänds ett litet hopp i mig igen och det känns bra när man får göra nått konkret och tiden går snabbare igen

Sorry, där fick du inte bara ett "jag mår bra" utan en hel utläggning

Fint att läsa om hur du känner. Det är så lätt att gå upp i detta på ett nästan maniskt vis. Kan inte relatera till panikångest men verkligen en molande ångest som ligger som ett membran i bröstet. Vill också bara hoppa på nästa behandling, lite som när man försökte bli gravid naturligt och det nästan var skönt då mensen kom för då kunde man släppa all oro och bara ställa in siktet på nästa månad och ägglossning. Hoppas du får några avkopplande dagar nu <3
  • Chajsa
    Lunaymar skrev 2020-10-14 21:05:51 följande:

Ja, jag gråter flera gånger varje dag. Det är så hemskt men kan inte hjälp det. Tror att alla hormoner gör oss extra känsliga.

Håller tummarna för dig!!

Tack fina du, å jag för dig!
  • Clemmentina
    Sussna85 skrev 2020-10-14 21:29:17 följande:

Jag får nu välja enligt läkaren på den nya kliniken mellan att göra långa metoden igen, den jag hade sist men Synarela spray från dag 21+Gonal F. Eller den nya metoden hon föreslog först,och som jag inte har prövat förut,

Jag har fått bäst resultat på ägg kvantiteten med långa metoden, 11 st ägg jämfört med 8 st de andra två gångerna. Ingen stor skillnad egentligen,jag vet.

Så mitt dilemma är, ska jag nu pröva denna nya behandling hon föreslår och som jag var helt inställd på att göra tills hon nu skrev att jag fick välja själv  i slutändan eftersom den långa behandlingen ändå verkar ha varit positiv för mig,pust.

Så kanske jag ska våga pröva en annan behandling med risk för att få mindre antal ägg, men med bättre kvalitet. Bara det inte blir för några...

Jag ville ju byta klinik just för att de förhoppningsvis skulle ha ett nytänk, och nu velar jag ändå för att pröva nått nytt. Likt mig det Skulle nästan ha önskat att hon inte gav mig alternativ faktiskt.

Jajja. Slutpladdrat från mig.

Förstår att det kännas svårt att välja. Ibland vill man bara att läkarna bestämmer åt en. ;) Jag hade kört på Elonova+Menopur. Det känns som det kan vara värt att testa något nytt som kan förbättra äggkvaliteten. Det är ändå ingen enorm skillnad på 8 eller 11 ägg. I slutändan antar jag att ni hellre vill ha få men inte fragmenterade ägg eller (om man nu inte kan få båda)? Det kan ju faktiskt räcka med ett riktigt bra ägg.
  • eeerica
    Sussna85 skrev 2020-10-14 21:29:17 följande:

Jag ville ju byta klinik just för att de förhoppningsvis skulle ha ett nytänk, och nu velar jag ändå för att pröva nått nytt. Likt mig det Skulle nästan ha önskat att hon inte gav mig alternativ faktiskt.

Jajja. Slutpladdrat från mig.

Nu utgår jag från mig själv...testa det nya! Helt oprövat och det andra har ju inte funkat.

Du byter klinik för nytänk, så bara kör på. Men jag förstår hur du tänker <3
  • eeerica
    Enkeli skrev 2020-10-14 21:19:12 följande:

Så spännande!!! Är lördag officiella testdagen? Vad säger magkänslan?

Jag har inte heller symtom av lutinus

Japp! Senast lördag vet vi :) Magkänslan...ja du...eftersom jag tänker att jag är gravid tills motsatsen bevisas så är jag gravid.

Är tyvärr sjukt dålig på att lyssna på kroppen här är det knoppen som styr, så jag har inte försökt ?känna efter?

När det gäller dig...läste att det gjorde ont men du fick in en blastocyst...men förstår inte! Något har jag nog missat...återföringen ska ju inte göra ont...
Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020