• Ölandstoka

IVF hösten/vintern 2020

Är det fler som är på g med en behandling nu till sensommaren/hösten/vintern? Vore kul att få växla tankar och funderingar.

Jag ska äntligen få börja med en behandling efter att kliniken har haft stängt sedan i mars. Det blir min tredje ivf. Har ruvat på fyra embryon totalt och det sista vi hade i frysen blev jag gravid med men fick sorgligt nog missfall vecka 10 i mars. Så nu ska jag börja om från scratch, var ett år sedan sist så jag kommer knappt ihåg hur det är :P Mens idag, första injektionen gonal-f imorgon!

• Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020
  • eeerica
    Enkeli skrev 2020-10-14 21:19:12 följande:

Så spännande!!! Är lördag officiella testdagen? Vad säger magkänslan?

Jag har inte heller symtom av lutinus

Tror det trillade ner nu hahaha måste ju va äp hon frågat på och du svarade på det och et samtidigt.

Jaja, det är ju faktiskt tidig morgon :)
  • Lunaymar
    Scasm skrev 2020-10-14 21:19:52 följande:

Det ska jag allt tänka på.

Det är ju sällan man har så mycket symptom i början av en graviditet men jag förstår att känslorna verkligen kan ta över ändå ibland.

Ja det är min första IVF. Hur många har du gjort innan?

Vår första IVF efter att ha försökt själva i över ett år. Sökte hjälp pga min korta lutealfas. Har inga barn sen tidigare men det finns inget annat jag önskar mer här i världen. Som alla andra här kan jag tänka mig.

Hur mår du idag?
  • Lunaymar
    Sussna85 skrev 2020-10-14 21:29:17 följande:

Men,jag har ett litet dilemma, eller vad man nu ska kalla det..

Jag får nu välja enligt läkaren på den nya kliniken mellan att göra långa metoden igen, den jag hade sist men Synarela spray från dag 21+Gonal F. Eller den nya metoden hon föreslog först,och som jag inte har prövat förut,

alltså Elonvasprutan och sedan Menopur.

Jag har fått bäst resultat på ägg kvantiteten med långa metoden, 11 st ägg jämfört med 8 st de andra två gångerna. Ingen stor skillnad egentligen,jag vet.

Så mitt dilemma är, ska jag nu pröva denna nya behandling hon föreslår och som jag var helt inställd på att göra tills hon nu skrev att jag fick välja själv  i slutändan eftersom den långa behandlingen ändå verkar ha varit positiv för mig,pust.

MEN. Den dåliga äggkvaliteten har ju funnits med oss genom alla behandlingar.

Så kanske jag ska våga pröva en annan behandling med risk för att få mindre antal ägg, men med bättre kvalitet. Bara det inte blir för några...

Jag ville ju byta klinik just för att de förhoppningsvis skulle ha ett nytänk, och nu velar jag ändå för att pröva nått nytt. Likt mig det Skulle nästan ha önskat att hon inte gav mig alternativ faktiskt.

Vet att beslutet ligger hos mig, men hur skulle ni tänka?

Jajja. Slutpladdrat från mig.

Jag hade testat den nya behandlingen för att se om du kan få bättre äggkvalitet. För du behöver bara ett finaste guldägg egentligen :)
  • Sussna85
    Enkeli skrev 2020-10-14 21:16:23 följande:
    Det gick fint. Gjorde mer ont än ngt annat haha, eftersom man inte hade några mediciner. Totalt 5 st som klarat sig så här långt, och ett av de fick jag i mig. Blev lite rörd när jag såg blastisen på tv:n och i bilen började jag prata lite till magen, fånigt jag vet. Nu börjar den jobbiga väntan då..
    Ja det kan kännas ordentligt när de sätter upp katetern tycker jag. Vad härligt att höra! Grattis till ruvningenHjärta Då håller vi tummarna för resten oxå!
    Ja det är en speciell känsla efteråt,en lite surrealistisk en tycker jag: Och inte alls fånigt! Jag har pratat med båda mina morulor,att snälla snälla sätt er fast och stanna,men de har inte viljat höra på mig tyvärr,haha.
  • Sussna85
    Chajsa skrev 2020-10-14 21:29:27 följande:
    Fint att läsa om hur du känner. Det är så lätt att gå upp i detta på ett nästan maniskt vis. Kan inte relatera till panikångest men verkligen en molande ångest som ligger som ett membran i bröstet. Vill också bara hoppa på nästa behandling, lite som när man försökte bli gravid naturligt och det nästan var skönt då mensen kom för då kunde man släppa all oro och bara ställa in siktet på nästa månad och ägglossning. Hoppas du får några avkopplande dagar nu <3
    Jo det är nog lätt hänt att få ett litet tunnelseende i denna resa,jag kämpar hårt för att inte bli helt uppslukad. Just så var det jo när den naturliga cykeln dominera våra försök oxå!

Tack tack snälla du{#emotions_dlg.flower}
  • Sussna85
    Clemmentina skrev 2020-10-14 22:18:15 följande:
    Förstår att det kännas svårt att välja. Ibland vill man bara att läkarna bestämmer åt en. ;) Jag hade kört på Elonova+Menopur. Det känns som det kan vara värt att testa något nytt som kan förbättra äggkvaliteten. Det är ändå ingen enorm skillnad på 8 eller 11 ägg. I slutändan antar jag att ni hellre vill ha få men inte fragmenterade ägg eller (om man nu inte kan få båda)? Det kan ju faktiskt räcka med ett riktigt bra ägg.
    Så är det, om jag inte får välja båda alternativ så tar jag alla gånger fina och mindre, eller helst helt ofragmenterade ägg. Tack för inputHjärta
  • Sussna85
    eeerica skrev 2020-10-15 05:03:03 följande:
    Nu utgår jag från mig själv...testa det nya! Helt oprövat och det andra har ju inte funkat.

Du byter klinik för nytänk, så bara kör på. Men jag förstår hur du tänker <3
    Ja! För det var ju därför jag bytte klinik i första hand, och nu när jag fick alternativ så velar jag. Tack {#emotions_dlg.flower}
  • Sussna85
    Lunaymar skrev 2020-10-15 08:00:51 följande:
    Jag hade testat den nya behandlingen för att se om du kan få bättre äggkvalitet. För du behöver bara ett finaste guldägg egentligen :)
    Så är det, det behövs bara DET ägget Glad Ni alla har grundat mitt beslut, tack tack{#emotions_dlg.flower} Jag ska beställa hem de nya läkemedlen idag!
  • Sussna85
    Enkeli skrev 2020-10-14 21:18:01 följande:
    Vad jobbigt att du mår så! Hur många barn har du? Är de ivf eller naturligt tillkomna?
    Hjärta Jag har två barn från ett tidigare förhållande,de kom till naturligt. Sonen tog sin tid,vilket jag tyckte då,allt är relativt. Vi hann då börja en utredning,jag blev då gravid men fick jag ett missfall. Men sen bestämde sig sonen för att stanna i magen Hjärta Dottern fick jag 2 år senare. De är nu 10 och 8 år gamla.

Så ibland kan jag få så dåligt samvete,att jag gapar efter mycket, och därav så tycker ödet att det är bra och därför misslyckas vi med alla våra behandlingar. Kanske en löjlig tanke.
    Men här kämpar så många med att få första barnet, och så sitter jag här med t.om två stycken.
  • minnie768

Hej, det är nog bara i en sån här tråd andra kan förstå känslan när man efter ÄP får ut 8 ägg (jag hade satt 1 som minst för att inte bli besviken så grät av lycka för att få ut 8). Nästa smäll kom dagen efter när kliniken säger att bara 2 (!!!) blivit befruktade och ET bokas in dagen efter.
    Helt plötsligt va jag inte alls sugen på ET för det kändes som ett misslyckande, men sagt o gjort, allt gick bra och jag blev ruvare. RD6 tror jag det blir idag och igår fick vi brev, 1 till frysen!! Kände sån enorm lättnad och pressen rann av mig på något vis, förhoppningsvis har vi ett försök till på oss innan ev. nya sprutor.... hua fan vilken pärs detta är! Nu lever jag på hoppet tills nästa helg och testdag, till dess är jag gravid och jag kan väl likaväl försöka njuta när magen ändå är så pass svullen? haha.

Har massor med symptom men tror det är Lutinuset... Men är det blev som blivit hårda i magen?

Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020