• Ölandstoka

IVF hösten/vintern 2020

Är det fler som är på g med en behandling nu till sensommaren/hösten/vintern? Vore kul att få växla tankar och funderingar.

Jag ska äntligen få börja med en behandling efter att kliniken har haft stängt sedan i mars. Det blir min tredje ivf. Har ruvat på fyra embryon totalt och det sista vi hade i frysen blev jag gravid med men fick sorgligt nog missfall vecka 10 i mars. Så nu ska jag börja om från scratch, var ett år sedan sist så jag kommer knappt ihåg hur det är :P Mens idag, första injektionen gonal-f imorgon!

• Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020
  • Pan21

Fick samtal idag efter vårt totalfrys, 24 ägg ut, 19 mogna, 16 befruktade, 2 blastocyster av god kvalitet till frysen. Trots att hon sa att 1-3 till frys var normalt känns det som ett nederlag av 16 befruktade..

• Clemmentina
    Ölandstoka skrev 2020-10-19 08:35:19 följande:

Ja nu testar jag varje morgon, dag 14 idag och fortfarande neg. Hoppas på omslag snart!

Såg att du får mens nu, härligt! Då är det igång nu? :) När blir vul?

Åh så hoppas vi det blir positivt imorgon istället. Kör du digitalt? Mitt blir typ alltid positivt på eftermiddagen men de vill ju att man testar på morgonen.

Börjar med sprutorna ikväll och har första vul nästa måndag. :)
  • Clemmentina
    Lunaymar skrev 2020-10-19 12:21:39 följande:

Hej!

Jag ser att några har fått +/känner på sig att de är gravida - massa grattis till er och hoppas att allt går bra! :)

Jag började blöda och fick min mens, ännu en månad. Helgen har varit tuff men jag försöker fokusera på framtiden och hoppas att jag snart kommer hitta motivationen. Vi har ett fryst embryo och jag hoppas att den klarar upptiningen. Har ni några tips på vad man ska tänka på vid FET? Börja med några vitaminer och tillskott/akupunktur/preppa slemhinnan med östrogen etc?

Jag upplever att läkaren bara vill köra på men jag tänker att det är viktigt att ta den diskussionen tillsammans och se om vi kan öka våra chanser på något sätt.

Jag måste också säga att det känns riktigt skönt att kunna prata med kvinnor som befinner sig i liknande situationer! Tack <3

Förstår dig precis! Jag har exakt samma känslor/tankar. Vill testa något nytt men läkaren vill köra på samma. Jag har gjort ett stimulerat fet och ett när jag tog Letrozol (har oregelbunden cykel/sen ägglossning). Föredrog Letrozole pga av mindre biverkningar men kommer köra på stimulerat om det blir aktuellt igen eftersom jag inte fick något progesteron när jag gjorde på Letrozole. Jag tror jag behöver det!

Jag äter q10 (mest för äggkvaliteten), d-vitamin, multivitamin och omega3. Försöker äta nyttigt (lite mindre kolhydrater och ffa mindre socker) under behandling. Har läst att kolhydratskost kan öka chansen att lyckas även det kan ha gällt vid pcos. Fast tänker att alla mår bra av jämt blodsocker. Dock ingen lchf utan jag försöker äta mycket frukt och grönt! Lagom med motion. ;) Ska testa yoga den här omgången.

Har du läst här? itstartswiththeegg.com/faq/preparing-for-embryo-transfer/
  • Lunaymar
    Clemmentina skrev 2020-10-19 14:44:15 följande:

Förstår dig precis! Jag har exakt samma känslor/tankar. Vill testa något nytt men läkaren vill köra på samma. Jag har gjort ett stimulerat fet och ett när jag tog Letrozol (har oregelbunden cykel/sen ägglossning). Föredrog Letrozole pga av mindre biverkningar men kommer köra på stimulerat om det blir aktuellt igen eftersom jag inte fick något progesteron när jag gjorde på Letrozole. Jag tror jag behöver det!

Jag äter q10 (mest för äggkvaliteten), d-vitamin, multivitamin och omega3. Försöker äta nyttigt (lite mindre kolhydrater och ffa mindre socker) under behandling. Har läst att kolhydratskost kan öka chansen att lyckas även det kan ha gällt vid pcos. Fast tänker att alla mår bra av jämt blodsocker. Dock ingen lchf utan jag försöker äta mycket frukt och grönt! Lagom med motion. ;) Ska testa yoga den här omgången.

Har du läst här? itstartswiththeegg.com/faq/preparing-for-embryo-transfer/

Tusen tack för dina viktiga tips!! :)

När det gäller Q10, känner du till ngt bra märke? Svårt att bestämma mig för märke/dosering.
  • Chajsa

Update från mig, är bara på ruvardag 8 med blastocyst men har haft så konstiga symtom att jag testade (inget tålamod), och det blev ett svagt andra streck! Vågar inte hoppas än och det kan väl vara felaktigt så här tidigt/gå tillbaka. Är det någon annan som plussat såhär tidigt?
  • eeerica
    Lunaymar skrev 2020-10-19 12:21:39 följande:

Hej!

Jag ser att några har fått +/känner på sig att de är gravida - massa grattis till er och hoppas att allt går bra! :)

Jag började blöda och fick min mens, ännu en månad. Helgen har varit tuff men jag försöker fokusera på framtiden och hoppas att jag snart kommer hitta motivationen. Vi har ett fryst embryo och jag hoppas att den klarar upptiningen. Har ni några tips på vad man ska tänka på vid FET? Börja med några vitaminer och tillskott/akupunktur/preppa slemhinnan med östrogen etc?

Jag upplever att läkaren bara vill köra på men jag tänker att det är viktigt att ta den diskussionen tillsammans och se om vi kan öka våra chanser på något sätt.

Jag måste också säga att det känns riktigt skönt att kunna prata med kvinnor som befinner sig i liknande situationer! Tack <3

Jag tar tillskott av Folsyra och B12 (uppmaning från min klinik) sedan tar jag magnesium, omega 3 och järn. Inför mitt andra äggplock och första FET gick jag på akupunktur, fick en dotter. Nu inne på syskonförsök och fick positivt på stickan i lördags. Har inte fått akupunktur denna gången men samma vitaminer. Dricker 2-3 koppar med vanligt kaffe/dag och ?fyller ut? med koffeinfritt. Båda mina FET är i stimulerad cykel med progynon-tabletter, vaginalt crinone första och denna gång lutinus.

Önskar dig lycka till och hoppas din eskimå stannar när du får in den :)
  • eeerica
    Enkeli skrev 2020-10-18 20:32:45 följande:

Hej, hur har det gått för dig nu? Hur känns det?

Hej :) det känns bra. Har mått jätteilla igår och idag, men det går över ju! Väntar på kallelsen till UL som jag skulle få tid för 3-4 veckor efter positivt test. Så nu är det bara att ta det lugnt och vänta...

Tyckte mig se att du gjort ett tidigt positivt test, svårt att komma ihåg vem som skrev vad när man skrollar igenom, grattis till det!!
  • Ölandstoka
    Lunaymar skrev 2020-10-19 13:57:45 följande:

Tack! Jag hoppas verkligen också det, finns inget jag hellre önskar än att få bli mamma.

Det var vårt första IVF och vi fick ett embryo till frysen (är så tacksam för det men också så orolig att den inte kommer klara sig).

Tack! Ska tänka på det, jag har varit lite lat på sistone men det är viktigt att ta hand om sig själv och försöka vara lycklig. Nä, det blir i nästa cykel. Måste få låta kroppen att återhämta sig, bara denhär mensen är ju ett helvete. Har aldrig haft så mycket mensvärk i hela mitt liv och sen så blöder jag mycket mer än vanligtvis. Men jag gissar att jag är vanligt.

Önskar dig all lycka!! :)

Tack och detsamma :) Hoppas att kroppen hämtar dig snabbt så att din Eskimo kan flytta in :)
  • Ölandstoka
    Clemmentina skrev 2020-10-19 14:35:58 följande:

Åh så hoppas vi det blir positivt imorgon istället. Kör du digitalt? Mitt blir typ alltid positivt på eftermiddagen men de vill ju att man testar på morgonen.

Börjar med sprutorna ikväll och har första vul nästa måndag. :)

Jag brukar börja med vanliga och testar med digitala när strecken börjar bli starkare. Ska börja testa på eftermiddagarna också, är så rädd att missa peaken. Får sällan tydligt positiva vanliga test och de digitala är lite dyra att hålla på med varje dag tycker snåla jag då :P

Håller tummar och tår för att det här är behandlingen som leder till en massa guldägg :)
  • eeerica

Är det bara jag och min telefon som har problem med denna sidan? Känns inte som den uppdaterar sig ordentligt och jag ser inte alltid vems inlägg som visas, känns tokigt att inte veta att jag svarar på rätt...

Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020