• Ölandstoka

IVF hösten/vintern 2020

Är det fler som är på g med en behandling nu till sensommaren/hösten/vintern? Vore kul att få växla tankar och funderingar.

Jag ska äntligen få börja med en behandling efter att kliniken har haft stängt sedan i mars. Det blir min tredje ivf. Har ruvat på fyra embryon totalt och det sista vi hade i frysen blev jag gravid med men fick sorgligt nog missfall vecka 10 i mars. Så nu ska jag börja om från scratch, var ett år sedan sist så jag kommer knappt ihåg hur det är :P Mens idag, första injektionen gonal-f imorgon!

• Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020
  • Dhalia
    Enkeli skrev 2020-12-09 20:29:21 följande:

Hej alla! Hur har ni det?

Vi är inne på injektionsdag 10 och precis som förra gången vi gjorde ivf så är min kropp tyvärr för trög på att reagera på stimuleringen. Kör på 262.5 menopur vilket borde hjälpt, men äggen små än. Ökar nu till 300. Så himla trist allt och gråtit idag.. känns som historien upprepar sig igen. Svarar för dåligt på stimuleringen och blir väl inget barn denna gång heller. Många ägg är der ändå på g men de är små.. åhh, så tärande detta är!

Är det ert andra IVF ni kör? Har ni fått prova gonal-f någon gång? Jag blev väldigt lätt överstimulerad av den fick 16 äggblåsor första IVF och >30 äggblåsor andra gången av den dock inga bra embryon. Körde Menopur sist fick då färre antal äggblåsor ca 10 st då, planen är om mensen kommer 29 dec eller 30 att vi får starta då, kör igen Menopur.
  • Sussna85
    Enkeli skrev 2020-12-09 20:29:21 följande:

Hej alla! Hur har ni det?

Vi är inne på injektionsdag 10 och precis som förra gången vi gjorde ivf så är min kropp tyvärr för trög på att reagera på stimuleringen. Kör på 262.5 menopur vilket borde hjälpt, men äggen små än. Ökar nu till 300. Så himla trist allt och gråtit idag.. känns som historien upprepar sig igen. Svarar för dåligt på stimuleringen och blir väl inget barn denna gång heller. Många ägg är der ändå på g men de är små.. åhh, så tärande detta är!

Åh vad frustrerande att det verkar upprepa sig,men förhoppningsvis får ni ändå ut tillräckligt fina ägg i slutändan,de hinner ju växa sig fina ännu. Hoppas hoppas på det <3 Hur länge fick du stimulera sist? Stor kram till dig!

Här är jag i nått slags vakuum,är ju så van att köra dessa behandlingar nu,och nu är det bara stopp,och väntan.

En väntan som jag inte vet vart leder en,slits mellan hopp och förtvivlan över vårt kommande ÄD.
  • Enkeli
    Sussna85 skrev 2020-12-10 08:35:49 följande:

Åh vad frustrerande att det verkar upprepa sig,men förhoppningsvis får ni ändå ut tillräckligt fina ägg i slutändan,de hinner ju växa sig fina ännu. Hoppas hoppas på det <3 Hur länge fick du stimulera sist? Stor kram till dig!

Här är jag i nått slags vakuum,är ju så van att köra dessa behandlingar nu,och nu är det bara stopp,och väntan.

En väntan som jag inte vet vart leder en,slits mellan hopp och förtvivlan över vårt kommande ÄD.

Hej :) tog 17 dagar sist från start till ÄP- 3 ultraljud.. idag är jag på 11e dagen och ska dit imorgon så kanske går ändå lite fortare än sist, får se.

Förstår det är jobbigt att vänta, vilket är nästa steg? Vad säger de hur länge det tar? Blir det ÄD från Finland?
  • Lunaymar
    MiaP83 skrev 2020-12-08 06:08:44 följande:

Det behöver du inte stressa över. Jag var 35 med sonen och nu 37. Ju mindre stressad du är desto bättre.

Ja, du har rätt. Tror det är mest min omgivning som stressar mig indirekt. Men du har helt rätt. :)
  • Lunaymar
    Sussna85 skrev 2020-12-08 08:44:37 följande:

Åh,det är så jobbigt att få de där blanka testet upptryckt i ansiktet,kramar <3 Men hoppas din magkänsla ändå inte stämmer och att det var för tidigt att testa! Här är en till som stressar nptt enormt över min ålder,35 nu i december...min sambo hade en tanke om att vänta till september nästa år nu med ÄD, då vi blir beviljade gratisförsöken...tusan heller att jag väntar så länge. Jag tar hellre ett mindre lån och fortsätter försöken privat sålänge. Min mentala hälsa skulle inte klara att vänta 9 månader. Håhå.

Förstår dig helt och hade gjort samma.

Jag fick negativt på testet och har börjat blöda lite. Det enda positiva är att jag kan sluta med lutinus och med alla biverkningar jag får av den (tror jag har fått alla som står på FASS haha). Men tack för ditt stöd <3 just nu känner jag mig tom och behöver lite tid för att orka vidare.

Håller tummarna för dig och ÄD :)
  • Lunaymar
    Filly skrev 2020-12-08 13:17:25 följande:

Väldigt modigt ändå att du testade. Å andra sidan behöver det inte alls betyda någonting. Än har inte din mens dykt upp (och den ska hålla sig borta!).Jag har lite riktlinje, test 5e dagen sedan test 10e dagen och slutligen på testdagen.Jag håller alla tummar att det ser bra ut på fredag.Ansåg läkarna att du kunde fått fler mogna ägg?Hört lite olika från landsting och privat, att de stimulerar i olika. Landsting stimulerar lite lägre medan privat höjer dosen något mer (sedan kan det vara individuellt). Jag tror också för våran del att mina ägg skulle nog blivit fler och mognare om jag fick en större dos av menopur. Vi fick ut 7 ägg, varav 4 var mogna, 3 klarade odlingen, slutligen 2st som delade sig bäst (en 3dagars och en 5dagars till frysen).Som jag har förstått det brukar "problemet" ligga hos äggen, huruvida de utvecklar sig både delning samt hårdhet på skalet.jag förstår dig och förstår känslan. Jag har alltid tagit det med ro och tänkt att "det är bara att köra igång igen. Vi har fler försök kvar". Men ju närmre man kommer mot "slutet" så är det tufft. Det är jobbigt att ha ett sånt hopp inför varje test. När man stirrar på stickan. Hur mycket luften går ur en när mensen dyker upp...Haha, nej va inte stressad över åldern. Jag är 33.Hur ser din äggreserv ut?

Hej!

Jag har börjat blöda och fick ett stort MINUS på testet. Undra om man kan hitta test där, istället för inga streck, dyker det upp en blomma eller liknande. Typ ?tyvärr inte men här får du en blomma iaf?. Skämt åsido, jag känner mig helt tom och behöver tid för att kunna orka fortsätta. Pratade med kliniken och de sa att jag inte ska vänta alltför länge då man har endast 1,5 år på sig via Landstinget att genomgå alla behandlingar. Ingen stress alls haha.

Ang min fertilitet - de har sagt att alla tester ser bra ut. Men sen kollade jag igenom journalen och har AMH på 1,3. Vet du vad du har? Normalt men vid den undre gränsen tänker jag. Sen har jag problem med lutealfasen (det var därför jag sökte hjälp i första hand) men de tycker inte att det är ett så stort problem alls. Jag förstår mig inte på dem. När jag nämner att vi kanske ska mäta olika hormonnivåer, kolla om jag har endometrios etc så får jag svar ?ja, men vi skulle ändå inte veta vad vi kan göra med alla dessa resultat. Lite frustrerande.

Hur går det för dig? Hoppas du har mer tur och får en fin julklapp <3
  • Lunaymar
    Dhalia skrev 2020-12-08 18:25:08 följande:

Lunaymar, så tråkigt hoppas att de ska ändra sig på testdagen blev ju så för mig ja hade ju testat för tidigt :( vilken RD är du på nu då?

Tack Dhalia men det gick inte vägen.

Hur går det för dig?
  • Sussna85
    Enkeli skrev 2020-12-10 11:50:40 följande:

Hej :) tog 17 dagar sist från start till ÄP- 3 ultraljud.. idag är jag på 11e dagen och ska dit imorgon så kanske går ändå lite fortare än sist, får se.

Förstår det är jobbigt att vänta, vilket är nästa steg? Vad säger de hur länge det tar? Blir det ÄD från Finland?

Ok,då hoppas jag för bättre tillväxt tills imorgon :) <3

Vi är klara med allt faktiskt,sista besöket inför ÄD gjordes förra veckan i Åbo,så det blir ÄD från Finland jo :)

Nu är det bara att vänta på rätt donator som förhoppningsvis kommer jan-feb nästa år. Fanns ganska bra med kvinnor som vill donera,om alla som har visat intresse till kliniken vill fortsätta med donationen så ska det inte vara lång väntan sa läkeren på kliniken.
  • Sussna85
    Lunaymar skrev 2020-12-10 12:11:14 följande:

Förstår dig helt och hade gjort samma.

Jag fick negativt på testet och har börjat blöda lite. Det enda positiva är att jag kan sluta med lutinus och med alla biverkningar jag får av den (tror jag har fått alla som står på FASS haha). Men tack för ditt stöd <3 just nu känner jag mig tom och behöver lite tid för att orka vidare.

Håller tummarna för dig och ÄD :)

Åh vad tråkiga nyheter,en stor stor kram till dig! <3 Förstår så väl den tomhet du känner.

Såg att du har ett amh på 1.3. Jag hade ju ett amh på 1.2 för ca 10 mån sen,vilket de sa direkt att var på låga sidan för min ålder när jag skickade mina uppgifter till denna nya klinik. Och nu så ligger det på 0.53,jag fick nu börja äta DHEA tabletter för att åtminstone försöka gynna de få ägg jag har kvar.

Otroligt frustrerande när de inte lyssnar på en och ens input. För de KAN ju ändra och hjälpa i behandlingen på så många andra vis bara de skulle ha en ordentlig grund att börja med,suck...
  • Nata1979
    Sussna85 skrev 2020-12-10 13:47:30 följande:

Åh vad tråkiga nyheter,en stor stor kram till dig! <3 Förstår så väl den tomhet du känner.

Såg att du har ett amh på 1.3. Jag hade ju ett amh på 1.2 för ca 10 mån sen,vilket de sa direkt att var på låga sidan för min ålder när jag skickade mina uppgifter till denna nya klinik. Och nu så ligger det på 0.53,jag fick nu börja äta DHEA tabletter för att åtminstone försöka gynna de få ägg jag har kvar.

Otroligt frustrerande när de inte lyssnar på en och ens input. För de KAN ju ändra och hjälpa i behandlingen på så många andra vis bara de skulle ha en ordentlig grund att börja med,suck...

Hej!

Jag vet hur frustrerande det är, vill ändå ge er hopp.

När jag var 38 år hade AMH 0,23 , nu är jag 41 år och min AMH är 0,62 Tack vare 3 PRP behandlingar jag gjorde på 3 månader. Det gjorde att AMH gick upp.

Rätt behandling och dos får vi ut 6 ägg varje gång.
Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020