• Ölandstoka

IVF hösten/vintern 2020

Är det fler som är på g med en behandling nu till sensommaren/hösten/vintern? Vore kul att få växla tankar och funderingar.

Jag ska äntligen få börja med en behandling efter att kliniken har haft stängt sedan i mars. Det blir min tredje ivf. Har ruvat på fyra embryon totalt och det sista vi hade i frysen blev jag gravid med men fick sorgligt nog missfall vecka 10 i mars. Så nu ska jag börja om från scratch, var ett år sedan sist så jag kommer knappt ihåg hur det är :P Mens idag, första injektionen gonal-f imorgon!

• Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020
  • Vicktoria88

Hej!

Är det någon i den här IVF tråden som har bra koll på hur det fungerar när man gör IVF i annat landsting än där man är bosatt?

Där jag bor finns endast ett ställe att söka hjälp på, de kan dock inte göra IVF där utan endast själva utredningen och sedan skicka remiss vidare till annat landsting. Då det är extremt långa väntetider på den här kliniken så rådde de oss att söka hjälp i närliggande landsting, d v s Stockholm, så vi har gått hos en läkare där i ca 1,5 år. I våras skickade han remiss för IVF till Dalarnas län då han påstod att de bara samararbetade med den kliniken men att allt skulle bli landstingsfinansierat. Sen kom Covid och av den och andra anledningar har IVF en fortfarande inte blivit av så nu har remissen skickats till annan klinik i Stockholm. När jag ringer för att kolla att allt är OK med den nya remissen i Stockholm så säger de att jag verkligen måste försäkra mig om att mitt landsting kommer att betala för det här då de normalt inte sammarbetar med Stockholms län. Till råga på allt så ska läkaren vi gått hos sluta nästa vecka så jag känner lite extra panik att detta ska bli rätt nu. Är det någon av er som orkat läsa allt det här och vet hur man gör för att kolla upp att landstinget kommer godkänna remissen? Jag har kollat igenom hemsidan för vårt sjukhus och 1177 men hittar inget vettigt. Täcks detta av det fria vårdvalet tror ni? Någon vis person som vet?

• Dhalia
    Sussna85 skrev 2020-12-11 10:45:05 följande:

Åh herregud,samtalet jag trodde skulle ta tid kom idag! Vi har en donator! 170 cm,blåa ögon och ljusbrunt hår. En bra matchning med mig. Om vi väljer att gå vidare nu med detta första alternativ(kommer ju flera med tiden) så får vi börja i januari, vecka 2,med behandling. Men sambon och jag är överens,vi tutar väl och kör :D

Ååh va snabbt det gick helt otroligt!! Så glad för er skull, massa grattis <3
  • Clemmentina

Åh herregud,samtalet jag trodde skulle ta tid kom idag! Vi har en donator! 170 cm,blåa ögon och ljusbrunt hår. En bra matchning med mig. Om vi väljer att gå vidare nu med detta första alternativ(kommer ju flera med tiden) så får vi börja i januari, vecka 2,med behandling. Men sambon och jag är överens,vi tutar väl och kör :D

Vad roligt! Lycka till! :)
  • AndraSladdis

Oj vad snabbt! Blir spännande att följa detta!
  • Chajsa
    Sussna85 skrev 2020-12-11 10:44:36 följande:

Åh så roligt att läsa, lycka till nu!!! <3
  • Grustradgarden
    Sussna85 skrev 2020-12-11 17:22:35 följande:

Hur går det för er två med era små därinne? <3

Det tickar på. längtar till 28/12, när vi (eller jag) ska på RUL. Har känt små rörelser nu i v 18. Har börjat oroa mig lite kring förlossning, så jag ska försöka läsa lite böcker i ämnet.

När får ni sätta igång med donator?
  • JessTild

Hoppas det är ok att jag hoppar in här!

Gjorde ÄP igår, 14 ägg.

Så nervös att inget ska bli befruktat

ET på måndag el onsdag beroende på hur jag mår.

Risk för överstimulering.

Någon som blivit överstimulerad och ändå fått göra ET direkt?

Någon som blivit erbjuden egg-gule?

• Dhalia
    Grustradgarden skrev 2020-12-12 08:26:14 följande:

Det tickar på. längtar till 28/12, när vi (eller jag) ska på RUL. Har känt små rörelser nu i v 18. Har börjat oroa mig lite kring förlossning, så jag ska försöka läsa lite böcker i ämnet.

När får ni sätta igång med donator?

Så roligt att läsa att det går bra :) vet ni vad det är för en liten där inne :)
  • Dhalia
    JessTild skrev 2020-12-12 11:14:08 följande:

Hoppas det är ok att jag hoppar in här!

Gjorde ÄP igår, 14 ägg.

Så nervös att inget ska bli befruktat

ET på måndag el onsdag beroende på hur jag mår.

Risk för överstimulering.

Någon som blivit överstimulerad och ändå fått göra ET direkt?

Någon som blivit erbjuden egg-gule?

Hej, låter ju jättebra med 14 ägg. Hoppas de ska gå bra förstår man är orolig ändå :) ja tror inte dem gör ET om man blir överstimulerad. Men sa dem att dem kanske gör totalfrys? Låter ju lite som du är på gränsen men kanske klarat dig.

Blir nyfiken på vad egg-gule är för något? Gör ni privat eller via landstinget?
  • Grustradgarden
    Dhalia skrev 2020-12-12 16:53:56 följande:

Så roligt att läsa att det går bra :) vet ni vad det är för en liten där inne :)

Tack :) nej, vi har inte kollat och som det känns nu kommer vi inte göra det heller, men man vet ju aldrig. Haha. Man är ju väldigt nyfiken.. men för en luttrad och länge barnlös spelar det ju verkligen ingen roll.. <3
Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020