• Ölandstoka

IVF hösten/vintern 2020

Är det fler som är på g med en behandling nu till sensommaren/hösten/vintern? Vore kul att få växla tankar och funderingar.

Jag ska äntligen få börja med en behandling efter att kliniken har haft stängt sedan i mars. Det blir min tredje ivf. Har ruvat på fyra embryon totalt och det sista vi hade i frysen blev jag gravid med men fick sorgligt nog missfall vecka 10 i mars. Så nu ska jag börja om från scratch, var ett år sedan sist så jag kommer knappt ihåg hur det är :P Mens idag, första injektionen gonal-f imorgon!

• Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020
  • Lunaymar
    Nata1979 skrev 2020-12-10 14:06:26 följande:

Hej!

Jag vet hur frustrerande det är, vill ändå ge er hopp.

När jag var 38 år hade AMH 0,23 , nu är jag 41 år och min AMH är 0,62 Tack vare 3 PRP behandlingar jag gjorde på 3 månader. Det gjorde att AMH gick upp.

Rätt behandling och dos får vi ut 6 ägg varje gång.

Hej!

Vad är PRP behandling? För du fick en väldigt bra ökning där :)
  • Lunaymar
    Sussna85 skrev 2020-12-10 13:47:30 följande:

Åh vad tråkiga nyheter,en stor stor kram till dig! <3 Förstår så väl den tomhet du känner.

Såg att du har ett amh på 1.3. Jag hade ju ett amh på 1.2 för ca 10 mån sen,vilket de sa direkt att var på låga sidan för min ålder när jag skickade mina uppgifter till denna nya klinik. Och nu så ligger det på 0.53,jag fick nu börja äta DHEA tabletter för att åtminstone försöka gynna de få ägg jag har kvar.

Otroligt frustrerande när de inte lyssnar på en och ens input. För de KAN ju ändra och hjälpa i behandlingen på så många andra vis bara de skulle ha en ordentlig grund att börja med,suck...

Hej!

Jag håller helt med och undrar om man skulle kunna få bättre hjälp privat. Här känns det som att de bara kör på löpande band, utan att ens reflektera över hur det hela kan förbättras för varje patient. Så nu funderar jag på om vi inte ska testa att prata med ngn privatklinik och höra vad de skulle ha gjort.
  • Nata1979
    Lunaymar skrev 2020-12-10 14:13:40 följande:

Hej!

Vad är PRP behandling? För du fick en väldigt bra ökning där :)

Man tar ca 4el 5 rör blod från armen och sen via injektion för dom in det till dina äggstockar. Alltså detta metod föryngrar dina äggstockar. Mina har precis vaknat till liv vid 41 års åldern.

Mina 6-7 ivf försök innan prp fick vi ut noll ägg oftast el ett som inte befruktades. Min senaste fick vi ut 5 ägg och 4 befruktades efter PRP.

Det är privat kliniker som gör detta och varje gång kostar ca 12 000 kr.
  • Lunaymar
    Nata1979 skrev 2020-12-10 16:17:23 följande:

Man tar ca 4el 5 rör blod från armen och sen via injektion för dom in det till dina äggstockar. Alltså detta metod föryngrar dina äggstockar. Mina har precis vaknat till liv vid 41 års åldern.

Mina 6-7 ivf försök innan prp fick vi ut noll ägg oftast el ett som inte befruktades. Min senaste fick vi ut 5 ägg och 4 befruktades efter PRP.

Det är privat kliniker som gör detta och varje gång kostar ca 12 000 kr.

Vad spännande! Har du gjort det i Sverige eller utomlands?
  • Dhalia
    Lunaymar skrev 2020-12-10 12:22:40 följande:

Tack Dhalia men det gick inte vägen.

Hur går det för dig?

Fan va jobbigt. Om ändå alla bara lyckades på första IVF, att man ska behöva göra om de tusen gånger. :(

Typ tur i oturen kanske, skulle ju göra IVF i januari men ska istället göra en hysteroskopi, då jag har haft en skiljevägg, finns en bit till kvar som man kan ta bort. Skulle egentligen gjort IVF och tanken var att bara stå i kö för hysteroskopi om jag skulle få igen ett MA, eftersom kön va så lång så skulle man då ha vunnit lite tid. Men idag så ringde dem och hade omprioriterat mig eftersom jag fått vänta så länge mellan alla behandlingar. Man tror inte att det är problemet men ändå värt att få dem allra bästa förutsättningarna tanken på jag nu haft två MA. Värsta är att man får äta progynon i 6 veckor efteråt, plus så blöder man som en gris av dem.. lätt ska de inte va haha
  • Nata1979
    Lunaymar skrev 2020-12-10 16:41:41 följande:

Vad spännande! Har du gjort det i Sverige eller utomlands?

Jag gör det i Stockholm, för 2 dagars sen började jag en ny behandling. Ska bli spännande och se hur många ägg vi får ut denna gång. Har även 2 ägg i frysen som reserv:)

Detta blir nog min sista äggplock.
  • Lunaymar
    Nata1979 skrev 2020-12-10 18:55:19 följande:

Jag gör det i Stockholm, för 2 dagars sen började jag en ny behandling. Ska bli spännande och se hur många ägg vi får ut denna gång. Har även 2 ägg i frysen som reserv:)

Detta blir nog min sista äggplock.

Woow, blir helt imponerad. Vad heter kliniken där du har gjort PRP behandlingen(bor också i Stockholm)? Är det där du gör IVF också?
  • Nata1979
    Lunaymar skrev 2020-12-10 19:29:49 följande:

Woow, blir helt imponerad. Vad heter kliniken där du har gjort PRP behandlingen(bor också i Stockholm)? Är det där du gör IVF också?

Ja, jag gör allt där. Eliva clinic heter det, det är värt och träffa henne. Sedan får du avgöra själv.

Ligger i Östermalm/ tegnersgatan 4.
  • Sussna85
    Lunaymar skrev 2020-12-10 14:47:27 följande:

Hej!

Jag håller helt med och undrar om man skulle kunna få bättre hjälp privat. Här känns det som att de bara kör på löpande band, utan att ens reflektera över hur det hela kan förbättras för varje patient. Så nu funderar jag på om vi inte ska testa att prata med ngn privatklinik och höra vad de skulle ha gjort.

Ja privatklinikerna är iallafall lite mera lyhörda och inte så fyrkantiga i sitt behandlingsätt,vad jag har hört iallafall :) har ju tagit allt privat från första början.. men inte ens de privata går med på allt man vill och skulle vilja pröva :/ Men iallafall mer ändå :) Så jag tycker det absolut skulle vara en tanke för er!
  • Sussna85

Åh herregud,samtalet jag trodde skulle ta tid kom idag! Vi har en donator! 170 cm,blåa ögon och ljusbrunt hår. En bra matchning med mig. Om vi väljer att gå vidare nu med detta första alternativ(kommer ju flera med tiden) så får vi börja i januari, vecka 2,med behandling. Men sambon och jag är överens,vi tutar väl och kör :D

Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020