• Ölandstoka

IVF hösten/vintern 2020

Är det fler som är på g med en behandling nu till sensommaren/hösten/vintern? Vore kul att få växla tankar och funderingar.

Jag ska äntligen få börja med en behandling efter att kliniken har haft stängt sedan i mars. Det blir min tredje ivf. Har ruvat på fyra embryon totalt och det sista vi hade i frysen blev jag gravid med men fick sorgligt nog missfall vecka 10 i mars. Så nu ska jag börja om från scratch, var ett år sedan sist så jag kommer knappt ihåg hur det är :P Mens idag, första injektionen gonal-f imorgon!

• Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020
  • Annna84
    Dhalia skrev 2021-03-19 17:44:07 följande:

Ja tycker definitvt du ska försöka få kortison men vet du redan sagt att dem inte ville testa det eller minns ja fel?

Så härligt att höra att du fortfarande har plus på stickan, så underbart!

Har du frågat om kortison och vad har dom sagt då? Jag ska fråga, men jag förstår det som att de inte använder dig av det. Jag vet inte hur vanligt det är att kliniken säger ja till det.
  • Clemmentina
    minnie768 skrev 2021-03-19 11:37:40 följande:

Va skönt att höra att det såg bra ut! Jag håller alla tummar att du inte blir överstimulerad och att du får göra en färskåterföring! :) Finns det något annat som skulle kunna göra att det inte blir så eller vad säger dom?

Tack! De sänkte dosen lite nu, så hoppas det hjälper. Annars är det nog bara att hoppas. Hur mår du? Vilken vecka är det nu?
  • Clemmentina
    Dhalia skrev 2021-03-19 17:26:07 följande:

Ja har testat nu varje morgon och blir helt klart lite starkare för varje dag. Ringde Sahlgrenska idag ifall jag redan nu kunde få trombyl utskrivet och de gick bra slipper ja vänta till testdagen för att börja då. Vi bokade in också ultraljud och jag behövde inte ringa dem på testdagen om allt ser bra ut. Fortsätter nog testa varje dag tills man ser på vanligt test, har inte testat de än.

Oj de va ju liknande med mig hoppas du inte blir överstimulerad bara. Hon va ju lite orolig för de så därför blev de äggplock på måndag redan för mig. Håller tummarna att du får färsköverföring. <3 men då kanske dem kan besluta att du tar Ovitrelle på måndag och äggplock på onsdag som tidigast :)

Åh vad skönt att höra! Det blir säkert positivt med vanligt om du testar med det snart. Skönt med trombyl. Måste fråga om det och om det kan vara ett alternativ även för mig. En hel random grej men får jag fråga om du lätt får blåmärken?

Ok, då förstår jag. På måndag skulle det nog vara 1 eller 2 ägg mogna för mig men jag hoppas på onsdag. Fick ju sänka dosen nu också. Visst tog du 187,5?
  • Clemmentina
    Annna84 skrev 2021-03-19 19:17:44 följande:

Har du frågat om kortison och vad har dom sagt då? Jag ska fråga, men jag förstår det som att de inte använder dig av det. Jag vet inte hur vanligt det är att kliniken säger ja till det.

Förstått att det är ovanligt att få kortison utskrivet i Sverige. :( Så blir också nyfiken på vilken klinik det är. Är du sällan sjuk alltså?
  • Always choklad
    Clemmentina skrev 2021-03-19 20:26:15 följande:

Förstått att det är ovanligt att få kortison utskrivet i Sverige. :( Så blir också nyfiken på vilken klinik det är. Är du sällan sjuk alltså?

Hej

Livio går jag på.

Nä skulle inte säga jag är sällan sjuk men klarat mig från det på jobbet då det dagligen är typ 2-3 c-19 fall. Och ibland går man på toa för att komma till att de sanerar grannens skrivbord.

Har ingen aning om det beror på det. Kanske starkt imunförsvar i vaginan ingen aning är bara beredd att testa precis allt..skiter ärligt just nu i bieffekter och allt bara jag får min baby.

Har en läkare som jag har bra dialog med tycker man provar på ett annat sätt om det första andra etc ej fungerar.
  • Dhalia
    Annna84 skrev 2021-03-19 19:17:44 följande:

Nä Livio var mer försiktiga med kortison, var inte det första dem gav. Sahlgrenska gick ju med på till slut trombyl och fortsatt progesteron, var ju frågetecken redan där. Kanske om man misslyckas med många återföringar, läser nu Always choklad går på Livio och ska få. Ibland får man nog tjata och fråga flera läkare de kan också bero på lite. Va så med trombylen på Livio också en sa ja en annan typ nej ;)
  • Dhalia
    Clemmentina skrev 2021-03-19 20:24:19 följande:

Åh vad skönt att höra! Det blir säkert positivt med vanligt om du testar med det snart. Skönt med trombyl. Måste fråga om det och om det kan vara ett alternativ även för mig. En hel random grej men får jag fråga om du lätt får blåmärken?

Ok, då förstår jag. På måndag skulle det nog vara 1 eller 2 ägg mogna för mig men jag hoppas på onsdag. Fick ju sänka dosen nu också. Visst tog du 187,5?

De tycker ja du ska försöka fråga om. Nja inte hur lätt som helst, blir väl något som man verkligen råkat slå sig ;) . Men denna gången lyckades vi punktera något kärl vid sprutorna så fick två blåmärken, har annars inte fått. Dem dök ju upp direkt när man tog ut nålen haha.

Aa okej men då kanske man lyckas undvika överstimulering. Aa precis. Blir spännande då måndag och se hur de gått :)
  • Always choklad
    Annna84 skrev 2021-03-19 16:15:27 följande:

Hoppas på att du får göra ditt sista landstingsfinansierade försök nu inom kort, för visst innebär det att du kan sätta in de frysta efter 40 och få de försöken inom landstinget?

På vilken klinik går du? Blir lite intresserad att höra att de faktiskt tror på immunförsvarets inverkan. Jag har funderat mycket över det själv efter 5st återföranden som misslyckats men jag har bara fått höra ?det är ju jättebra att du är så frisk? vilket jag såklart är glad för, men det vore intressant att veta om det är ett problem just när det gäller att få embryot att fästa.

Hej ja det innebär att man får sätta in de frusna i återföring efter fyllda 40. Tror och tror som läkaren sa finns det inga bekräftade vetenskapliga bevis på att det ger en mer gynnsam miljö. Men i vissa fall har det haft en inverkan. Men försämrar immunförsvaret överlag det skall det göra. Har inget att förlora på att prova..
  • Always choklad
    Always choklad skrev 2021-03-20 00:36:28 följande:

Hej ja det innebär att man får sätta in de frusna i återföring efter fyllda 40. Tror och tror som läkaren sa finns det inga bekräftade vetenskapliga bevis på att det ger en mer gynnsam miljö. Men i vissa fall har det haft en inverkan. Men försämrar immunförsvaret överlag det skall det göra. Har inget att förlora på att prova..

Nu sökte jag på kortison och fick fram Charlotte perelli som käkade det under sin graviditet. Tydligen binder man upp mycket vätska och blir tjock. Hon tog det för att minska immunförsvaret så man ej stöter bort fostret. Hon fick det efter många missfall..Skall läsa på om detta allt jag kan hitta.
  • Clemmentina
    Always choklad skrev 2021-03-20 00:48:41 följande:

Nu sökte jag på kortison och fick fram Charlotte perelli som käkade det under sin graviditet. Tydligen binder man upp mycket vätska och blir tjock. Hon tog det för att minska immunförsvaret så man ej stöter bort fostret. Hon fick det efter många missfall..Skall läsa på om detta allt jag kan hitta.

Läst om samma. Tror inte alla Livio ger det men bra att veta att du fick! Håller med om att det känns värt att testa om man tror att det kan vara så att kroppen stöter bort fostren. Håller tummarna för att det funkar för dig!
Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020