• Ölandstoka

IVF hösten/vintern 2020

Är det fler som är på g med en behandling nu till sensommaren/hösten/vintern? Vore kul att få växla tankar och funderingar.

Jag ska äntligen få börja med en behandling efter att kliniken har haft stängt sedan i mars. Det blir min tredje ivf. Har ruvat på fyra embryon totalt och det sista vi hade i frysen blev jag gravid med men fick sorgligt nog missfall vecka 10 i mars. Så nu ska jag börja om från scratch, var ett år sedan sist så jag kommer knappt ihåg hur det är :P Mens idag, första injektionen gonal-f imorgon!

• Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020
  • Clemmentina
    Dhalia skrev 2021-03-18 20:19:33 följande:

Nästa torsdag så ett tag kvar. Infaller egentligen med beräknad mens bara för äggplocket blev lite tidigare. Men de är 17 dagar efter äggplock.

Ja just det! Har du testat mer?

Var ju på vul idag. Det såg ut som om det fanns ungefär 13 äggblåsor på gång i storleken 11-14 mm. Det blir nytt vul på måndag och sen äggplock någon gång i mitten/slutet av nästa vecka. Jag vill ju verkligen göra en färskåterföring...finns nog en liten risk för överstimulering eller läkaren kunde inte utesluta ännu iaf. Håll tummarna för att jag inte blir överstimulerad.
  • Always choklad

Hej

Just pratat med kliniken. Jag skall fylla 40 i maj och de gör inga landstingfinansierade färska återföringar efter 40. Nu skall min läkare be om att få göra en färsk återföring istället för en frusen som är på tur egentligen då jag har gjort 2 och har kvar 1. Nämnde kortison som nån tipsade om här så det ser ut att bli det, skall minska immunförsvaret så man ej stöter bort embryot viket jag verkar göra. Troligen blir det i styrd stimulerad cykel. + Lutinus + Trombyl + Progynon + Embryoblut. Kanske är så att min kropp stöter bort som min gynläkare misstänkte innan all ivf satte igång..

Känner mig som nu i limbo och tårarna rinner.. Då kan jag bara vänta och se vad domen blir. Får jag höra vad domen blir..

Bra med färsk återföring då det innebär att vi får fler ägg till frysen nu..

Kanske slutar i slutändan med att nån annan får bära mina ägg.

De verkar det inte vara nå fel på, det är först när de ska in i min kropp..

• minnie768
    Clemmentina skrev 2021-03-19 10:12:46 följande:

Var ju på vul idag. Det såg ut som om det fanns ungefär 13 äggblåsor på gång i storleken 11-14 mm. Det blir nytt vul på måndag och sen äggplock någon gång i mitten/slutet av nästa vecka. Jag vill ju verkligen göra en färskåterföring...finns nog en liten risk för överstimulering eller läkaren kunde inte utesluta ännu iaf. Håll tummarna för att jag inte blir överstimulerad.
    Va skönt att höra att det såg bra ut! Jag håller alla tummar att du inte blir överstimulerad och att du får göra en färskåterföring! :) Finns det något annat som skulle kunna göra att det inte blir så eller vad säger dom?
  • Inalina
    Always choklad skrev 2021-03-19 11:26:27 följande:

Hej

Just pratat med kliniken. Jag skall fylla 40 i maj och de gör inga landstingfinansierade färska återföringar efter 40. Nu skall min läkare be om att få göra en färsk återföring istället för en frusen som är på tur egentligen då jag har gjort 2 och har kvar 1. Nämnde kortison som nån tipsade om här så det ser ut att bli det, skall minska immunförsvaret så man ej stöter bort embryot viket jag verkar göra. Troligen blir det i styrd stimulerad cykel. + Lutinus + Trombyl + Progynon + Embryoblut. Kanske är så att min kropp stöter bort som min gynläkare misstänkte innan all ivf satte igång..

Känner mig som nu i limbo och tårarna rinner.. Då kan jag bara vänta och se vad domen blir. Får jag höra vad domen blir..

Hej! så bra att de kan hjälpa till nu innan 40årsdagen!

låter som att de har en plan och gör allt för att hjälpa dig. Jag fick kortison (efter egen förfrågan) på min klinik i Prag 2018 och det gav bra resultat och jag hade inga direkta problem med det, man ska tänka på att trappa ner väldigt långsamt bara.

Embryoblut har jag ej hört talas om, men kanske är liknande embryo glue? som en näring man stoppar embryot i som ska göra det lättare för receptorerna i livmodern att ta emot och göra så det fäster?

Jag tror det kommer gå bra för, håller alla tummarHjärta! kram!
  • Always choklad
    Inalina skrev 2021-03-19 11:50:08 följande:

Hej! så bra att de kan hjälpa till nu innan 40årsdagen!

låter som att de har en plan och gör allt för att hjälpa dig. Jag fick kortison (efter egen förfrågan) på min klinik i Prag 2018 och det gav bra resultat och jag hade inga direkta problem med det, man ska tänka på att trappa ner väldigt långsamt bara.

Embryoblut har jag ej hört talas om, men kanske är liknande embryo glue? som en näring man stoppar embryot i som ska göra det lättare för receptorerna i livmodern att ta emot och göra så det fäster?

Jag tror det kommer gå bra för, håller alla tummar! kram!

Hej tack jör pepp ja embryoblut är samma som embroglue.

Ja kortison verkar inte höra till vanligheterna
  • Annna84
    Always choklad skrev 2021-03-19 12:14:14 följande:

Hej tack jör pepp ja embryoblut är samma som embroglue.

Ja kortison verkar inte höra till vanligheterna

Hoppas på att du får göra ditt sista landstingsfinansierade försök nu inom kort, för visst innebär det att du kan sätta in de frysta efter 40 och få de försöken inom landstinget?

På vilken klinik går du? Blir lite intresserad att höra att de faktiskt tror på immunförsvarets inverkan. Jag har funderat mycket över det själv efter 5st återföranden som misslyckats men jag har bara fått höra ?det är ju jättebra att du är så frisk? vilket jag såklart är glad för, men det vore intressant att veta om det är ett problem just när det gäller att få embryot att fästa.
  • Dhalia
    Clemmentina skrev 2021-03-19 10:12:46 följande:

Ja har testat nu varje morgon och blir helt klart lite starkare för varje dag. Ringde Sahlgrenska idag ifall jag redan nu kunde få trombyl utskrivet och de gick bra slipper ja vänta till testdagen för att börja då. Vi bokade in också ultraljud och jag behövde inte ringa dem på testdagen om allt ser bra ut. Fortsätter nog testa varje dag tills man ser på vanligt test, har inte testat de än.

Oj de va ju liknande med mig hoppas du inte blir överstimulerad bara. Hon va ju lite orolig för de så därför blev de äggplock på måndag redan för mig. Håller tummarna att du får färsköverföring. <3 men då kanske dem kan besluta att du tar Ovitrelle på måndag och äggplock på onsdag som tidigast :)
  • Dhalia
    Always choklad skrev 2021-03-19 11:26:27 följande:

Hej

Åhh men jättebra att dem gick med på kortision. Finns flera trådar här där folk fått kortison och det sedan gått vägen. Något jag kör på ifall detta skiter sig igen. Nu ska jag prova trombyl och progesteron då och hoppas att det sla hjälpa mig.
  • Dhalia
    Inalina skrev 2021-03-19 08:14:35 följande:

ja men alltså det är ju sånt här som får en att tro på guldägget ! känne du några symptom alls?

min klinik här i schweiz berättade också om något som kallas 'natural ivf' där man endast får ut 1-2 ägg som man sedan gör ivf på, det har varit lyckat i vissa fall och är ju inte alls så påfrestande för kroppen då man inte alls får de hormornerna etc men kunde vara en ide om man sällan fick mer än 1-2 embryon befruktade ändå. men jag kände att jag ville testa en omgång till med en rejäl dos med hormorner för att kunna få fler befruktade, så vi avvaktar det steget.

läkaren sa också att det absolut inte är för alla, utan mest för de som inte ville ha så mkt hormorner i kroppen av olika anlendingar. kul att det finns i alla fall! 

Nej inga symtom alls, denna gången hade jag inte ens ömma bröst av sprutor eller Ovitrelle vilket jag brukat få vid dem andra IVFerna så blev ju orolig att kroppen itne var i synk. Men den fäste. Igår började ja känna värk i korsryggen. Inga ömma bröst än iaf. Sen har ja haft stickningar och lite mensvärk/molvärk från lutinus såklart men det började innan insättning :D

Ja de kanske är något för dem med mycket ägg och där man tror man har bra kvalité. Men verkar för oss att Menopur fungerar bäst för oss jmf med gonal f. Men de bra att de finns olika alternativ så man kan skräddarsy, men att få fram ett ägg de ju som att invänta en vanlig ägglossning. Kanske lite för lite egentligen, man vinnrr ju mer på några fler ägg skulle ja tycka :)
  • Dhalia
    Annna84 skrev 2021-03-19 16:15:27 följande:

Hoppas på att du får göra ditt sista landstingsfinansierade försök nu inom kort, för visst innebär det att du kan sätta in de frysta efter 40 och få de försöken inom landstinget?

På vilken klinik går du? Blir lite intresserad att höra att de faktiskt tror på immunförsvarets inverkan. Jag har funderat mycket över det själv efter 5st återföranden som misslyckats men jag har bara fått höra ?det är ju jättebra att du är så frisk? vilket jag såklart är glad för, men det vore intressant att veta om det är ett problem just när det gäller att få embryot att fästa.

Ja tycker definitvt du ska försöka få kortison men vet du redan sagt att dem inte ville testa det eller minns ja fel?
Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020