• Farmir

Far och dotter relation

Jag är sambo sedan 7 år med en man som har två döttrar.

Jag har en ganska ok relation med dom. Den äldsta dottern som är 23 år har hela tiden varit i mitt tycke väldigt pappig. Jag har själv aldrig haft kontakt med min far så jag kanske överreagerar.

Nu till min fråga...

Min sambo fyllde 55 år och fick en kryssning till Finland av henne, men istället för att han och jag får åka så är det dom två som reser.

Jag blev väldigt besviken och ledsen när jag såg det. Hon har gjort en tavla där det står att han skulle göra sig redo för en 36 timmars kryssning med henne.

Jag själv skulle aldrig kunna göra så emot tex mina barn. Jag har själv gett bort kryssningar i present men självklart så har det varit med den andra partnern. I min värld så gör man inte så.

Min sambo ser inga problem utan tycker att det är helt ok.

Jag har såklart helt accepterat det men jag sa ändå hur jag känner men fick ingen förståelse.

Vad tycker Ni?

• Svar på tråden Far och dotter relation
  • Anonym (semestersol)
    Farmir skrev 2020-08-15 13:41:21 följande:

Tack alla ni som svarat. Jag glömde att skriva att jag har kommit med många förslag om att jag och min sambo ska resa någonstans tillsammans men han vill inte åka utan sin dotter. Jag antar av Era svar att det är också helt normalt. Dottern bor hemma hos oss. Jobbar heltid har egen bil, betalar ingenting hemma. ( det är så synd om henne på grund av att hon blivit mobbad i skolan)

Jag sköter hela hemmet, tvättar och städar även till henne. Jag tror inte att hon vet hur dammsugaren fungerar än mindre att hon kan laga mat.

Men jag ska inte klaga mer. Jag måste försöka tänka positivt och inte störa mig.

Självklart ska dottern betala & hjälpa till hemma!
    Du är inte hennes städerska/kokerska. Mitt råd är att genast sluta städa och tvätta åt henne! Det är inte ditt ansvar, hon är vuxen och ska själv fixa sin tvätt och hålla rent på rummet + hjälpa till!
    Hon låter väldigt bortskämd.

När hon bor själv, ska hon skylla på till hyresvärden att hon blev mobbad i skolan för att slippa betala hyra??? Haha, det funkar inte så i världen och hon får växa upp och inse det!
    Hon är inte mobbad i nuläget och om hon fortfarande lider av något trauma får hon väl gå i terapi som alla andra. Fy så dåligt att skylla på det för att få sympatier och slippa betala/hjälpa till hemma. Dessutom verkar hon fungera fint i samhället i övrigt, hon har ju heltidsjobb.

Att hon är pappig och vill ha en egen resa med pappa är väl helt ok, men varför vill inte din sambo även resa själv med dig???? 
    Du och din sambo är ett kärlekspar och ska absolut ha romantisk egentid när ni kan.
    Vad är det med honom att han inte vill resa utan dottern, det låter jättekonstigt? Hon är vuxen och får acceptera det. Om du accepterar att hon får sin egen resa med pappan så borde du också få det. Och din sambo borde i denna fråga hålla med dig! Att han inte vill resa ensam med dig är riktigt skumt, vad är problemet?

Förstår att du blir störd över detta, det låter fel och märkligt tycker jag iaf.
  • Anonym (D)

Hade hon bott själv o inte umgåtts med sin pappa på väldigt länge så hade en sån resa varit jättekul för pappan o dottern. Men här förstår jag verkligen din irritation när hon lever ihop med er o ni aldrig får åka utan en 23-åring. Hör inte folk hur sjukt det låter? Det är ju han o dottern som lever som att de är ett kärlekspar och du är ett bihang. Vill du ha det så här?

• Anonym (Kärring mot strömmen)

Tack alla ni som svarat. Jag glömde att skriva att jag har kommit med många förslag om att jag och min sambo ska resa någonstans tillsammans men han vill inte åka utan sin dotter. Jag antar av Era svar att det är också helt normalt. Dottern bor hemma hos oss. Jobbar heltid har egen bil, betalar ingenting hemma. ( det är så synd om henne på grund av att hon blivit mobbad i skolan)

Jag sköter hela hemmet, tvättar och städar även till henne. Jag tror inte att hon vet hur dammsugaren fungerar än mindre att hon kan laga mat.

Men jag ska inte klaga mer. Jag måste försöka tänka positivt och inte störa mig.

Men ta av dig offerkoftan, såna där passiv-aggressiva svar är så otroligt löjliga. Som du säger själv, sluta klaga! Du är tillsammans med en man som inte klippt navelsträngen, det är en helt annan sak än vad din tråd handlar om så acceptera eller gå vidare. Däremot är det inte alls konstigt om de två åker ensamma på semester, är du så avundsjuk får du väl köpa en egen biljett och tränga dig på, ovälkommet.
  • Anonym (asdf)

Hon bor peppas att flytta hemifrån och bli självständig. Och tills dess behöver hon betala en liten slant hemma och bidra till städningen.
  • Anonym (Linn)

Som andra skrivit ovan så behöver tjejen stöd och uppmuntran att frigöra sig och bli självständig. Jobb har hon redan - jättebra. Men hon ska självklart ta hand om sin egen tvätt och matlagning. Ni får göra upp ett städschema där ni alla tre får lika mycket ansvar.

Hyra bör hon absolut betala.

Prata med mannen först. Sätter han sig på tvären hade jag ändå kallat in till ett familjemöte och sagt att såhär blir det framöver; dottern ska sköta egen tvätt. Ni tre ska dela lika på alla hushållssysslor. Dottern ska betala hyra.

Bråkar mannen hade jag faktiskt flyttat isär. För då bryr han sig inte om dig. Du ses isåfall bara som en som sköter hushållet åt de två.

• Anonym (Kvinna)

Det är ju TVÅ olika saker.

Självklart ska de kunna resa ensamma.

Men TS och hennes partner ska kunna göra detsamma.
    Det säger ju ingen emot.

Vidare ska TS inte sköta markservice åt en 23åring.
    23åringen ska dessutom betala hemma om hon ska bo där.
    Allra helst borde hon såklart redan ha flyttat ut.

Familjemöte med de nya premisserna ska tas omgående.
    De ska innehålla följande:

23åring ska städa sitt rum samt huset (huset då och då)
    23åring ska tvätta sin tvätt.
    23åring ska laga mat några dagar i veckan.
    23åring SKA betala hem.
    23åring ska ställa sig i bostadskö och flytta hemifrån.

Annars bör TS flytta.

• Anonym (J)

Har endast läst dina inlägg, antar att man har gått hårt åt dig. 

Du har helt naturliga känslor, det här sista du har lagt till visar ju lite mer på hur det fungerar hos er. 

Den här resan hon har gett till sin pappa och som alltså är en resa tillsammans med henne, jag förstår att du har reagerat men du vet ju redan att det inte är något att göra. Det bästa är att låta dom få ha sitt med det. 

Men hur tänker sig mannen att du och han ska vårda er relation ifall ni aldrig kan åka iväg på resor ensamma? Hur ser ert övriga liv ut med hans dotter hemma, har ni tid för er relation eller ska hon alltid sitta tillsammans med er? 

Det finns inget som säger att du ska tvätta, städa även för henne. När man börjar känna att det är något som är fel så går det alldeles utmärkt att säga stopp. Vill han inte att hans dotter ska behöva städa hemma så är det ju inte värre än att han städar och tvättar för henne. Det har han säkert inget emot. Har han det kan han ju förklara varför han inte vill städa och tvätta efter sin egen dotter. 

Jag skulle tro att du hade haft färre tankar kring den här resan som dottern gett honom ifall allt annat fungerade bättre. 
  • Anonym (D 2)
    Tack alla ni som svarat. Jag glömde att skriva att jag har kommit med många förslag om att jag och min sambo ska resa någonstans tillsammans men han vill inte åka utan sin dotter. Jag antar av Era svar att det är också helt normalt. Dottern bor hemma hos oss. Jobbar heltid har egen bil, betalar ingenting hemma. ( det är så synd om henne på grund av att hon blivit mobbad i skolan) Jag sköter hela hemmet, tvättar och städar även till henne. Jag tror inte att hon vet hur dammsugaren fungerar än mindre att hon kan laga mat. Men jag ska inte klaga mer. Jag måste försöka tänka positivt och inte störa mig.

Detta förklarar varför det känns så fel för dig att han ska åka med dottern. I trådstarten låter det som att det är en engångsföreteelse, inte en del av ett mycket större problem. Vanliga föräldrar gör saker på tu man hand med vuxna barn ibland, och det är inget fel med det. Men din styvdotter tycks ha sin pappa fullkomligt lindad runt lillfingret och det är inte sunt.
  • Anonym (Kvinna56)

Jadu..Sover de i samma hytt också? Klär hon av sig framför honom?

Finns många frågetecken.

• Anonym (Y)

Jag är i samma ålder som dottern och min pappa har en relativt ny partner. Ser det inte alls som konstigt att jag och pappa skulle göra nåt själva, t ex en kortare resa. Det är ju min förälder liksom.

Svar på tråden Far och dotter relation