• Farmir

Far och dotter relation

Jag är sambo sedan 7 år med en man som har två döttrar.

Jag har en ganska ok relation med dom. Den äldsta dottern som är 23 år har hela tiden varit i mitt tycke väldigt pappig. Jag har själv aldrig haft kontakt med min far så jag kanske överreagerar.

Nu till min fråga...

Min sambo fyllde 55 år och fick en kryssning till Finland av henne, men istället för att han och jag får åka så är det dom två som reser.

Jag blev väldigt besviken och ledsen när jag såg det. Hon har gjort en tavla där det står att han skulle göra sig redo för en 36 timmars kryssning med henne.

Jag själv skulle aldrig kunna göra så emot tex mina barn. Jag har själv gett bort kryssningar i present men självklart så har det varit med den andra partnern. I min värld så gör man inte så.

Min sambo ser inga problem utan tycker att det är helt ok.

Jag har såklart helt accepterat det men jag sa ändå hur jag känner men fick ingen förståelse.

Vad tycker Ni?

• Svar på tråden Far och dotter relation
  • Anonym (M)
    Anonym (Nk) skrev 2020-08-17 03:02:04 följande:

Men vad är det med alla tonåringar och även vuxna tjejer som klänger fast vid sina pappor på det här viset??

För mig är det så att pappa är den enda mannen jag litar på. Ingen annan man skulle bry sig om mig som min pappa gör. Det är säkert så för många andra tjejer också.
  • Brumma
    Ess skrev 2020-08-19 05:24:04 följande:

Gissningsvis provocerar det faktum att ts och mannen aldrig kan åka utan vuxna dottern, men nu ska dottern åka själv med pappan och ser det som självklart att de två kan åka själva.

Absolut, men i det första fallet väljer PAPPAN att inte åka utan dottern. Hans val och det är därmed han som borde få "skit" för det, inte dottern..

I andra fallet har dottern bjudit med pappan på kryssning som present. INTE något man överhuvudtaget borde reagera på..

Detr två separata problem, varav den första definitivt inte är ok, medans den andra borde vara det. Oavsett så är det pappan som äger problemet med att de inte reser tillsammans, inte dottern.
  • Ess
    Brumma skrev 2020-08-19 07:19:51 följande:

Absolut, men i det första fallet väljer PAPPAN att inte åka utan dottern. Hans val och det är därmed han som borde få "skit" för det, inte dottern..

I andra fallet har dottern bjudit med pappan på kryssning som present. INTE något man överhuvudtaget borde reagera på..

Detr två separata problem, varav den första definitivt inte är ok, medans den andra borde vara det. Oavsett så är det pappan som äger problemet med att de inte reser tillsammans, inte dottern.

Jag anser att dottern är lika ansvarig som pappan för att ts och han inte kan åka själva. En vuxen kvinna som tjatar sig till att åka med och en flat man som inte kan säga nej.

Jag tror att dottern bjudit enbart pappan på rent jävelskap och inget annat, så jag förstår ts att hon är irriterad.
  • Liindsi
    Ess skrev 2020-08-19 08:09:38 följande:

Jag anser att dottern är lika ansvarig som pappan för att ts och han inte kan åka själva. En vuxen kvinna som tjatar sig till att åka med och en flat man som inte kan säga nej.

Jag tror att dottern bjudit enbart pappan på rent jävelskap och inget annat, så jag förstår ts att hon är irriterad.

Var står det att hon tjatar om att få följa med? Jag läste bara att pappan inte vill åka utan dottern.
  • Ess
    Liindsi skrev 2020-08-20 09:38:44 följande:

Var står det att hon tjatar om att få följa med? Jag läste bara att pappan inte vill åka utan dottern.

Eftersom han inte åker utan henne så anser hon säkert att hon ska med. Det är inte normalt att inte kunna åka utan en vuxen dotter.
  • Brumma
    Ess skrev 2020-08-20 11:43:28 följande:

Eftersom han inte åker utan henne så anser hon säkert att hon ska med. Det är inte normalt att inte kunna åka utan en vuxen dotter.

Å andra sidan är det inte normalt att tjata sig till att få åka med på alla sin förälders resor. Ändå tar du för givet att det är dottern som tjatar och inte pappan som har en ehen vilja..

Dina förutfattade meningar lyser rxtremt starkt igenom...

Lägg ansvaret där det hör hemma..
  • Akidoki
    Ess skrev 2020-08-20 11:43:28 följande:

+ för fantasi

- för logik
  • Anonym (J)
    Brumma skrev 2020-08-20 13:01:13 följande:

Å andra sidan är det inte normalt att tjata sig till att få åka med på alla sin förälders resor. Ändå tar du för givet att det är dottern som tjatar och inte pappan som har en ehen vilja..

Dina förutfattade meningar lyser rxtremt starkt igenom...

Lägg ansvaret där det hör hemma..

Var tycker du att ansvaret hör hemma?
  • Brumma
    Anonym (J) skrev 2020-08-20 17:07:48 följande:

Var tycker du att ansvaret hör hemma?

Gällande att pappan vägrar åka utan sin dotter?

Hos pappan.... det är han som gör valet..

vem tycker du?
  • Anonym (J)
    Brumma skrev 2020-08-20 17:48:41 följande:
    Gällande att pappan vägrar åka utan sin dotter?

Hos pappan.... det är han som gör valet..

vem tycker du?
    Ja, jag tycker också att ansvaret ligger hos pappan.

När det gäller just den här resan som dottern har köpt till pappan så är det inte så mycket att göra åt, men med tanke på reaktionen och den information som lagts till så verkar mannen inte ha varit särskilt bra på att skapa plats för sin partner. Hon har försökt att boka resor med bara sin partner men han har inte gått med på att åka utan dottern. Det här är inte bra för en parrelation. Om han vill att hon ska stå ut med dessa premisser så är det något han behöver göra klart att han förväntar sig. Att han tycker att det är lika självklart att neka henne en egen resa ensam med honom som han tycker att det är självklart att åka iväg ensam på en resa med bara dottern säger en del om vad han förväntar sig att hon ska stå ut med. 

Det är inte nyttigt för mannen och kvinnans parrelation att leva så här. Det är inte på något sätt givet att hon ska stå ut med det här och han borde inse det. Men tyvärr, det här är inte ovanligt. Många blir blinda inför vad de förväntar sig av sin partner när det gäller hur stor plats deras barn ska ta. Då menar jag inte att barnen inte ska få ta plats men man måste vara beredd att ge parrelationen utrymme även fast man har barn. Annars är det bättre att inte ingå en relation överhuvudtaget. 
Svar på tråden Far och dotter relation