• Farmir

Far och dotter relation

Jag är sambo sedan 7 år med en man som har två döttrar.

Jag har en ganska ok relation med dom. Den äldsta dottern som är 23 år har hela tiden varit i mitt tycke väldigt pappig. Jag har själv aldrig haft kontakt med min far så jag kanske överreagerar.

Nu till min fråga...

Min sambo fyllde 55 år och fick en kryssning till Finland av henne, men istället för att han och jag får åka så är det dom två som reser.

Jag blev väldigt besviken och ledsen när jag såg det. Hon har gjort en tavla där det står att han skulle göra sig redo för en 36 timmars kryssning med henne.

Jag själv skulle aldrig kunna göra så emot tex mina barn. Jag har själv gett bort kryssningar i present men självklart så har det varit med den andra partnern. I min värld så gör man inte så.

Min sambo ser inga problem utan tycker att det är helt ok.

Jag har såklart helt accepterat det men jag sa ändå hur jag känner men fick ingen förståelse.

Vad tycker Ni?

• Svar på tråden Far och dotter relation
  • Anonym (Saina)
    Anonym (J) skrev 2020-08-20 21:06:10 följande:

Dottern har varit mobbad. Det kan väl lika gärna vara pappan som tar för givet att hon ska tas extra hand om. Den andra dottern kanske inte ens vill följa med fastän hon får frågan. Jag uppfattade det som att det är pappan som inte vill resa utan 23-åringen, och pappan som inte tycker att hon behöver hjälpa till hemma.

Men nån sund relation är det inte ändå. Har han valt att flytta ihop med en partner kan han inte förvänta sig att hon nöjer sig med att vara åskådare till när han och dottern fortsätter som de alltid har gjort. Osunt minst sagt att förneka sin partner en resa på tu man hand som par.

Det går åt båda hållen o det är vuxna människor vi talar om här. Också intressant att mobbing ska diskuteras, blev själv mobbad som ung o det är väldigt tråkigt att 23 åringen har blivit det men det är ingen ursäkt till att bete sig incestuöst. Pappan är säkert extra överbeskyddande pågrund av det men vad är det dem håller på med själva? Mobbing är kanske fel ord men TS exkluderas ju hela tiden istället för inkluderas och det är utfrysning. Tycker att det var otroligt fult gjort av 23 åringen som är en vuxen kvinna att enbart bjuda pappan på den där resan, hade varit en fin gest och sätt att visa uppskattning på genom att ge resan till pappa o hans sambo. Lite som tack för att jag får bo gratis hos er o att pappas fru slavar o passar upp på mig hela tiden.

Jag tycker att TS ska lämna den här mannen. Låt han fortsätta leka husband and wife med sin dotter istället.
  • Brumma
    Ess skrev 2020-08-20 18:54:55 följande:

Men varför får i så fall bara den dottern följa med, han har ju två...

TS skriver att "det är synd om henne för att hon är mobbad i skolan" så en gissnong är väl att pappan är extremt överbeskyddande mot just den ena dottern. Den andra dottern kanske har familj, eller vänner att resa med.
  • Brumma
    Ess skrev 2020-08-20 18:46:22 följande:

Det behöver inte lysa igenom utan jag kan rakt på sak skriva att jag anser att hon är efterbliven som reser med sin pappa och ts varje gång de ska iväg. 

Vilken normal 23 åring gör det!

En som inte mår så bra kanske?
  • Brumma
    Anonym (J) skrev 2020-08-20 19:13:12 följande:

Så där bra har inte vi/jag haft det. Det har tagit väldigt lång tid för mig att inse att det inte alls handlar om att jag är svartsjuk på hans barn, vilket är en tankevurpa som är lätt hänt att fastna i, särskilt som hela samhället, inklusive man själv, verkar vara beredda på att kalla dig för den Elaka Styvmodern. Det är bara att ta en titt på reaktionerna i den här tråden så ser man hur lätt kreti och pleti hoppar in för att berätta hur fel hon är. 

Eftersom vi har gemensamma barn så har jag varit tvungen att gå till botten med problemen, och är inte det ironiskt, det är jag som har gått till botten med problemet, när det i själva verket är mannen som har ansvar för att se till att parrelationen också får plats. Vad det är som har hindrat honom vet jag inte, dåligt samvete, förväntan att jag som "sist in" (ur hans synvinkel) ska anpassa mig mest, jag vet inte. Men för mina barns skull har jag varit tvungen att se till att jag som deras mamma håller hela vägen, för jag har varit på väg in i väggen. Det var när jag insåg att mina barn blir lidande som jag satte stopp för det. 

Går man in i en relation så som ts verkar ha gjort, inga egna barn in i hushållet, en dotter som fortfarande bor hemma, ja, då är det kanske någon gång när dottern blir 23 och när dottern och mannen ska åka iväg på en resa som ts förmodligen gärna hade sett sig själv och mannen på för länge sen, det är väl då den berömda droppen infinner sig. 

Absolut, och jag förstår ATT TS har nått en gräns. Men fokus blir helt fel. Det är OK att resa med sitt barn, och det är definitivt ok att ge bort en resa med sig själv (något TS skriver att jon aldrig skulle göra till någon..).

Det är hennes egen situation i hemmet och relationen till mannen som behövs tittas på.

Mannen behöver inse att han skall prioritera ALLA, inte bara en. Det innebär ju inte att han skall prioritera bort sin ena dotter och enbart ägna sig åt TS.

Ps. Vi har INTE enbart haft guld o gröna skogar, men det har varit bonusdotterns andra förälder som varit grunden till de flesta problem vi haft/har. Jag hade inga barn själv när jag träffade min man och vi skaffade inga på 10år, men han har alltid varit noga med att vi skapat en familj tillsammans, inte att jag kommit in i en fix och färdig.. hade inte accepterat att inte vara fullvärdig medlem av familjen.
  • Anonym (f)
    Brumma skrev 2020-08-21 08:51:22 följande:
    Absolut, och jag förstår ATT TS har nått en gräns. Men fokus blir helt fel. Det är OK att resa med sitt barn, och det är definitivt ok att ge bort en resa med sig själv (något TS skriver att jon aldrig skulle göra till någon..).

Det är hennes egen situation i hemmet och relationen till mannen som behövs tittas på.

Mannen behöver inse att han skall prioritera ALLA, inte bara en. Det innebär ju inte att han skall prioritera bort sin ena dotter och enbart ägna sig åt TS.

Ps. Vi har INTE enbart haft guld o gröna skogar, men det har varit bonusdotterns andra förälder som varit grunden till de flesta problem vi haft/har. Jag hade inga barn själv när jag träffade min man och vi skaffade inga på 10år, men han har alltid varit noga med att vi skapat en familj tillsammans, inte att jag kommit in i en fix och färdig.. hade inte accepterat att inte vara fullvärdig medlem av familjen.

Man kan inte prioritera sina barn olika gånger? Och partnern en gång också. Måste allt vara precis samtidigt hela tiden?
  • Anonym (f)

Den yngre dottern lär ju vara yngre än sex år.

• Brumma
    Anonym (f) skrev 2020-08-21 09:08:12 följande:

Man kan inte prioritera sina barn olika gånger? Och partnern en gång också. Måste allt vara precis samtidigt hela tiden?

Självklart. Jag tror inte på "absolut rättvisa" som vissa (särskilt i styvfamiljsforumet) verkar kräva. För det tror jag sällan blir rättvist i slutändan. Att prioritera alla samtidigt är som att aldrig prioritera någon.

Rättvisa är, enligt mig, att utgå efter allas behov och önskningar, inte att alla får samma.

Ibland behöver min yngsta mig lite extra, då får han prioriteras. När storebror har ångest då går han först, när min man knappt sett mig för att jag enbart ägnat mig åt barn o jobb, då ger jag mannen lite extra tid, och när bonus behövde egentid med någon av oss vuxna fick hon det.

Precis som det materiella - min bonusdotter fick pengar till en ny dator i tonåren när hon önskade sig det. Då var äldsta sonens högsta önskan att få en blå plasttraktor för 150:- så då fick han det. Min yngsta var nyfödd o fick ngt gosedjur tror jag ;)

För något år sedan var det äldsta sonens önskan att få ny dator, så denna gång var det hans tur att få ngt dyrare.
  • Anonym (Han Solo)
    Anonym (f) skrev 2020-08-21 09:09:28 följande:

Den yngre dottern lär ju vara yngre än sex år.

Äldre än 7 år, TS och mannen har varit sambo i 7 år. Han lär ju inte fått barn med någon annan under den tiden.
  • Anonym (Han Solo)
    Anonym (Saina) skrev 2020-08-21 07:01:51 följande:

Det går åt båda hållen o det är vuxna människor vi talar om här. Också intressant att mobbing ska diskuteras, blev själv mobbad som ung o det är väldigt tråkigt att 23 åringen har blivit det men det är ingen ursäkt till att bete sig incestuöst. Pappan är säkert extra överbeskyddande pågrund av det men vad är det dem håller på med själva? Mobbing är kanske fel ord men TS exkluderas ju hela tiden istället för inkluderas och det är utfrysning. Tycker att det var otroligt fult gjort av 23 åringen som är en vuxen kvinna att enbart bjuda pappan på den där resan, hade varit en fin gest och sätt att visa uppskattning på genom att ge resan till pappa o hans sambo. Lite som tack för att jag får bo gratis hos er o att pappas fru slavar o passar upp på mig hela tiden.

Jag tycker att TS ska lämna den här mannen. Låt han fortsätta leka husband and wife med sin dotter istället.

Jag tycker också att hon ska lämna. Det blir bäst för alla.
  • Brumma
    Anonym (f) skrev 2020-08-21 09:08:12 följande:

Självklart. Jag tror inte på "absolut rättvisa" som vissa (särskilt i styvfamiljsforumet) verkar kräva. För det tror jag sällan blir rättvist i slutändan. Att prioritera alla samtidigt är som att aldrig prioritera någon.

Rättvisa är, enligt mig, att utgå efter allas behov och önskningar, inte att alla får samma.

Ibland behöver min yngsta mig lite extra, då får han prioriteras. När storebror har ångest då går han först, när min man knappt sett mig för att jag enbart ägnat mig åt barn o jobb, då ger jag mannen lite extra tid, och när bonus behövde egentid med någon av oss vuxna fick hon det.

Precis som det materiella - min bonusdotter fick pengar till en ny dator i tonåren när hon önskade sig det. Då var äldsta sonens högsta önskan att få en blå plasttraktor för 150:- så då fick han det. Min yngsta var nyfödd o fick ngt gosedjur tror jag ;)

För något år sedan var det äldsta sonens önskan att få ny dator, så denna gång var det hans tur att få ngt dyrare.
    Anonym (Han Solo) skrev 2020-08-21 09:20:08 följande:

Äldre än 7 år, TS och mannen har varit sambo i 7 år. Han lär ju inte fått barn med någon annan under den tiden.

Om det inte är TS dotter..

Hon skriver "jag hade aldrig gjort så mot mina barn"
    Anonym (Saina) skrev 2020-08-21 07:01:51 följande:

På vilket sätt är det incestuöst att bjuda sin ena förälder på resa?

Jag har bjudit mamma på resa både när hon var gift med min pappa och efter att hon gift om mig. Jag lovar, vi har inget incestuöst förhållande...

Ps. Även jag anser att TS borde lämna, eller iallafall kräva parterapi, för även hon behöver prioriteras.. men inte pga att dottermn köpt en resa till sin pappa..
Svar på tråden Far och dotter relation