• Farmir

Far och dotter relation

Jag är sambo sedan 7 år med en man som har två döttrar.

Jag har en ganska ok relation med dom. Den äldsta dottern som är 23 år har hela tiden varit i mitt tycke väldigt pappig. Jag har själv aldrig haft kontakt med min far så jag kanske överreagerar.

Nu till min fråga...

Min sambo fyllde 55 år och fick en kryssning till Finland av henne, men istället för att han och jag får åka så är det dom två som reser.

Jag blev väldigt besviken och ledsen när jag såg det. Hon har gjort en tavla där det står att han skulle göra sig redo för en 36 timmars kryssning med henne.

Jag själv skulle aldrig kunna göra så emot tex mina barn. Jag har själv gett bort kryssningar i present men självklart så har det varit med den andra partnern. I min värld så gör man inte så.

Min sambo ser inga problem utan tycker att det är helt ok.

Jag har såklart helt accepterat det men jag sa ändå hur jag känner men fick ingen förståelse.

Vad tycker Ni?

• Svar på tråden Far och dotter relation
  • Anonym (Mamma 42)

Självklart tycker jag att far och dotter kan åka på kryssning tillsammans.

Och lika självklart tycker jag att du och sambon ska resa bara ni tillsammans.

Och självklart ska dottern hjälpa till med städning och annat i hemmet, där skulle ni eller framförallt pappan sätta ner foten tycker jag.

• Anonym (Han Solo)
    Anonym (Pappas fru) skrev 2020-08-18 09:38:05 följande:

Ja, men sjävklart fungerar inte ALLA familjer som min.

TS vad man tycker om det och jag svarar att jag förstår hennes känslor där.

Våra egna gemensamma barn skulle inte heller utesluta någon av oss föräldrar- är det fel det? Ja, i min familj. Och därmed inte sagt att det inte finns ngra problem alls i min familj.

Sen förstår jag att 23åriga hemmaboende bäbis-prinsessor MÅSTE ha sin far om de inte hittat sin trygga plats I livet, kompisar eller partner. Enligt vissa här!

Bäbis-prinsessor? Det är svårt att ta dig på allvar med den vokabulären. Sorgligt.
  • Anonym (Pappas fru)
    Anonym (Han Solo) skrev 2020-08-18 10:05:13 följande:

Bäbis-prinsessor? Det är svårt att ta dig på allvar med den vokabulären. Sorgligt.

Är du på allvar?

Hade den dottern bjudit sin far på någon äventyrsresa, t ex om båda gillar att cykla, gå i fjällen, träna, kolla på konst, besöka vingårdar, kollar på fotboll dvs har samma intressen som ts inte delar

Så hade jag tyckt att det var helt ok! Kul! Kör!

Men om dottern bjuder sin far på något som viss folk kallar för en sup&knull resa (Sorry för uttrycket, inte jag som hittat på det) och vill utesluta sin styvmor- låt oss fundera ett varv till.

Vad exakt är det som drar en 23åring att vilja göra en sådan resa med sin far? Ska de dansa på båten, äta parmiddagar och ragga på var sitt håll? Supa tillsammans eller titta på hur andra gör det?Sitta på spa? Ska pappan leka livvakt åt sin dotter och titta på hur hon dansar, äter, dricker, shoppar?

Eller vad är det som är så kul - sova i samma hytt?

Kan någon vettig person berätta det för mig?

En normal 23åring gör sådant med sina vänner i första hand. I andra hand åker man och festar tillsammans med släkten
  • Anonym (Pappas fru)
    Akidoki skrev 2020-08-18 07:54:15 följande:

Blir avundsjuk om partnern åker på kort resa utan dig med sitt egna barn.

Kallar en annan vuxen kvinna för snorunge.

Du är visst inte så mogen du.

Avundsjuk på vadå? Att en man har en dotter som inte själv klarar sig utan sin pappa?

(Händer ju inget sådant i min familj)

Det finns elaka bonusbarn också. Förlåt för ett mindre fint uttryck där - men hur blev det barnet helt plötsligt en vuxen kvinna när hon bor hemma (ok, förlåt, det är bostadsbrist) och har all inclusive med städning och annat? Vuxna mogna personer brukar hjälpa till.

Jag tycker att om en förälder delar samma intressen med sitt barn t ex fotboll, konst, träning, äventyr- inga problem! Åk bara.

Men en kryssning innehåller tyvärr inga sådana inslag.

Så där kunde hon bjuda in även sin syster och styvmor Hade varit lite mer moget och roligare för alla
  • pepsimax
    Anonym (Pappas fru) skrev 2020-08-18 10:39:53 följande:
    Är du på allvar?

Hade den dottern bjudit sin far på någon äventyrsresa, t ex om båda gillar att cykla, gå i fjällen, träna, kolla på konst, besöka vingårdar, kollar på fotboll dvs har samma intressen som ts inte delar

Men om dottern bjuder sin far på något som viss folk kallar för en sup&knull resa (Sorry för uttrycket, inte jag som hittat på det) och vill utesluta sin styvmor- låt oss fundera ett varv till.

Vad exakt är det som drar en 23åring att vilja göra en sådan resa med sin far? Ska de dansa på båten, äta parmiddagar och ragga på var sitt håll? Supa tillsammans eller titta på hur andra gör det?Sitta på spa? Ska pappan leka livvakt åt sin dotter och titta på hur hon dansar, äter, dricker, shoppar?

En normal 23åring gör sådant med sina vänner i första hand. I andra hand åker man och festar tillsammans med släkten
    Du tänker helt sjukt. 

Jag var exakt 23 när jag åkte ut och reste med min pappa och min son. 26 när jag reste med min mamma. Jag och mamma åkte dessutom på charter, många på hotellet både hade sex och söp, det betyder inte att jag och mamma hade en lesbisk affär eller knullade runt som många andra gjorde. Vi gick på sightseeing på dagarna, åt god mat och badade.

Jag är halvfinsk, och har därför också ofta åkt finlandsfärja med min pappa, jag såg inte ens något supande som barn/ungdom, helt enkelt eftersom vi gjorde andra aktiviteter än det, och ja, vi delade hytt alltid, och ibland med hans fru.
  • Liindsi

Är du på allvar?

Så nu tycker du att hon är en bebis-prinsessa, utan vett och etikett och även onormal. Ok
  • Anonym (Pappas flicka)
    pepsimax skrev 2020-08-18 11:02:16 följande:

Du tänker helt sjukt. Jag var exakt 23 när jag åkte ut och reste med min pappa och min son. 26 när jag reste med min mamma. Jag och mamma åkte dessutom på charter, många på hotellet både hade sex och söp, det betyder inte att jag och mamma hade en lesbisk affär eller knullade runt som många andra gjorde. Vi gick på sightseeing på dagarna, åt god mat och badade.

Jag är halvfinsk, och har därför också ofta åkt finlandsfärja med min pappa, jag såg inte ens något supande som barn/ungdom, helt enkelt eftersom vi gjorde andra aktiviteter än det, och ja, vi delade hytt alltid, och ibland med hans fru.

Samma här. Angående sup och knullresa så säger det mer om vad skribenterna själva gör på resan. Låter nästan som om folk i tråden själva har en underlig syn på sin relation till sina egna barn eftersom de reagerar så starkt. Ser de sexuellt på sina barn? Är det rädd att det skulle hända något sexuellt? Jag har aldrig aldrig tänkt den tanken om mina föräldrar eller barn. Alternativt har de varit med om något som ärrat deras själ. Jag tror inte friska föräldrar och psykiskt stabila personer tänker ens tanken att det skulle kunna uppstå en sexuell kontakt bara för att de åker på kryssning ihop. Som förälder själv äcklad jag av deras sjuka tankar ärligt talat :/
  • Akidoki
    Anonym (Pappas fru) skrev 2020-08-18 11:01:12 följande:

Avundsjuk på vadå? Att en man har en dotter som inte själv klarar sig utan sin pappa?

(Händer ju inget sådant i min familj)

Det finns elaka bonusbarn också. Förlåt för ett mindre fint uttryck där - men hur blev det barnet helt plötsligt en vuxen kvinna när hon bor hemma (ok, förlåt, det är bostadsbrist) och har all inclusive med städning och annat? Vuxna mogna personer brukar hjälpa till.

Jag tycker att om en förälder delar samma intressen med sitt barn t ex fotboll, konst, träning, äventyr- inga problem! Åk bara.

Men en kryssning innehåller tyvärr inga sådana inslag.

Så där kunde hon bjuda in även sin syster och styvmor Hade varit lite mer moget och roligare för alla

Anser du alltid att du har rätt till andras presenter? Brukar du öppna andras paket också?

Har du genomgående svårt att se gränser mellan dig själv och dina närstående?

Vill du alltid bestämma hur andra ska tänka?

En 23 åring är vuxen, oavsett vad din personliga åsikt är.
  • Anonym (Han Solo)

Är du på allvar?

Det är uppenbart att du inte förstår att det finns olika typer av kryssningar och jag har ingen lust att förklara. Du får leva vidare i kunskapens mörker tills någon eller du själv upplyser dig.
  • Anonym (Pappas fru)
    pepsimax skrev 2020-08-18 11:02:16 följande:

Du tänker helt sjukt. Jag var exakt 23 när jag åkte ut och reste med min pappa och min son. 26 när jag reste med min mamma. Jag och mamma åkte dessutom på charter, många på hotellet både hade sex och söp, det betyder inte att jag och mamma hade en lesbisk affär eller knullade runt som många andra gjorde. Vi gick på sightseeing på dagarna, åt god mat och badade.

Tack. Oj hoppsan!

Men vänta nu. Läs en gång till vad jag har skrivit

Jag har INTE skrivit någonstans att man inte får göra resor med sina vuxna barn! Inte heller att man inte får sova i samma rum mm.

Jag kanske överdriver då jag själv aldrig åker på kryssningar då jag fullkomligt hatar dessa. Och precis som du- halvfinska, bilburen hänvisad till färjan ibland.

Förstår fortfarande inte vad som är så kul med det om man inte är ett barn eller tonåring utan 23 år?

Om man bor hemma dvs ser sin far varje dag!
Svar på tråden Far och dotter relation