• Farmir

Far och dotter relation

Jag är sambo sedan 7 år med en man som har två döttrar.

Jag har en ganska ok relation med dom. Den äldsta dottern som är 23 år har hela tiden varit i mitt tycke väldigt pappig. Jag har själv aldrig haft kontakt med min far så jag kanske överreagerar.

Nu till min fråga...

Min sambo fyllde 55 år och fick en kryssning till Finland av henne, men istället för att han och jag får åka så är det dom två som reser.

Jag blev väldigt besviken och ledsen när jag såg det. Hon har gjort en tavla där det står att han skulle göra sig redo för en 36 timmars kryssning med henne.

Jag själv skulle aldrig kunna göra så emot tex mina barn. Jag har själv gett bort kryssningar i present men självklart så har det varit med den andra partnern. I min värld så gör man inte så.

Min sambo ser inga problem utan tycker att det är helt ok.

Jag har såklart helt accepterat det men jag sa ändå hur jag känner men fick ingen förståelse.

Vad tycker Ni?

• Svar på tråden Far och dotter relation
  • Brumma
    Anonym (J) skrev 2020-08-20 18:01:36 följande:

Ja, jag tycker också att ansvaret ligger hos pappan.

När det gäller just den här resan som dottern har köpt till pappan så är det inte så mycket att göra åt, men med tanke på reaktionen och den information som lagts till så verkar mannen inte ha varit särskilt bra på att skapa plats för sin partner. Hon har försökt att boka resor med bara sin partner men han har inte gått med på att åka utan dottern. Det här är inte bra för en parrelation. Om han vill att hon ska stå ut med dessa premisser så är det något han behöver göra klart att han förväntar sig. Att han tycker att det är lika självklart att neka henne en egen resa ensam med honom som han tycker att det är självklart att åka iväg ensam på en resa med bara dottern säger en del om vad han förväntar sig att hon ska stå ut med. 

Det är inte nyttigt för mannen och kvinnans parrelation att leva så här. Det är inte på något sätt givet att hon ska stå ut med det här och han borde inse det. Men tyvärr, det här är inte ovanligt. Många blir blinda inför vad de förväntar sig av sin partner när det gäller hur stor plats deras barn ska ta. Då menar jag inte att barnen inte ska få ta plats men man måste vara beredd att ge parrelationen utrymme även fast man har barn. Annars är det bättre att inte ingå en relation överhuvudtaget. 

Håller fullständigt med.

Vi har både gemensamma och bonusbarn i familjen - vi får alla ta plats och allas relationer behöver vårdas. Vi gör saker själva (inte så ofta dock eftersom vi har ett barn som fortfarande är yngre), vi glr saker med bara ett barn, en förälder och ett barn, två föräldrar o ett barn, båda barnen osv. Jag har rest själv med min man, min mamma, min äldsta son, min bonusdotter o min yngsta. Man får inte fastna i att ngn är viktigare än ngn annan, då dör relationen tillslut..
  • Ess
    Brumma skrev 2020-08-20 13:01:13 följande:
    Å andra sidan är det inte normalt att tjata sig till att få åka med på alla sin förälders resor. Ändå tar du för givet att det är dottern som tjatar och inte pappan som har en ehen vilja..

Dina förutfattade meningar lyser rxtremt starkt igenom...

Lägg ansvaret där det hör hemma..
    Det behöver inte lysa igenom utan jag kan rakt på sak skriva att jag anser att hon är efterbliven som reser med sin pappa och ts varje gång de ska iväg. 
    Vilken normal 23 åring gör det!
  • Ess
    Liindsi skrev 2020-08-20 09:38:44 följande:
    Var står det att hon tjatar om att få följa med? Jag läste bara att pappan inte vill åka utan dottern.
    Men varför får i så fall bara den dottern följa med, han har ju två...
  • Ess
    Akidoki skrev 2020-08-20 15:14:19 följande:
    + för fantasi

- för logik
    Jättebra, men den andra dottern då?
  • Anonym (J)
    Brumma skrev 2020-08-20 18:17:44 följande:
    Håller fullständigt med.

Vi har både gemensamma och bonusbarn i familjen - vi får alla ta plats och allas relationer behöver vårdas. Vi gör saker själva (inte så ofta dock eftersom vi har ett barn som fortfarande är yngre), vi glr saker med bara ett barn, en förälder och ett barn, två föräldrar o ett barn, båda barnen osv. Jag har rest själv med min man, min mamma, min äldsta son, min bonusdotter o min yngsta. Man får inte fastna i att ngn är viktigare än ngn annan, då dör relationen tillslut..
    Så där bra har inte vi/jag haft det. Det har tagit väldigt lång tid för mig att inse att det inte alls handlar om att jag är svartsjuk på hans barn, vilket är en tankevurpa som är lätt hänt att fastna i, särskilt som hela samhället, inklusive man själv, verkar vara beredda på att kalla dig för den Elaka Styvmodern. Det är bara att ta en titt på reaktionerna i den här tråden så ser man hur lätt kreti och pleti hoppar in för att berätta hur fel hon är. 

Eftersom vi har gemensamma barn så har jag varit tvungen att gå till botten med problemen, och är inte det ironiskt, det är jag som har gått till botten med problemet, när det i själva verket är mannen som har ansvar för att se till att parrelationen också får plats. Vad det är som har hindrat honom vet jag inte, dåligt samvete, förväntan att jag som "sist in" (ur hans synvinkel) ska anpassa mig mest, jag vet inte. Men för mina barns skull har jag varit tvungen att se till att jag som deras mamma håller hela vägen, för jag har varit på väg in i väggen. Det var när jag insåg att mina barn blir lidande som jag satte stopp för det. 

Går man in i en relation så som ts verkar ha gjort, inga egna barn in i hushållet, en dotter som fortfarande bor hemma, ja, då är det kanske någon gång när dottern blir 23 och när dottern och mannen ska åka iväg på en resa som ts förmodligen gärna hade sett sig själv och mannen på för länge sen, det är väl då den berömda droppen infinner sig. 
  • Anonym (Saina)

Fattade först inte problemet. En pappa och en vuxen dotter på 23 år som inte umgåtts på länge som gör en kryss ihop lät ju kul. Men sedan läste jag vidare och blev illa till mods. Denna jättebaby som har varit vuxen i många år bor alltså hemma med pappa och hans sambo/fru och dessa får inte resa utan vederbörande galning? Jag kallar det för galning för en 23 åring som inte kan låta sin pappa resa själv med sin partner är antingen psykiskt sjuk, förståndshandikappad eller har någon form av pervers relation med sin far.

Spring för livet TS! Det här är ingen sund relation.

• Anonym (J)
    Anonym (Saina) skrev 2020-08-20 20:05:34 följande:

Fattade först inte problemet. En pappa och en vuxen dotter på 23 år som inte umgåtts på länge som gör en kryss ihop lät ju kul. Men sedan läste jag vidare och blev illa till mods. Denna jättebaby som har varit vuxen i många år bor alltså hemma med pappa och hans sambo/fru och dessa får inte resa utan vederbörande galning? Jag kallar det för galning för en 23 åring som inte kan låta sin pappa resa själv med sin partner är antingen psykiskt sjuk, förståndshandikappad eller har någon form av pervers relation med sin far.

Spring för livet TS! Det här är ingen sund relation.

Dottern har varit mobbad. Det kan väl lika gärna vara pappan som tar för givet att hon ska tas extra hand om. Den andra dottern kanske inte ens vill följa med fastän hon får frågan. Jag uppfattade det som att det är pappan som inte vill resa utan 23-åringen, och pappan som inte tycker att hon behöver hjälpa till hemma.

Men nån sund relation är det inte ändå. Har han valt att flytta ihop med en partner kan han inte förvänta sig att hon nöjer sig med att vara åskådare till när han och dottern fortsätter som de alltid har gjort. Osunt minst sagt att förneka sin partner en resa på tu man hand som par.
  • Akidoki
    Ess skrev 2020-08-20 18:56:53 följande:

Jättebra, men den andra dottern då?

Nu har jag ingen aning om vad du tänker på, så jag antar mer fantasi?
  • Ess
    Akidoki skrev 2020-08-20 21:37:41 följande:

Nu har jag ingen aning om vad du tänker på, så jag antar mer fantasi?

Har du läst trådstarten?

Har du förstått trådstarten, för det verkar inte så...

Han har TVÅ döttrar, men bara den ena tjatar sig till att åka med på deras resor. Varför tar han inte med båda?

Kan det möjligen va just för att den andra låter dem ha ett privatliv och inte tjatar sig till att åka med på allt.
  • Akidoki
    Ess skrev 2020-08-20 21:55:40 följande:

Har du läst trådstarten?

Har du förstått trådstarten, för det verkar inte så...

Han har TVÅ döttrar, men bara den ena tjatar sig till att åka med på deras resor. Varför tar han inte med båda?

Kan det möjligen va just för att den andra låter dem ha ett privatliv och inte tjatar sig till att åka med på allt.

Tja, inte vet jag.

Men att du har bra fantasi är konstaterat.
Svar på tråden Far och dotter relation