• Chantel

Krig med bonusdotter....

Jag lever med en man sen drygt 3 år. Han har 2 barn sen tidigare, en 16-årig son och en 11-årig dotter. Vi har ett gemensamt barn som nu är 7 månader.

Det har alltid funkat jättebra mellan mig och den äldre dottern, hon har pratat med mig om sånt hon inte kunnat prata med någon annan om osv.

Sen sisådär 8 månader har dock det ändrats helt. Vi kan knappt prata med varandra längre, allt jag säger möts av negativitet och allmänt tjafs. Hon är likadan mot både sin mamma och pappa, så det är inte bara mot mig. Men extra mycket mot mig. Jag kan inte tex be henne släcka lampan när hon går ur ett rum för då "brinner det till" hos henne och hon hatar att jag säger något åt henne. Hon har talat om för sin pappa att hon tycker väldigt illa om att jag ska säga åt henne vad hon ska göra, hon tycker allt jag gör är kasst.

Både jag och hennes pappa har försökt prata med henne men det går inte.

Hur kan vi komma till rätta med det här?

• Svar på tråden Krig med bonusdotter....
  • Anonym (Jojo)
    Anonym (Fd styvmor) skrev 2020-09-01 12:46:50 följande:

Jo, det vill och gör han!

Ok, antar att ni förtjänar varandra.
  • Anonym (Jojo)
    Anonym (Zina) skrev 2020-09-01 13:21:41 följande:

Vad skulle det annars handla om då?

Det finns massor av orsaker till att barn beter sig som de gör. Även barn i kärnfamiljer kan vara bråkiga och störa sig mer på en förälder.
  • Anonym (Zina)
    Anonym (Jojo) skrev 2020-09-01 13:29:19 följande:

Det finns massor av orsaker till att barn beter sig som de gör. Även barn i kärnfamiljer kan vara bråkiga och störa sig mer på en förälder.

TS är inte förälder till 11 åringen. Om inte TS har varit en riktig bitch mot henne så ska hans dotter rikta ilskan där den hör hemma, pappan.
  • Kvittning

Har inte du och pappan själva gjort en koppling till att det här kommer precis i samband med att det nya barnet kom? 

Tar ni er tid för henne? Får hon känna någonting att hon får vara i centrum och att bebisen kan "läggas åt sidan" för hennes skull? Eller handlar det mesta om att hon måste anpassa sig? Har ni pratat något med henne kring hennes känslor inför det nya barnet? Får hon vara med och ta hand om det och känna sig som en viktig person i barnets liv eller har hon blivit bortmotad när hon försökt (och här räcker det med en gång av känslan av att bli avvisad för att få igång en negativ spiral)?

• Brumma
    Anonym (Zina) skrev 2020-09-01 09:02:57 följande:

Att få sitt första barn är också omvälvande och eftersom jag antar att det är TS som är den som är hemma och är föräldraledig så förtjänar hon inte att vara nån sorts mänsklig slagpåse, då får pappan ta över föräldraledigheten alternativt att flickan får bo mer hos mamman för ts ska inte behöva ta det där. Man kan ju också fråga sig varför dottern är mer bekväm med att skälla på sin styvmamma hon har känt i två år istället för på sina föräldrar som hon borde vara mer trygg med? Antingen är hon tryggare med TS men mer logiskt så är det nog så att flickan är allmänt bortskämd och ohyfsad.

Självklart är det omvälvande, men att gå från "bra relation och vi kan prata om allt" till "jag kan/vill inte lägga energi på dig nu när jag har ett barn" bäddar knappast för att få familjelivet att fungera..

Klart hon testar TS mer än sina föräldrar, de är hon troligen mer säker på att de aldrig kommer överge henne. TS och hennes relation däremot är självklart mer osäker, och därav den som testas.

Va? Varför är det "mer logiskt att flickan är allnänt bortskämd och ohyfsad"? Hon har ju inte varit det innan detta, så om hon vore "allmänt bortskämd och ohyfsad" hade det troligen visat sig tidigare.. På vilket sätt får du ihop logiken här?
  • Brumma
    Anonym (Zina) skrev 2020-09-01 10:38:42 följande:

Jag lever inte i nån styvfamilj själv så inte det jag reagerade över. Reagerar faktiskt mer på att en småbarnsmamma ska ta emot mer hugg och utbrott från ett barn som inte är hennes medans pappan och mamman inte drabbas i lika hög grad. Det är faktiskt inte ok, i sunda familjer så är det föräldrarna som får ta de smällarna eller får styra upp situationen.

Tro mig, jag har tre tonårsdöttrar och den ena har värre temperament än någon annan på denna planet men hon tar ut det på mig, pappan och systrarna men skulle hon få utbrott på andra så skulle jag ta itu med det direkt. Det är ouppfostrat och ren ohyfs.

Nu blir jag väl hatad här men alla här måste få ha en egen åsikt och detta är min.

Att ha en åsikt är en sak. Att rekommendera TS att fjärma sig ännu mer och att dessutom föreslå åtgärder som troligen kommer förstöra relationen alldeles är däremot mindre trevligt.

Och åsikter får naturligtvis bli ifrågasätta..
  • Brumma
    Anonym (Zina) skrev 2020-09-01 13:33:32 följande:

TS är inte förälder till 11 åringen. Om inte TS har varit en riktig bitch mot henne så ska hans dotter rikta ilskan där den hör hemma, pappan.

De lever i en familj och TS kan mkt väl ha en föräldraroll. Oavsett så har de en nära relation som varit väldigt bra fram till att TS skulle få ett eget barn. Klart tjejen är rädd att TS skall ge upp deras relation och om hon backar helt och låter pappan ta över är risken stor att de aldrig kommer få en bra relation igen. SJÄLVKLART skall pappan backa upp och jag anseratt det är förälderns ansvar att grunda för att barn och ny partner skall få en bra relation, MEN det är även upp till den nya partnern att arbeta på relationen. Och när relationen väl finns (vilketär fallet här) är det upp till den nya att ta ett större ansvar. Liksom i alla befintliga relationer - man kan inte plötsligt backa och säga åt någon annan att lösa det, man mpste själv vara delaktig i lösningen.
  • Anonym (Fd styvmor)
    Anonym (lea) skrev 2020-09-01 12:52:04 följande:
    Vilken skitpappa han verkar vara. Är ni tillsammans fortfarande?
    Inte alls, mot vårt barn är han hur bra som helst. Vi separerade men kommer nog att flytta ihop igen, fast i ett mindre hem. Så det inte startar om igen.
  • Anonym (Fd styvmor)
    Anonym (alma) skrev 2020-09-01 13:08:36 följande:
    Det kan ju ändra sig fort om eller när han träffar någon som ser ert barn som en illbatting hon vill bli av med.
    Det var inte jag som var problemet så det känns inte troligt. Oavsett är vi på väg ihop igen.
  • Anonym (alma)
    Anonym (Fd styvmor) skrev 2020-09-01 15:13:10 följande:
    Det var inte jag som var problemet så det känns inte troligt. Oavsett är vi på väg ihop igen.
    Det kan du ju bli. Oavsett om ni är på väg att bli ihop igen eller inte. Förhållanden tar slut, och alla kvinnor är inte så trevliga mot andras ungar.
Svar på tråden Krig med bonusdotter....