• Chantel

Krig med bonusdotter....

Jag lever med en man sen drygt 3 år. Han har 2 barn sen tidigare, en 16-årig son och en 11-årig dotter. Vi har ett gemensamt barn som nu är 7 månader.

Det har alltid funkat jättebra mellan mig och den äldre dottern, hon har pratat med mig om sånt hon inte kunnat prata med någon annan om osv.

Sen sisådär 8 månader har dock det ändrats helt. Vi kan knappt prata med varandra längre, allt jag säger möts av negativitet och allmänt tjafs. Hon är likadan mot både sin mamma och pappa, så det är inte bara mot mig. Men extra mycket mot mig. Jag kan inte tex be henne släcka lampan när hon går ur ett rum för då "brinner det till" hos henne och hon hatar att jag säger något åt henne. Hon har talat om för sin pappa att hon tycker väldigt illa om att jag ska säga åt henne vad hon ska göra, hon tycker allt jag gör är kasst.

Både jag och hennes pappa har försökt prata med henne men det går inte.

Hur kan vi komma till rätta med det här?

• Svar på tråden Krig med bonusdotter....
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Zina) skrev 2020-09-01 10:38:42 följande:

Jag lever inte i nån styvfamilj själv så inte det jag reagerade över. Reagerar faktiskt mer på att en småbarnsmamma ska ta emot mer hugg och utbrott från ett barn som inte är hennes medans pappan och mamman inte drabbas i lika hög grad. Det är faktiskt inte ok, i sunda familjer så är det föräldrarna som får ta de smällarna eller får styra upp situationen.

Tro mig, jag har tre tonårsdöttrar och den ena har värre temperament än någon annan på denna planet men hon tar ut det på mig, pappan och systrarna men skulle hon få utbrott på andra så skulle jag ta itu med det direkt. Det är ouppfostrat och ren ohyfs.

Nu blir jag väl hatad här men alla här måste få ha en egen åsikt och detta är min.

Men vad menar du med hugg och utbrott? TS skriver att 11-åringen blir sur och att det på senare tid blivit negativitet och allmänt tjafs. Det verkar som du läser in något annat än vad som faktiskt står. Tidigare har de haft bra relation, sen syskonet kom har hon blivit grinig. Det är inte en särskilt märklig situation.

Du verkar även tolka in enormt mycket av ett helt normalt meningsutbyte på FL, då du skriver att du nog kommer bli hatad osv. Varför skulle någon hata dig för det du skriver? Jag tror du får djupandas, tagga ner och inte läsa in så mycket.
  • Anonym (Fd styvmor)
    Anonym (Jojo) skrev 2020-09-01 09:48:24 följande:
    Wow, klyftig pappa. Så han vill inte att dottern kommer och bor mer hos honom? Föräldraskapet at its best.

FL bara flödar med IQ-befriade puckon.

Sjukt tragikomiskt.
    Som sagt, nej det ville han inte.
  • Anonym (Zina)
    Anonym (Stina) skrev 2020-09-01 11:27:35 följande:

Men vad menar du med hugg och utbrott? TS skriver att 11-åringen blir sur och att det på senare tid blivit negativitet och allmänt tjafs. Det verkar som du läser in något annat än vad som faktiskt står. Tidigare har de haft bra relation, sen syskonet kom har hon blivit grinig. Det är inte en särskilt märklig situation.

Du verkar även tolka in enormt mycket av ett helt normalt meningsutbyte på FL, då du skriver att du nog kommer bli hatad osv. Varför skulle någon hata dig för det du skriver? Jag tror du får djupandas, tagga ner och inte läsa in så mycket.

Brinner det till skrev TS o det är i mina kretsar att få utbrott. Jag har inte svensk bakgrund så kanske inte ser det här på samma sätt som er för i min familj så uppfostrar man barn och jag förstår att den här flickan är svartsjuk men tycker det är bortskämt ändå.

Kan inte vara världens tragedi att få ett nytt syskon fast det kanske är det mest traumatiska som kan hända barn i Sverige?
  • Anonym (Jojo)
    Anonym (Fd styvmor) skrev 2020-09-01 11:32:27 följande:

Som sagt, nej det ville han inte.

Vilket as. Vill han träffa dig och ditt barn?

Jag tycker inte han är värd nån familj, så kanske lika bra att de två familjer han hade splittrades.
  • Anonym (Jojo)
    Anonym (Zina) skrev 2020-09-01 12:12:00 följande:

Brinner det till skrev TS o det är i mina kretsar att få utbrott. Jag har inte svensk bakgrund så kanske inte ser det här på samma sätt som er för i min familj så uppfostrar man barn och jag förstår att den här flickan är svartsjuk men tycker det är bortskämt ändå.

Kan inte vara världens tragedi att få ett nytt syskon fast det kanske är det mest traumatiska som kan hända barn i Sverige?

Vi vet ju inte om det är av svartsjuka flickan reagerar så här. Det är bara spekulationer i tråden.
  • Anonym (Vaz)
    Anonym (Zina) skrev 2020-09-01 12:12:00 följande:

Fast vad menar du nu?
  • Anonym (Fd styvmor)
    Anonym (Jojo) skrev 2020-09-01 12:23:09 följande:

Vilket as. Vill han träffa dig och ditt barn?

Jag tycker inte han är värd nån familj, så kanske lika bra att de två familjer han hade splittrades.

Jo, det vill och gör han!
  • Anonym (lea)
    Anonym (Fd styvmor) skrev 2020-09-01 11:27:16 följande:
    Att jag inte ville ha henne där märkte hon säkert, pappan såg hennes som ansvarig för att vår familj splittrades. Därför gjorde han som han gjorde. Och det var de facto pga henne som det blev så.
    Vilken skitpappa han verkar vara. Är ni tillsammans fortfarande?
  • Anonym (alma)
    Anonym (Fd styvmor) skrev 2020-09-01 12:46:50 följande:
    Jo, det vill och gör han!
    Det kan ju ändra sig fort om eller när han träffar någon som ser ert barn som en illbatting hon vill bli av med.
  • Anonym (Zina)
    Anonym (Jojo) skrev 2020-09-01 12:26:07 följande:

Vi vet ju inte om det är av svartsjuka flickan reagerar så här. Det är bara spekulationer i tråden.

Vad skulle det annars handla om då?
Svar på tråden Krig med bonusdotter....