• Jlund

Hur ser ni andra på oss som pratyknarkar?

Som frågan lyder? Hur ser ni andra på oss inte håller på med detta och inte tycker detta är ok?

Vill mest veta vilken syn ni har på oss. Är vi vidriga människor i ers ögen? Vad är er reflektion

• Svar på tråden Hur ser ni andra på oss som pratyknarkar?
  • Anonym (Krog/resturang)
    Anonym (gg) skrev 2020-11-28 14:25:01 följande:

Jag menar att vid ett beroende har få den disciplinen, annars skulle ju folk inte fastna i missbruk. Det är liksm inte så enkelt som att alla saknar karaktär som fastnar i droger, det är snarare effekten drogen har på människors biologi, och det som blir ett problem.

Fast man är ju inte beroende i början utav substansen och tar man ett preparat som man vet är beroendeframkallande så måste man ju ha en disciplin att begränsa sig och stoppa sig själv?

Annars är det ju individens egna personliga psyke som inte klarar av det och då pratar vi ju inte längre om partyknarkare.

För nu gällde ju tråden partyknarkare det vill säga folk som inte tar det dagligen utan vid tillfällen?
  • Anonym (gg)
    Anonym (Krog/resturang) skrev 2020-11-28 18:34:25 följande:
    Fast man är ju inte beroende i början utav substansen och tar man ett preparat som man vet är beroendeframkallande så måste man ju ha en disciplin att begränsa sig och stoppa sig själv?

Annars är det ju individens egna personliga psyke som inte klarar av det och då pratar vi ju inte längre om partyknarkare.

För nu gällde ju tråden partyknarkare det vill säga folk som inte tar det dagligen utan vid tillfällen?
    Jag upplevde jag blev beroende av en substans första gången jag tog den, psykiskt då. Sedan gjorde jag det ju bara på helger första åren ändå, men man tänkte mest på hur trevligt det skulle bli att knarka nästa helg typ.

Min poäng är att det är ett stort risktagande. Tror du verkligen själv att alla som knarkar hela tiden hade dålig karaktär bara? 

Det är just det där tänket som gör att folk fortsätter.
  • Anonym (Lisa)
    klyban skrev 2020-11-27 22:52:48 följande:

Beror på, vill du stigmatisera?
    Använder man knarkare, så låter det som man inte vill förstår frågan.
    Utan bara sparka på nått man inte riktigt förstår sig på.

Anonym (Lisa) skrev 2020-11-27 21:00:09 följande:
    Så om man bara knarkar på helgerna så är man inte knarkare eller beroende? Då är man häftig. 

Om knarkare betyder man tar en drog, vad vill man säga med det?
    Och få är eller blir beroende på alla som tar en drog, och speciellt inte i gruppen "partyknarkare".

Häftig är dina ord, ingen annans.

Jag har aldrig partyknarkat.

Dock rökt/ätit cannabis pga svår ryggvärk, men sen när ryggvärken gav vika.
    Så tog det mig några månader och insåg, oops inte tagit sedan ryggen blev okey.
    Och detta efter en massa opiater.

Anonym (Nykter alkoholist) skrev 2020-11-27 22:17:08 följande:
    Alla missbruk börjar som partyunderhållning. Även rökning, att "feströka". Sedan blir det party varje fredag- och lördagskväll varje vecka. En rökare t ex som "feströker" varje fredag- och lördagnatt klassas ändå som rökare om t ex en läkare ska operera patienten och måste sluta. En rökare är en rökare även om det röks varje lördag. Likaså med knark. En knarkare är en knarkare om det knarkas varje gång på fest. En ickeknarkare är någon som kanske EN gång prövar en drog (på fest eller inte) och sedan aldrig mer. Jag tycker man är knarkare om man regelbundet knarkar och i vilket sammanhang spelar ingen roll eftersom lika mycket knark kommer in i kroppen oavsett om du samtidigt är full på fest, social med folk, eller sitter ensam hemma. Det är obetydligt vilket sammanhang man knarkar, super eller röker, det är bara en ursäkt som man säger till sig själv i självförnekelse att "eftersom jag är i ett socialt sammanhang när jag drogar mig så har jag INGA problem" ????

Dock är det få av partyknarkarna som blir missbrukare enligt diagnosverktygen i sjukvården.

Nej, att knarka blir inte hippare om man sätter ordet party framför.
  • klyban
    Anonym (Lisa) skrev 2020-11-28 20:30:10 följande:
    Nej, att knarka blir inte hippare om man sätter ordet party framför.
    Jaha!
  • klyban
    Anonym (gg) skrev 2020-11-28 20:12:45 följande:
    Jag upplevde jag blev beroende av en substans första gången jag tog den, psykiskt då. Sedan gjorde jag det ju bara på helger första åren ändå, men man tänkte mest på hur trevligt det skulle bli att knarka nästa helg typ.

Min poäng är att det är ett stort risktagande. Tror du verkligen själv att alla som knarkar hela tiden hade dålig karaktär bara? 

Det är just det där tänket som gör att folk fortsätter.
    Inte procentuellt, men ja, ett risktagande som allt annat här i livet.
  • Anonym (Anna)
    lövet2 skrev 2020-11-28 14:34:32 följande:
    Jag diskuterar inte med fyllon heller.
    Knarkare och fyllon?

Människan bakom då?
  • klyban
    Anonym (Anna) skrev 2020-11-28 21:10:25 följande:
    Knarkare och fyllon?

Människan bakom då?
    Och party"knarkaren" h*n är sällan berusad, dock i partyn.
  • Anonym (gg)

Mmm okej, ingen skillnad alls på vardagsrisker och dra i sig lite heroin.

Stört.

klyban skrev 2020-11-28 21:08:48 följande:
    Inte procentuellt, men ja, ett risktagande som allt annat här i livet.
  • klyban
    Anonym (gg) skrev 2020-11-28 22:48:01 följande:
    Mmm okej, ingen skillnad alls på vardagsrisker och dra i sig lite heroin.

Stört.

Heroin är en parentes mot de droger som verkligen används, och överlägset nummer ett är cannabis.

Men ja, heroin har en större problematik.

• Anonym (tobbe)
    Jlund skrev 2020-11-27 23:10:41 följande:
    Ok, hade du betalat 500kr kg för kaffet så hade problemet kunnat vara ur världen, men den giriga världsekonomin funkar inte så, företagen vill tjäna så mycket pengar som möjlig vilket gör att det är omöjligt för koka odlarna att göra annat. kolla på de löpande kaffepriserna och så kollar du på kokain priser och ser vilka som varit mest stabila för de som odlar. De har varken råd med investering eller kraftig skiftande priser. Kolla hur priset på kokain har legat på sen 70-talet. Hur tänker du när man ska jaga köparna undrar jag?
    Det stämmer inte riktigt. För det första finns det goda exempel där man hjälpt kokaodlare att byta gröda. Sen så är det inte direkt kokaodlarna som tjänar stora pengar. Det är kartellerna. Odlare har sällan så mycket val. Det är att dö eller serva kartellerna. Och skulle inte kokainförsäljningen vara så stor då skulle det inte vara så mycket våld i dom regionerna och dom skulle kunna skapa ett säkert och bra samhälle. Det är inte omöjligt vi i Sverige var ju lika fattiga för lite mer än hundra år sedan. Det finns inget bra med kokain varken i dom länder där det odlas eller här. 
    Jlund skrev 2020-11-27 23:22:41 följande:
    Sen ok stryp narkotika flöde för dessa! Troligen mestadels herrar. Tror du dom kommer sitta och läsa till Läkare 6månader senare eller kommer dom hitta på andra kriminella aktiviteter där de måste vakta sina revir??
    Det är en kombination av åtgärder. Först stryper man efterfrågan dvs börjar göra det jobbigt för köparna. Sen ser man till att göra samhällsreformer. Man förbättrar skola man ser till att stoppa rekrytering osv. En kille som får stöd i skolan och har möjlighet till andra val än att langa och deala med droger kommer att göra det. En utan framtid kommer däremot bli kriminell. Sen du kan försöka hitta på förskönade förklaringar till att det inte är dåligt när du drogar men fakta säger något annat.
Svar på tråden Hur ser ni andra på oss som pratyknarkar?