• Jlund

Hur ser ni andra på oss som pratyknarkar?

Som frågan lyder? Hur ser ni andra på oss inte håller på med detta och inte tycker detta är ok?

Vill mest veta vilken syn ni har på oss. Är vi vidriga människor i ers ögen? Vad är er reflektion

• Svar på tråden Hur ser ni andra på oss som pratyknarkar?
  • lövet2

En liten dos förakt men mest medlidande. Jag hoppas att inga barn finns med i bilden och lämnar er sedan åt ert öde. Skulle inte öppna ett samtal eller söka kontakt på något vis. Meningslöst att diskutera med en knarkare.

• Anonym (gg)
    Anonym (Krog/resturang) skrev 2020-11-28 12:55:12 följande:
    Du dömer de människor som partydroger och antar att det eventuellt kommer gå dåligt för dom, därav din irritation på att jag skulle normalisera detta är jag absolut inte har gjort det.

Klart jag kan ha kunskap om ämnet även om jag inte har brukat droger. Annat är bara dumt att säga.

Jag blandar inte mig i vad vuxna människor gör på krogen, jag är inte där för att avråda eller råda gällande olika preparat som berusar. Jag är där för att hålla i stora event och ta hand om gäster och se till så att festen är i gång och att gästerna har det roligt.

Jag förstår inte varför du påstår att jag skulle normalisera det hela.
    Dömer dem har jag inte gjort. Det innebär ju att jag ser personerna som mindre värda eller liknande, vilket jag ju inte gör. däremot att det eventuellt kan gå dåligt för dem, är ju ett faktum.

Du kan inte ha kunskap om hur droger fungerar mentalt utifrån ett eget perspektiv, nej.
  • Anonym (Krog/resturang)
    Anonym (gg) skrev 2020-11-28 13:13:23 följande:

Dömer dem har jag inte gjort. Det innebär ju att jag ser personerna som mindre värda eller liknande, vilket jag ju inte gör. däremot att det eventuellt kan gå dåligt för dem, är ju ett faktum.

Du kan inte ha kunskap om hur droger fungerar mentalt utifrån ett eget perspektiv, nej.

Nej det har jag inte men för det så har jag ju en insikt. Men det är din åsikt och den går du ha, man kan inte diskutera mer om så än att du tycker si och jag så.

Man kan döma en person på olika sätt, det behöver inte vara att du ser personerna som mindre värda.

Som i ditt fall så dömer du folk som partydroger och tror att det eventuellt kan sluta illa bara för att det gjorde så för dig, medan andra klarar av att hålla sig till någon gång i månaden.

Jag skulle ju kunna döma dig för att ha en dålig karaktär och dålig disciplin men jag behöver inte tycka att du är sämre eller mindre värd etc.
  • Flash Gordon
    Anonym (Krog/resturang) skrev 2020-11-28 12:50:49 följande:
    Nu svarar ju inte alla ärligt på undersökningar heller, av samma anledning som man inte talar om för alla eller vilka dom helst att man tar droger vid olika tillfällen heller.

Jag talar bara om vad jag ser när jag jobbet i utelivet runt om i Sverige.

Vad sedan undersökningarna säger är en annan sak än vad som sker ute i nöjeslivet.
    Det är ju mer än lovligt självförhärligande av dig att tro att dina privata gissningar är mer exakta än när nästan 700 kroganställda i Stockholm intervjuas i en studie.

Ungefär hälften av de kriganställda har någon gång under det senaste halvåret sett någon kroggäst som verkar påverkad av droger.

Det är ganska långt ifrån gissningen att "85% tar både det ena och det andra" innan de går ut.

Vadan detta behov av att försöka trivialisera droger?

• Anonym (gg)
    Anonym (Krog/resturang) skrev 2020-11-28 13:21:08 följande:
    Nej det har jag inte men för det så har jag ju en insikt. Men det är din åsikt och den går du ha, man kan inte diskutera mer om så än att du tycker si och jag så.

Man kan döma en person på olika sätt, det behöver inte vara att du ser personerna som mindre värda.

Som i ditt fall så dömer du folk som partydroger och tror att det eventuellt kan sluta illa bara för att det gjorde så för dig, medan andra klarar av att hålla sig till någon gång i månaden.

Jag skulle ju kunna döma dig för att ha en dålig karaktär och dålig disciplin men jag behöver inte tycka att du är sämre eller mindre värd etc.
    Jag kan också hålla det till en gång i månaden. Det gjorde jag under tre år.

Kan lika gärna handla om själviniskt och brist på isåfall kan jag hävda, mer än disciplin.

Man är inte odisciplinerad för man fastnar i ett missbruk heller för övrigt, det är rysk roulette att hålla på med skiten. Mna vet inte hur det kommer att gå.
  • Anonym (gg)
    Anonym (Krog/resturang) skrev 2020-11-28 13:21:08 följande:

Sedan finns ju en annan risk vilken är att man får en dålig produkt eller dödliga produkter. Eller att man har ett dolt fysiskt fel som hjärtfel. 

hade du verkligen känt att det var ok om dina barn eller din lillasyrra började partyknarka?
  • Anonym (A)
    lövet2 skrev 2020-11-28 13:04:59 följande:
    En liten dos förakt men mest medlidande. Jag hoppas att inga barn finns med i bilden och lämnar er sedan åt ert öde. Skulle inte öppna ett samtal eller söka kontakt på något vis. Meningslöst att diskutera med en knarkare.
    +1
  • klyban
    Anonym (gg) skrev 2020-11-28 12:29:42 följande:
    Nej, jag svarade ungefär som du gjorde. Det är en härskarteknik att antyda att meningsmottståndare måste lida av psykisk ohälsa, bara för de inte håller med dig. Men jag utgår också ifrån att jag får den typen av vibbar från många av dina inlägg, har du inte själv missbruksproblem så förstår jag inte varför du alltid förminskar sådana problem, eller effekter droger har på människor.

Jag upplever att du saknar kunskap.

Jag tror knappast du har gjort en landsomfattande undersökning och också haft tillgång till alla dessa personers privatliv, det ingår ju lite i problematiken att vara oärlig med sig själv och andra omkring sig. 

Frågan om psykisk ohälsa vad pga du skrevs om psykisk ohälsa.
    Och steg två, det var en fråga som är enkel att svara ja/nej på, dock skulle det förklara en hel del med det massa intag av olika substanser.
    Du läste in nått som inte ens existerade, bara en sådan sak.

Det som du kallar förminska, kallar jag för fakta, fakta är att få procent går och bli missbrukare.
    Som jag sade, om man skulle gå med min erfarenhet, så säger den just detta.
    Dock är jag inte så korkad och tro det är så, utan jag vet att på cannabis är det ~4%(Källa:NIDA) som får en problematisk konsumtion av cannabis.(Cannabis är förövrigt den ÖVERLÄGSET största drog efter alkohol)
    Och att dessa har en hel del problematik.

Och vad jag har, är just sakligheten i diskussionen, inte en åsikt utan grund.
    I den sakligheten är det fakta jag ger dig, vet inte riktigt varför du är såpass upprörd över fakta.
    Verkar som du vill läsa in annat än det jag skriver, sluta med det.

• Anonym (Krog/resturang)
    Flash Gordon skrev 2020-11-28 13:26:14 följande:

Det är ju mer än lovligt självförhärligande av dig att tro att dina privata gissningar är mer exakta än när nästan 700 kroganställda i Stockholm intervjuas i en studie.

Ungefär hälften av de kriganställda har någon gång under det senaste halvåret sett någon kroggäst som verkar påverkad av droger.

Det är ganska långt ifrån gissningen att "85% tar både det ena och det andra" innan de går ut.

Vadan detta behov av att försöka trivialisera droger?

Igen - det är inte min gissning utan det är vad det är. Jag tillhör ju den skara kroganställda och jag kan inte svara för vad mina kollegor står för.

Jag har själv svarat likande som mina kollegor för om vi alla hade sagt att droger är vardagsmat på krogen, hur många människor hade då gått på krogen som är emot droger?

De 15% är viktiga kunder de med som vi annars skulle gå miste om.

Och igen - jag trivialiserar inte droger och normaliserar det inte, jag talar bara om hur det ligger till.

Om man sedan väljer att tro på det eller inte, det är upp till er som privatpersoner. Jag kan inte komma med mer än min sanning och vill du sedan fortsätta kritisera mig och försöka intala mig något som inte stämmer överens med vad du säger genom studier, så kan jag inte göra så mycket mer tyvärr.

Då får du i sådana fall fortsätta skicka studier och länkar men det kommer ju inte ta bort de faktum att jag vet av 25års erfarenhet vad som faktist händer i utemiljön.
  • klyban
    lövet2 skrev 2020-11-28 13:04:59 följande:

Alkohol orsakar upp till 80% av allt våld i hemmen, så man får lite perspektiv på vad som är vad.

I den sakliga diskussionen så är inte fakta, forskning och saklighet med en röd tråd för uppnå konsensus ens som nått meningslöst.
    Om nu du inte bara bestämt dig att argument är inget att bry sig om, och fakta, forskning..... är saker som man inte heller ska bry sig om.

Svar på tråden Hur ser ni andra på oss som pratyknarkar?