• Jlund

Hur ser ni andra på oss som pratyknarkar?

Som frågan lyder? Hur ser ni andra på oss inte håller på med detta och inte tycker detta är ok?

Vill mest veta vilken syn ni har på oss. Är vi vidriga människor i ers ögen? Vad är er reflektion

• Svar på tråden Hur ser ni andra på oss som pratyknarkar?
  • klyban
    Anonym (Kflf) skrev 2021-01-02 18:03:16 följande:
    Driver du? Knark är olagligt. Bara så du vet. Det säger nog.

Det finns massvis med droger som är lagliga, är de då okey när de inte är olagliga.
    Eller spelar det ingen roll om en drog är laglig?

I så fall faller din argumentation.

Anonym (Kflf) skrev 2021-01-02 18:01:58 följande:
    Idiotiskt ogh jag fattar inte ens hur man vågar prova droger.

Inte vågar?, alla droger är inte farliga och orsakar skador.

• Anonym (Kflf)
    klyban skrev 2021-01-02 20:53:12 följande:

Det finns massvis med droger som är lagliga, är de då okey när de inte är olagliga.

Japp jag har själv benzo men det är genom läkare. Helt annan sak. Sluta jämför sån skit.
  • Anonym (Kflf)
    klyban skrev 2021-01-02 20:53:12 följande:

Det är inte alls samma sak. Det är lagligt. Att knarka är helt fel. Det är just att knarka. Det gör man inte annars.
  • klyban
    Anonym (Kflf) skrev 2021-01-02 21:08:00 följande:
    Japp jag har själv benzo men det är genom läkare. Helt annan sak. Sluta jämför sån skit.

Och, och vad jämförs det med?
    Som om läkemedelsmissbruk skulle vara "bättre"!

Anonym (Kflf) skrev 2021-01-02 21:08:34 följande:
    Det är inte alls samma sak. Det är lagligt. Att knarka är helt fel. Det är just att knarka. Det gör man inte annars.

Så lagliga droger är bättre?
    Och att lagliga droger som inte är narkotikaklassade skulle var bättre än andra?
    Många dör va dessa lagliga, och droger som är överlägset mest använd och cannabis inte ens en dör.

Så vad är frågan egentligen och med dessa påståenden om att knarka är fel, är dricka alkohol fel?
    Alkohol står ju för upp mot ~80% av allt våld som sker under berusning av alkohol.

• Anonym (fria viljan)

Har inte läst svaren i tråden men kan tänka mig moralpredikningarna och föraktet bland FL medlemmarna. Tror inte att detta är ditt klientel.

Men för att hålla mig till ämnet så är jag lite kluven till frågan eftersom det handlar om olika droger och finns många aspekter.

Hanteringen först och främst och den fula branschen bakom drogframställning och dess förödande konsekvenser (se USA tex) är jag starkt emot, precis som porren och all vidrig sexexploatering.

Det är en cynisk marknad som ligger bakom den mesta kriminaliteten världen över och skördar många liv. 

Men när det kommer till droganvändning under ordnade omständigheter, som en del av livets upptäckter och i festsammanhang så är jag het liberal.

Har använt cannabis och partyknarkat en hel del liksom de flesta vännerna i ungdomen och föredrar cannabis framför alkohol på de flesta plan. En mycket fredligare och mer intelligent drog med betydligt färre konsekvenser för hälsa och samhälle. Jag hoppas på en framtida ändrad attityd till droger och en legalisering för att komma till rätta med brottsligheten.

• Anonym (fria viljan)
    Anonym (Anna) skrev 2020-11-27 04:58:54 följande:

Nej, det är inte ok men ser er inte som vidriga för det. Tycker mer synd om er.

Synd om? På vilket sätt? Är det mer synd om en som gillar röka hasch än en som gillar bli full på helgerna?
  • Anonym (fria viljan)
    Anonym (ooo) skrev 2020-11-27 06:57:36 följande:
    Givetvis inte alls ok. Det är skadligt att knarka och det vet alla. Har man barn som man ansvarar för dessutom, så är det riktigt oansvarigt att knarka, även om det bara är på fester. Knark går inte ur hjärnan på ett par timmar utan det finns därinne bra mycket längre än så. Även om man själv tycker att man är helt normal så finns risk att hjärnan till slut tar skada. 

Vidriga människor är man kanske inte, det är ett starkt ord, men oansvariga, lite "korkade" kanske? Kanske är det människor som inte kan stå emot grupptrycket osv - jag vet inte. Jag vet att om jag får reda på att någon jag umgås med använder droger så skulle jag sluta umgås med denne, för mina barns skull. 
    Alltså har du belägg för att droger (finns ju väldigt många) men säg cannabis är farligare för hälsan än alkohol? Låt säga att man dricker 2-3 ggr i veckan som många gör och blir ganska berusad varje gång och ställ det i jämförelse med att bli hög lika många ggr.

De farliga aspekten jag ser med cannabis är att lungorna tar en del stryk vid rökningen och att vissa (väldigt få kan utveckla psykos) om det finns en sårbarhet för psykiska sjukdomar. Men det är inte beroendeframkallande som heroin eller kokain tex och gör inte människor aggressiva eller våldsbenägna. Dessutom har det visat sig ha hälsofrämjade aspekter (cannabisoljan) på vissa sjukdomar som MS, reumatism mfl och får därför användas i medicinskt syfte på flera ställen.

Alkohol tex dödar otroligt många hjärnceller, skadar magslemhinnor, är beroendeframkallande för vissa, torkar ut kroppen, stressar cellerna (fria radikaler) och är cancerframkallande på sikt och får folk att bete sig ganska sjukt och inte sällan skadligt mot omgivningen pga aggressivitet, dämpning av hämningar och försämrad impulskontroll mm
  • Anonym (Kflf)
    klyban skrev 2021-01-02 21:43:35 följande:

Och, och vad jämförs det med?

Som om läkemedelsmissbruk skulle vara "bättre"!

Så lagliga droger är bättre?

Och att lagliga droger som inte är narkotikaklassade skulle var bättre än andra?

Många dör va dessa lagliga, och droger som är överlägset mest använd och cannabis inte ens en dör.

Så vad är frågan egentligen och med dessa påståenden om att knarka är fel, är dricka alkohol fel?

Alkohol står ju för upp mot ~80% av allt våld som sker under berusning av alkohol.

Man missbrukar inte om man bara har ett läkemedel som är narkotikaklassat. Jämför inte ens det med att knarka. Om man däremot tar för mycket av det man fått av läkare, ja då knarkar man. Men det är en annan sak.

Knark är inte lagligt som sagt. Det räcker att säga det.

Håller du på med sådant själv?
  • Anonym (Kflf)
    Anonym (fria viljan) skrev 2021-01-02 22:18:51 följande:

Synd om? På vilket sätt? Är det mer synd om en som gillar röka hasch än en som gillar bli full på helgerna?

För att man tar droger av en anledning. Ofta mår dom dåligt tex.
  • Anonym (Partyknarkare spårar ur.)

Jag kan nog inte påstå att jag har vart knarkare, men knarkat en del i samband med fest. Aldrig köpt bara fått.

E, amfetamin, Kokain, ghb, benzo. Bara ett par gånger vardera, ibland har jag bara fått något och tagit det. Oftast men inte alltid i samband med alkohol också.

Varenda gång har jag spårat ur, haft sex med personer jag inte velat haft sex med egentligen, sex med personer jag inte vet vem de var. Oftast flera åt gången.  helt däckat av och zonat ur utan att fatta vad som hänt.

Det där har hänt enbart med alkohol med, men de flesta tillfällen alkohol+någonting.

Jag ser ner på partyknarkare. Dekadenta, degenerade typer jag inte längre alls vill ha med att göra. Oftast hippies, vänsterdårar och slödder som håller på så. Själv var jag feminist och alldeles pantad då. Fattar bättre nu. 

Svar på tråden Hur ser ni andra på oss som pratyknarkar?