• Jlund

Hur ser ni andra på oss som pratyknarkar?

Som frågan lyder? Hur ser ni andra på oss inte håller på med detta och inte tycker detta är ok?

Vill mest veta vilken syn ni har på oss. Är vi vidriga människor i ers ögen? Vad är er reflektion

• Svar på tråden Hur ser ni andra på oss som pratyknarkar?
  • Anonym (Krog/resturang)
    Jlund skrev 2020-11-27 20:13:31 följande:

Tack för ditt inlägg och kan ge en nyanserad bild, de som föraktar dessa människor skulle nog bli väldigt förvånade på hur verkligenheten ser ut och vilka fiskar som simmar i deras närmaste krets. Lite det som var syftet med hela tråden

Ja jag försvarar varken droger eller alkohol men jag tror att många som aldrig har tagit en drog har en viss bild av hur en människa är och blir på droger. Därför märker dom inte av när folk i utelivet eller deras närvaro har tagit något preparat för bilden dom har av partyknarkaren stämmer inte överens med hur personen egentligen är på droger.

Många skulle nog bli förvånade av vilka skötsamma människor som egentligen nyttjar droger vid olika tillfällen som dom tror aldrig annars skulle göra det.

Det är allt från den skötsamma flerbarnsmamma mamman som får en kväll ute för sig själv med vännerna, det är den unga killen/tjejen som pluggar till civilingenjör, det är kassörskan, vd på ett företag, den nyblivna singeln... och många gör detta i yttersta hemlighet då de vet hur deras närstående skulle reagera om dom fick veta ett deras barn/mammor/pappor/vänner/bekanta skulle använda sig av droger .

Jag försvarar eller rättfärdigar inte alkohol eller droger, jag bara talar om vad som sker i utelivet
  • Flash Gordon
    Jlund skrev 2020-11-27 04:34:48 följande:
    Som frågan lyder? Hur ser ni andra på oss inte håller på med detta och inte tycker detta är ok?
    Vill mest veta vilken syn ni har på oss. Är vi vidriga människor i ers ögen? Vad är er reflektion
    Någonstans mellan sorglig och dum i huvudet.

Om man nu behöver ta droger för att festa, varför räcker det inte med en laglig drog som alkohol?

Att sitta med en GT framför sig på bordet ute på krogen är ju bra mycket trevligare än att i smyg fippla med en liten plåtask för att få fram ett piller att stoppa i sig.
  • Anonym (Juli)
    Jlund skrev 2020-11-27 04:34:48 följande:

Lite korkade och sorgliga.

Synd också att ni håller de kriminella nätverken under armarna - därav analysen att de är lite korkade. Vem vill göra det liksom??
  • Anonym (gg)
    Flash Gordon skrev 2020-11-28 07:02:24 följande:
    Det finns inga som helst belägg för att 85% av kroggästerna stoppar i sig "den ena och andra drogen". 

Stockholm stad gör undersökningar kring droger på krogen och det enda som kommer i närheten av "85%" är de kroganställdas eget droganvändande.

Två av tre anställda under 25 uppger att de använt någon typ av narkotika.

Utslaget på alla anställda är det 60% som säger att de använt narkotika.

Om du jobbar på krogen och inte tagit droger är du alltså i en minoritet.,

www.stad.org/sites/default/files/media/STAD%20rapport%2062_2.pdf
    Kan jag tänka mig stämmer. Har själv arbetat inom branschen i många år.
  • Anonym (gg)
    Anonym (Krog/resturang) skrev 2020-11-28 07:03:37 följande:
    Ja jag försvarar varken droger eller alkohol men jag tror att många som aldrig har tagit en drog har en viss bild av hur en människa är och blir på droger. Därför märker dom inte av när folk i utelivet eller deras närvaro har tagit något preparat för bilden dom har av partyknarkaren stämmer inte överens med hur personen egentligen är på droger.

Många skulle nog bli förvånade av vilka skötsamma människor som egentligen nyttjar droger vid olika tillfällen som dom tror aldrig annars skulle göra det.

Det är allt från den skötsamma flerbarnsmamma mamman som får en kväll ute för sig själv med vännerna, det är den unga killen/tjejen som pluggar till civilingenjör, det är kassörskan, vd på ett företag, den nyblivna singeln... och många gör detta i yttersta hemlighet då de vet hur deras närstående skulle reagera om dom fick veta ett deras barn/mammor/pappor/vänner/bekanta skulle använda sig av droger .

Jag försvarar eller rättfärdigar inte alkohol eller droger, jag bara talar om vad som sker i utelivet
    Vad du visar upp är dock en ögonblicksbild, det kansske går åt helvete för den där unga killen tjejen om 5-10 år pga droger. Det är inte något som måste märkas direkt liksom.

Visst finns det en luten grupp som det inte direkt går åt helvete i ett eskalerande missbruk, men det är farligt att normalisera på det sättet du gör. Man ska absolut inte underskatta vad även "partyknarkande" gör med människor psykiskt (och fysiskt i vissa fall)
  • Anonym (Five 0)

Vad ni gör med era kroppar och psyket får ju oftast följder för vården där ni sedan får psykofarmaka eller tyngre grejer. Det är ju lite onödigt.

Sedan gynnar ni kriminell verksamhet vilket också kostar samhället pengar och människoliv.

Ni måste gilla slavhandel och miöjöförstörelse för det finns även detta i kölvattnet av i synnerhet kokain.

Men annars tycker jag att det är helt ok.

• Anonym (Krog/resturang)
    Anonym (gg) skrev 2020-11-28 08:50:40 följande:

Vad du visar upp är dock en ögonblicksbild, det kansske går åt helvete för den där unga killen tjejen om 5-10 år pga droger. Det är inte något som måste märkas direkt liksom.

Visst finns det en luten grupp som det inte direkt går åt helvete i ett eskalerande missbruk, men det är farligt att normalisera på det sättet du gör. Man ska absolut inte underskatta vad även "partyknarkande" gör med människor psykiskt (och fysiskt i vissa fall)

Jag normaliserar det inte och jag säger inte att det går åt helvete för personen eller inte. Jag talar bara om att det är vanligare än vad många tror. Jag har själv aldrig tagit en drog för jag har inte haft något behov, men jag dömer heller inte någon som gör det.

Jag tror du är lite naivt inställd till något som du inte vet så mycket om utan du talar utifrån ditt eget tycke.

Jag har inte förespråkat eller normaliserat, däremot så har jag skrivit att många människor som du skulle anse vara anständiga och bra, mycket väl kan ha partyknarkat.
  • Flash Gordon

Som av en slump: Expressen kör ett reportage om dessa partyknarkare och deras leverantörer

www.expressen.se/nyheter/qs/giriga-striden-om-kokainmobilen-/

Tretton en-gramspåsar med kokain på ett år. Det blir bara en i månaden i snitt. Det är väl inget?

I ett polisförhör berättar en ung kvinna, som köpte sammanlagt 13 påsar med kokain vid elva olika tillfällen förra året, om sitt missbruk. Hon fick ett återfall när hon förlorade jobbet och när det var så enkelt att beställa från kokainmobilen blev hon en massköpare. 

Nu har hon lämnat kokainet och är glad över att säljarna åkt fast. 

- Jag blev glad för att när du har så lätt tillgång så är det så mycket enklare och speciellt som när man har varit missbrukare, berättar kvinnan.

• klyban
    Allis1000 skrev 2020-11-28 03:54:07 följande:
    Jag svarade på en frågeställning, om hur medlemmarna här se på folk som partyknarkar. Du vet det är jättebra att det framkommer olika åsiktar. Du kan också framföra dina åsikter, men utan att bita dig fast, och gå till attack.
    Jag står för mitt svar och hur jag känner och tycker. Jag HATAR droger!!! Jg säger det igen: Jag HATAR droger! Och jag har rätt att säga det hur mycket som helst!!!
    Det finns olika synpunkter KLYBAN - deal with it!!!! Tugga i dig!
    Alla måste inte gilla droger och du ska inte dra ut som en don Quijote och tysta alla som inte tycker samma som du.
    Andas !

Tyvärr är det åsikter som saknar en saklig grund och är byggt på okunskap och bias om nått man inget vet om

Ja, du får hata droger, men om man gör det av fel anledningar, blir det inte rätt konstigt?
    Jag menar då att man pratar om saker som inte ens existerar delvist eller helt.
    Att man inte tycker om droger går även göra med kunskap, tystar dig inte, utan utbildar dig om vad som är vad.
    Att inte vilja ta droger eller tom hata dom, det går alldeles utmärkt även med fakta.

• Anonym (gg)
    Anonym (Krog/resturang) skrev 2020-11-28 09:24:02 följande:
    Jag normaliserar det inte och jag säger inte att det går åt helvete för personen eller inte. Jag talar bara om att det är vanligare än vad många tror. Jag har själv aldrig tagit en drog för jag har inte haft något behov, men jag dömer heller inte någon som gör det.

Jag tror du är lite naivt inställd till något som du inte vet så mycket om utan du talar utifrån ditt eget tycke.

Jag har inte förespråkat eller normaliserat, däremot så har jag skrivit att många människor som du skulle anse vara anständiga och bra, mycket väl kan ha partyknarkat.
    Men snälla du, om du inte knarkat så borde du knappt ens uttala dig, jag har haft missbruksproblem i 15 år, nu varit ren i 8 år. Droger jag tagit är hasch, alla opioder som finns, amfetamin, kokain, ecstacy, mdma, 10 olika bensosorter inklusive kinesiska "lagliga" och andra kinesiska droger som inte finns här, lsd, crystal meth, svampar av olika slag, amfetamin, alla adhd-mediciner man kan få, lyrica osv osv osv

Jag ser både anständig och bra ut, har en utbildning och är fast anställd, har familj osv. Men missbruket har ju haft stora psykiska följder för mig. Naiv är jag inte, det är precis tvärtom. 

Mitt missbruk startade med partyknarkande för övrigt, ungefär hälften av de jag partyknarkade med av mina närmaste vänner/kontakter har fått livslånga missbruksproblem.

Det är liksom mer till missbruk än att man blivit beroende eller inte.

Det har psykiska följder ofta som är svåra att förklara för någon som aldrig tagit droger.
Svar på tråden Hur ser ni andra på oss som pratyknarkar?