• Tjej94

Vi som startar ivf behandling 2021

Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

• Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • endotjej92
    Jez20 skrev 2021-06-26 14:49:23 följande:

Hej! Tack för att du frågar! Min mens har fortfarande inte kommit och jag testar fortfarande positivt. Liiiite starkare men fortfarande inte så starkt som jag hade velat. TD är på onsdag så hoppas det visar ett starkt och tydligt plus då! Förstår att det fortfarande kan gå åt skogen men känner mig definitivt hoppfull just nu!

Åå va kul det låter verkligen hoppfullt! Det där tror jag på :D

Hela denna process testar verkligen ens tålamod, jag försöker att inte tänka på det så mkt för att dagarna ska gå snabbare men då drömmer jag om det istället haha!
  • Jez20
    endotjej92 skrev 2021-06-27 12:23:56 följande:

Åå va kul det låter verkligen hoppfullt! Det där tror jag på :D

Hela denna process testar verkligen ens tålamod, jag försöker att inte tänka på det så mkt för att dagarna ska gå snabbare men då drömmer jag om det istället haha!

Ja men eller hur! Känns som ju mer man försöker att inte tänka på det ju svårare är det! Vi har ju försökt i över 3 år nu så det känns helt overkligt att ens se ett svagt plus. Kunde inte tro mina ögon. Men på något sätt visar det mig (även om det slutar dåligt) att jag faktiskt KAN gå framåt i processen iaf!! Har aldrig sett ett plus innan så det är verkligen en sjuk känsla!

Håller tummarna för dig denna veckan som kommer att allt går bra också! :) Det är fasiken vår tur nu!
  • endotjej92
    Jez20 skrev 2021-06-27 13:21:13 följande:

Ja men eller hur! Känns som ju mer man försöker att inte tänka på det ju svårare är det! Vi har ju försökt i över 3 år nu så det känns helt overkligt att ens se ett svagt plus. Kunde inte tro mina ögon. Men på något sätt visar det mig (även om det slutar dåligt) att jag faktiskt KAN gå framåt i processen iaf!! Har aldrig sett ett plus innan så det är verkligen en sjuk känsla!

Håller tummarna för dig denna veckan som kommer att allt går bra också! :) Det är fasiken vår tur nu!

Ja verkligen! Åh hoppas verkligen att det där plusset stannar där!

Alla andra får hopp så fort någon plussar så de är verkligen glädje:)!

Tack så mycket! Jag längtar så mycket och hoppas på det bästa nu, har aldrig heller sett ett plus hos mig så man blir ju så himla orolig när det aldrig kommer!
  • Jez20
    endotjej92 skrev 2021-06-27 20:33:31 följande:

Ja verkligen! Åh hoppas verkligen att det där plusset stannar där!

Alla andra får hopp så fort någon plussar så de är verkligen glädje:)!

Tack så mycket! Jag längtar så mycket och hoppas på det bästa nu, har aldrig heller sett ett plus hos mig så man blir ju så himla orolig när det aldrig kommer!

Tack ja vi får hålla alla tummar och tår vi kan! Vi är så himla starka alla som behöver gå igenom det här!
  • Inalina
    Bmört skrev 2021-06-23 20:14:09 följande:

Hej!

Ny här på familjeliv (eller iaf som medlem) och i tråden.

Hoppas det är ok att jag hoppar in :)

Satte äntligen efter 2,5års kämpande in ett 5dagars embryo nu i lördags men vågar/orkar knappt hoppas längre. Är det nån som vet när man ev kan börja känna symtom? Natten till idag och hela dagen har jag haft ont i svanken samt att jag varit extremt trött i 2 dagar, kan detta vara symtom eller är det Lutinus som spökar?

hej!!! o välkommen till tråden :) jag tycker det är så lätt att man känner av precis allt under ruvarperioden, men den gången jag faktiskt blev gravid med IVF kände jag ingenting förutom lite molvärkar efter BIM.. Progesteron ger alla möjliga symptom så man vill ju gärna hoppas när man känner att något känns annorlunda, har du testat nu? hur har det gått??{#emotions_dlg.flower}
  • Inalina
    Clemmentina skrev 2021-06-26 13:13:47 följande:
    Åh, det hade ju varit super. Hoppas du får ett positivt svar från dem! :) Förstår att det känns väldigt oroligt för dig att det blir så tajt. Det är onekligen mycket som ska klaffa när man gör ivf i ett annat land. Måste du ha mens två gånger enligt kliniken? Du kan inte skjuta på den ena genom att ta tabletter så som du gjort på den schweiziska kliniken? Håller tummarna för att allt löser sig på bästa sätt för er!
    Hej! Hur går det för dig med ruvningen?? när tänkte du testa?Drömmer
    Nej det är jag själv som tyckte att det passade bäst med att starta behandlingen i augusti, för klinikens del så spelar det ingen roll, men det är väl min egen semester som kommer lite emellan och jag vill inte hålla på med för mkt sprutor etc när jag bor hemma hos folk i Sverige.. men det var ingen dum idé att evt skjuta på mensen och börja lite tidigare, jag kanske får se vad de kommer tillbaka med så får jag i så fall föreslå det Glad
  • Inalina
    AndraSladdis skrev 2021-06-24 19:21:21 följande:
    Hej! Jag har inte tagit just Zoladex, men däremot nedregleringssprutan Procren som ska sätta en i klimakteriet en månad åt gången och används för cancerpatienter. Det var standard hos min klinik att ta den inför en stimulerad FET för att säkerställa att man inte ägglossar.

Det var inte så farligt, förutom att man kände sig lite som i klimakteriet under tiden :).

Flera fertilitetsmediciner används av cancerpatienter, t.ex. Letrozol används av bröstcancerpatienter då den är östrogenhämmande. Om man läser manualen så brukar det bara stå hemska saker och inget om IVF :p.
    hej! tack för svar :) du gör inte ivf i Sverige heller? Jo precis jag har läst om Letrozol också, och givetvis är det ju logiskt ändå till slut då det handlar om hormonbehandling i båda delarna..hur går det för dig? vilken vecka är du i nu?{#emotions_dlg.flower}
  • Inalina
    Dibella skrev 2021-06-24 11:56:21 följande:

Jag tänker att det förmodligen inte är enorm skillnad mellan klinikerna, jag försökte jämföra kliniker här där jag bor innan vi valde, men det var hugget som stucket och bara tog det som kändes bäst. Lite meckigt bara att ha en spruta man inte kan ta själv, speciellt om ni är fram och tillbaka här och hemma under semestern.

Jorå, här sniglar det sig fram, har BIM 2 juli, tänker varje månad att jag inte ska testa, och hoppas att jag kan hålla det löftet denna månaden men vi får se haha.

Min ägglossning har ändrat karaktär sen senaste IVF, innan brukade jag få positivt (med RFSU smiley test) t.ex. på CD 9, sedan så fick jag ÄL smärtor CD 11 och bekräftat att ÄL var dag 11. Helt rimligt antar jag? Men senaste två ÄL så har jag fått positivt och sen haft ÄL smärtor samma dag eller natt/morgon dagen efter, så den har blivit oerhört mycket snabbare? Ingen aning om det är bra/dåligt eller varför det blir så. Om det är alla vitaminer man stoppar i sig? Det ger lite mindre förvarning så man hinner ligga i tid haha, vi lyckades pricka bra denna månaden dock, men har ÄL från tröga äggledaren så har inga förhoppningar Drömmer

hej!! nej precis någon enorm skillnad borde det ju inte vara, jag tror mitt förtroende för den schweiziska kliniken fick sig en liten törn senast då det gick ÄNNU sämre än första gången i år.. jag har nog lite svårt att acceptera att min äggkvalitet skulle ha blivit så mkt sämre på 3 år, kanske har det ingenting med kliniken att göra. men som du säger, det är viktigt med förtroende för dem i alla fall.

oj vilken koll du har på din ÄL..! och hur vet du vilke äggstock du lossar från? känner du det??? shit vad häftigt!
    jag tycker att jag känt av den mer nu efter alla behandlingar, men mina ÄL tester var positiva väldigt länge förra cykeln så jag måste också börja använda smiley-testerna (SKITDYRA dock..) jag hoppas ju alla vitaminer man trycker i sig ska hjälpa på något sätt, det är ju en hel hög tabletter jag proppar i mig varje dag och tiden går ju så de långvariga effekterna borde definitivt synas vid nästa IVF om inte annat. håller tummarna för ett litet mirakel-plus för er till helgen istället för mens!Solig
  • Dibella
    Inalina skrev 2021-06-28 08:50:22 följande:
    hej!! nej precis någon enorm skillnad borde det ju inte vara, jag tror mitt förtroende för den schweiziska kliniken fick sig en liten törn senast då det gick ÄNNU sämre än första gången i år.. jag har nog lite svårt att acceptera att min äggkvalitet skulle ha blivit så mkt sämre på 3 år, kanske har det ingenting med kliniken att göra. men som du säger, det är viktigt med förtroende för dem i alla fall.

oj vilken koll du har på din ÄL..! och hur vet du vilke äggstock du lossar från? känner du det??? shit vad häftigt!
    jag tycker att jag känt av den mer nu efter alla behandlingar, men mina ÄL tester var positiva väldigt länge förra cykeln så jag måste också börja använda smiley-testerna (SKITDYRA dock..) jag hoppas ju alla vitaminer man trycker i sig ska hjälpa på något sätt, det är ju en hel hög tabletter jag proppar i mig varje dag och tiden går ju så de långvariga effekterna borde definitivt synas vid nästa IVF om inte annat. håller tummarna för ett litet mirakel-plus för er till helgen istället för mens!Solig

Förstår det att du känner att förtroendet fick sig en törn där. Kanske kan det vara lite från cykel till cykel med, känns som att ifall det är sommar eller vinter också spelar lite roll med tanke på vilken oerhörd plusvåg som varit nu senaste två månaderna. Får hoppas det går bättre oavsett nästa omgång.

Ja jag har sen jag började med att försöka bli gravid fått stenkoll och insåg att den där diffusa magknipen längst ner i magen alltid var samma dag jag fick temp-höjning och någon dag efter positivt ÄL. Och sen när man väl såg sambanden så är det verkligen gött att veta när och var haha.

Jag kommer förmodligen behöva ta paus från mina kosttillskott då jag senaste två månaderna börjat få att mina blodkärl brister på armar och fötter och det blir fläckar överallt, tror det kallas purpura, har blivit remitterad och ska utredas för att se vad det kan vara, men kanske bra att kolla så det inte är något kosttillskott som gör det. Känns lite surt då man vill preppa gärnet nu inför IVF men samtidigt inte värt om det kanske snarare gör att mitt immunförsvar går bananas och mina blodkärl brister varannan dag? Osäker på hur bra/dåligt det är hehe

• Clemmentina
    Inalina skrev 2021-06-28 08:39:45 följande:

Hej! Hur går det för dig med ruvningen?? när tänkte du testa?

Nej det är jag själv som tyckte att det passade bäst med att starta behandlingen i augusti, för klinikens del så spelar det ingen roll, men det är väl min egen semester som kommer lite emellan och jag vill inte hålla på med för mkt sprutor etc när jag bor hemma hos folk i Sverige.. men det var ingen dum idé att evt skjuta på mensen och börja lite tidigare, jag kanske får se vad de kommer tillbaka med så får jag i så fall föreslå det 

Hej! Gör mitt bästa att inte tänka för mycket på det men går sådär. Pendlar mellan hopp och en känsla av att det har misslyckats...men så är det väl för många. I början hade jag molvärk men den är typ borta nu. Känner istället att brösten ömmar lätt. Sist när jag blev gravid men fick missfall kände jag inget i brösten. Om jag minns rätt hade jag nog inga eller få symptom innan testdag då...de kom i samband med plusset. Är på ruvardag 6 idag och tänker testa på torsdag tror jag. På rd9 är väl resultat rätt tillförlitligt hoppas jag. Det låter som en bra plan att eventuellt kunna föreslå det. Funkar det i Schweiz borde det ju även funka på den andra kliniken. Håller tummarna för det!
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021