• Tjej94

Vi som startar ivf behandling 2021

Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

• Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • Inalina
    Clemmentina skrev 2021-08-26 21:46:29 följande:
    Åh spännande! Hoppas att de går med på att du gör även det andra ultraljudet i Schweiz. Förstår att det skulle underlätta saker och ting! Smidigt att din man inte behöver åka dit denna gång. Innebär det att de gör icsi?

Jag väntar på mens nu. Sen ägglossning och återföring. Mensen borde komma vilken dag som helst nu. Har också lite tidspress så börjar med Provera i veckan om den inte kommer i helgen....
    hej! ja de verkar gå med på att andra VUL också körs här i Schweiz, så skönt! japp de kör alltid ICSI på kliniken i Prag om man inte ber om att få göra 50/50 eller av någon annan anledning vill kör simtävlingen istället ;)

åh visst är det sjukt vad man kan längta efter mensen helt plötsligt! när man bara vill sätta igång! ja eller helst längtar man ju efter att den aldrig ska komma igen (på 9 mån) men då det aldrig hänt naturligt hade man nästan hoppats att hjärnan skulle stänga av den delen och förstå att 'nä, du kan faktiskt inte bli gravid naturligt - så du kan lika gärna njuta av att aldrig behöva använda preventivmedel igen' Drömmer men så funkar det ju inte...

Vi bokade i alla fall en resa till solen i mitten av okt igår! kände liksom att jag vill se det riktiga havet äntligen (inte östersjön...) och gud vilken energi jag fick efter det! så var vaken halva natten haha, älskar att ha resor att se fram emot och att bara få komma till semesterkänsla!! (kul att man bokar det 2 veckor efter att man precis haft 5 veckors semester haha!)
    Hejar på din mens härifrån nu (eller helst inte men du fattar!) 
    Kram!Hjärta
  • Inalina
    Frida123123 skrev 2021-08-26 18:23:57 följande:
    Har du med återföring nästa vecka? Kul! Jag har inbokad återföring FET på måndag. Så himla nervös för att det ens ska bli någon, dvs upptiningen som du nämnde. Gud, det är många gånger som jag undrar hur man orkar med allt som man gör..psykiskt påfrestande.
    hej vännen, vad spännande med återföring på måndag!!
    det är VÄLDIGT ovanligt att embryona inte klarar upptining (då de endast fryser de med god kvalitet) men visst har ni flera i frysen? Minns inte men hade för mig att du fick ett ganska bra resultat vid senaste ÄP?

och ja det psykiska spelet i den här processen gör en smått galen, men oj vad det är värt det i slutändan..
    Kram det kommer gå fint!!{#emotions_dlg.flower} 
  • Inalina
    Michan9 skrev 2021-08-25 15:39:05 följande:

Hej!
    Jag och min sambo genomgår just nu också IVF-behandling. Har maniskt följt alla IVF-trådar här känns det som :) Så nu tänkte jag att jag kunde dela med mig av min IVF-resa.
    Anledningen till IVF är få och slöa spermier. Vi har nu genomgått vår första behandling med det korta protokollet och min sambo har gjort TESA/PESA där vi tack och lov hittade rörliga spermier.
    Vid äggplock fick vi ut 19 ägg varav 12 var mogna och injicerades med spermier, (ICSI). Av dessa fick vi 8 normalt befruktade embryo, och tre dagar senare återfördes ett embryo med 8 celler. Resterande embryo fick odlas vidare, där ett embryo (blastocyst) kunde frysas ner. 

Tyvärr ledde den färska återföringen inte till någon graviditet. 
    Så nästa steg blev FET där vi höll tummar och tår att vår enda blastocyst i frysen skulle överleva uppting, vilket den gjorde!
    Insättning skedde förra veckan och jag är nu på ruvardag 7. 
    Natten till ruvardag 6 fick jag ganska jobbig "mensvärk" och var bombsäker att det inte fungerat denna gången heller. Jag bestämde mig för att ta ett gravtest och det visade positivt(!), helt chockad. Har även testat idag (ruvardag 7) och det visar fortfarande positivt. Alla signaler på mens har försvunnit, och känner endast en ovanlig spänning och lätt molvärk i livmodern. BIM är imorgon.
    Nu ska jag invänta min officiella testdag som är om 5 dagar och hålla tummarna att ingen mens dyker upp och att det visar positivt då med :)

hejsan! så roligt med fler i tråden! (även om du kanske inte blir så långvarig då du är GRAVID redan!!!FörvånadSolig!) STORT grattis!

det är häftigt när man efter allt kämpande äntligen får ett plus, något mer overkligt finns ju knappt! mensvärken får du nog vänja dig vid, den hade jag ganska länge till o från när jag väntade min dotter 2018. Håller alla tummar att allt går fint nu och att det blir bebisgos i maj nästa år! {#emotions_dlg.flower}
  • CarroAnd
    Amelia84 skrev 2021-08-27 07:32:40 följande:

Åh nej vad drygt! Men skönt att komma igång med behandlingen. Det går bra, börjar känna mig svullen nu och trött och lite illamående. Så jag hoppas det ser bra ut idag på VUL så det blir äggplock snart! Lycka till idag!

Hur såg det ut på ditt VUL? Jag är precis kör med mitt 2 ägg på höger och 5 på vänster, lite snålt, men jag hoppas att det är något av mina guldägg. Jag kommer att ha äggplock nästa onsdag :). Det känns skönt.

Hur gick det för dig?
  • Steeph

Ni som gjort totalfrys, när brukar mensen komma efter äggplock? Läste i min broschyr att mensen brukar komma ganska snabbt efter det men vad betyder snabbt tro?

• Amelia84
    CarroAnd skrev 2021-08-27 12:06:43 följande:

Hur såg det ut på ditt VUL? Jag är precis kör med mitt 2 ägg på höger och 5 på vänster, lite snålt, men jag hoppas att det är något av mina guldägg. Jag kommer att ha äggplock nästa onsdag :). Det känns skönt.

Hur gick det för dig?

Ja, vi håller tummarna för att guldägget finns där! Och det är ju några dagar kvar, det kanske hinner mogna på några fler ägg innan onsdag :)

Det gick bra, hade 11 ägg. 5 på höger och 6 på vänster så är bokad för äggplock på tisdag. Nu börjar jag bli riktigt nervös men känns också skönt att snart få slippa sprutorna!
  • Clemmentina
    Steeph skrev 2021-08-27 14:12:41 följande:

Ni som gjort totalfrys, när brukar mensen komma efter äggplock? Läste i min broschyr att mensen brukar komma ganska snabbt efter det men vad betyder snabbt tro?

Min kom efter 10 dagar men mellan 7 och 14 dagar har jag för mig de sa var normalt. :)
  • Frida123123
    Inalina skrev 2021-08-27 09:43:08 följande:

hej vännen, vad spännande med återföring på måndag!!

det är VÄLDIGT ovanligt att embryona inte klarar upptining (då de endast fryser de med god kvalitet) men visst har ni flera i frysen? Minns inte men hade för mig att du fick ett ganska bra resultat vid senaste ÄP?

och ja det psykiska spelet i den här processen gör en smått galen, men oj vad det är värt det i slutändan..

Kram det kommer gå fint!! 

Tack! Ja, jag hoppas ju verkligen. Jag kommer ihåg när vi skulle på vårt första ( och enda) vul vid graviditet. Min pojkvän trodde nog att allt skulle vara okej, jag försökte förbereda honom på att det kan hända att hjärtat inte slår etc. Och det gjorde det inte. Jag hoppas på det bästa nu men i min ålder ( 41 ) är det svårt, och det ska mycket till för att allt ska fungera. Jag hoppas, hoppas men samtidigt måste jag ha med mig-kommer embryot klara upptining/klara ej/fäster/fäster ej/ bibehållen graviditet. Givetvis är jag förväntansfull och glad. Försöker hålla mig till det.
  • Clemmentina
    Inalina skrev 2021-08-27 09:37:58 följande:

hej! ja de verkar gå med på att andra VUL också körs här i Schweiz, så skönt! japp de kör alltid ICSI på kliniken i Prag om man inte ber om att få göra 50/50 eller av någon annan anledning vill kör simtävlingen istället ;)

åh visst är det sjukt vad man kan längta efter mensen helt plötsligt! när man bara vill sätta igång! ja eller helst längtar man ju efter att den aldrig ska komma igen (på 9 mån) men då det aldrig hänt naturligt hade man nästan hoppats att hjärnan skulle stänga av den delen och förstå att 'nä, du kan faktiskt inte bli gravid naturligt - så du kan lika gärna njuta av att aldrig behöva använda preventivmedel igen'  men så funkar det ju inte...

Vi bokade i alla fall en resa till solen i mitten av okt igår! kände liksom att jag vill se det riktiga havet äntligen (inte östersjön...) och gud vilken energi jag fick efter det! så var vaken halva natten haha, älskar att ha resor att se fram emot och att bara få komma till semesterkänsla!! (kul att man bokar det 2 veckor efter att man precis haft 5 veckors semester haha!)

Hejar på din mens härifrån nu (eller helst inte men du fattar!) 

Kram!

Åh förstår! Vi kör ju också icsi även om det egentligen inte finns någon anledning till det men fått så få befruktade utan det. Verkar som mensen kommer nu. :) Ska meddela kliniken det! Hehe, precis. Hoppet är det sista som överger än. Man undrar ju vad felet är ändå!

Låter underbart med resa till solen i oktober. :) Perfekt inför hösten/vintern. Förhoppningsvis är du ju gravid då! Men är det inte alltid så att man börjar planera nästa semester så snart den förra är slut, haha.
  • Smilla93
    Frida123123 skrev 2021-08-27 06:26:46 följande:

Hej, vi har genomgått 3 ivf, med 3 Äggplock och 3 återföringar. På min 3:e ivf fick jag två embryo till frysen för första gången. Var jätteglad. Sista gången var därmed väldigt lyckad för jag blev även gravid, men det varade tyvärr inte så länge. Usch, cytotec, dvs missfallsbehandling var inte kul. Gjorde jätteont men morfinet hjälpte något iaf. Det som var positivt var ju att jag överhuvudtaget lyckats bli gravid. Så nu är försök Nr 1 på FET.

Kommer ihåg första ivf- gången, gick sådär med antal Ägg och äggen var bra, men inte perfekta. Vi satte in två och var nervösa för tvillingar och trodde att det skulle gå vägen. Inte trodde vi då att det skulle bli så svårt.

Åh vad tufft för er!! Dels att det inte blivit så många embryon men framförallt MA! Har också gått igenom ett MA det var det värsta jag varit med om.. Tog morfinet alldeles för sent så den kickade igång först när det värsta var över.. Även om behandligen var tuff så var sorgen det värsta, var väldigt nere och ledsen under en väldigt lång period. Men sen i efterhand har man ju som du säger ändå kunnat se det positivt eftersom det bevisar att man faktiskt kan bli gravid! Så nu får vi bara hålla tummarna att våra återföringar lyckas!! :)
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021