• Tjej94

Vi som startar ivf behandling 2021

Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

• Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • Clemmentina
    Dibella skrev 2021-09-03 09:54:58 följande:

Yes, också via GKK, sköna var att utredningen gick snabbt, men tyckte läkaren som utredde oss var lite brysk och allmänt oempatisk tyvärr, men de jag träffat efter detta har alla varit bra, både på Nordic och RMC som tur är, man är ju skör som man är i denna process, behöver inte att något mer känns jobbigt :P

Ja processen med IVF kändes helt oöverstiglig första gången, men gick definitivt så mycket smidigare än jag någonsin kunde trott, hoppas du får samma upplevelse med. 

Klart det viktigaste är att blåsorna är i bästa möjliga skick, hoppas att det ser bra ut på lördag. Kanske blir att du får stanna ett par nätter extra då i värsta fall? Håller tummarna för att allt blir smidigt!

Jo jag håller på och jagar ÄL nu med stickor och hoppas på omslag nu under helgen, då är det bara 2 veckor kvar! Jag är ovanligt pepp faktiskt :) längtar riktigt mycket. Haft många månader nu där jag varit fast i tanken att jag aldrig kommer bli gravid, men tror semestern gett mig lite ny energi för att orka ha lite nytt hopp 

Välkommen  Vilken resa ni gjort! Får verkligen hoppas att de blastisar ni har kvar blir ett litet syskon :)

Kan tänka mig att mycket ångest och känslor kan komma tillbaka med full kraft när man tidigare varit med om barnlöshet. Man orkar ju på något konstigt sätt, trots att det känns i perioder som det aldrig ska gå och man aldrig ska orka. Hoppas det går bra på läkarbesöket!

Åh nu är det snart dags! Skönt att du fått lite ny energi och hopp! Håller tummarna för omslag inom kort. :)
  • apan95

Kom precis hem från min första återföring, FET. testdag 17/9!

Jag frågade läkaren om jag kunde ta vaccinet nu då jag avvaktat tills detta. Men hon sa till mig att INTE ta det nu då man klassas som gravid och gravida ska ta först efter v. 12.

Börjar bli lite diskussion på mitt jobb angående detta och nästan lite krav så jag vet inte om jag ska säga att jag tar första nu i nästa vecka eller om jag ska stå på mig.. men känns svårt. hur har ni gjort?

• Inalina
    Clemmentina skrev 2021-09-03 14:12:47 följande:
    Åh har varit borta från tråden några dagar och inte riktigt hängt med. Många nya inlägg! Bra att de är noggranna i alla fall och att du kunde gå tid för vul imorgon. Omogna ägg vill du absolut inte ta utan de (äggblåsorna) bör vara runt 20 mm i alla fall. Inte säkert att det är sämre att få tillbaks på dag 3. Och fråga om 2 två embryon. Spännande tider! :)
    hehe ja man hinner knappt blinka så finns det nya inlägg här i tråden, många som är aktiva nu :) 
    ja jag hade tur då min gynekolog börjar med lördagsöppet imorgon för första gången, känns bra att kunna gå till dem och inte behöva åka in till 'akutgyn' som också finns i stan. 

jag läste lite om det där med storlek på äggblåsorna och som du säger verkar runt 20mm vara lagom, och min teori om att de plockat mina ägg för tidigt här i Schweiz verkar stämma!Obestämd

hehe ja får se om de går med på att jag får 2 embryon, men jag vet att om man själv ligger på så kan de tillåta det. (fick ju 2 blastocyster när det blev min dotter). 
    ha en fin helg, förhoppningsvis åker jag ju till Prag på söndag fortfarande om jag får svar om att ÄP blir på tisdag istället! 
  • Inalina
    apan95 skrev 2021-09-03 14:24:21 följande:

Jag frågade läkaren om jag kunde ta vaccinet nu då jag avvaktat tills detta. Men hon sa till mig att INTE ta det nu då man klassas som gravid och gravida ska ta först efter v. 12.

Börjar bli lite diskussion på mitt jobb angående detta och nästan lite krav så jag vet inte om jag ska säga att jag tar första nu i nästa vecka eller om jag ska stå på mig.. men känns svårt. hur har ni gjort?

Hej! välkommen till tråden och spännande att du ruvar! Jag tog mitt vaccin med första dosen under ruvning i maj, jag tror man får välja själv hur man gör där.

Fick tillbaka ett skruttägg då så chansen att lyckas var inte så stor ändå, men hade nog gjort det även med ett guldägg (då var det svårt att få vaccintider).

Du kan ju vänta och se om det blir plus på stickan och sen enklare (?) kanske ta ett beslut? {#emotions_dlg.flower}
  • apan95
    Inalina skrev 2021-09-03 14:38:00 följande:

Hej! välkommen till tråden och spännande att du ruvar! Jag tog mitt vaccin med första dosen under ruvning i maj, jag tror man får välja själv hur man gör där.

Fick tillbaka ett skruttägg då så chansen att lyckas var inte så stor ändå, men hade nog gjort det även med ett guldägg (då var det svårt att få vaccintider).

Du kan ju vänta och se om det blir plus på stickan och sen enklare (?) kanske ta ett beslut? 

Tack!

Ja okej, tänkte att jag kanske skulle få ett sånt svar av läkaren att det var upp till mig men när hon avrådde mig från att göra det så känner jag att jag får väll vänta då.

Skulle de inte fästa nu denna gång kommer jag självklart ta dos 1 med en gång så det är gjort!

Stort tack för din input! :)
  • Fogeln
    Inalina skrev 2021-09-03 10:07:43 följande:

hej o välkommen hit :) oj måste tagit ett tag att läsa igenom hela tråden ! ok ja verkligen som Dibella skrev, vilken resa ni har gått igenom! Och vad härligt att det blev en dotter till slut för er! 

Låter ju också bra att ni fick 2 till frysen den gången, det måste ju inge hopp ändå att slippa gå igenom hormonstimulerig med sprutor och all stress! 

Självklart är det alltid någonting som ska krångla dock i den här processen, men som du skriver, med en stimulerad cykel slipper du gå o testa ÄL stup i kvarten.

Vi försöker också med syskonförsök till vår flicka som är drygt 2 år och som blev till med IVF 2018, och har genomgått 2 fulla i IVFer i våras som tyvärr varken ledde till graviditet eller något till frysen. Nu har jag nästa äggplock nästa vecka, förmodligen mån-tis och hoppas på några fina ägg då!

Låter ju optimistiskt att alla dina 3 ägg var så fina att de blev blastocyster, det har jag nog aldrig hört om innan!

Stort lycka till på ditt läkarbesök

Hehe, ja det tog väl närmare en månad att ta mig igenom hela tråden men då hade jag å andra sidan någonting att sysselsätta mig med medan jag väntade på att kliniken skulle öppna efter sommaren, inför läkarbesök och nu under allt festande.

Din resa är verkligen imponerande. Jag tycker att våran process är utmanande men din uthållighet med resor utomlands och allt vad det innebär är verkligen ett bevis på hur gärna du vill ha ett barn till. Håller alla tummar och tår för att det går bra med äggplock, tajming med resa och återföring!

Ja det verkar ovanligt med 100% som utvecklar sig till blastisar så jag har någon stilla förhoppning om att det kanske betyder att det är så pass bra kvalitet på de kvarvarande att vi kan få till ett syskon utan nya äggplock. Efter läkarbesöket idag lutar det åt stimulerad cykel då hon tror att min nästa ägglossning (om jag får någon) kommer landa på en måndag och då omöjliggöra återföring pga att det har stängt på söndagar. De verkade inte heller helt säkra på att jag faktiskt haft ägglossning den här månaden.

Dock nämnde de att det är väldigt mycket större risk för missfall med stimulerad cykel än naturlig. Det har jag aldrig hört förut. Är det någon av er som känner igen det?

De pratade om 45% chans för graviditet i båda fallen men 35% som går till förlossning i naturlig cykel och bara 25% som går till förlossning med stimulerad. Det låter som en väldigt stor skillnad !?
  • Always choklad
    Inalina skrev 2021-09-03 08:49:53 följande:

hej! skönt att ha fått en tid så snabbt ändå! Och att ha allt det andra avklarat också, vill din klinik också ha ett uppdaterat cellprov innan nästa behandling? Vilken ålder börjar man med mammografi i sverige?

Hej, ja det gick bra och röntga brösten var där max en halvtimma med väntetid inräknat. Lite öm nu bara men är nog mens kombinerat med att jag spännde mig en del, de klämmer ju faktiskt åt Man börjar få kallelse vid 40 om man inte har sjukdomshistorik i släkten med bröstcancer då kan få kallelse tidigare. Jag har fyllt 40 nu i vår men ingen kallelse hade kommit än. Cellprov tar jag typ vart 3e år om jag inte minns fel. De har inte sagt något om att de vill ha uppdaterat cellprov i alla fall, bara poängterat att det är viktigt att man tar dem.
  • CarroAnd

Ni som gör IVF utomlands. Har ni gjort i Polen och finns det ingen som har gjort hos Dr. Olga i Ryssland, där man får 90.000 tillbaka av de 100.000 man betalat om det inte leder till förlossning? Jag har funderat på henne inför nästa runda, men undrar först om någon har erfarenhet, dels av henne men även andra kliniker utomlands. Vad gör de i relation till det som svenska kliniker gör?

• Amelia84
    Inalina skrev 2021-09-03 10:12:58 följande:

Jag har kontakt med kliniken nu i alla fall och för deras del gick det bra med dag 3 transfer, inga problem. Beroende på hur allt ser ut funderar jag på att be dem föra över 2 (om vi har 2...) jo men det är inte så lätt att stanna flera dagar i Prag då min man jobbar heltid (eller lite mer) och ingen vet att vi gör IVF, och dottern går på förskolan halvdagar.. Vi har ju satt oss själva i situationen så vill inte beklaga mig för mkt men vill inte heller att min man ska bli ett nervvrak när jag är borta haha

Hej! Vad skönt att kliniken verkar vara lite flexibla. Hoppas verkligen att tidsplanen håller. Det är ju svårt nog att få ihop tiderna som det är och att du ska resa till ett annat land på det! Du är grym! Håller alla tummar jag kan för att äggen växer på nu på slutet. Mina växte väldigt mycket de sista dagarna.

Jag som inte hängt med från början, hur kommer det sig att ni valt Prag? :)

Lycka till på VUL imorgon! Du får uppdatera oss senare!
  • Amelia84
    apan95 skrev 2021-09-03 14:24:21 följande:

Välkommen :) så spännande med första återföringen! Det måste ju vara en sån fin känsla att veta om att det finns ett embryo där inne som kan vara ert barn! Jag gör förhoppningsvis min första återföring på söndag!

Fattar att det ställer till det med vaccinet. Du får försöka förhala så länge du bara kan. Så får du ta det efter vecka 12 ;) för nu hejar vi på att blastisen stannar kvar!
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021