• Tjej94

Vi som startar ivf behandling 2021

Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

• Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • Amelia84
    Inalina skrev 2021-09-01 09:04:33 följande:

oj men så bra med 17 ägg! måste ju ge hopp om att få blastocyster till frysen också tänker jag :) ! är det någon speciell anledning att de väljer att sätta tillbaka på dag 2 hos dig? jag vet att kliniker väljer dag 2,3 eller 5, spännande att höra om du får reda på befruktningsgraden idag!

Ja, jag hoppas verkligen att vi kan få någon till frysen. Jag tror de har som standard att boka in på dag 2 för att sen se vad som händer över natten. Så kliniken ringde idag och sa att 8 stycken hade blivit befruktade så de ville odla vidare. Så nu blir det insättning på söndag istället.

Hur känns det inför VUL imorgon :)
  • Inalina
    CarroAnd skrev 2021-09-01 15:58:54 följande:

Hej! Ett riktigt nederlag idag. De plockade 6 ägg vilket var okej. Men min sambo lämnade två prover som resulterade i 0 spermier.

Men åh vad ledsamt att höra :( har det synts någon tendens till att din partner haft lite spermier tidigare? För om de visste det så borde de ju ha fryst ner och sparat så man inte sitter där sen. Men visst kan de frysa äggen och vänta lite? Usch jag känner verkligen med dig, hoppas det löser sig!! Kram!!
  • Lusselelle123

Hej, hoppas det är okej att jag hoppar in här :)

Jag och min sambo har gjort en utredning och fick veta igår vid VUL att jag inte svarar på letrozolen alls och fick remiss till IVF på Sahlgrenska. Kön är dessvärre ca 1 år lång så vi har bestämt oss för att gå privat under tiden och fick ett möte inbokat med en gynekolog redan nu på fredag. 

Hela denhär processen är ju nog jobbig som den är och så ska man behöva ställas inför ett val om hur många försök man ska köpa i förhand. Har funderat på 2 försök men är livrädd för hur jag ska känna om de två försöken misslyckas och att man ska ångra att man inte tog det tredje.. 

Går någon här privat och hur har ni tänkt kring det? Och om någon lyckats bli gravid här genom IVF, på vilket försök gick det?

• Truuly
    endotjej92 skrev 2021-09-01 19:26:50 följande:

Hej! Grattis till plusset! blev så nyfiken då vi har vul ganska nära varandra och känner att jag måste fråga när hade du din insättning?

Håller med verkligen att denna period innan vul är värre än ruvardagarna, tiden går extremt långsamt!

Tack!! Grattis till dig med! Jag hade min insättning den 5/8. När hade du din? Tror du hade efter mig? Vilken vecka är du i nu? Enligt appen är jag i v.6+1 idag.

Hur mår du? Förutom oron och rädslan, som jag verkligen förstår!! Herregud vad det tär på en. Vissa dagar värre än andra. Just nu är jag dock lite lugnare och försöker ta dag för dag :)
  • endotjej92
    Truuly skrev 2021-09-01 21:04:53 följande:
    Tack!! Grattis till dig med! Jag hade min insättning den 5/8. När hade du din? Tror du hade efter mig? Vilken vecka är du i nu? Enligt appen är jag i v.6+1 idag.

Hur mår du? Förutom oron och rädslan, som jag verkligen förstår!! Herregud vad det tär på en. Vissa dagar värre än andra. Just nu är jag dock lite lugnare och försöker ta dag för dag :)
    Tack :)!! Ja precis hade 10/8, oj va märkligt enligt preglife är jag i v7 (6+2) men när jag pratat med kliniken är jag tre dagar mindre gravid än appen säger så v.6 (5+6). Ställde du in appen på första dagen av din senaste mens? Isåfall vilken dag var det? hehe försöker få klarhet i hur vi kan ha nästan samma :)

Ja förutom oron och rädslan mår jag bra, illamående till och från några gånger under dagen. Yr har jag varit sen typ 2 v tillbaka även de till och från. Från igår tror jag de va eller förrgår började brösten ömma och idag gör bröstvårtorna ont så jag hoppas detta är positiva tecken. Hur mår du?:) 
  • CarroAnd
    Frida123123 skrev 2021-09-01 16:18:51 följande:

Åh, nej! Vad händer nu? Förstår att äggen odlas vidare men, kan det ändå bli återföring, dvs lämna fler prover?

Äggen kan inte odlas vidare utan att det sker befruktning. Så de har frusits ner idag. Med tanke på spermiekvaliten och att jag precis gjort en hormonbehandling så inväntar jag denna mensen+ nästa mens för inte påverkas och mensen efter det, då får min sambo lämna nytt prov alternativt göra ett ingrepp i bitestiklarna om det inte finns några vid utlösningen. Sedan ska äggen befruktas och återföras. Jag hoppas innerligt att det finns åtminstone 6 spermier av bra kvalitet att använda om två månader. Denna resan tar kål på mig. Jag är sååå ledsen. Men som tur är har jag en underbar flicka på 9 år. Det gör så ont i mammahjärtat att höra att hon vill ha syskon och att jag dessutom så innerligt vill ge henne det. När första försöket misslyckades såg jag ändå ganska ljust på saken. Att vi hade ett till försök. Men nu då? Jag har också läst någonstans att de bara kan göra ingrepp på på män två gånger och inte fler. Sen då? Gud, vad ska vi göra?
  • Kakelugn
    Frida123123 skrev 2021-09-01 18:27:22 följande:

Ja, det var hemskt, att vara där ensam. Sambon väntade dock utanför. Det var hans födelsedag..vi var förstörda. Vi fick två till frysen, ett i mig just nu då. Nja, tycker det där med symptom är så svårt. Det jag kan känna är att det drar/hugger i sidan ibland. Men det kan vara vad som helst. Tar progesteron ( östrogen) så det ger med vissa symptom.

Vi hoppas på tur denna gång!
  • Clemmentina
    CarroAnd skrev 2021-09-01 21:21:25 följande:

Äggen kan inte odlas vidare utan att det sker befruktning. Så de har frusits ner idag. Med tanke på spermiekvaliten och att jag precis gjort en hormonbehandling så inväntar jag denna mensen+ nästa mens för inte påverkas och mensen efter det, då får min sambo lämna nytt prov alternativt göra ett ingrepp i bitestiklarna om det inte finns några vid utlösningen. Sedan ska äggen befruktas och återföras. Jag hoppas innerligt att det finns åtminstone 6 spermier av bra kvalitet att använda om två månader. Denna resan tar kål på mig. Jag är sååå ledsen. Men som tur är har jag en underbar flicka på 9 år. Det gör så ont i mammahjärtat att höra att hon vill ha syskon och att jag dessutom så innerligt vill ge henne det. När första försöket misslyckades såg jag ändå ganska ljust på saken. Att vi hade ett till försök. Men nu då? Jag har också läst någonstans att de bara kan göra ingrepp på på män två gånger och inte fler. Sen då? Gud, vad ska vi göra?

Vilket otroligt jobbigt besked! :( Lider med er och hoppas att de ska hitta de där spermier på något sätt. Styrkekram!
  • Frida123123
    CarroAnd skrev 2021-09-01 21:21:25 följande:

Ville skicka en varm kram till er båda och bara säga att ni inte är ensamma. Jag vet inte, det är tufft. Vid motgångar måste man få tid att bearbeta, sörja, sedan ladda om och se till att man får svar på de frågor man har för att därefter ta nya tag. Det är inte lätt, tänker på er. Vi sitter alla här med våra individuella kamper, glädje, sorg, medgångar och motgångar. Vi försöker stötta varandra och hoppas att du kan känna det här i tråden. Ta hand om er nu
  • Clemmentina
    Lusselelle123 skrev 2021-09-01 20:57:22 följande:

Hej, hoppas det är okej att jag hoppar in här :)

Jag och min sambo har gjort en utredning och fick veta igår vid VUL att jag inte svarar på letrozolen alls och fick remiss till IVF på Sahlgrenska. Kön är dessvärre ca 1 år lång så vi har bestämt oss för att gå privat under tiden och fick ett möte inbokat med en gynekolog redan nu på fredag. 

Hela denhär processen är ju nog jobbig som den är och så ska man behöva ställas inför ett val om hur många försök man ska köpa i förhand. Har funderat på 2 försök men är livrädd för hur jag ska känna om de två försöken misslyckas och att man ska ångra att man inte tog det tredje.. 

Går någon här privat och hur har ni tänkt kring det? Och om någon lyckats bli gravid här genom IVF, på vilket försök gick det?

Välkommen! Vi går också på Sahlgrenska. Står ni i kort-varsel kön? Vi kom igång lite snabbare tack vare den (blev kallade efter fem månader) men vet att kötiden blivit längre nu. Vi köpte ett försök i väntan på Sahlgrenska och det var vad vi hann med. Blev gravid då men fick missfall och inget till frysen. Har du bra amh? Tänker lite kring om det finns potential för många embryon eller inte. Förstår oron men många blir ju också gravida direkt! :)
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021