• Tjej94

Vi som startar ivf behandling 2021

Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

• Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • Steeph
    Amelia84 skrev 2021-09-02 10:51:08 följande:

Välkommen hit! :) Skönt att ni bestämt er, men såklart trist att inte få hjälp via regionen. Jag är också relativt ny i gruppen och gör mitt första försök nu. Allt är så nytt och det är så många tankar som spinner. Så denna grupp har varit så underbar att vara en del av. Man får ställa alla frågor, få pepp och hjälp att dämpa oron. Ska bli spännande att få följa er resa! Du får uppdatera oss nu när du närmar dig BIM :)

Åh då vet du hur jag känner så här 1 månad innan start. Man är ju både förväntansfull, rädd, orolig men också hoppfull. Tack vad snäll du är! Jag kommer absolut uppdatera längs vägen och kommer fortsätta läsa allas resor här inne
  • Dibella
    Lusselelle123 skrev 2021-09-02 10:44:19 följande:

Tack, det är så skönt att prata med andra som går igenom liknande resor {#emotions_dlg.flower}

Var tråkigt att det inte gick vägen för er på de första försöken :/ Vilken privat klinik gick ni till och var ni nöjda där? Det känns som om jag måste göra allt jag kan under tiden vi väntar på att komma fram i kön för att jag inte ska gå under psykist. Under det senaste året har jag ändå haft hopp i och med inbokade läkarbesök, hormonbehandling, ändrade doser mm.. och sedan att få höra att det är lönlöst och att nästa milstolpe ligger 1 år fram fick mig att bara vilja gå under jorden. 

Jag hoppas verkligen detsamma för er och håller alla mina tummar att ni får plussa denna gång!! 

Verkligen skönt att kunna prata med folk som sitter i samma sits, man kan känna sig så oerhört ensam i detta, speciellt när det tär så på en.

Vi gick till Nordic IVF, främst pga närheten till mitt jobb och att det låg närmare än än t.ex. Livio. Eftersom man behöver springa på VUL och återföring m.m en del. Tror inte det är någon större skillnad mellan kliniker.

Vi trivdes där, inga konstigheter egentligen, bra personal, vi har en liten blastocyst i frysen kvar där som vi valt att spara som reserv om RMC skiter sig eller ett syskon.

Förstår känslan av att väntan gör att man kommer gå under psykiskt, därför det kändes skönt med privat försök, ens psykiska hälsa ska man ändå ta vara på {#emotions_dlg.flower}

• Dibella
    Steeph skrev 2021-09-02 12:14:22 följande:
    Ja jag hoppas att IVF är ett bra beslut. Det var vårat andra ma på 1,5 år. Vi kan bli gravida men det tar tid mellan graviditeterna. Så det här är ett sätt att skynda på hela processen och förhoppningsvis få en lyckad graviditet.

Exakt, vi hade får tid till utredning när vi blev gravida för andra gången.
    Tråkigt att man inte kan få hjälp när man sitter i den sitsen, ni är ju lika mycket barnlösa som alla andra som står utan efter 1.5 år. Men hoppas att det går vägen nu då Hjärta
  • Inalina
    CarroAnd skrev 2021-09-02 11:54:50 följande:
    Jag känner inte riktigt för att prata med någon. Jag har personer i min omgivning som jag pratat med, sen är det skönt att ventilera här med. Vi har ett inbokat läkarbesök 15/9, då vi får reda på och kan diskutera framtida plan.

Ja, vi får ställa in oss på att det blir återföring om två månader. Det jag irriterar mig på är att min sambo har sagt i ett års tid att han ska sluta snusa. Varje gång jag tar upp det, så blir han irriterad och ingenting händer. Han lägger sig platt och vill inte ta situationen på allvar. Sean så har jag påtalat att han kanske borde ta det lite lungt med alkoholen. Det är inte mycket alkohol, men lite vi. Eller någon öl på helgerna. Dock har han tendensen att ta det där extra glaset vin, medan jag känner att det räcker med två. Vi är väl som de flesta ?Svenssons? helt enkelt. Det gör mig också irriterad och får mig att fundera på om han verkligen kan tänka sig att ge 100% i förhållande till IVFen.

Ska man begära att sambon ska avstå alkohol och nikotin nu de närmsta två månaderna eller är det för mycket begärt? Själv anser jag att jag, i de fall jag blir gravid, kommer att avstå vin och rubbet minst 1,5 år med graviditet och amning. Vad kan jag kräva av honom utan att vara för hård?

Om jag får känslan av att han inte ger 100% är det då värt det med alla risker jag utsätter mig för med tanke på alla hormonbehandlingar? Vad tänker ni?
    Ok jag förstår, bra att du har folk i din omgivning att prata med. jag tycker också att det hjälper mkt att ventilera här med folk som är i ungefär samma situation, man behöver liksom inte förklara så mkt då utan alla förstår sorgen man bär då alla är i liknande sits. Bra att ni har ett besök inbokat! 

jag tror det är viktigt att inte skuldbelägga någon i den här processen också, hittar man INGA spermier så är det väl förmodligen en låsning eller stopp någonstans på vägen. Men som du skrev tidigare, går det ju att få ut spermier ändå med någon typ av ingrepp. När ni har gjort spermie-analys innan ni gjorde IVF, vad fick ni då för resultat? 

Jag kan förstå att man vill att ens partner ska avstå alkohol, snus etc etc men det där måste man ju båda vara överens om annars blir det ett extra tjat och en öm tå som man inte behöver i den här processen. Jag dricker exempelvis en kopp kaffe om dagen och dricker även något glas vin ett par ggr i veckan även under IVF. Om min partner hade kollat snett på mig för det så hade det vart ganska jobbig stämning här hemma... 
    Det man kan göra är väl att försöka öka mängden med ZINK då det bevisligen är något som gör spermierna piggare (men har inte hört att de skulle bli fler....) 

jag fattar att ni är less båda två men försök att göra detta som ett team med ett gemensamt mål utan att ni går varann på nerverna i onödan. Det är så tufft i den här processen ändå. stor kram Hjärta
  • Inalina

Hej alla!
    har vart på andra VUL nu under stimuleringen och det känns försiktigt positivt, än så länge ser allt bra ut med ca 12 äggblåsor som är ungefär lika stora. mellan 12-16mm idag på sprutdag 11. Någon som minns hur stora de ska vara vid ÄP? 

Väntar på besked från min klinik i Prag som förhoppningsvis håller fast vid ÄP på måndag!! Åh vad jag önskar att de får ut mogna ägg som kan befruktas ordentligt, är också trött på den här limbon nu med allt planerande och pusslande för att få ihop alla kontroller, resor, sprutor, etc etc. 

Kram till er alla kämparHjärta

• Dibella
    Inalina skrev 2021-09-02 13:28:02 följande:

Hej alla!
    har vart på andra VUL nu under stimuleringen och det känns försiktigt positivt, än så länge ser allt bra ut med ca 12 äggblåsor som är ungefär lika stora. mellan 12-16mm idag på sprutdag 11. Någon som minns hur stora de ska vara vid ÄP? 

Väntar på besked från min klinik i Prag som förhoppningsvis håller fast vid ÄP på måndag!! Åh vad jag önskar att de får ut mogna ägg som kan befruktas ordentligt, är också trött på den här limbon nu med allt planerande och pusslande för att få ihop alla kontroller, resor, sprutor, etc etc. 

Vad skönt att de verkar vara så många i någorlunda samma storlek! Hoppas vi på plock på måndag! Har för mig att de brukar ligga runt 20-23mm närmare plocket? Ingen stelkoll dock. Förstår det varit en hel del, speciellt när ni gör det i ett helt annat land, men snart är det ruvartider Hjärta
  • Lusselelle123
    Dibella skrev 2021-09-02 13:09:19 följande:

Verkligen skönt att kunna prata med folk som sitter i samma sits, man kan känna sig så oerhört ensam i detta, speciellt när det tär så på en.

Vi gick till Nordic IVF, främst pga närheten till mitt jobb och att det låg närmare än än t.ex. Livio. Eftersom man behöver springa på VUL och återföring m.m en del. Tror inte det är någon större skillnad mellan kliniker.

Vi trivdes där, inga konstigheter egentligen, bra personal, vi har en liten blastocyst i frysen kvar där som vi valt att spara som reserv om RMC skiter sig eller ett syskon.

Förstår känslan av att väntan gör att man kommer gå under psykiskt, därför det kändes skönt med privat försök, ens psykiska hälsa ska man ändå ta vara på {#emotions_dlg.flower}

Ja verkligen! Skönt att höra att ni var nöjda där för det är hos just dom vi har vårt första möte inbokat imorgon :)  Hade sån otur med gynekolog under utredningen så det känns väldigt viktigt att det inte blir så igen. Ja känslan är fruktansvärd, men den lättade lite när vi började prata om att gå privat så det känns som helt rätt beslut Glad
  • Inalina
    Inalina skrev 2021-09-02 13:28:02 följande:

Hej alla!

en liten uppdatering här: fick svar från min klinik i Prag som tyckte mina ägg växte lite långsamt så nu vill de att jag gör ännu ett ultraljud på lördag.. suck.. så kanske blir det ett senare äggplock nu istället och hela min planering faller med resan och allt..Obestämd min man är ju dessutom bortrest från måndag den 13 sep och min nuvarande återföring var planerad till lö den 11 sep, och förmodligen har de inte öppet på söndagenSkrikandes får hoppas de är ok med en återföring dag 3 istället! suck man får ju magsår av detta...
  • Frida123123

Vi är ju i lika olika stadier här i tråden i ivf-karusellen här. Jag undrar hur många ruvare vi har i tråden just nu och hur det går för er? Jag är på ruvardag 3 på 5-dagars fryst blastocyst

• Dibella
    Lusselelle123 skrev 2021-09-02 14:10:56 följande:
    Ja verkligen! Skönt att höra att ni var nöjda där för det är hos just dom vi har vårt första möte inbokat imorgon :)  Hade sån otur med gynekolog under utredningen så det känns väldigt viktigt att det inte blir så igen. Ja känslan är fruktansvärd, men den lättade lite när vi började prata om att gå privat så det känns som helt rätt beslut Glad

Tyckte inte heller vår gyn under utredningen var fantastisk direkt.. men Nordics personal var bra, jag menar.. dom vill ju såklart få kunder, så det är serviceSkrattande speciellt under äggplocken var dom fantastiska på att lugna och trygga, tycker jag var väldigt fint och skönt när man gjorde det första gången.

Tror det är när man har ett konkret mål, då känns det genast lite lättare att hantera känslorna kring barnlösheten. Efter vår 2a IVF inte funkade och innan vi hade fått tid till Sahlgrenska och man bara hängde i luften var det sämsta jag någonsin mått, usch. Mådde genast bättre när jag fick tid för nästa IVF planering som tur var {#emotions_dlg.flower} Nordic har en terapeut som ingår 1 samtal om man köper en omgång via dem, rekommenderar att gå om man orkar :) 

Inalina skrev 2021-09-02 14:49:45 följande:
    en liten uppdatering här: fick svar från min klinik i Prag som tyckte mina ägg växte lite långsamt så nu vill de att jag gör ännu ett ultraljud på lördag.. suck.. så kanske blir det ett senare äggplock nu istället och hela min planering faller med resan och allt..Obestämd min man är ju dessutom bortrest från måndag den 13 sep och min nuvarande återföring var planerad till lö den 11 sep, och förmodligen har de inte öppet på söndagenSkrikandes får hoppas de är ok med en återföring dag 3 istället! suck man får ju magsår av detta...
    Åh nej, förstår magontet. Men blåsorna kan ju rusa iväg här lite i dagarna och du kanske fortfarande får besked på lördag om ÄP på måndag, känns som de ökar på lite snabbare mot slutet? Så hoppas verkligen det är så för dig. Annars förstår jag att hela planeringen raseras, men det löser sig nog på något sätt ändå hoppas jag Hjärta du har ju fått 3 dagars insatt tidigare, så förhoppningsvis är det inga konstigheter även nu.

Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021