• Tjej94

Vi som startar ivf behandling 2021

Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

• Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • Clemmentina
    Inalina skrev 2021-08-31 08:21:40 följande:

Ja 11 blir nog bra om de mognar till sig allihopa.. kör äggplocket på måndag så har en hel vecka kvar vilket känns som en evighet..

resa till prag verkar väl bli sådär smidig, jag skulle boka igår och hittade jättebra direktflyg, men då jag ville kolla med mannen först så fick jag gå in igen och då hade de höjt priset 200% så jag hoppas de sänker priserna idag igen... så har inte lyckats boka nåt än.. i värsta fall går det ju någon nattbuss eller tåg också men känns ju jobbigt när man bara vill snabbt dit o hem...suck! har också testat letrozole etc och har tydlig ÄL så ja vi får nog aldrig veta varför det inte funkar naturligt helt enkelt, lika bra att förlika sig med den tanken.

Det håller vi tummarna för att de gör! Vi kommer nog inte vara helt osynkade då. Jag räknar med att de sätter min ägglossning till onsdag om en vecka.

Skönt att du fick tag på biljetter sen (tyckte mig läsa mig till det i ett annat svar). :) Nattbuss eller tåg låter onekligen lite jobbigt i detta fall. Ska du göra något mer ultraljud innan måndag?
  • Lusselelle123
    Clemmentina skrev 2021-09-01 21:46:14 följande:
    Välkommen! Vi går också på Sahlgrenska. Står ni i kort-varsel kön? Vi kom igång lite snabbare tack vare den (blev kallade efter fem månader) men vet att kötiden blivit längre nu. Vi köpte ett försök i väntan på Sahlgrenska och det var vad vi hann med. Blev gravid då men fick missfall och inget till frysen. Har du bra amh? Tänker lite kring om det finns potential för många embryon eller inte. Förstår oron men många blir ju också gravida direkt! :)

Tack så mycket och tack för svar! :)

Oj, inte hört talas om att det finns en sån kö.. gynekologen vi gått till sa bara att han ställde oss i kön och att den är upp emot ett år just nu. Måste de skicka en remiss till den kön specifikt eller vad ska man uppfylla för kriterier för att hamna i den? Enligt läkaren så har jag goda förutsättningar pga min ålder (27) och bra amh, men eftersom det är 30% chans vid ett försök så känns beslutet så himla svårt.. 

Beklagar missfallet :(  På vilken klinik gjorde ni det försöket och var ni nöjda? Har ni kommit igång på Sahlgrenska och hur har det isåfall gått?

• Clemmentina
    Lusselelle123 skrev 2021-09-01 22:08:15 följande:

Tack så mycket och tack för svar! :)

Oj, inte hört talas om att det finns en sån kö.. gynekologen vi gått till sa bara att han ställde oss i kön och att den är upp emot ett år just nu. Måste de skicka en remiss till den kön specifikt eller vad ska man uppfylla för kriterier för att hamna i den? Enligt läkaren så har jag goda förutsättningar pga min ålder (27) och bra amh, men eftersom det är 30% chans vid ett försök så känns beslutet så himla svårt.. 

Beklagar missfallet :(  På vilken klinik gjorde ni det försöket och var ni nöjda? Har ni kommit igång på Sahlgrenska och hur har det isåfall gått?

Du måste ringa reproduktionsmedicin och meddela dem att ni vill bli uppsatta på kortvarsellistan. Ni behåller er plats i vanliga kön men kan bli erbjuden plats om någon bokar av med kort varsel. :) Låter bra med din ålder och bra amh. Då är chansen god att ni får många embryon och kanske ett eller flera till frysen!

Vi ska precis göra vårt allra sista försök på Sahlgrenska. Har blivit gravid på 3 av 5 försök men tyvärr fått missfall 3 gånger. :(
  • chislin

Hej igen! Slänger in en snabb liten fråga från en nybörjare till er mer erfarna ????

Ska börja med Menopur ikväll. Visst kan jag blanda den redan nu? Den ska ju inte stå i kylen sen när den är blandad som jag förstått.

Och en till?. Vad har ni upplevt för biverkningar av Menopur?

??

• Truuly
    endotjej92 skrev 2021-09-01 21:14:54 följande:

Tack :)!! Ja precis hade 10/8, oj va märkligt enligt preglife är jag i v7 (6+2) men när jag pratat med kliniken är jag tre dagar mindre gravid än appen säger så v.6 (5+6). Ställde du in appen på första dagen av din senaste mens? Isåfall vilken dag var det? hehe försöker få klarhet i hur vi kan ha nästan samma :)

Ja förutom oron och rädslan mår jag bra, illamående till och från några gånger under dagen. Yr har jag varit sen typ 2 v tillbaka även de till och från. Från igår tror jag de va eller förrgår började brösten ömma och idag gör bröstvårtorna ont så jag hoppas detta är positiva tecken. Hur mår du?:) 

Ja precis, mensens första dag (17/7) och en cykellängd på 30 dgr. Och du? Haha ja svårt att förstå hur man egentligen räknar veckorna.

Jag har haft ömma bröstvårtor och molvärk sen start typ. Och nyligen började även brösten ömma lite. Annars inte så mkt mer egentligen. sämre aptit, kissar oftare, lite tröttare. Men vet inte om det är symtom eller beror på annat eller att jag inbillar mig haha.
  • Inalina
    CarroAnd skrev 2021-09-01 21:21:25 följande:
    Äggen kan inte odlas vidare utan att det sker befruktning. Så de har frusits ner idag. Med tanke på spermiekvaliten och att jag precis gjort en hormonbehandling så inväntar jag denna mensen+ nästa mens för inte påverkas och mensen efter det, då får min sambo lämna nytt prov alternativt göra ett ingrepp i bitestiklarna om det inte finns några vid utlösningen. Sedan ska äggen befruktas och återföras. Jag hoppas innerligt att det finns åtminstone 6 spermier av bra kvalitet att använda om två månader. Denna resan tar kål på mig. Jag är sååå ledsen. Men som tur är har jag en underbar flicka på 9 år. Det gör så ont i mammahjärtat att höra att hon vill ha syskon och att jag dessutom så innerligt vill ge henne det. När första försöket misslyckades såg jag ändå ganska ljust på saken. Att vi hade ett till försök. Men nu då? Jag har också läst någonstans att de bara kan göra ingrepp på på män två gånger och inte fler. Sen då? Gud, vad ska vi göra?
    hej vännen, varma kramar härifrån också, så otroligt tufft att åka på dåliga besked Obestämd man har ju en oro i den här processen och ALLT ska ju verkligen klaffa. Om du/ni mår väldigt dåligt kanske ni kan höra med kliniken om de har någon psykolog eller liknande ni kan tala med? kanske kan kännas bättre då.

Jag tycker i alla fall det är bra att ni har en tydlig plan för nästa steg så ni får ställa in er att det blir återföring om ungefär 2 månader då, 

Vad härligt att du har en liten tjej också, förstår att hon är en stor ljuspunkt i allt detta (och även ett bevis på att det ändå är värt allt man måste gå igenom.)

Stor kram Hjärta
  • Inalina
    Clemmentina skrev 2021-09-01 21:50:42 följande:
    Det håller vi tummarna för att de gör! Vi kommer nog inte vara helt osynkade då. Jag räknar med att de sätter min ägglossning till onsdag om en vecka.

Skönt att du fick tag på biljetter sen (tyckte mig läsa mig till det i ett annat svar). :) Nattbuss eller tåg låter onekligen lite jobbigt i detta fall. Ska du göra något mer ultraljud innan måndag?
    nej men så kul då ruvar vi kanske samtidigt då, om allt går som det ska och jag får tillbaka en blastocyst (vilket verkar otroligt men ändå...) så blir det återföring lö 11 sep. då skiljer det bara några dagar på oss sen!

ja jag fick tag i biljetter, även om det blev 4000kr istället för 2500kr men men..

känns skönt att det är bokat även om man alltid är orolig att det ska ställas in flyg etc, men i värsta fall får jag köra dit - tar ungefär 7,5 timmeTungan ute haha! skönt att inte Prag ligger på en ö i alla fallFlört! jag har ultraljud idag kl 11:20 så är ganska spänd inför det såklart, hoppas ju att mina ägg växer hyfsat jämnt denna gången.. 

Nu gör jag ju inga blodprov i samband med ultraljuden, som jag gjorde när jag körde ivf i schweiz, itan de mäter ju vara äggen. i Schweiz så verkade de gå väldigt mkt på resultatet av blodproven så kanske var de lite missvisande så att de plockade mina ägg för tidigt. Här gjorde jag plock på dag 13 och dag 11 tror jag, och nu kommer det bli dag 15 vilket känns mer lovande. 
    Kram!
  • Dibella
    Lusselelle123 skrev 2021-09-01 20:57:22 följande:

Hej, hoppas det är okej att jag hoppar in här :)

Jag och min sambo har gjort en utredning och fick veta igår vid VUL att jag inte svarar på letrozolen alls och fick remiss till IVF på Sahlgrenska. Kön är dessvärre ca 1 år lång så vi har bestämt oss för att gå privat under tiden och fick ett möte inbokat med en gynekolog redan nu på fredag. 

Hela denhär processen är ju nog jobbig som den är och så ska man behöva ställas inför ett val om hur många försök man ska köpa i förhand. Har funderat på 2 försök men är livrädd för hur jag ska känna om de två försöken misslyckas och att man ska ångra att man inte tog det tredje.. 

Går någon här privat och hur har ni tänkt kring det? Och om någon lyckats bli gravid här genom IVF, på vilket försök gick det?

Välkommen hit!

Vi valde att göra lite samma sak. I väntan på kötiden till Sahlgrenska så gick vi privat, främst pga jag har låga äggreserver. Vi gjorde två privatförsök som inte blev något. Vi blev uppsatta i kö till RMC i slutet av januari och ska köra igång med vår 3e IVF nu i slutet av september så ca 9 månader blev kön för oss, vi fick dock som Clemmentina beskrev, en kortvarsel tid. Som hon beskrev så ringde jag till SU och sa att jag ville bli uppsatt :) då verkar det kunna gå nån månad tidigare eventuellt. Hoppas allt går vägen för er redan nu på ert privata försök!{#emotions_dlg.flower}

• endotjej92
    Truuly skrev 2021-09-02 08:08:58 följande:

Ja precis, mensens första dag (17/7) och en cykellängd på 30 dgr. Och du? Haha ja svårt att förstå hur man egentligen räknar veckorna.

Jag har haft ömma bröstvårtor och molvärk sen start typ. Och nyligen började även brösten ömma lite. Annars inte så mkt mer egentligen. sämre aptit, kissar oftare, lite tröttare. Men vet inte om det är symtom eller beror på annat eller att jag inbillar mig haha.

Va häftigt jag beräknar från 19/7 då var sista mensens första dag. Min cykellängd blev längre efter alla mediciner med ivf, så runt 30 dagars cykel här med. Juste tröttare är jag wow, tar lite powernaps då å då samt sover mycket tidigare. Vi får hoppas allt går bra nu! Och att vi får goda nyheter på vul! <3
  • Steeph

Nu har vi äntligen bestämt oss att vi startar ivf i oktober för att hinna med återföring innan jul och ledigheter.

Jag är på äl+10 idag och är så säker på att det inte gick vägen den här gången (2:a försöket sedan ma). Vi kör ett helt eget försök i september och sen på första mensdagen kör vi menopur 225. Känns lite surt att inte få hjälp via regionen och behöva betala allt ur egen ficka, men vill mer än allt ha ett barn och är villig att göra allt. Så jag hänger lite här i bakgrunden inför vår ivf start. Hoppas på en massa fina äggplock, embryon och plus för oss alla. Stor kram <3

Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021