• Tjej94

Vi som startar ivf behandling 2021

Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

• Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • Dibella
    Inalina skrev 2021-09-02 08:30:28 följande:
     jag har ultraljud idag kl 11:20 så är ganska spänd inför det såklart, hoppas ju att mina ägg växer hyfsat jämnt denna gången.. 
    Hoppas det går bra på VULet {#emotions_dlg.flower}
  • Dibella
    Steeph skrev 2021-09-02 08:47:37 följande:

Nu har vi äntligen bestämt oss att vi startar ivf i oktober för att hinna med återföring innan jul och ledigheter.

Jag är på äl+10 idag och är så säker på att det inte gick vägen den här gången (2:a försöket sedan ma). Vi kör ett helt eget försök i september och sen på första mensdagen kör vi menopur 225. Känns lite surt att inte få hjälp via regionen och behöva betala allt ur egen ficka, men vill mer än allt ha ett barn och är villig att göra allt. Så jag hänger lite här i bakgrunden inför vår ivf start. Hoppas på en massa fina äggplock, embryon och plus för oss alla. Stor kram <3

Tråkigt att det inte blivit något efter ert MA, men förhoppningsvis kommer IVF visa sig vara ett bra beslut som resulterar i ett barn för er {#emotions_dlg.flower} vill regionen inte ta det eftersom ni haft en graviditet så nyligen?
  • Inalina

Nu har vi äntligen bestämt oss att vi startar ivf i oktober för att hinna med återföring innan jul och ledigheter.

Jag är på äl+10 idag och är så säker på att det inte gick vägen den här gången (2:a försöket sedan ma). Vi kör ett helt eget försök i september och sen på första mensdagen kör vi menopur 225. Känns lite surt att inte få hjälp via regionen och behöva betala allt ur egen ficka, men vill mer än allt ha ett barn och är villig att göra allt. Så jag hänger lite här i bakgrunden inför vår ivf start. Hoppas på en massa fina äggplock, embryon och plus för oss alla. Stor kram <3

hejsan! skönt att ni har en plan! jo man gör i princip allt för att få barn, det blir litegrann kosta vad det kosta vill.. väldigt tråkigt att höra om ert MAGråter, blev du gravid naturligt den gången eller med hjälp av hormoner? Hoppas det ska å bra för er med IVF, stor kram!{#emotions_dlg.flower}
  • Inalina
    Amelia84 skrev 2021-09-01 19:27:21 följande:
    Ja, jag hoppas verkligen att vi kan få någon till frysen. Jag tror de har som standard att boka in på dag 2 för att sen se vad som händer över natten. Så kliniken ringde idag och sa att 8 stycken hade blivit befruktade så de ville odla vidare. Så nu blir det insättning på söndag istället.

Hur känns det inför VUL imorgon :)
    ja men då förstår jag! vad skönt att så många hade blivit befruktade! vad spännande med en blastocyst då och hoppas även du får nåt till frysen!

Det känns bra men lite nervöst inför VUL, allting är ju liksom planerat nu inför min resa på sön så jag hoppas ju inte det blir nåt knäppt nu att äggen vuxit för mkt eller så att det plötsligt ska bli ÄP på lördag?? då får jag ju lite panik...Tungan ute får återkomma om en stund när jag vart där! 
  • Lusselelle123
    Clemmentina skrev 2021-09-02 07:53:22 följande:
    Du måste ringa reproduktionsmedicin och meddela dem att ni vill bli uppsatta på kortvarsellistan. Ni behåller er plats i vanliga kön men kan bli erbjuden plats om någon bokar av med kort varsel. :) Låter bra med din ålder och bra amh. Då är chansen god att ni får många embryon och kanske ett eller flera till frysen!

Vi ska precis göra vårt allra sista försök på Sahlgrenska. Har blivit gravid på 3 av 5 försök men tyvärr fått missfall 3 gånger. :(

Testade att ringa dom strax efter dom öppnat imorse men de kunde inte ta emot fler samtal idag... så man lär behöva jaga dom ett tag men det gav lite ljus iallafall att den möjligheten finns :) 

Nej vad tråkigt att höra..:( Håller verkligen tummarna att det ska gå vägen för er denna gång!! Har du fått göra en missfallsutredning eller vet du varför du fått upprepade missfall?

• Lusselelle123
    Dibella skrev 2021-09-02 08:40:05 följande:

Välkommen hit!

Vi valde att göra lite samma sak. I väntan på kötiden till Sahlgrenska så gick vi privat, främst pga jag har låga äggreserver. Vi gjorde två privatförsök som inte blev något. Vi blev uppsatta i kö till RMC i slutet av januari och ska köra igång med vår 3e IVF nu i slutet av september så ca 9 månader blev kön för oss, vi fick dock som Clemmentina beskrev, en kortvarsel tid. Som hon beskrev så ringde jag till SU och sa att jag ville bli uppsatt :) då verkar det kunna gå nån månad tidigare eventuellt. Hoppas allt går vägen för er redan nu på ert privata försök!{#emotions_dlg.flower}

Tack, det är så skönt att prata med andra som går igenom liknande resor {#emotions_dlg.flower}

Var tråkigt att det inte gick vägen för er på de första försöken :/ Vilken privat klinik gick ni till och var ni nöjda där? Det känns som om jag måste göra allt jag kan under tiden vi väntar på att komma fram i kön för att jag inte ska gå under psykist. Under det senaste året har jag ändå haft hopp i och med inbokade läkarbesök, hormonbehandling, ändrade doser mm.. och sedan att få höra att det är lönlöst och att nästa milstolpe ligger 1 år fram fick mig att bara vilja gå under jorden. 

Jag hoppas verkligen detsamma för er och håller alla mina tummar att ni får plussa denna gång!! 

• Amelia84

Välkommen hit! :) Skönt att ni bestämt er, men såklart trist att inte få hjälp via regionen. Jag är också relativt ny i gruppen och gör mitt första försök nu. Allt är så nytt och det är så många tankar som spinner. Så denna grupp har varit så underbar att vara en del av. Man får ställa alla frågor, få pepp och hjälp att dämpa oron. Ska bli spännande att få följa er resa! Du får uppdatera oss nu när du närmar dig BIM :)
  • CarroAnd
    Inalina skrev 2021-09-02 08:24:34 följande:

hej vännen, varma kramar härifrån också, så otroligt tufft att åka på dåliga besked  man har ju en oro i den här processen och ALLT ska ju verkligen klaffa. Om du/ni mår väldigt dåligt kanske ni kan höra med kliniken om de har någon psykolog eller liknande ni kan tala med? kanske kan kännas bättre då.

Jag tycker i alla fall det är bra att ni har en tydlig plan för nästa steg så ni får ställa in er att det blir återföring om ungefär 2 månader då, 

Vad härligt att du har en liten tjej också, förstår att hon är en stor ljuspunkt i allt detta (och även ett bevis på att det ändå är värt allt man måste gå igenom.)

Stor kram 

Jag känner inte riktigt för att prata med någon. Jag har personer i min omgivning som jag pratat med, sen är det skönt att ventilera här med. Vi har ett inbokat läkarbesök 15/9, då vi får reda på och kan diskutera framtida plan.

Ja, vi får ställa in oss på att det blir återföring om två månader. Det jag irriterar mig på är att min sambo har sagt i ett års tid att han ska sluta snusa. Varje gång jag tar upp det, så blir han irriterad och ingenting händer. Han lägger sig platt och vill inte ta situationen på allvar. Sean så har jag påtalat att han kanske borde ta det lite lungt med alkoholen. Det är inte mycket alkohol, men lite vi. Eller någon öl på helgerna. Dock har han tendensen att ta det där extra glaset vin, medan jag känner att det räcker med två. Vi är väl som de flesta ?Svenssons? helt enkelt. Det gör mig också irriterad och får mig att fundera på om han verkligen kan tänka sig att ge 100% i förhållande till IVFen.

Ska man begära att sambon ska avstå alkohol och nikotin nu de närmsta två månaderna eller är det för mycket begärt? Själv anser jag att jag, i de fall jag blir gravid, kommer att avstå vin och rubbet minst 1,5 år med graviditet och amning. Vad kan jag kräva av honom utan att vara för hård?

Om jag får känslan av att han inte ger 100% är det då värt det med alla risker jag utsätter mig för med tanke på alla hormonbehandlingar? Vad tänker ni?
  • Steeph
    Dibella skrev 2021-09-02 08:55:10 följande:

Tråkigt att det inte blivit något efter ert MA, men förhoppningsvis kommer IVF visa sig vara ett bra beslut som resulterar i ett barn för er  vill regionen inte ta det eftersom ni haft en graviditet så nyligen?

Ja jag hoppas att IVF är ett bra beslut. Det var vårat andra ma på 1,5 år. Vi kan bli gravida men det tar tid mellan graviditeterna. Så det här är ett sätt att skynda på hela processen och förhoppningsvis få en lyckad graviditet.

Exakt, vi hade får tid till utredning när vi blev gravida för andra gången.
  • Steeph
    Inalina skrev 2021-09-02 09:11:48 följande:

hejsan! skönt att ni har en plan! jo man gör i princip allt för att få barn, det blir litegrann kosta vad det kosta vill.. väldigt tråkigt att höra om ert MA, blev du gravid naturligt den gången eller med hjälp av hormoner? Hoppas det ska å bra för er med IVF, stor kram!

Ja verkligen, man gör ju det. Jag har blivit gravid naturligt en gång som slutade i ma februari 2020, sen sista graviditeten på 3e dosen letrozol men som också slutade i ma. Så vi kan bli gravida med och utan lite hjälp. Tanken är väl att vi ska skynda på processen med ivf och försöka få ut många ägg som i sin tur kanske blir ett par blastocyster.
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021