• Tjej94

Vi som startar ivf behandling 2021

Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

• Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • Always choklad
    Jill92 skrev 2021-11-10 21:26:23 följande:

Hej gruppen! Man blir ju lite nojig såhär i ruvartider..;)

Vad har ni fått för råd/hur tänker ni kring sex efter ET eller FET? På svenska klinikers hemsidoe står olika, vissa att man ska vänta två veckor pga infektionsrisk. Min klinik sa ok två dagar efter ET. På utlänska sidor skriver de dock attdwt är viktigt med ?pelvic rest? alltså också orgasm, för att inte äventyra inplantationen. Man blir ju osäker haha? Kan man lita på att svenska kliniker verkligen har bäst koll... kram på er!

Hej vid en av mina färska återföringar så fick jag egentligen det enda tydliga svaret jag fått av en äldre läkare. Han sa inte före 3 veckor passerat pga infektionsrisk och då gärna med kondom. Tar tid innan allt läker till och så. Efter det har vi följt det rådet samt kört kondom till 1a ultraljudet. Vet inte om det spelar nån roll men det har känts bra i alla fall. Fast i ärlighetens namn har det med sex nedprioriterats lite är så mycket fokus på processen och jag kan inte riktigt slappna av inför och efter återföringar..
  • Always choklad
    Edaa83 skrev 2021-11-10 18:36:38 följande:

Hej, hoppar in här då vi är inne på våren 2a IVF behandling. Jag är 38år och maken är 42år. De har inte hittat orsaken till varför vi inte kan få barn.

Började med sprutor i slutet oktober. Hade ÄP i måndags och idag var det återinföring...

Denna omgång höjde man dosen på sprutorna vilket märks på mitt humör och alla svängningar... helt galet denna gång.

I måndags plockade de i alla fall 8 ägg. Idag var 4st befruktade varav ett färskt embryo sattes in. De andra tre ska få fortsätta växa några dagar för att se om de går att frysa in.

Så nu är det bara att vänta...

Heja hoppas på många till frys!
  • Frida123123
    Edaa83 skrev 2021-11-10 21:48:33 följande:

Tack, känns skönt att ha fler personer att bolla med som gör samma resa...

Första omgången kunde de plocka 9 st. ET efter 5 dagar har jag för mig. Och vid det tillfället fanns bara 3 embryon kvar. Men efter ET så gav de sista 2 upp. Ingenting hamnade i frysen och ingenting tog sig i magen tyvärr... Det är 2 år sedan vi gjorde första omgången.

Okej, nya tag nu då. Ruvning är så speciellt. Försök och njuta av det. Mitt första ivf var ungefär samma resultat med få ägg, hade 5 ägg varav 3 blev befruktade. Då satte man in två embryon men inget tog sig. Som du säkert läst om så är det vanligt med sämre resultat första gången, detta då man inte vet vilket preparat, dos etc som kroppen svarar bäst på. Hoppas hoppas för er nu. Har ni barn sedan tidigare?
  • Inalina
    Dibella skrev 2021-11-10 14:03:44 följande:

Segdraget när du måste gå och vänta såhär, kroppen vill inte riktigt. Men hoppas verkligen den fattar galoppen snart och kommer igång. Har förstått att man nog kan må lite så som du beskriver under nedregleringen. Men håller verkligen tummarna för att du kan få lite klarare besked och att kroppen börjar samarbeta snart!

Ja det är lite skönt att det inte blev FET direkt efter IVF när cykeln blev strulig på detta sätt, känns som man inte vill riskera att sätta in på fel dag om RMC endast går på ÄL-tester. Funderar på om jag har starkare LH hormoner under eftermiddagen än på morgonen, för får alltid positivt på kvällen först, innan det ev. är positivt på morgonen dagen därpå. Men får tänka att RMC vet vad de gör helt enkelt och inte "chansar" på när ÄL sker.

Ja vi får se hur det går.. på mitt ultraljud innan jag skulle ta nedregleringssprutan så såg de ju en del äggblåsor också, vet inte om de blivit kvar eller nåt så jag skulle ju ändå tro att de måste ut/bort innan man ska köra igång med sprutorna. (och hur försvinner de utan blödning??) men på det området är jag lite 'rookie' känner jag.. min klinik tyckte i alla fall att jag skulle gå på VUL i morgon och skicka rapport till dem så får vi ta nästa steg då. vet inte alls vad jag ska tro faktiskt. svårt att läsa om långa protokollet och om man kan köra igång med sprutor innan blödning...

min koordinator på kliniken var rätt rolig - hon skrev att jag inte fick oroa mig för hur min kropp betedde sig för det kunde också 'påverka'. jaja, såna ord hjälper ju verkligenFlört

nej precis, det sista man vill är ju att köra igång eller chansar utan att det är 'perfekta' förhållanden vare sig det är en FET eller stimulering.
  • Inalina
    Kronärtskocka skrev 2021-11-10 18:57:13 följande:

Inalina: Så segt när blödningen inte kommer.

Min blödning lurades en dag förra veckan, kom bara lite och slutade sedan helt. Det har jag aldrig varit med om. Men den kom sedan igång igen. Puh. Så nu sprutar jag för fullt, två olika preparat och har nu tre gröna blåmärken på magen. Det har jag inte haft innan. Så tur det inte är bikinisäsong nu. Nojar över att jag ska på ultraljud först sprutdag 10, men antar att eftersom jag redan får så höga doser tjänar tidigare ultraljud inget till, de har liksom inget de kan förändra på doserna. Tycker det är lite jobbigt att en inte kan planera sitt liv. Försöker hålla dagarna lite öppna på jobbet eftersom jag inte vet när ägguttaget blir. Det hade varit skönt att veta det. Men men, får glädja mig åt att min läkare ändå gav min kropp en chans till innan jag överger tron på mina ägg. Hoppas kroppen fattar vinken och ser till att lossa fina ägg som kan bli små embryon,

Steeph och Frida123: Gott att få räkna ned till FET. Då vet ni att det snart finns en chans igen.

Edaa83: Lycka till och hoppas du får må bra under ruvningen.

hej, ja jag hade blivit överlycklig av bara liiiite blod nu också känner jag! Förvånad jag vill också spruta för fullt!!!Flört ja mitt första ultraljud har ofta varit helt i onödan då mina äggstockar inte brukar komma igång förrän på dag 10 eller liknande heller, men de vill att jag ska gå dag 7 och dag 10, men förra gången fick jag även göra ett tredje på dag 12 så det hände lite de senaste 2 dagarna i alla fall. jag vill så gärna börja nu så man känner att man gör något i bebisverkstanBaby
    de där blåmärkena är inte att leka med...tar en jäkla tid innan de försvinner..
    jag tänker att du borde veta ungefär vilken dag ÄP blir ändå, då du gjort detta tidigare? jag brukar ligga på dag 14-15.
  • Kronärtskocka
    Inalina skrev 2021-11-11 09:58:13 följande:

hej, ja jag hade blivit överlycklig av bara liiiite blod nu också känner jag!  jag vill också spruta för fullt!!! ja mitt första ultraljud har ofta varit helt i onödan då mina äggstockar inte brukar komma igång förrän på dag 10 eller liknande heller, men de vill att jag ska gå dag 7 och dag 10, men förra gången fick jag även göra ett tredje på dag 12 så det hände lite de senaste 2 dagarna i alla fall. jag vill så gärna börja nu så man känner att man gör något i bebisverkstan

de där blåmärkena är inte att leka med...tar en jäkla tid innan de försvinner..

jag tänker att du borde veta ungefär vilken dag ÄP blir ändå, då du gjort detta tidigare? jag brukar ligga på dag 14-15.

Hoppas du får din blödning snart! Tänk att en längtar efter blod när en väntar. Sedan vill en inte se det alls!

Smart tänkt att utgå från tidigare. Vid korta protokollet var ÄP tidigt, vid det senaste försöket med långa var det dag 16. Så jag får se denna gång?
  • Always choklad
    Frida123123 skrev 2021-11-11 15:33:22 följande:

Till Always choklad: är du kanske en ruvare nu? Hur gick det? Hoppas att det gick bra iaf!

Hej, ja nu är jag väl det. Den höll på kläclas det ser jag lite positivt I alla fall. Den första gången då det stannade längst höll den också på att kläckas så en ivrig en. De sa det är ett bra tecken i alla fall. Nu 13 dagar innan jag får testa.
  • Mina pojkar 2

I morgon ska jag på andra ultraljud dag 9. Jag känner inget speciellt i äggstockarna ytterst litet :( Hur stora äggblåsor hade ni på första ultraljudet? Jag hade många blåsor men små, bara på 10 mm, så hoppas dom växt sig större tills i morgon.

• Frida123123
    Always choklad skrev 2021-11-11 18:57:38 följande:

Hej, ja nu är jag väl det. Den höll på kläclas det ser jag lite positivt I alla fall. Den första gången då det stannade längst höll den också på att kläckas så en ivrig en. De sa det är ett bra tecken i alla fall. Nu 13 dagar innan jag får testa.

Roligt att höra att allt gick bra! Spännande tider!
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021