Sockerikaffet skrev 2021-08-17 22:53:52 följande:
Vad spännande det är att läsa om era graviditeter och även tidigare erfarenheter.
Jag har bf 11/9 och har precis slutat jobba för att hinna vila ordentligt. Men en sak som stressar mig lite är att mannen fortfarande jobbar och kommer jobba fram till förlossningen. Han jobbar ca en timme bort och vi har också ca en timme att köra till förlossningen. Ni som har barn sen tidigare, hur lång tid innan kände ni att förlossningen var på gång att starta? Jag börjar bli nervös över att ev behöva ta taxi till sjukhuset för att mannen inte hinner hem från jobbet, även fast jag vet att det inte är troligt att det ska gå så fort att han inte hinner hem.
Jag tror, efter allt jag läst på nätet, att det är extremt ovanligt med en störtförlossning för en förstagångsföderska. Självklart kan det ske men det går inte heller att utgå från alla katastrofscenarion. En bekant till mig fick första barnet på 6 timmar från första värk, det ansågs snabbt, andra barnet på 1 timma men då var hon lite beredd på det.
För mig började det med värkar 5 på morgonen som kändes väldigt mycket i ryggen och tryck ner i rumpan så trodde jag behövde gå bara. Tog 3 såna innan jag insåg att det kanske var på g. Bf+8. 9 timmar senare trodde jag att jag skulle dö av värkarna för de gjorde så ont! Då fick vi åka in. 15 timmar senare kom han. Totalt 24 timmar från första värk. Så det tog sin tid av tydliga, smärtsamma värkar. Tror inte du behöver oroa dig men kan du prata med någon bekant som bor väldigt nära att vara redo om det behövs? Kanske inte går att få tag i taxi heller med kort varsel. Du kan alltid ringa ambulans i värsta fall. Oavsett kommer det lösa sig och mest troligt går det inte så snabbt :)