• Anonym3323

BF September 2021

Den här tråden är för oss som väntar barn i september 2021. Berätta gärna om er själva och när ni plussade :)

Själv väntar vi vårt andra barn nu och har en son som är 9 månader. Vi har planerat för att få täta syskon om allt gått bra med första, vilket det verkligen har gjort hittills. Vi är otroligt lyckliga och glada nu över att blivit gravida igen. Fick positivt grav test på juldagen som var BIM och ser ut att bli BF runt den 5/9. <3

• Svar på tråden BF September 2021
  • Kvinna1989
    Plutten90 skrev 2021-08-14 08:51:21 följande:

Hej

Jag mår helt okej.

Jag är i vecka 37 (36+5)

De börjar bli lite tungt och man blir lätt trött i fötterna????

Men nu är de inte långt kvar.

Har du haft några sammandragningar/värkar?

De är inte långt kvar dock :)
  • Plutten90
    Kvinna1989 skrev 2021-08-14 10:10:26 följande:

Ja haft sammandragningar ett bra tag och på senaste veckorna mycket tryck neråt med tanke på att han lagt sig till rätta nu, men inte helt fixerad än.

Räknar med att de inte är så långt kvar, mina andra barn har kommit i vecka 38 och 39

Haft sammandragningar ett tag nu. Och mycket tryck neråt med tanke på att han lagt sig till rätta, men inte helt fixerad än.

Men räknar med att de inte är så långt kvar nu då mina andra barn kommit i vecka 38 och 39
  • Kvinna1989

Jag får sammandragningar bara jag står upp "för länge" eller går i stor mataffär, magen blir helt hård. Har haft så ett tag, barnmorskan kände de igår men dessa har inte påverkat någonting där nere, vilket dom vill kontrollera regelbundet.

Längtar så mycket till förlossning nu faktiskt.

Hur började dina andra förlossningar?

• SkumGrönBanan
    Nube skrev 2021-08-13 18:46:41 följande:

Hej! Här är en med bf i september. Har dock inte hunnit/orkat skriva mycket här då jag väntar mitt tredje och har fullt upp hemma :D är dock inne här ibland och läser men som du säger, inte mycket aktivitet här..

Jag mår helt ok men har ont i ryggen och det börjar bli tungt. Har börjat fundera över förlossningen som närmar sig snart.. jag kommer troligen gå över tiden som jag gjorde med mina första två. Hur mår du?

Hej hej!

Jag är i samma sits som dig. Har två barn sen tidigare och med dem gick jag över lite drygt en vecka så utgår egentligen att det blir så denna gång med.

Jag har BF sista september men från början sa man 1 oktober så jag har mest varit aktiv i oktobergruppen, som sagt utgår ju dessutom från att gå över minst en vecka och då blir det i oktober.

Är dock i vecka 34 men kroppen signalerar att det är på gång. Mycket sammandragningar och ett väldigt tryck neråt MEN det betyder ju inte att det är på gång nu så jag får vackert bita ihop sju veckor till minst. Snark!
  • Plutten90
    Kvinna1989 skrev 2021-08-14 10:28:35 följande:

Jag får sammandragningar bara jag står upp "för länge" eller går i stor mataffär, magen blir helt hård. Har haft så ett tag, barnmorskan kände de igår men dessa har inte påverkat någonting där nere, vilket dom vill kontrollera regelbundet.

Längtar så mycket till förlossning nu faktiskt.

Hur började dina andra förlossningar?

De har börjat med värkar, vattnet har gått när vi kommit in till sjukhuset.
  • Kvinna1989
    Plutten90 skrev 2021-08-14 11:33:46 följande:

De har börjat med värkar, vattnet har gått när vi kommit in till sjukhuset.

Okej :)

Ska bli spännande att se hur de börjar för mig, om de kommer igång av sig själv då före vecka 39+0, då jag har igångsättning annars. Jag har läst dock att de är alltid bäst och lättast om de kommer igång av sig själv.
  • Nube
    Kvinna1989 skrev 2021-08-13 23:08:01 följande:

Ja de är mitt första, så allt är super nytt och spännande :)

Jag går in i vecka 39+0 den 8 september, har bf den 15:e, men idag på sjukhuset sa dom att dom börjar gärna med igångsättningen redan i vecka 39+0. Bebisen är dock inte för stor, som tur är men dom sa idag att dom vill inte att gravida med diabetes går över tiden ändå, de passar mig utmärkt, lämgtar så! :D

Jag är faktiskt inte (konstigt nog) nervös inför forlossningen ,än iaf.. men de kanske kommer(?). Känns ändå fortfarande så overkligt.

Har dina graviditeter annars vart lika varandra, någon lättare/svårare eller så? :)

Kul med första barnet :) Ja, det är svårt att veta exakt hur förlossningen kommer att bli för man har ingen aning med första. Troligen kommer det att ta tid så räkna med det :D Men skönt att du ha en plan om när du ska sättas igång. Jag har bf den 10 september men räknar då att bebisen kanske kommer runt 17-20 september. Hoppas att förlossningen startar spontant även denna gång.

Första graviditet var absolut lättast. Hade en lite mage och allt var lätt, tränade länge på gymmet och jobbade länge. Med andra blev magen större och allt var jobbigare men bebisen var också mycket större då. Nu är det lite tungt igen men det kan ju också bero på att jag har två små barn hemma som kräver mycket och det finns inte mycket tid för vila. Annars har jag haft normala graviditeter som tur är. Men min mage blir också hård om jag stå upp för länge eller går för långt så livet är lite begränsad just nu.

Har ni allt redo för bebisen? :)
  • Nube
    SkumGrönBanan skrev 2021-08-14 10:40:51 följande:

Hej hej!

Jag är i samma sits som dig. Har två barn sen tidigare och med dem gick jag över lite drygt en vecka så utgår egentligen att det blir så denna gång med.

Jag har BF sista september men från början sa man 1 oktober så jag har mest varit aktiv i oktobergruppen, som sagt utgår ju dessutom från att gå över minst en vecka och då blir det i oktober.

Är dock i vecka 34 men kroppen signalerar att det är på gång. Mycket sammandragningar och ett väldigt tryck neråt MEN det betyder ju inte att det är på gång nu så jag får vackert bita ihop sju veckor till minst. Snark!

Hej! Kul med en till som väntar sitt tredje! Hur gamla är dina andra barn? Hur går tankarna inför liver som tre barns mamma? Mina två är 3 och 1.5 så vi får alla tre ganska tätt vilket är både kul och jobbigt :D

Okej så du har också gått över tiden.. min kropp signalerar också att nåt är på gång och bebisen är redan redo och fixerad men min barnmorska sa att jag inte ska ha några förväntningar om att bebisen ska komma tidigare än planerat.. så det är bara att vänta! Jag har dock bf den 10 september så det börjar närma sig vilket är ganska skönt. Längtar efter att må lite bättre och orka mer även om jag är medveten om att detta blir min sista graviditet så ska också försöka njuta av den här sista tiden med sparkarna i magen :)
  • Kvinna1989
    Nube skrev 2021-08-14 21:12:39 följande:

Kul med första barnet :) Ja, det är svårt att veta exakt hur förlossningen kommer att bli för man har ingen aning med första. Troligen kommer det att ta tid så räkna med det :D Men skönt att du ha en plan om när du ska sättas igång. Jag har bf den 10 september men räknar då att bebisen kanske kommer runt 17-20 september. Hoppas att förlossningen startar spontant även denna gång.

Första graviditet var absolut lättast. Hade en lite mage och allt var lätt, tränade länge på gymmet och jobbade länge. Med andra blev magen större och allt var jobbigare men bebisen var också mycket större då. Nu är det lite tungt igen men det kan ju också bero på att jag har två små barn hemma som kräver mycket och det finns inte mycket tid för vila. Annars har jag haft normala graviditeter som tur är. Men min mage blir också hård om jag stå upp för länge eller går för långt så livet är lite begränsad just nu.

Har ni allt redo för bebisen? :)

Ja jag har hört att första gången går man ofta över tiden, så känns skönt att veta att jag blir igångsatt i vecka 39 senast. Jag har ganska liten mage om man jämnför med andra i samma vecka, fast man ska ju egentligen inte jämnföra men kan inte låta bli :D

Igår på sjukhuset sa dom att bebisen väger 2600g och i vecka 39 troligen kommer väga 3500g, så de är väll inom de normala.

Ja jag tror vi har allt redo, iallafall de viktigaste skulle jag tro. Jag ville köpa alla saker väldigt tidigt, kanske lite onödigt tisigt inser jag nu, men kunde inte hålla mig :) Det vi köpte sist var kläder faktiskt.
  • SkumGrönBanan
    Nube skrev 2021-08-14 21:18:13 följande:

Hej! Kul med en till som väntar sitt tredje! Hur gamla är dina andra barn? Hur går tankarna inför liver som tre barns mamma? Mina två är 3 och 1.5 så vi får alla tre ganska tätt vilket är både kul och jobbigt :D

Okej så du har också gått över tiden.. min kropp signalerar också att nåt är på gång och bebisen är redan redo och fixerad men min barnmorska sa att jag inte ska ha några förväntningar om att bebisen ska komma tidigare än planerat.. så det är bara att vänta! Jag har dock bf den 10 september så det börjar närma sig vilket är ganska skönt. Längtar efter att må lite bättre och orka mer även om jag är medveten om att detta blir min sista graviditet så ska också försöka njuta av den här sista tiden med sparkarna i magen :)

Där skiljer vi oss åt. Jag har två äldre grabbar på 7 och 9 så det här blir en liten sladdis och en liten flicka denna gång som det verkar. Återstår att se om vi minns hur det var att ha små barn :)

Tack för påminnelsen om att ändå försöka njuta, det här blir sista graviditeten för mig med och just nu är fokuset på allt jobbigt, inte minst eftersom jag tycker att det skiljer från tidigare två graviditeter... längtar också efter att 'få tillbaka' min kropp igen och förhoppningsvis bli kvitt åderbråck, halsbränna, ömma fogar, andningen mm mm.

Åh 10 september är ju snart, härligt. Då gör ju en ev för tidig förlossning inte något men det finns väl en poäng med att inte hoppas för mycket på det. Ser det som en stor risk att bli besviken. Har man gått över tiden med två är väl ändå sannolikheten störst att det blir så även med nummer tre.
Svar på tråden BF September 2021