• Anonym (Liv)

Frånvaro på jobbet skapar problem

Jag har nyligen börjat jobba på en kommunal verksamhet efter föräldraledighet och vabbar och blir sjuk ofta (barnet smittar mig). Problemet är att jag får massa dead lines från mina chefer och andra och känner mig stressad över det. Saker blir inte gjorda i tid, men det är ingen som lider av det. Exempelvis gäller det diverse utredningar som tar två månader istället för en. Varför kan inte folk bara slappna av och gilla läget. Istället skriver de massa mejl till mig och undrar när det blir gjort...

• Svar på tråden Frånvaro på jobbet skapar problem
  • Anonym (chefen)
    Anonym (Liv) skrev 2021-01-21 13:48:02 följande:
    Allt detta förstår jag om det gällde ett vinstdrivande företag. Jag jobbar på ett kommunalt verksamhet som klarar av sina mål även om inte jag är där för tillfälle. 
    Jag skrev inte vinstdrivande företag, jag skrev professionell arbetsplats. Det jag skrev gäller oavsett privat företag eller kommunal verksamhet. Du skulle bara vet hur många anställda som försvinner pga de orsaker jag skrev tidigare även i en kommunal verksamhet!
  • Anonym (Liv)
    Anonym (xxx) skrev 2021-01-21 13:50:51 följande:
    Så du behövs inte? Ja, då kommer du sannolikt at bli uppsagd pga arbetsbrist.
    Dessa utredningar ska göras, så jag och mina insatser behövs. Det jag menar är att det finns ingen tidspress i det egentligen förutom det som mina chefer skapar. Verksamheten rullar på ändå.
  • Anonym (Liv)
    Anonym (chefen) skrev 2021-01-21 13:53:15 följande:
    Jag skrev inte vinstdrivande företag, jag skrev professionell arbetsplats. Det jag skrev gäller oavsett privat företag eller kommunal verksamhet. Du skulle bara vet hur många anställda som försvinner pga de orsaker jag skrev tidigare även i en kommunal verksamhet!
    Egentligen hade det varit bättre om de sagt upp mig, men vill inte göra det själv och blir utan A-kassa i 45dagar. 
  • Anonym (Be)
    Anonym (Liv) skrev 2021-01-21 13:58:45 följande:

Egentligen hade det varit bättre om de sagt upp mig, men vill inte göra det själv och blir utan A-kassa i 45dagar. 

Ts du ska inte säga upp dig. Och de kan inte säga upp dig. Om det inte uppstår arbetsbrist.

Det finns inga lagliga grunder för att kunna säga upp dig
  • Anonym (Liv)
    Anonym (Be) skrev 2021-01-21 14:04:54 följande:
    Ts du ska inte säga upp dig. Och de kan inte säga upp dig. Om det inte uppstår arbetsbrist.

Tack för ditt stöd! Jag vet det, men det är jobbigt när man blir behandlat så på arbetsplatsen. Lagligt kan de inte göra något då försöker de att psyka mig på andra sätt...
  • Anonym (Liv)
    Anonym (Be) skrev 2021-01-21 14:04:54 följande:

Tack för ditt stöd! Jag vet det, men det är jobbigt när man blir behandlat så på arbetsplatsen. Lagligt kan de inte göra något då försöker de att psyka mig på andra sätt...
  • Anonym (?)

Kanske bättre att be chefen att få tillfälliga uppgifter tills situationen stabiliseras, så kan någon annan göra utredningarna i tid och du får lite andrum och slipper känna dig stressad.

• Limeblad
    Anonym (Liv) skrev 2021-01-21 13:48:02 följande:

Allt detta förstår jag om det gällde ett vinstdrivande företag. Jag jobbar på ett kommunalt verksamhet som klarar av sina mål även om inte jag är där för tillfälle. 

En kommun är inte vinstdrivande men ska såklart driva sin verksamhet till låg kostnad för att gynna skattebetalarna. Låter på din beskrivning som att de sysslar med välgörenhet när de ger dig jobb och så är det ju inte.

Om du får mer uppgifter än du klarar av måste du ju säga det till de personer som kommer med uppgifterna. Om du inte kan eller ska göra prioriteringen måste du be de ansvariga att prata med varandra och sinsemellan enas om en prioriteringsordning.
  • Anonym (Liv)
    Anonym (?) skrev 2021-01-21 14:12:03 följande:

Kanske bättre att be chefen att få tillfälliga uppgifter tills situationen stabiliseras, så kan någon annan göra utredningarna i tid och du får lite andrum och slipper känna dig stressad.

Jag skulle vilja ha det så. Men de säger dem att det är bara jag som är insatt i verksamheten och känner kunderna så det inte går att anställa vikarie för det här. Det finns två till som skulle kunna göra det men det ena har inte utbildning för sådana arbetsuppgifter och det andra jobbar bara halvtid och hinner knappt med sina egna.
  • Anonym (Liv)
    Limeblad skrev 2021-01-21 14:15:41 följande:
    En kommun är inte vinstdrivande men ska såklart driva sin verksamhet till låg kostnad för att gynna skattebetalarna. Låter på din beskrivning som att de sysslar med välgörenhet när de ger dig jobb och så är det ju inte.

Om du får mer uppgifter än du klarar av måste du ju säga det till de personer som kommer med uppgifterna. Om du inte kan eller ska göra prioriteringen måste du be de ansvariga att prata med varandra och sinsemellan enas om en prioriteringsordning.
    Men jag får jo bara betald för den tid som jag där. I december var min lön enbart 3000. Resten fick jag från Försäkringskassan. 
Svar på tråden Frånvaro på jobbet skapar problem