• Anonym (Jag)

Oense om pengar

Jag har varit sjuk i flera år och har varit den som haft ansvar för hem och barn. Min man tjänar väldigt bra, så det har inte gått någon nöd på oss, men jag själv har bara haft barnbidrag plus 3000 (ingen sgi) som han för över varje månad som egna pengar de här åren.

Nu har jag plötsligt fått en större summa pengar som han utan att blinka gjorde upp planer för. Det tyckte han var gemensamma pengar eftersom jag inte haft inkomst på länge. Jag vill inte det! Även om jag inte haft inkomst så har jag ju skött allt annat och har inte haft tillgång till hans stora inkomst annat än i form av veckohandlingen. Han har kunnat köpa vad han vill medan jag flera gånger varit tvungen att tom ta barnens ytterkläder på avbetalning (han anser att bb ska täcka allt).

Han tycker jag är självisk som vill behålla pengarna själv och jag vet varken ut eller in, bara att allt i mig skriker att jag inte vill.

• Svar på tråden Oense om pengar
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2021-01-26 21:58:49 följande:

"Om du förväntar dig att allt mitt ska vara ditt, då får du också finna dig i att allt ditt är mitt."

Det borde gälla allt isf, inte att han ska kunna glida runt utan att behöva tänka på annat än sitt jobb medan jag sköter resten.
  • Anonym (Jag)

Den enda skillnaden just nu är att de inte går på några aktiviteter så länge pandemin pågår, så nu är alla hemma nån timme tidigare.

• Anonym (Livia)
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2021-01-26 21:58:49 följande:
    TS ondgör sig över att hennes man inte spenderar sina pengar som hon önskar...

Som jag läste trådstarten så har TS inte heller alls bidragit till familjens ekonomi på lång tid, men ändå levt ett bekvämt liv då hennes man tagit full ekonomiskt ansvar för familjens försörjning...

Nu när TS äntligen får in lite pengar, då är det minsann hennes egna pengar att spendera på sig själv?

Detta håller inte ens lite.

Hade jag varit TS andra hälft hade hon fått ultimatum, in med detta till familjen eller packa väskan o försvinn.

"Om du förväntar dig att allt mitt ska vara ditt, då får du också finna dig i att allt ditt är mitt."
    Men allt hans är ju definitivt inte hennes så varför ska allt hennes vara hans? Om han vill ha hennes pengar bör ju även TS få fri tillgång till hans lön, inte bara 3000 + mat och husrum. 
  • Anonym (Vänster är ett skällsord)
    Anonym (Jag) skrev 2021-01-26 22:14:27 följande:
    Det borde gälla allt isf, inte att han ska kunna glida runt utan att behöva tänka på annat än sitt jobb medan jag sköter resten.
    Du inser inte att era insatser i familjen kompletterar varandra?

Han står ensam för ansvaret för familjens ekonomi, allt ni har, allt ni äter, allt ni gör betalas av honom ensam.
    Men du är missnöjd för att han inte utöver detta också delar det praktiska ansvaret runt hushållssysslor? 

Är du missnöjd med detta upplägg så är det ju bara att separera?
    Sköt din egen försörjning i ditt eget hushåll o ta hand om barnen varannan vecka, se hur mycket bättre och bekvämare liv du får...
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2021-01-26 22:30:43 följande:

Du inser inte att era insatser i familjen kompletterar varandra?

Han står ensam för ansvaret för familjens ekonomi, allt ni har, allt ni äter, allt ni gör betalas av honom ensam.

Men du är missnöjd för att han inte utöver detta också delar det praktiska ansvaret runt hushållssysslor? 

Är du missnöjd med detta upplägg så är det ju bara att separera?

Sköt din egen försörjning i ditt eget hushåll o ta hand om barnen varannan vecka, se hur mycket bättre och bekvämare liv du får...

Han borde åtminstone betala barnens kläder och aktiviteter. Jag har aldrig stoppat honom från att köpa det han vill, men jag tycker att vi ska ha samma standard. Jag ska inte behöva snåla/ta saker på avbetalning bara för att.
  • Anonym (Vänster är ett skällsord)
    Anonym (Jag) skrev 2021-01-26 22:11:40 följande:

Okej, så ska jag försöka förklara närmare.

-wall of text-

Du skulle ha mina sympatier om du som många andra drog det där lasset och samtidigt arbetade heltid.

Nu har du tack vare att din man tar fullt ekonomiskt ansvar hela dagarna fria att utföra allt detta.

Som du själv var inne på, det är många som skulle byta rakt av med dig utan att fundera...
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2021-01-26 22:40:47 följande:

Du skulle ha mina sympatier om du som många andra drog det där lasset och samtidigt arbetade heltid.

Nu har du tack vare att din man tar fullt ekonomiskt ansvar hela dagarna fria att utföra allt detta.

Som du själv var inne på, det är många som skulle byta rakt av med dig utan att fundera...

Vanligtvis har man knappast en partner som kräver en viss standard och blir arg om hen ser en ta det lugnt en stund. Jag tror ärligt talat att jag hade mått mycket bättre ensam, men jag vill inte att barnen ska behöva vara ensamma med honom varannan vecka.

Du skulle gärna ta alla mina sjukdomar också antar jag.
  • Anonym (Jag)

Det ÄR inte möjligt att göra allt jag gör utöver ett heltidsjobb, för det jag gör tar hela dagen. Hade man varit nöjd med att storstäda nån gång i veckan, ja, men inte om det ska göras varje dag.

• Anonym (Bortgjord på egen hand)
    Anonym (Ts saknar verklighet) skrev 2021-01-26 08:01:24 följande:
    Om du lämnar honom idag. Kommer ni ha råd att äta som ni gör idag? Har du råd med rum till alla barnen? Splitternya skridskor, ny kläder osv?

Nej. Ni skulle leva jättefattigt.

Du måste förstå att en familj kostar mer än bara kläder. Ni lever på en inkomst. Självklart måste barnen ärva och du köpa begagnat ibland! Men du skuldsätter dig hellre..
    Hahahaha....nu saknar du verklighet. Tänk om barnen stannar hos fadern? Oj! Den missade du. Det är lätt att döma, svårare att tänka.
  • Tom79
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2021-01-26 22:40:47 följande:

Men alltså - TS har just berättat att hon lider av både ett mycket handikappande psykologiskt besvär samt förmodligen neruopsykiatriska funktionshinder. Då du uppenbarligen har noll förståelse för sånt (endera pga ren dumhet eller att du också har något funktionshinder) - varför uttalar du dig som du gör?

Människor med de svårigheterna KAN inte jobba heltid. Och inte rodda en stor familj heller. Inte på ett funktionellt sätt, utan det blir såhär.

Att något är fel på mannen tycker jag är fullkomligt uppenbart. Både TS och han behöver psykiatrisk hjälp.
Svar på tråden Oense om pengar