• Anonym (Jag)

Oense om pengar

Jag har varit sjuk i flera år och har varit den som haft ansvar för hem och barn. Min man tjänar väldigt bra, så det har inte gått någon nöd på oss, men jag själv har bara haft barnbidrag plus 3000 (ingen sgi) som han för över varje månad som egna pengar de här åren.

Nu har jag plötsligt fått en större summa pengar som han utan att blinka gjorde upp planer för. Det tyckte han var gemensamma pengar eftersom jag inte haft inkomst på länge. Jag vill inte det! Även om jag inte haft inkomst så har jag ju skött allt annat och har inte haft tillgång till hans stora inkomst annat än i form av veckohandlingen. Han har kunnat köpa vad han vill medan jag flera gånger varit tvungen att tom ta barnens ytterkläder på avbetalning (han anser att bb ska täcka allt).

Han tycker jag är självisk som vill behålla pengarna själv och jag vet varken ut eller in, bara att allt i mig skriker att jag inte vill.

• Svar på tråden Oense om pengar
  • Anonym (?)

Jag var i din makes situation för några år sedan och jag kan säga såhär att det är väldigt tärande att vara den enda som har ekonomiskt ansvar för allting. Tankar som vad händer om jag blir arbetslös eller ångtidssjuk snurrade ständigt i mitt huvud. Som den enda med inkomst har man inget annat val att betala allt för den andre så därför känns det givetvis fel att när den som inte haft en krona in på jättelänge plötsligt får pengar så är just de pengarna mer speciella än andra pengar och får bara användas till det de öronmärkts för.

• Anonym (Livia)
    Anonym (?) skrev 2021-01-26 19:09:12 följande:

Jag var i din makes situation för några år sedan och jag kan säga såhär att det är väldigt tärande att vara den enda som har ekonomiskt ansvar för allting. Tankar som vad händer om jag blir arbetslös eller ångtidssjuk snurrade ständigt i mitt huvud. Som den enda med inkomst har man inget annat val att betala allt för den andre så därför känns det givetvis fel att när den som inte haft en krona in på jättelänge plötsligt får pengar så är just de pengarna mer speciella än andra pengar och får bara användas till det de öronmärkts för.

Varför tänker du så? Speciellt med tanke på att TS man får 20t kr för "eget bruk" + 40t kr i sparande per månad och TS själv enbart får barnbidraget + 3000, som dessutom ska räcka till både hennes grejer och barnens? Det är ju inte som att de har delat på hans lön hittills även om det är han som står för hushållets rullande utgifter?
  • Anonym (Du)

Nu glömmer du bort att hon tar hand om hemmet och barnen 24/7 och det kommer inte ut pengar från den verksamheten men den är värd guld. Det blir civiliserade, underbara, hälsosamma, trygga, och lyckliga barn som resultat.. Ingen kan köpa det för pengar, och mamman bidrar därmed med något som är värt pengar eller mer än pengar..
  • Anonym (F)
    Anonym (Du) skrev 2021-01-26 19:17:09 följande:

Nu glömmer du bort att hon tar hand om hemmet och barnen 24/7 och det kommer inte ut pengar från den verksamheten men den är värd guld. Det blir civiliserade, underbara, hälsosamma, trygga, och lyckliga barn som resultat.. Ingen kan köpa det för pengar, och mamman bidrar därmed med något som är värt pengar eller mer än pengar..

Det var inte det skribenten skrev. Att hemarbete inte var värt något.
  • Anonym (L)

Läs alla TS' inlägg.
  • Anonym (?)
    Anonym (Livia) skrev 2021-01-26 19:16:25 följande:

Varför tänker du så? Speciellt med tanke på att TS man får 20t kr för "eget bruk" + 40t kr i sparande per månad och TS själv enbart får barnbidraget + 3000, som dessutom ska räcka till både hennes grejer och barnens? Det är ju inte som att de har delat på hans lön hittills även om det är han som står för hushållets rullande utgifter?

De siffrorna känns lite verklighetsfrånvända så det är nog bäst att ta det med en nypa salt.
  • Anonym (?)
    Anonym (Livia) skrev 2021-01-26 19:16:25 följande:

De siffrorna känns lite verklighetsfrånvända så det är nog bäst att ta det med en nypa salt.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (?) skrev 2021-01-26 19:32:13 följande:

Det är de inte, men jag vet att många har svårt att tro på det. Han är inte ens den med högst lön på det företaget.
  • Anonym (Livia)
    Anonym (?) skrev 2021-01-26 19:32:13 följande:
    Fast med den attityden kan man ju lika gärna anta att allt i tråden är fejk. Det är ingen poäng att börja hitta på egen info. Vi har bara den som TS kommer med och egentligen spelar det ju ingen roll om det är sant eller inte. Men börjar man hitta på egen info om hur det ligger till är det ju som ingen poäng i att fortsätta diskussionen för att allt man säger blir ju irrelevant då.
  • Anonym (Hmmm....)

Mannen jobbar hårt så att ts kan bli försörjde. Hon har det jättebra och borde självklart dela pengarna med sin man.

Svar på tråden Oense om pengar