• Anonym (Jag)

Oense om pengar

Jag har varit sjuk i flera år och har varit den som haft ansvar för hem och barn. Min man tjänar väldigt bra, så det har inte gått någon nöd på oss, men jag själv har bara haft barnbidrag plus 3000 (ingen sgi) som han för över varje månad som egna pengar de här åren.

Nu har jag plötsligt fått en större summa pengar som han utan att blinka gjorde upp planer för. Det tyckte han var gemensamma pengar eftersom jag inte haft inkomst på länge. Jag vill inte det! Även om jag inte haft inkomst så har jag ju skött allt annat och har inte haft tillgång till hans stora inkomst annat än i form av veckohandlingen. Han har kunnat köpa vad han vill medan jag flera gånger varit tvungen att tom ta barnens ytterkläder på avbetalning (han anser att bb ska täcka allt).

Han tycker jag är självisk som vill behålla pengarna själv och jag vet varken ut eller in, bara att allt i mig skriker att jag inte vill.

• Svar på tråden Oense om pengar
  • Anonym (L)
    Anonym (Jag) skrev 2021-01-26 10:02:33 följande:

Jag har bett om städhjälp i flera år, redan när jag pluggade för att jag kände att det blev för mycket. Jag hade konstant migrän och läkare varnade mig och sa att jag måste sänka kraven i vardagen. Han sa nej och till slut brakade jag mycket riktigt ihop. En dag kunde jag plötsligt inte ens gå, kroppen lade av totalt. Inte ens efter det kan han tänka sig ha främlingar i huset.

Du har inte funderat på att det är HAN som gör dig sjuk? Som att fortsätta äta nötter fast man vet att man blir jättesjuk... Dumpa nöten!
  • Anonym (Rosie)

TS sluta lägg energi på att diskutera med idioter som inte vill förstå din situation utan bara vill skuldbelägga dig! Det är inte värt det. Dom vill inte förstå och kommer inte göra det. Försök att inte bry dig om det dom skriver.

Självklart ska du hålla hårt i dina pengar. Din man har ju visat tydligt att ni inte delar på pengar i ert förhållande, så varför börja nu? Självklart ska inte du behöva vända ut och in på varenda krona för att köpa saker till dig och barnen när han har 20k + 40k sparande varje månad. Det är inte okej. Ni är ju gifta och bör ha samma levnadsstandard. Att han betalar hyra och mat är ingen ursäkt för att du ska gå på knäna ekonomiskt. Ni ska ju vara ett team.

Jag förstår också om du kanske inte har orken att ta fajten med din man just nu. Men finns det någon som kan stå på din sida i det här och föra din talan? Om något borde ju han åtminstone vara med och betala för sina barn. Barnbidraget är ju bara ett bidrag. Det är inte menat att täcka upp alla kostnader. 

Jag blir så ledsen när jag läser din tråd. Om nu din man absolut inte vill skilja sig måste han ju på något hörn vara villig att lyssna och försöka jobba med för att få ert förhållande att fungera. 

• Anonym (Rosie)
    sextiotalist skrev 2021-01-26 12:17:44 följande:
    Det fungerar utmärkt. Men det har inte då mycket med gemensam eller separat ekonomi. Vi har separat ekonomi och barn ihop. Men vi är också generösa gentemot varandra.
    Men då har ni ju kanske inte heller samma förutsättningar som TS och hennes man? Om det fungerar bra för er om ni båda är friska och kan jobba är helt off topic för den här tråden. 
  • Anonym (Rosie)
    Törstiga tuppen skrev 2021-01-26 08:20:06 följande:

Du har nästan 120.000 om året till kläder och aktiviteter. Det är inte lite pengar. Om du inte får det att räcka, finns det kanske en anledning till att din man inte vill dela sin lön. 

Och han har ca 720 000 till egna pengar + sparande per år. Tycker du att det ser jämställt och rättvist ut, eller?
  • Anonym (A)
    TS sluta lägg energi på att diskutera med idioter som inte vill förstå din situation utan bara vill skuldbelägga dig! Det är inte värt det. Dom vill inte förstå och kommer inte göra det. Försök att inte bry dig om det dom skriver.

Självklart ska du hålla hårt i dina pengar. 

Glömde skriv att jag tycker att ts har rätt att behålla sin slant. Mannen må tjäna bra med pengar men verkar vara lite av en röv.
    Det var därav jag undrade om ts kunde jobba lite för att känna sig mer livegen.
  • Anonym (Hej)

Jag är säkert annorlunda men hos oss är alla pengar våra pengar. Får min man ett arv är 70% våra pengar, 30 % hans pengar. Får jag ett arv är upplägget likadant.

När jag varit mammaledig så har 70%av min mans lön tillfallet familjekontot och 30% har han kunnat placera ut i aktier eller handlat för.

När vi nu får lön, 80% var in på familjekonto (ica, räkningar, huskonto, fall att konto samt resor) resten är våra pengar.

• sextiotalist
    Anonym (Rosie) skrev 2021-01-26 12:49:06 följande:
    Men då har ni ju kanske inte heller samma förutsättningar som TS och hennes man? Om det fungerar bra för er om ni båda är friska och kan jobba är helt off topic för den här tråden. 
    Vi hade perioder då vi levde helt på min a-kassa, men ja, vi var mer jämställda. Men jag upplevde att du hade det som en generell uppfattning.
    Om du läst mina svar, så anser jag att han brister i det som han skrev på när han gifte sig med TS, jag kopierade tom den paragrafen i äktenskapsbalken som tar upp detta, de behöver inte alls ha gemensam ekonomi, men under de förutsättningarna som är där, så borde han bidra än mer till ts.
    Jag tror ganska säkert att ts kommer klara sig bättre som separerad men är rätt säker på ts man inte fixar det lika bra. 
  • Anonym (Du)
    Anonym (Jag) skrev 2021-01-25 06:17:34 följande:

Jag har varit sjuk i flera år och har varit den som haft ansvar för hem och barn. Min man tjänar väldigt bra, så det har inte gått någon nöd på oss, men jag själv har bara haft barnbidrag plus 3000 (ingen sgi) som han för över varje månad som egna pengar de här åren.

Nu har jag plötsligt fått en större summa pengar som han utan att blinka gjorde upp planer för. Det tyckte han var gemensamma pengar eftersom jag inte haft inkomst på länge. Jag vill inte det! Även om jag inte haft inkomst så har jag ju skött allt annat och har inte haft tillgång till hans stora inkomst annat än i form av veckohandlingen. Han har kunnat köpa vad han vill medan jag flera gånger varit tvungen att tom ta barnens ytterkläder på avbetalning (han anser att bb ska täcka allt).

Han tycker jag är självisk som vill behålla pengarna själv och jag vet varken ut eller in, bara att allt i mig skriker att jag inte vill.

Hej TS, jag läste allt du skrev i denna tråd. Du har absolut inte fel i vad du känner och säger. Vet inte hur det ska kunna bli bättre för er, när din man är ego och inte värderar arbetet som krävs från ditt håll.. Du är en housewife, och han har krav på dig.. han borde vara lite mer generös eller rättvis med sparpengarna. I varje fall lägga över en bit av sina egna sparpengar, till dina sparpengar.. 30% låter inte alls orättvist, jag hade nog gett min partner 50% tillochmed.

Jag önskar din man kunde öppna sina ögon, och sluta vara så pengabesatt.. Håll i dina pengar nu. Säg att det är dina sparpengar. GE inte upp dom till honom.. Seriöst.
  • Xenia
    Anonym (Jag) skrev 2021-01-25 07:36:52 följande:
    Handlar inte om att det inte räcker till vanligtvis, men när det tex ska inhandlas allt inför vintern så blir det väldigt tajt. Barnen är så stora att de absolut inte vill ärva av varandra och jag tycker inte att vi ska behöva snåla/köpa begagnat mot vår vilja bara för att han vägrar betala för sina egna barn. Glömde att ta med deras aktiviteter och det som behövs för dessa, det faller också på mig. Nu har det dock inte varit några sen i våras, så tänkte inte på dem. De kommer ju tillbaka så småning om.
    Jag skulle då alla gånger hellre köpa begagnat än på avbetalning. Är dina barn för fina för begagnat? Klagar de, så påpeka att ni inte har mer pengar just nu, eller säg som det är, det är du ensam som betalar och pappa vill inte lägga till det som fattas.

Mtp att din man inte ställer upp när det behövs extra pengar, så ska du absolut sätta in pengarna på ditt eget konto. De ska användas till dina barn när de behöver något extra dyrt. Vad vill din man använda dina pengar till?
Svar på tråden Oense om pengar