• Anonym (Jag)

Oense om pengar

Jag har varit sjuk i flera år och har varit den som haft ansvar för hem och barn. Min man tjänar väldigt bra, så det har inte gått någon nöd på oss, men jag själv har bara haft barnbidrag plus 3000 (ingen sgi) som han för över varje månad som egna pengar de här åren.

Nu har jag plötsligt fått en större summa pengar som han utan att blinka gjorde upp planer för. Det tyckte han var gemensamma pengar eftersom jag inte haft inkomst på länge. Jag vill inte det! Även om jag inte haft inkomst så har jag ju skött allt annat och har inte haft tillgång till hans stora inkomst annat än i form av veckohandlingen. Han har kunnat köpa vad han vill medan jag flera gånger varit tvungen att tom ta barnens ytterkläder på avbetalning (han anser att bb ska täcka allt).

Han tycker jag är självisk som vill behålla pengarna själv och jag vet varken ut eller in, bara att allt i mig skriker att jag inte vill.

• Svar på tråden Oense om pengar
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Ts saknar verklighet) skrev 2021-01-26 08:01:24 följande:

Om du lämnar honom idag. Kommer ni ha råd att äta som ni gör idag? Har du råd med rum till alla barnen? Splitternya skridskor, ny kläder osv?

Nej. Ni skulle leva jättefattigt.

Du måste förstå att en familj kostar mer än bara kläder. Ni lever på en inkomst. Självklart måste barnen ärva och du köpa begagnat ibland! Men du skuldsätter dig hellre..

Det är inte relevant, för som det är nu lever jag inte ensam och borde ha samma standard som han.

Varför är det självklart att ärva/köpa begagnat?
  • Anonym (Ts saknar verklighet)
    Anonym (Jag) skrev 2021-01-26 08:03:46 följande:

Det är inte relevant, för som det är nu lever jag inte ensam och borde ha samma standard som han.

Varför är det självklart att ärva/köpa begagnat?

För att det är miljövänligare, det är mer ekonomiskt, ni har många barn och bara en inkomst! Även om hans lön är hög (?) så betalar har skatt på den inkomsten. Oftast får man mer ut per månad på två ok inkomster eftersom att det skattas olika.
  • Törstiga tuppen

Du har nästan 120.000 om året till kläder och aktiviteter. Det är inte lite pengar. Om du inte får det att räcka, finns det kanske en anledning till att din man inte vill dela sin lön. 

• Anonym (Jag)
    Anonym (Ts saknar verklighet) skrev 2021-01-26 08:15:40 följande:

För att det är miljövänligare, det är mer ekonomiskt, ni har många barn och bara en inkomst! Även om hans lön är hög (?) så betalar har skatt på den inkomsten. Oftast får man mer ut per månad på två ok inkomster eftersom att det skattas olika.

Att det är miljövänligare och ekonomiskt är inte samma sak som att det är självklart.

Han tjänar tillräckligt för att alltid ha minst 20" över efter allt är betalt. Han köper märkeskläder och andra dyra saker till sig själv varje månad.
  • Anonym (Jag)
    Törstiga tuppen skrev 2021-01-26 08:20:06 följande:

Du har nästan 120.000 om året till kläder och aktiviteter. Det är inte lite pengar. Om du inte får det att räcka, finns det kanske en anledning till att din man inte vill dela sin lön. 

Ni läser mina inlägg som fan läser bibeln.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Jag) skrev 2021-01-26 08:22:26 följande:

Att det är miljövänligare och ekonomiskt är inte samma sak som att det är självklart.

Han tjänar tillräckligt för att alltid ha minst 20" över efter allt är betalt. Han köper märkeskläder och andra dyra saker till sig själv varje månad.

Och de 20" är efter han fört över 40" till sparkontot kan jag tillägga.
  • Anonym (Jag)
    Törstiga tuppen skrev 2021-01-26 08:33:03 följande:

9700 kr/ mån. Glömde att du betalar telefoner också. Har du köpt nya iphones till ungarna?

Bara äldsta har iphone, för att klockan inte fungerade utan, de andra har android. Jag står på abonnemangen.
  • Anonym (Ts saknar verklighet)
    Anonym (Jag) skrev 2021-01-26 08:22:26 följande:

Vilken inkomst har han? Är det bara du som tror, gissar och är avundsjuk?

Har du någon förståelse för att han behöver spara pengar och kanske behöver vara mer välklädd varje dag än någon som går hemma?

Var det han som ville ha många barn? Har du alltid varit för sjuk för att jobba?
  • Anonym (Jag)

De aktiviteter som är på paus för oss så länge pandemin pågår är:

Skidåkning och segling beroende på säsong

Simning

Tennis

Konståkning

Ridning

Fiol

Piano x 2

Tvärflöjt

Flera av dessa innebär rejäla utgifter för mig när något behöver bytas ut.

Svar på tråden Oense om pengar