• Anonym (Jag)

Oense om pengar

Jag har varit sjuk i flera år och har varit den som haft ansvar för hem och barn. Min man tjänar väldigt bra, så det har inte gått någon nöd på oss, men jag själv har bara haft barnbidrag plus 3000 (ingen sgi) som han för över varje månad som egna pengar de här åren.

Nu har jag plötsligt fått en större summa pengar som han utan att blinka gjorde upp planer för. Det tyckte han var gemensamma pengar eftersom jag inte haft inkomst på länge. Jag vill inte det! Även om jag inte haft inkomst så har jag ju skött allt annat och har inte haft tillgång till hans stora inkomst annat än i form av veckohandlingen. Han har kunnat köpa vad han vill medan jag flera gånger varit tvungen att tom ta barnens ytterkläder på avbetalning (han anser att bb ska täcka allt).

Han tycker jag är självisk som vill behålla pengarna själv och jag vet varken ut eller in, bara att allt i mig skriker att jag inte vill.

• Svar på tråden Oense om pengar
  • Tom79

Till TS: om du är känslig - skriv inte i ett sånt här forum. Det finns ju ingen som helst garanti för att människor som svarar är inkännande, intelligenta och empatiska. Det kan lika gärna, som här innan, vara illvilliga trähjärnor som svarar.

Angående din situation är den helt och hållet galen och orimlig, och ni lever i ett totalt dysfunktionellt äktenskap. Hur ni ska lösa det vet jag dock inte. Har svårt att tro att någon av er klarar er på egen hand. Ni har för stora problem.

• Anonym (Mormor)

Till TS. Du har nu fått massor med råd. En del kanske du vill ta till dig, en del inte alls.

Självklart är det svårt för dig att radikalt förändra ditt och barnens liv. Men sätt några mål och ta långsamma men ihärdiga steg mot dem.

Om du vill få tips om ekonomi, juridik, smidiga lösningar etc fråga gärna oss - men gör slag i saken nu!

Lycka till!

• Anonym (F)
    Anonym (Jag) skrev 2021-01-26 22:49:21 följande:

Det ÄR inte möjligt att göra allt jag gör utöver ett heltidsjobb, för det jag gör tar hela dagen. Hade man varit nöjd med att storstäda nån gång i veckan, ja, men inte om det ska göras varje dag.

Skruva ner på städningen. Det behövs inte storstädas varje dag. Lägg energin där den behövs.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (F) skrev 2021-01-27 05:52:49 följande:

Skruva ner på städningen. Det behövs inte storstädas varje dag. Lägg energin där den behövs.

Det är inte jag som kräver den nivån, men gör jag det inte blir han arg istället vilket tar ännu mer energi att hantera.
  • Anonym (L)
    Anonym (F) skrev 2021-01-27 05:52:49 följande:

Håller med. Sluta städa. Vad ska han göra liksom?
  • Anonym (Jag)

Jag tackar nog för mig gällande den här tråden. Tack till er som varit förstående och kommit med råd.

Ni som inte förstår, jag hoppas ärligt att ni inte kommer tvingas lära er av egen erfarenhet, för så illa önskar jag ingen.

• Anonym (A)
    Det ÄR inte möjligt att göra allt jag gör utöver ett heltidsjobb, för det jag gör tar hela dagen. Hade man varit nöjd med att storstäda nån gång i veckan, ja, men inte om det ska göras varje dag.

Vilken normal människa kräver storstäd varje dag? Sjukt beteende. Jag skulle vägra.
  • Anonym (Varför all skuld på TS?)
    Anonym (A) skrev 2021-01-27 08:58:48 följande:

Vilken normal människa kräver storstäd varje dag? Sjukt beteende. Jag skulle vägra.
    En pedant som inte har någon som helst förståelse för vad som krävs. Tyvärr brukar det vara enklare att göra skiten än att vägra då det bara skapar så mycket andra problem. Denna typ av beteenden brukar inte heller komma direkt utan smyga sig in i form av psykisk misshandel genom nedtryckning etc. 

TS skulle absolut må mycket bättre utan sin man men det är inte så jäkla lätt när man har fullt sjå att hålla ihop hela dagen.
  • Anonym (A)
    TS skulle absolut må mycket bättre utan sin man men det är inte så jäkla lätt när man har fullt sjå att hålla ihop hela dagen.

Jo, jag förstår ju att det inte är en frisk människa som kräver dessa saker. 
  • Anonym (Jaha)
    Anonym (Jag) skrev 2021-01-27 06:24:45 följande:

Det är inte jag som kräver den nivån, men gör jag det inte blir han arg istället vilket tar ännu mer energi att hantera.

Är du konflikträdd? Ska du ha en förändring så får du ju sluta fjanta med att bara dansa efter hans pipa. Skilj dig. Get a life.
Svar på tråden Oense om pengar